Reilun vuoden ikäisen kieltäminen
Mitä ihmettä pitäisi tehdä, kun 1v4kk kääntää hellan nuppeja jatkuvasti? Ostin sellaisen suojan, mutta se ei sopinutkaan hellaamme eikä pysy kiinni. En haluaisi taas ostaa uutta jos ei ole pakko. Kai nyt lapsen on opittava, ettei siihen hellaan kosketa? Nyt vaan tuntuu ihan mahdottomalta.
Olen kieltänyt tomerasti ja joka kerta ihan heti kun tekee näin, onhan siihen pakko reagoida nopeasti ettei hella kuumene ja tule vaaratilanteita. Nyt olen pari päivää vienyt lapsen aina pinnasänkyyn muutamaksi minuutiksi yksin, kun koskee hellaan. Sanon aina että X menee nyt miettimään tarviiko siihen hellaan koskea ja pois haettaessa myös totean että nyt sovitaan ettei X sitten koske enää siihen hellaan. Silti usein menee heti ensitöikseen uudestaan koskemaan ja vien taas pinnikseen.
En tiedä onko huono käyttää sänkyä "rangaistuksena", ettei koe nukkumaanmenoa myös sellaisena. Se ja syöttötuoli vaan ovat ainoat paikat joihin voi laittaa eikä pääse mihinkään.
Mitä itse tekisit?
Kommentit (8)
meillä on sama ongelma saman ikäisen vekaran kanssa :) Mutta siis yleensä käyn vaan lapsen nostamassa paikalta pois ja kiellän samalla ja opetan ettei saa koskea. Pitää vaan jaksaa samasta asiasta sanoa miljoona kertaa. Kyllä se sen vielä oppii, usko pois. Valitettavasti näissä kasvatusasioissa ei taida olla mitään oikoteitä onneen...
niin lapsi oppii toistoista. Joka kerta nostat lapsen pois hellan nuppien äärestä ja viet toiseen paikkaan itsumaan minuutiksi...
No, käytännössä meillä on kyllä aikoinaan laitettu ennemminkin joku este eteen. Kyllä lasta kannattaa kieltää, mutta yksivuotiaan kanssa tuosta voi tulla vaan "hauska leikki": juoksee riemusta kiljuen aina uudestaan kääntelemään hellan nuppeja, jotta äiti nostaisi hänet taas toiseen huoneeseen...
ton ikänen lapsi ei vielä osaa meittiä tekojaan tai "hävetä". toi pinnasänkyyn laittaminen ei ole mielestäni hyvä ratkaisu. Ton ikäistä voi ainoastana opettaa. Mitä se siellä pinnasängyssä sittne oppis? Ei ainakaan sitä, ettie nappuloihin saa koskea. Kenties oppii sne, että äiti jättää hänet yksin...
pientä ei voi oikein rangaista. Kiellät vaan sen miljoona kertaa ja nostat pois. Älä kuitenkaan laita arestiin sänkyyn.
Viisainta olisi, jos saisit jonkun esteen hellaan. Mutta kyllähän yksivuotiasta on muutenkin vahdittava herkeämättä.
Jokin este eteen, se kiinnostus lakkaa aikanaan kyllä. Meillä tosin hellassa on kosketusnäppäimet siellä päällä, joten ei ongelmaa ole ollut sen vuoksi. Uunin nappuloita taas eivät hoksaa kääntää kahta yhtäaikaa, onneksi.
Siltä tämä on vahvasti tuntunutkin, että vaikka lapsi jollain tasolla tietääkin että kyseinen teko on kielletty, niin ei varsinaisesti vielä ole niin kypsä että "oppisi" vielä. Luulenpa että jätän tuon sänkyhomman pois ja kannan lapsen vain keittiöstä olohuoneeseen, kuten aiemmin teinkin. Tuo sänkyyn vieminen on kai ollut enemmän itseni takia, kun väsyneenä on hermot olleet tiukilla (tässä välissä kävin muuten taas laittamassa hellan pois ja lapsen pois)...
Olisikohan parempi lopettaa se tiukka kieltäminen ja todeta korkeintaan rauhallisesti ei ja viedä lapsi kauemmas? Tuntuu että nyt tästä on tullut vaan joku leikki tai kilpailu, vaikka itse kyllä olen niiiin tosissani kun kiellän... ja tietenkin lapsi tekee tuota aina silloin kun esim. puhun puhelimeen, eli haluaa huomiota.
Ap
ole vielä kypsä muistamaan kieltoja eikä tottelemaan.
Mä ehdottaisin, että teet nyt jonkun suojan siihen hellan nuppien eteen, jotta saatte tän kierteen poikki. Lapsihan on nyt ehdollistuntu siihen, että kun menee hellan ääreen niin heti on äksöniä. Oman kokemukseni mukaan lapsi jättää hellan rauhaan aika nopeasti sen jälkeen, kun on hoksannut ettei vaan saa näpellettyä noita nuppeja. Meillä oli hellan nuppien suojana ensin kaksinkerroin taitettu pala muovitettua verkkoa, ja se toimi ihan hyvin. Leikeltiin se irti tuollaisesta puutarhaverkosta, jolla suojataan omenapuita. Mieti oisko teillä talossa jotain, josta voisitte itse tehdä suojan tuohon nuppien päälle. Senhän ei tarvitse kovin kauniskaan olla, kunhan toimii.
Sänkyä ei missään nimessä pidä käyttää rangaistupaikkana. Se voi aiheuttaa lapselle nukahtamisongelmia myöhemmin ja se onkin sitten jo paljon vaikeampi tilanne.
Sormeen tulee iso pipi, ethän koske.
Ja sitten huomion voikin jo kääntää muualle, vaikka kauhojen ja vispilöiden kanssa leikkimiseen. En ole käyttänyt aresteja pikkuruisille enkä sänkyä ikinä koskaan kenellekään.