Ääliö äiti ja lapsi lentokoneessa, mielipiteitä tosi tarinasta..
Matkustin ystäväni kanssa Espanjaan ja meidän käytävän viereisellä paikalla oli Äiti 2-3 vuotiaan penskansa kanssa. Tässä tapauksessa nimittelen häntä penskaksi, sillä hän oli kaukana suloisesta lapsesta. Kun lentokone oli jo noussut, äidin oli vaikea saada pideltyä tätä penkissään. Penska huomasi, kun me rapisuteltii mässypussia ja syötiin karkkia. Tämä tuli meidän sylii melkein ja vaatimaan karkkia. Tämä äiti vaan hymyili, no meitä se ei hymyilyttänyt, uhmaikäinen huomiota hakeva penska joka ei totellut mitään. Sanoimme ystävällisesti " voisitko pyytää lastasi omalle paikalle" tämä äiti oli ihan kummissaan, kun ei hänen lapsi nyt sattunu olemaan nuorten naisten ulkomaan matkan silmäterä. Äiti sai tämän takaisin ja rupesi vaatimaan karkkia, hetken siinä tivanneena sai pidettyä lapsensa aloillaan. Huomaa, että ei ole ollut kuria tällä, kai tämän äidin oikeesti pitäis tajuta, että hänen velvollisuus on pitää lapsi aisoissa ja antaa rauhassa muiden matkailijoiden matkustaa, yksi tenava ei ole mikään koneen maskotti, jolla olis eri säännöt.
Otimme pari siideriä matkan kunniaksi ja tämä penska taas tuli hyörii siihen meidän luo ja hakemaan huomiota, sanottiin lapselle, että voisitko mennä äitis luokse, että meitä ei nyt kiinnosta sinä. Lapsi katto vähän oudosti ja tajus ihme kyllä, että hän ei johda tätä maailmaa, ei edes lentokoneessa. Äiti yritti siinä vähän jutella lapselleen ja me mietittii jo et, miten joku voi oikeesti olettaa, että jonkun lapsi voi mennä toisten ihmisten paikoille ja seuraan tunkeutumaan, eikö oikeesti muilla ihmisillä ole oikeutta olla omalla paikalla eses rauhassa, vaan olisko meidän pitänyt ottaa tämä poika avosylin vastaan, olla konessa Hänen viihdyttäjä?
Mun mielestä ei ja meillä oli oikeus puolustaa itseämme. Ei sillä, että se olis ollu uhka, niille sanottiinkin suoraan ihan asiallisesti ja muutkin matkustajat vilkaisi tätä äitiä ja lasta kummissaan.
Tällä äidillä ilmeisesti oikeasti oli se oletus, että heidän lapsi on koneen maskotti, joka voi mennä häiritsee, syömään toisten ruokia, häiritseen ihmisten matkaa ja keskusteluja, vaikkei tällä lapsella ole mitään merkitystä muiden elämässä. Itsekäs äiti, joka näin olettaa. Se lapsi on yksi matkustaja muiden joukossa, jota koskee myös käyttäytymis säännöt Muita kohtaan. Ei se mitä tahansa siellä voi tehdä, eikä muiden todella tarvitse pilata matkaa sillä, että joutuis viihdyttää jonkun kuritonta penskaa.
Mitä mieltä olette tästä tarinasta? Onko tosissaan jonkun vieraan lapsella oikeus tunkeutua toisten paikoille, hakea huomiota ja hyppiä syleihin ja häiritä ylipäätänsä toisia ihmisiä? Minun ja monen muunkin mielestä ei. Se on sen äidin tehtävä, se on sen lapsi.
Kommentit (167)
mutta suurin osa aikuisista ihmisistä ymmärtää että lapset ovat lapsia ja voivat jopa haluta tehdä ventovieraankin elämän kivemmaksi huomioimalla kanssaihmiset.
En ole erityisen koirarakas, itse asiassa en pidä koirista juurikaan, mutta jos jossain on joku utelias rekku, joka pyrkii nuuhkimaan, voin kyllä ojentaa käteni ja antaa koiran nuuhkia ja jopa lipaista kättäni. Pääsen sen kyllä pesemään ennen seuraavaa ruokailua.
Niin, onhan se kauheaa, kun kaikki eivät palvokaan sitä sun lastas.
kun wt-ap on elämässään ekaa kertaa lentokoneessa (varmasti loma- eikä reittilento) ja matkalla tallinnaa kauemmas, onhan se sellanen erityisjuhla että mässyt ja sidukat pitää saada vetää ilman vieraita lapsia. Äidin virhe on antaa lapsen mennä lähellekään tällaistä käytöstavatonta kirjoitustaidotonta henkilöä. Mässy! Kuka käyttää sitä sanaa? Missä sä ap olet 'oppinu' kirjoittamaan? Jos haluat myötätuntoa sivistyneiltä ihmisiltä, koita kirjoittaa kuin olisit yksi heistä. Ja kyllä, mun mielestä mun taapero on maailman suloisin, mutta ei, en anna hänen lähestyä ihan jokaista.
Meidän 20-vuotiaiden nuoruudesta nauttivien ja hihittävien matkailu on painajaista, niin sinunko uhmaikäisen rasittavan räkänokan vieressäkö pitäis olla sitten ihailtavaa ja antoisaa? Näinkö ihan luulet? Sinun lapsesi on muiden ihailtava ihme, juurikin näin, aivan oikein "kuvittelet" ;)
Jos keski-ikäisten matkaajien vieressä on kivaa, kun he keskittyvät matkalla sinun pentusi viihdyttämiseen? Ja sinä käytät hyväksi sitä, että heidän vuoksi sinun retku pentusi on kunnolla?!
Entä jos sattuu olemaan keski-ikäinen rakastava pari, jotka nauttii ennemmin toisistaan, kuin tuntemattomasta sinun pennustaan? Sekö olisi ihan hirveää, kuin ei muita ihmisiä osallistu palvomaan ja huomioimaan sinun uhmaikäistä koneen kuningatarta? Tiesitkö että ihmiset ei lähde matkalle jonkun lasta viihdyttämään, ei tosissaan ja täytyy olla hemmetin idiootti äiti, joka antaa lapsensa häiritä Koko lentomatkan ajan muita ihmisiä!!! Sitten ne muut on lapsivihaajia, jos ilmoittaa nätisti haluavansa olla rauhassa välillä.
Te jotkut äidit inhoatte muiden lemmikkejäkin, joten miten itsekästä ja omahyväistä on vaatia muita tykkäämään ja viihdyttämään teidän kersojanne?!
Tavallaan aikuisia, mutta eivät kuitenkaan. Suurimmalla osalla teini-ikä vielä täysin päällä tai nuoruusaika pitkittynyt ja käytös sen mukaista: itsekeskeistä, töykeää muuta kuin "omia" kohtaan, lapsellista hihittelyä, muita ihmisiä ei osata ottaa vastaan ihmisinä vaan tirskutaan ja mykkinä toljotetaan. Voin niin kuvitella, millaista tällaisen kaksikon vierassä olisi matkustaa uhmaikäisen kanssa, hrr, painajaista. Onneksi meille on aina sattunut kivat keski-ikäiset tai jo vanhemmat kanssamatkustajat lähelle, jotka ovat vilkutelleet taaperolle ja leikkineet hetken kukkuu-leikkiä penkkirivin välissä niin että vilkas lapsi on ujosti hymyillen rauhoittunut seuraamaan vieraan touhua. Kontaktin otto oikeastaan poikkeuksetta rauhoittaa lapsen, joka on luonnostaan utelias.
Mutta en edelleenkään leiki vieraiden lasten kanssa. Hymyilen nätisti ja saatan vilkuttaa lapselle tms. Ehkä jopa kysäisen lapsen äidiltä tämän ikää mutta en leiki. En koe että se olisi minun velvollisuuteni viihdyttää vierasta lasta lennolla. Jos lapsi ei muuten pysty lentämään, olisi parasta olla kotona.
kuulostanut "huonosti käyttäytyvältä", jutteli ja otti kontaktia muihin ihmisiin. Ap sen sijaan kuulostaa ärsyttävältä huonosti kasvatetulta pissikseltä.
Veikkaan, että ap:n tekstiin olisi suhtauduttu aika eri tavoin, jos ap osaisi kirjoittaa kunnolla. Nyt tulee vaan sellainen kuva, että ap on itse joku juntti, kun ei normaali tekstin tuottaminenkaan oikein onnistu.
Siitä olen ihan samaa mieltä, että kanssamatkustajien ei voi olettaa toimivan lapsen viihdyttäjänä. Toki mäkin ihan ystävällisesti lapseen suhtautuisin, mutta siinäkin on tosiaan se vaara että lapsi roikkuu siinä koko lennon ajan. (Jos äiti ei koe tarpeelliseksi rajoittaa lasta.)
Hehe, tottakai jokaiselle se oma lapsi on suloisin, huono äiti olis jos ei olis. Mutta hyvän äidin on myös asetettava uhmaikäiselle rajat. Kerran tervehtiminen on normaalia ja siedettävää, mutta jatkuva muiden ihmisten huomionhaku ja kerjäys, mitä nyt tässä keskustelussa on tullut ilmi, on äidin vastuulla pitää lapsi aisoissa, jos tämä äiti ei onnistu, niin tekee ihan hyvää muiden palauttaa tämä uhmaikäinen sieltä kaikkivoipaisuus mielikuvituksesta normaalien ihmisten maailmaan, että menisitkö pois, nyt me haluttais olla rauhassa. Ihan varmasti tajuaa poistua ja viimeistään silloin, kun ei ota mitään kontaktia tähän lapseen.
Itsellä kaksi lasta ja ymmärrän ap:ta täysin. Kyse ei ollut yhdestä kerrasta vaan äidin välinpitämättömyydestä ja siitä, että lapsi häiritsi jatkuvasti.
Lapsen kehityskaudet ja se, että lapset on lapsia, ei todellakaan ole syy antaa lapsen mennä ja tehdä mitä lystää.
Nämä mammat jotka niin luulee, varmaan ei välittäis aikka lapsi kävis vähän nykäsemästä jonkun hiuksista tai lyömässä jonkun koiraa? Kato ku nehän on lapsia, ni niillä on oikeus vaikka repiä silmät joltakin päästä. Uhmaikä on ikä, joita muiden täytyy ymmärtää, vaikka olis ihan tuiki tuntematonkin, se kaikkien napa, muuten äiti vihaa muita ihmisiä. Ompas hyvin kasvanut ja ei-kieroutunut malli äidillä ja tämän lapsella.
oon samaa mieltä ap:n kanssa. Jos se äiti oli oikeesti niin hömelö ettei edes voinu yrittää holhota lapsiaan, vaan katteli iloisena kun lapset häiriköivät muita matkustajia se on KUMMA! itse myös eräällä lennolla ihmettelin kun poistuttiin koneesta oli joku MAMMA JÄTTÄNYT LIKAISIA VAIPPOJA SINNE KONEEN LATTIALLE..vaikka roskia keräiltiin siellä lennolla kjyllä puolentunnin välein.. SIKAMAISTA!! t: yhden lapsen äiti
Jos tämä on tosissaan kirjoitettu, niin vastaan: eihän teidän tarvitse vierasta lasta viihdyttää, ei siinä mitään. Voitte jättää lapsen huomioimatta. Mutta lapsi on lapsi ja saa touhuta ellei olla vähän vakavammassa paikassa kuin lomamatkalla. Siis oletko tosissasi tuohtuneena tällaisen vuodattanut?
Veikkaan, että ap:n tekstiin olisi suhtauduttu aika eri tavoin, jos ap osaisi kirjoittaa kunnolla. Nyt tulee vaan sellainen kuva, että ap on itse joku juntti, kun ei normaali tekstin tuottaminenkaan oikein onnistu.
Siitä olen ihan samaa mieltä, että kanssamatkustajien ei voi olettaa toimivan lapsen viihdyttäjänä. Toki mäkin ihan ystävällisesti lapseen suhtautuisin, mutta siinäkin on tosiaan se vaara että lapsi roikkuu siinä koko lennon ajan. (Jos äiti ei koe tarpeelliseksi rajoittaa lasta.)
Olen ihan samaa mieltä. Tottakai lapselle kuuluu olla ystävällinen ja kohtelias, ihan kuin kaikille ihmisille. Sen sijaan mielestäni ei voida olettaa, että kukaan leikkii lapsen kanssa jotain kukkuuleikkejä tai muuta älyvapaata. Ei myöskään voida olettaa, että vieraan lapsen tunku syliin tms. on ihmisten mielestä mukavaa.
Kyllä mä olen opettanut pienestä asti lapsille, että muita ihmisiä ei saa häiritä. Just lentomatkoilla, ravintolassa, junassa jne., lapset lähtee helposti vaeltelemaan, kun on tylsää istua. Mä lähden yleensä kaveriksi ja ohjaan lapsen pois ja sanon, ettei saa häiritä, jos yrittää mennä jonkun luo.
Osa sitten sanoo, että ei haittaa, anna vaan tulla... Silloin voin päästää lapsen lähemmäksi, mutta en mä vapaasti anna mennä, mihin lystää. Mun mielestäni ei voi olettaa, että muut ihmiset haluaa sen lapsen siihen pyörimään. Kaikki ei edes tykkää lapsista.
Me ollaan pienestä asti matkattu lentäen, joten lapset on jo tottuneita. Olihan se pienempänä rankempaa meille vanhemmille, kun piti koko matka viihdyttää urakalla, jottei lapset hermostu, mutta sitä se on pikkuisten kanssa. Ei sitä viihdyttämistä voi laskea muiden ihmisten varaan.
Kyllä muilla ihmisillä on oikeus rauhaan.
Nämä mammat, jotka ihmettelee ja haukkuu ihmiset lapsivihaajiksi ja sairaiksi, jos ei anna vieraan lapsen häiritä toisten lentomatkaa?! Mitä ihmettä..
Tässä faktaa: kuule omat lapset, ystävien tai sisaren lapset on AIVAN TÄYSIN eri asia, kuin teidän kersanne siellä koneessa, ja te mammat, jotka haette ihailua ja huomiota teidän lapsellanne, joka taas muille ihmisille on matkustaja muiden joukossa, vai pitäiskö se teidän mielestä olla ihailtava söpö irmeli, joka on matkan pääkohde??? :D
Ja toiseksi, lasta voi verrata ärsytystasolta/kiinnostustasolta kännisee lentomatkustajaan, katos : Kumpikaan ei merkkaa muille matkustajille millään tavalla,( kuulit oikein sinun lapsesi ei ole muiden silmäterä) pelkkä matkustaja vain ja molempi ihminen ärsyttää, jos kummatkin häiritsee Omalla tyylillä. En puhu lapsen tai juopon tervehtimisestä, vaan jatkuvasta häirinnästä, huomion hausta, pelleilystä toisten ihmisten paikoilla, kerjäämistä...
Ja joku tossa kommentoi, että ei päästäiskään vierailta ihmisitä heidän käsistään ottamaan mitään, hyvä, et päästäiskään, sillä ei muutkaan halua sinun penskasi bakteerisen haisevan homeisen paskavaippansa uitetuista käsiä antaa koskee muiden sipsipussiin tms.
Eli sinun lapsesi ei ole parempi, etuoikeutetumpi kuin muukaan. Ne viiniä ja olutta nauttivat ihmiset nauttii matkasta, niin nuoret kuin vanhat ja se teidän perheiden huomionhaku, häiriköinti, ihmettely teidän lapsesta, joista muut eivät ole kiinnostunu saa loppua, tajutkaa, että se teidän lapsi ei ole yhtään sen ihmeellisempi ku muutkaan ja sitä koskee käyttäytymissäännöt.
Menkää vaikla espanjaan hakemaan ihailua lapsellenne, kun kuvittelette yhdessä olevanne maailman ihailtavin ihmiskunta ja pyörikää itserakkaudessanne. Muut matkustajat matkailee ihan rauhassa, nauttien omista läheisistä ihmisistä, hyvästä seurasta yms, eikä ole lainkaan häiriöksi perheelle, perhettä vaan ärsyttää, kun ei kunniaa lapsiensa vuoksi tule muilta, koska eihän tää maailma ole ollu lapsia pullollaan kuin tuhansia vuosia, niin outo asia ne lapset.voivoi kun ei muita tuntemattomat lapset ja niiden häiriköinti satu kiinnostamaan.
Negaa vaan pukkaa?
Mahtaa vituttaa!
t. kolme kertaa helposti raskautunut ÄITI
kyllä se elämä vielä ap:tä koulii. Epäystävällisyydestä saa yleensä epäystävällisyyttä takaisin.
Matkustan mieheni kanssa kesällä kreikkaan. Me ollaan aina oltu rakastava ja toisia hellivä pariskunta. Aijomme sievästi ottaa viiniä ja halailla, suukotella.
Emme ole kiinnostuneita, jos viereen tupsahtaa lapsiperhe. Me nautimme toisistamme. Jos meille tulee joku lapsi hakee huomioo, ni moikata voidaan, mutta sen kummemmin meitä ei muiden lapset kiinnosta, emmekä ihaile muuta kuin kummilastamme, joka on meille tärkeä.
Varmaan aiheutamme paheksuntaa mammoille, kun eihän he kestä nuoren parin lemmiskelyä ja onnellisuutta ja varsinkaan sitä, että ei sen sijasta voi keskittyä heidän lapsiin...
Kuvitteleeko joku mamma olevan lapsineen niin kuuluisa, että vähemmistönä lentokoneesss hakee sitä kuninkaan paikkaa?
Vinkkinä vain: lentokoneessa suurinosa on pariskuntia, jotka toisten kans menee nauttii lomasta, perheitä on vähemmän. Kaikilla oikeus matkustaa rauhassa, mammoillaki kova into haukkua alkoholista nauttivia ihmisiä, mutta ei ne kaikkia ne teidän rääkyvät räkänokatkaan herätä ihailua.
Kitisevät lapset ja juopot ihan samaa kastis ärsytysluokassa ja niitä ei lähelle halua. Sen sijaan hyvin käyttäytyvät, kohtuullisesti alkoholia ja hyvin kasvatettujen lasten vieressä on mukava matkustaa :)
tässä tarinassa on ääliö on ap ja hänen kaverinsa.
Mutta sinähän teet jo vaikka mitä - huomioit lapsen, vilkutat jne. Ap mulkoili ja ehkä hermostuneesti hihitti kaverilleen. Ihan kuin lapsi olisi jokin toisen lajin edustaja, jolle ei voi sanoa vaikka moikka ja heippa.
Olin itsekin vähän jopa hämmentynyt tuosta kukkuu-leikistä, jota yhdet kanssamatkustajat alkoivat leikkiä lapsen kanssa parin penkkirivin päässä viime lennollamme. Huomasin asian vasta, kun lapsi kuikuili sinne suuntaan aivan ihastuksissaan. Nämä ihmiset kyllä saivatkin sitten koko matkan ihastunutta tuijottelua osakseen.
En tiedä, ehkä me saadaan niin usein positiivista huomiota lennoilla, kun aina yritetään parhaamme mukaan pitää lapsi aisoissa ja viihdytettynä itse. On puuhaa mukana, lukemista ja naposteltavaa. Kerrotaan lapselle, mitä lennolla tapahtuu, kenenkään luo ei mennä tahmatassuilla lääppimään vaaleita kesävaatteita tai kerjäämään ruokaa. Mutta olisin silti ollut ärsyyntynyt ap:n itsekeskeisestä tavasta olla ihmisryhmässä ja tuo alkuperäinen vuodatus on vaan niin tyypillinen juuri itsenäistyneen nuoren mustavalkoinen sepustus, ettei voi kuin ajatella, että siperia opettaa.
Tavallaan aikuisia, mutta eivät kuitenkaan. Suurimmalla osalla teini-ikä vielä täysin päällä tai nuoruusaika pitkittynyt ja käytös sen mukaista: itsekeskeistä, töykeää muuta kuin "omia" kohtaan, lapsellista hihittelyä, muita ihmisiä ei osata ottaa vastaan ihmisinä vaan tirskutaan ja mykkinä toljotetaan. Voin niin kuvitella, millaista tällaisen kaksikon vierassä olisi matkustaa uhmaikäisen kanssa, hrr, painajaista. Onneksi meille on aina sattunut kivat keski-ikäiset tai jo vanhemmat kanssamatkustajat lähelle, jotka ovat vilkutelleet taaperolle ja leikkineet hetken kukkuu-leikkiä penkkirivin välissä niin että vilkas lapsi on ujosti hymyillen rauhoittunut seuraamaan vieraan touhua. Kontaktin otto oikeastaan poikkeuksetta rauhoittaa lapsen, joka on luonnostaan utelias.
Mutta en edelleenkään leiki vieraiden lasten kanssa. Hymyilen nätisti ja saatan vilkuttaa lapselle tms. Ehkä jopa kysäisen lapsen äidiltä tämän ikää mutta en leiki. En koe että se olisi minun velvollisuuteni viihdyttää vierasta lasta lennolla. Jos lapsi ei muuten pysty lentämään, olisi parasta olla kotona.
Olen ihan samaa mieltä. Tottakai lapselle kuuluu olla ystävällinen ja kohtelias, ihan kuin kaikille ihmisille. Sen sijaan mielestäni ei voida olettaa, että kukaan leikkii lapsen kanssa jotain kukkuuleikkejä tai muuta älyvapaata. Ei myöskään voida olettaa, että vieraan lapsen tunku syliin tms. on ihmisten mielestä mukavaa.
Se jos lapsi tulee vähän morjestamaan on vielä ihan normaalia ja sympaattista. Ja lapsihan tuossa ei sinänsä väärin toiminut. Tuo äiti sen sijaan oli kyllä todella juntti jos ei siinäkään vaiheessa tajunnut rajoittaa kun lapsi alkoi änkeä ap:n syliin ja kärttämään eväitä. Siinä on kyllä ollut äidiltä käytöstavat aika kateissa,jos ei ole tullut mieleen että kanssamatkustajat ehkä eivät halua olla viihdyttäjän roolissa ja jakaa eväitään.
Saatte pusutella kyllä ihan vapaasti siitä huolimatta, imuttakaa vähän kovemmin niin ette edes huomaa.
Matkustan mieheni kanssa kesällä kreikkaan. Me ollaan aina oltu rakastava ja toisia hellivä pariskunta. Aijomme sievästi ottaa viiniä ja halailla, suukotella. Emme ole kiinnostuneita, jos viereen tupsahtaa lapsiperhe. Me nautimme toisistamme. Jos meille tulee joku lapsi hakee huomioo, ni moikata voidaan, mutta sen kummemmin meitä ei muiden lapset kiinnosta, emmekä ihaile muuta kuin kummilastamme, joka on meille tärkeä. Varmaan aiheutamme paheksuntaa mammoille, kun eihän he kestä nuoren parin lemmiskelyä ja onnellisuutta ja varsinkaan sitä, että ei sen sijasta voi keskittyä heidän lapsiin... Kuvitteleeko joku mamma olevan lapsineen niin kuuluisa, että vähemmistönä lentokoneesss hakee sitä kuninkaan paikkaa? Vinkkinä vain: lentokoneessa suurinosa on pariskuntia, jotka toisten kans menee nauttii lomasta, perheitä on vähemmän. Kaikilla oikeus matkustaa rauhassa, mammoillaki kova into haukkua alkoholista nauttivia ihmisiä, mutta ei ne kaikkia ne teidän rääkyvät räkänokatkaan herätä ihailua. Kitisevät lapset ja juopot ihan samaa kastis ärsytysluokassa ja niitä ei lähelle halua. Sen sijaan hyvin käyttäytyvät, kohtuullisesti alkoholia ja hyvin kasvatettujen lasten vieressä on mukava matkustaa :)
Haha, mun äiti on raskautunut 5 kertaa, eli pistetään paremmaksi.
Ootpa sä ny ihmenainen ku ihan kolme kertaa raskautunu, kertoisitko lisää? Niin ihmeellinen juttu että..
Vaikka ei kaikki muksut ja mammat kiinnostakkaan niin omia lapsia aijon tehdä ja ai että miten julma olenkaan, kun omia tulen rakastamaan joskus kaikkien muiden edestä, myös lentokonehuomionhakuperheiden.
Ei tarvitsekkaan plussata parikymppisenä, heh :D en edes yritä, joten ei tarvitse virnuilla negatiivisista tuloksista, sillä aikomustakaan ei ole tehdä lapsia, ennenkuin koulut on käyty ja vakituinen työ päällä. Katso mua kiinnostaa lapsilleni rakentaa hyvä pohja ja tulevaisuus. Ei sinun kiekuilu siellä ja lapsellinen lällättely ja rehvastelu sinun plussatuilla kakaroillasi. Ne tuskin muille merkkaa sen enempää ku naapurin pirkkokaan, ei edes siellä kuuluisalla lennollakaam :D
Sanotaan vaikka lukioilaisille. Tehtävä voisi olla "etsi kirjoitusvirheet".
Yhdyssanat ja tekstin jaottelun voisit ainakin opetella ennen seuraavaa provoa.