Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pesettekö kananmunat ennenkuin laitatte taikinaan?

Vierailija
22.04.2012 |

Tuli tosta taikinan nuolemisketjusta mieleen.

Mä aina pesen kananmunat jos laitan ne taikinaan mitä tiedän lasten kaapivan kulhon pohjalta.

Mutta jos jauhellihapihvitaikinaan laitan niin en pese elleivät ole eityisen kakkaisen näköisiä. Ja meillä paistetaan pihvit kypsiksi.

En siis laita munia kuorineen taikinaan, mutta kyllä se munan sisus aina osuu siihen ulkokuoreenkin ja siksi siis pesen ja kuivaan munat ennen käyttöä nuoltaviin taikinoihin.

Kommentit (41)

Vierailija
21/41 |
22.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

On luonnostaan suojakalvo pinnalla. Kanaloissa munat puhdistetaan etikkaliuoksella ennen kauppaan lähettämistä. Minulla on kanoja, ja pyyhin munat kostealla paperilla, jos ne ovat tahriintuneita. Selvät kakat pesen tietenkin vedellä ja kuivaan. Meillä kierto on niin nopeaa, etteivät ehdi pilaantumaan.

Vierailija
22/41 |
22.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

jollain lailla puhdistettu ennen kauppaan vientiä. Etikkako ei poista sitä kalvoa?

On luonnostaan suojakalvo pinnalla. Kanaloissa munat puhdistetaan etikkaliuoksella ennen kauppaan lähettämistä. Minulla on kanoja, ja pyyhin munat kostealla paperilla, jos ne ovat tahriintuneita. Selvät kakat pesen tietenkin vedellä ja kuivaan. Meillä kierto on niin nopeaa, etteivät ehdi pilaantumaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/41 |
22.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta jos kovin likaisia ovat, niin pyöräytän kyllä 60 asteessa ennen leipomista. Niihin likaviiruihin hieron Vanishista tehdyn tahnan ja laitan vasta sitten koneeseen. Ärsyttää, kun joskus unohtaa vähentää linkouksen alle 800 kierrokseen minuutissa ja saa viettää koko loppupäivän kylppärissä pesukonetta putsaamassa. Niitä munankuoria on ihan oikeasti joka rako täynnä rummussa :(. Ärsyttävää.

Vierailija
24/41 |
22.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tänään paistoin munia pannula perheelle aamiaiseksi.

Keltuainen jäi ihan raa'aksi. Munia jäi neljä kappaletta jäljelle. Jätin ne keittiön pöydälle odottamaan huomista.En koskaan säilytä munia jääkaapissa. Ostan ne kaupasta jossa ei edes ole jääkaappia. Lämpöä on nyt 38C eikä keittiössä ole ilmastointia. Täällä ollaan oltu jo kohta 4 vuotta eikä ole ollut vatsat sekaisin.

Vierailija
25/41 |
22.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

tai joku erityinen likaraita.

Vierailija
26/41 |
22.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tavannut ihmisen, joka kertoi pesevänsä lihatkin. Kyseessä oli tosin hirvi. Ymmärrätte varmaan hänen kauhistuksensa, kun minä mätin palat suoraan pakastepusseihin. Mikä kamalinta, niistä syödään vielä "raakana", eli suolattuna tai kuivattuna.

Arvasitte, että itse en pese kananmuniakaan, ja raakaa taikinaa ja löysäksi keitettyjä tai paistettuja munia uskalletaan hyvin antaa lapsillekin.

Vierailija
27/41 |
22.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja spaghetti alla carbonarassa.

Vierailija
28/41 |
22.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa ja Ruotsissa ei kananmunissa ole salmonellaa, ainakin niissä maissa uskaltaa siis antaa lasten syödä taikinaa ja laittaa sen keltuaisen carbonaraan.

Vierailija
29/41 |
22.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

annatko lapsesi syödä raakaa kananmunaa eli taikinaa?

Onko se jotain myrkkyä?

Vierailija
30/41 |
22.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tavannut ihmisen, joka kertoi pesevänsä lihatkin. Kyseessä oli tosin hirvi. Ymmärrätte varmaan hänen kauhistuksensa, kun minä mätin palat suoraan pakastepusseihin. Mikä kamalinta, niistä syödään vielä "raakana", eli suolattuna tai kuivattuna.

Arvasitte, että itse en pese kananmuniakaan, ja raakaa taikinaa ja löysäksi keitettyjä tai paistettuja munia uskalletaan hyvin antaa lapsillekin.

Juu en todellakaan pese kananmunia.

Vierailija
31/41 |
22.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö teitä ällötä jos niissä munissa on joskus joku pieni höyhen tai likaviiru?

Siis ne munat tulee kuitenkin jostain kanan pepun suunnalta. Yöks.

Siks määpesen aina! Ja luulis et ne pöpö riskit ois just siinä ulkokuoressa kun aika usein niissä näkyy jotain likatäpliä pinnassa.

suomalaiset vetää itseensä ulkomailla kaikki mahdolliset mahataudit ja muut. Syödään liian puhdasta ruokaa ja varotaan joka vit** ikistä likatahraa kun "tossa on varmaan salmonellaaa, streptokokkkiiii, listeriaaaaa, toksoplasmoosiii...". Suomalaisten hysteerisestä suhtautumisesta puhtauteen (etenkin ruoan kanssa) tulee mieleen Virntiöiden kesämies.

Jos lapsi meinaa syödä porkkanan josta on vain pyyhitty multaa pois, tulee kalkkunamamma kaakattaen sydänkohtauksen partaalla huutaen "älä sinä Pertti-Kaisa syö sitä kun siitä tulee PÖPÖJÄ!". Sitten jälkikäteen ihmetellään kun lapsesta tulee pakkomielteinen käsiensä desifioija.

Mutta omituisesti sinä tosiaan rikot niitä kananmunia jos se sisus osuu siihen ulkokuoreen.

Vierailija
32/41 |
22.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

joka on kertonut että 50-luvulla heillä ei ollut jääkaappia, vaan esim. valmiit ruuat joita syötiin seuraavanakin päivänä säilytettiin aina ruokakaapissa, joka oli n. 1 neliömetrin kokoinen komero ulko-oven vieressä ja jossa oli pieni räppänä ulos. Eivät he silti mitänä mahatauteja ruuasta saaneet, ylipäänsä harvoin oli mitään vatsavaivoja.

Itse en ole mitenkään hurjan tarkka ruokahygienian suhteen, huuhdon kyllä kasvikset, en syö vanhentunutta lihaa jne. mutta ruoka saattaa jäähtyä pöydällä parikin tuntia ennen kuin laitetaan jääkaappiin, syön surutta jogurtteja joiden päiväys on mennyt parikin viikkoa sitten, etelässä olen syönyt salaatteja, ostanut tosilta hedelmiä jne. ja vatsatauteja on ollut koulun jälkeen 2 kertaa (olen 35). Lapsikaan ei juuri vatsatuteja sairasta, usein ei sairastu vaikka tauti kiertää kaikki muut tarhassa, ja silloin kun on sairastunut niin oksennustauti on kestänyt pari tuntia ja muutaman oksennuksen.

en sitten tiedä kumpi on syy ja kumpi seuraus, eli johtuuko mahatautien vähyys meillä siitä ettemme ole neuroottisia ruokahygienian suhteen vai johtuuko huolettomuus siitä ettemme herkästi saa mahatauteja.

suomalaiset vetää itseensä ulkomailla kaikki mahdolliset mahataudit ja muut. Syödään liian puhdasta ruokaa ja varotaan joka vit** ikistä likatahraa kun "tossa on varmaan salmonellaaa, streptokokkkiiii, listeriaaaaa, toksoplasmoosiii...". Suomalaisten hysteerisestä suhtautumisesta puhtauteen (etenkin ruoan kanssa) tulee mieleen Virntiöiden kesämies.

Jos lapsi meinaa syödä porkkanan josta on vain pyyhitty multaa pois, tulee kalkkunamamma kaakattaen sydänkohtauksen partaalla huutaen "älä sinä Pertti-Kaisa syö sitä kun siitä tulee PÖPÖJÄ!". Sitten jälkikäteen ihmetellään kun lapsesta tulee pakkomielteinen käsiensä desifioija.

Mutta omituisesti sinä tosiaan rikot niitä kananmunia jos se sisus osuu siihen ulkokuoreen.

Vierailija
33/41 |
22.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

jsyön surutta jogurtteja joiden päiväys on mennyt parikin viikkoa sitten

Kerropa minkä taudin tuolta jukurttipurkisa muka voisi saada vaikka syökin kaksi viikkoa vanhana? Etkö ymmärrä jukurtin ja lihan eroa?

Vierailija
34/41 |
22.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuli tosta taikinan nuolemisketjusta mieleen.

Mä aina pesen kananmunat jos laitan ne taikinaan mitä tiedän lasten kaapivan kulhon pohjalta.

Mutta jos jauhellihapihvitaikinaan laitan niin en pese elleivät ole eityisen kakkaisen näköisiä. Ja meillä paistetaan pihvit kypsiksi.

En siis laita munia kuorineen taikinaan, mutta kyllä se munan sisus aina osuu siihen ulkokuoreenkin ja siksi siis pesen ja kuivaan munat ennen käyttöä nuoltaviin taikinoihin.

Vierailija
35/41 |
22.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli sitä että päiväyksiä ei kaikissa ruoka-aineissa ole tarvetta noudattaa orjallisesti - tiedän ihmisiä jotka heittävät jogurttipurkin roskiin jos päiväys on seuraavana päivänä. Mikrobiologiaa opiskellessa teimme testejä eri ruoka-aineilla, ja esim. jogurtissa ei kasvanut mitään ylimääräistä edes pari kk päiväyksen jälkeen.

jsyön surutta jogurtteja joiden päiväys on mennyt parikin viikkoa sitten

Kerropa minkä taudin tuolta jukurttipurkisa muka voisi saada vaikka syökin kaksi viikkoa vanhana? Etkö ymmärrä jukurtin ja lihan eroa?

Vierailija
36/41 |
22.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
37/41 |
22.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikrobiologiaa opiskellessa teimme testejä eri ruoka-aineilla, ja esim. jogurtissa ei kasvanut mitään ylimääräistä edes pari kk päiväyksen jälkeen.

Jokurttihan muuttu vain juustoksi jos se seisoo purkissa. Ja sitten jos vielä pari vuotta seisoo muuttuu homejuustoksi. Eli aina paranee. Teitte varmaan myös viineistä testejä että lisääntyykö bakteerit vanhetessaan. lol

Vierailija
38/41 |
22.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja elintarvikkeiden säilyvyyttä, ja opiskellessa testataan asioita joita joku muu on jo aiemmin tutkinut, ajatella! Olen opiskelujen puitteissa myös esim. testannut oman veiryhmäni, vaikka sekin on sinusta varmaan turhaa kun veriryhmäni oli ennestään tiedossa?

Miksi sitä testata pitää?

Jokurttihan muuttu vain juustoksi jos se seisoo purkissa. Ja sitten jos vielä pari vuotta seisoo muuttuu homejuustoksi. Eli aina paranee. Teitte varmaan myös viineistä testejä että lisääntyykö bakteerit vanhetessaan. lol

Vierailija
39/41 |
22.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä pestään aina munat. Painepesurilla.

Vierailija
40/41 |
22.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sekä kuorimattomana että kuorittuna. Esim. taikinaan menevät munat huuhtelen rikottuina siivilässä. Pesen myös jauhot ja taikinaa syödään saavitolkulla.

Ei jessus...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kahdeksan kaksi