raskaana rv 28, alkoholi ja raskaus.
heippa kaikki mammat! en olis kyllä uskonu että tuun tänne tästä kirjottelee mutta nyt on ihan pakko koska samanlaiseen tilanteeseen en oo löytäny oikeen muita keskusteluita vaikka oon hakemalla hakenut. eli sain tietää olevani raskaana rv 16. olen nämä 16 ensimmäistä viikkoa melkeinpä ainakin poikkeuksetta joka viikonloppu käynyt baarissa ja juonut itseni usein humalaan kerran viikkossa.päätin käydä ultrassa yksityisellä lääkärillä seuraavana päivänä raskaustestin tekemisestä ,juttelin vanhemman lääkärimiehen kanssa asiasta ja hän kehotti mua pitämään lapsen. siellä se pikkunen oli. normaali paino ja pituus noille viikoille, rakenneultrassa sama homma.. mitään poikkeevaa ei näkyny ja kaikki näytti todella hyvältä kuulemma.tää mietityttää joka päivä mua heti kun herään ja sillon kun meen nukkumaan.. lisäkysymyksiä saa kysyä. toivon että kukaan ei tuu haukkumaan.
Kommentit (7)
On mahdollista, että lapsellasi on jotain alkoholin aiheuttamaa haittaa, mutta voi olla ettei olekaan. Asia selviää vasta pitkän ajan kuluessa. Mahdollisesti viimeistään sitten, kun lapsi on kouluikäinen. Toivon parasta ja toivotan kaikkea hyvää.
eikä kellekään edes juolahtanut mieleen et siinä oli jotain erikoista, oli raskaana tai ei. Googlettamalla varmaan löytyy enemmän tietoa milloin alettiin ajattelemaan et jotain syy yhteyttä voi olla. Mitään et voita murehtimalla asiaa. Ja lapsilla on nykyään mitä tahansa oppimisvaikeuksia, eikä niillä taas välttämättä ole mitään määrättyä syytä. Ihan turha ajatella asiaa sen enempää, sä oot raskaana nyt ja pidät itsestäs ja vauvasta hyvää huolta, parempi iloinen odottava äiti, kun turhaa itteensä mollaava. Tsemppiä!
Nauti raskaudesta, unohda nuo huolet. Ethän voinut tietää että olet raskaana. Älä sure tulevaa vaan nauti tästä hetkestä. Kohta huomaat että raskaus on ohi, lapsesi voi olla sairas vaikka olisit tai et olisi juonut, ei kaikesta tarvitse itseä syyttää. Olen onnellinen että on näin fiksuja äitejä olemassa, jotka kuitenkin huolensa kertoo ja ajattelee asiaa. Onnittelut sinulle ja pidäthän hyvän huolen tulokkaasta ja itsestäsi.
kuin sinulla. Itse asiassa luulin, että olen itse kirjoittanut tekstin.
Mutta siis. Lapsi syntyi täysin terveenä. Joskin myöhemmin tuli puheen viivästymää ja lievää kuullun ymmärtämisen vaikeutta mutta periaatteessa ne olisi muutenkin voinut tulla (itsellänikin oli vaikka äitini ei juonut tippaakaan alkoholia raskausaikana). Pojalla oli myös haljennut esinahka mutta lääkäri sanoi, että mitä suurimmalla todennäköisyydellä alkoholin käytöllä ei ole tekemistä asian kanssa. Kuulemma alkoholi vaikuttaa enemmän neurologiseen jne. kehitykseen.
Oppimisvaikeuksista en voi sanoa vielä mitään, poika on vasta eskarissa. Oletettavasti niitä voi tulla ihan puheen viivästymän takia (eka luokka aloitetaan omalla oppimissuunnitelmalla).
Eli mitään suuria ongelmia ei ole kuitenkaan. Tokihan sitä miettii, johtuuko ne alkoholista vai olisiko ne tulleet joka tapauksessa. Itsensä syyttäminen ei kannata, asialle ei voi enää mitään. Jos olisin tiennyt olevani raskaana, olisi alkoholi jäänyt samantein pois. Turhalla pohtimisella tekee vain itselleen huonon olon. Nyt olen vain keskittynyt tukemaan lasta.
Nyt sinulle on tärkeää se, että keskityt omaan ja vauvan hyvinvointiin loppuraskaudessa. Jos ongelmia tulee (ja voi tosiaan olla, ettei tule mitään), katsot tilannetta sitten uudestaan. Mutta itsensä syyttäminen ei kannata.
Onnea odotukseen!
Ja rauhoitu! Jos nyt muuten olet syönyt ja juonut normaalista (siis et kännännyt viikkoa ympäriinsä) niin tuskin lapselle on mitään ehtinyt tapahtua.
Mutta puhu neuvolassa th:n kanssa asiasta. Hänellä voi olla tietoa kuin paljon on alkoholia on varmasti liikaa. Ja suhteutat sitten siihen oman käytön...
en oo tietenkään juonu sen jälkeen tippaakaan kun sain vauvasta tietää. kiitos vastanneille.. :)
hitsi puolet jäi siis jonnekki matkalle... mitä luulette kuin suuret mahollisuudet on että lapsi olis terve.. samanlaisia tilanteita? :( - ap