Miksi duunarien ja akateemisten palkkoja verratessa
puhutaan uesin niistä muutamasta yksittäisestä hyvin tienaavasta duunariYRITTÄJÄSTÄ ja matalapalkkasesta humastista.
Yksittäistapauksissa joku duunari toki voi tienatakin hyvin ja jopa enemmän kuin akateeminen.
Jos keskimäärin ajatelleen, niin akateemisen koulutuksen saaneet tienaa tuplaten sen mitä keskiverto duunari. Eli ei kyllä voi ajatella etteikö koulutuksesta olisi hyötyä palkan suhteen.
Joku tuolla ällisteli polkupyöräkorjauksen korkeaa hintaa (80e/h). Eipä taida olla käsitystä mitä joku konsultti veloittaa =)
Kommentit (4)
Täysi kokemuslisä on muistaakseni 8%.
T. Ohis
Kyllä julkisella sektorillakin maksetaan henkilökohtaisia palkanlisiä ja hyvin maksetaankin, mutta niistä ei paljon huudella. Työnantaja levittää mielellään käsitystä, että julkisella puolella voi saada vain tes-korotukset ja yleiskorotukset, mikä ei pidä paikkaansa.
Olen itse julkisen sektorin työntekijä ja takana on 12 vuotta samalla työnantajalla samassa tehtävässä. Olen neljästi saanut henkilökohtaisen palkanlisän jota on nyt koossa yhteensä 655 euron verran. Olen saanut sen joka kerran kun olen pyytänyt ja joka kerta olen myös sen perustellut erittäin hyvin. Joka kerta olen myös kysynyt esimieheltäni mitä minun pitää tehdä saadakseni seuraavan korotuksen: pitääkö esim. kouluttautua? Kun olen sen toteuttanut, olen korotuksen myös saanut.
Joka kerta kun olen korotuksen saanut, esimieheni on sanonut, että siitä ei saa huudella, koska korotukset eivät ole tapana ja jos huutelen, seuraavaa korotusta ei tule. Tällainen on tietenkin eduksi työnantajalle. Samalla se osoittaa, että korotusta on mahdollista saada. Pitää vain tehdä työnsä hyvin ja pitää turpansa kiinni.
Olen ammatiltani sairaanhoitaja.
on prosessimiehen koulutus. Itse olen akateeminen ope...Kyllä ukko paremmin tienaa. Silti - rakastan työtäni, enkä vaihtaisi hänen työhönsä. Ja toisaaalta hänestä ei olisi päiväksikään mun työhön...
vertaavat aloittelevan päivätyötä tekevän lähihoitajan palkkaa huippupalkattuun insinööriin ja itkevät sitten suurta eroa.
Samasta syystä kuin sairaanhoitajien ja toimittajien palkkaan ei koskaan saa laskea kokonaisansioihin vuorolisiä lisiä mukaan, koska kyseisten ammattiryhmien kohdalla ne eivät ole palkkaa. Todellisuudessa palkat näyttäisivät silloin siltä mitä ovatkin: liian hyviltä. Kaikkien muiden ammattiryhmien ja etenkin duunareiden kohdalla vuorolisät kyllä lasketaan mukaan. Koska pitäähän huonostikoulutettujen amispöljien liksa näyttää paremmalta, jotta hoitsut ja kirjoitushäiriöiset toimittajat voivat itkeä pieniä palkkojaan.
Tämä päätelmä on tehty vain tämän palstan perusteella. ;=)