Millainen äiti ei usko ulkopuolisen aikuisen kertomaa vaan lastansa?
Ymmärrän toki että lasta saa puolustaa, ja kuuluukin, mutta jos toinen aikuinen kertoo lapsen tehneen A, ja lapsi väittää ettei ole tehnyt A:ta vaan onkin tehnyt B:n, niin äiti uskoo lastaan ennemmin kuin aikuista.
Ei ulkopuolinen aikuinen siitä mitään saisi että valehtelisi lapsen äidille tämän lapsen tehneen jotain mitä tämä ei ole tehnyt...
Huoh.
Kommentit (27)
Näihin törmää.
Pidän ns. miniclubia alakoululaisille ja aika usein "pääsee" tälläisiin tilanteisiin.
Keksittynä esimerkkinä: Lapsi A leikkii hulavanteilla. Lapsi B tulee paikalle ja vie hulavanteen pois syynä "et sä osaa näillä leikkiiii".
Menen sanomaan lapselle B että hänen pitää palauttaa hulavanne takaisin lapselle A ja kerron missä hulavanteita on lisää ja tarjoudun hänelle hakemaan oman hulavanteensa.
Lapsi B mököttää ja lopulta tönäisee lasta A.
Lapsi B joutuu jäähylle.
Kun lapsen B äiti tulee hakemaan lastaan, lapsi B huutaa äidilleen "Mä en tuu tänne enää ikinä kun toi ei anna leikkiiiiii" ja osoittaa samalla minua. Lapsen B äiti tulee huutamaan minulle ja kun selitän tapahtuneen, sanoo lapsen B äiti että "Mun lapsi leikkii aina nätisti ja jakaa kaiken. Lapsi A on oikeasti se tuhma ja joutaisi pois koko clubista". Eikä usko minua vaikka muutama lapsi ympärillä sanoo asian menneen noin ja sanon itsekin että näin koko tilanteen.
Näin ei siis ole oikeasti tapahtunut, mutta vastaavaa kyllä. Jotkut naiset nyt ovat niin sokeita kultamussukoittensa tekosista että meinaa itselläänkin järki sumeta..
mahdollisesti jopa sinun lapsesi. Miksi on niin hankala uskoa, että oma lapsi valehtelee - etkö juuri niin kysynyt?
Mutta tässä nimenomaisessa tapauksessa, en jaksa uskoa että alakoululainen osaa pelata niin kierosti niin että mukamas lipsauttaa keksittyä tietoa kaveristaan jonka johdosta ei saa enää olla hänen kanssaan. Lapseni vielä säälii tuota kaveria jolla ei enää kavereita ole ja on sen takia roikuttanut mukanaan tähän asti. Ellei lapseni sitten ole nero ja järjestänyt tätä koko juttua vain siksi ettei hänenkään enää tarvitse leikkiä koko tyypin kanssa... ap
yhteisiä leikkejä vielä kertaakaan kieltänyt. Noita tilanteita tulee väkisinkin vastaan, vaikka kuinka paljon.
Ja aikuiset puuttuu nykyään liiankin kanssa kaikkiin lasten tekemisiin! Aikuiste näkevät turhan herkästi "kiusaamista" ja milloin mitäkin, mistä lapset eivät ole moksiskaan.
i]
mahdollisesti jopa sinun lapsesi. Miksi on niin hankala uskoa, että oma lapsi valehtelee - etkö juuri niin kysynyt?
Mutta tässä nimenomaisessa tapauksessa, en jaksa uskoa että alakoululainen osaa pelata niin kierosti niin että mukamas lipsauttaa keksittyä tietoa kaveristaan jonka johdosta ei saa enää olla hänen kanssaan. Lapseni vielä säälii tuota kaveria jolla ei enää kavereita ole ja on sen takia roikuttanut mukanaan tähän asti. Ellei lapseni sitten ole nero ja järjestänyt tätä koko juttua vain siksi ettei hänenkään enää tarvitse leikkiä koko tyypin kanssa... ap
yhteisiä leikkejä vielä kertaakaan kieltänyt. Noita tilanteita tulee väkisinkin vastaan, vaikka kuinka paljon.
Ja aikuiset puuttuu nykyään liiankin kanssa kaikkiin lasten tekemisiin! Aikuiste näkevät turhan herkästi "kiusaamista" ja milloin mitäkin, mistä lapset eivät ole moksiskaan.i]
mistä olisin välittänyt nostaa numeroa, mutta tämä toinen äiti tuli minulle myöhemmin linjoja pitkin (tämä "punaisia päin kulkeminen" vieritettiinkin meidän syyksi) vaikka asian piti olla pieni ja ihan ok kun silloin aikaisemmin puhuttiin kasvokkain niin siinä kohtaa täytyy viheltää peli poikki. ap
jotka omaa kilpeään kiillottaakseen mustamaalaavat kavereitaan. Tai testaavat äitinsä reaktiota tekemäänsä rikkeeseen kertomalla ensiksi jonkun kaverin tehneen sitä, mistä itse pelkää jäävänsä kiinni tai minkä haluaisi äidilleen itse tunnustaa.
Lapset eivät ole ihan tyhmiä. (Kaikki...)
Mutta tässä nimenomaisessa tapauksessa, en jaksa uskoa että alakoululainen osaa pelata niin kierosti niin että mukamas lipsauttaa keksittyä tietoa kaveristaan jonka johdosta ei saa enää olla hänen kanssaan. Lapseni vielä säälii tuota kaveria jolla ei enää kavereita ole ja on sen takia roikuttanut mukanaan tähän asti. Ellei lapseni sitten ole nero ja järjestänyt tätä koko juttua vain siksi ettei hänenkään enää tarvitse leikkiä koko tyypin kanssa... apjotka omaa kilpeään kiillottaakseen mustamaalaavat kavereitaan. Tai testaavat äitinsä reaktiota tekemäänsä rikkeeseen kertomalla ensiksi jonkun kaverin tehneen sitä, mistä itse pelkää jäävänsä kiinni tai minkä haluaisi äidilleen itse tunnustaa.
Lapset eivät ole ihan tyhmiä. (Kaikki...)
Mutta tosiaan en nyt kerro millaisesta jutusta oikeasti ole kyse niin en oikein voi perustella vastaankaan (tämä nimenomainen tapaus) ;) ap
Riippuu kyllä vähän siitä, mistä aikuinen on tietonsa saanut. Jos lapselta, ei paljon luottoa. Aikuinen kuitenkin puollustaa lastaan, puolin jos toisinkin.
Aikuinenkin voi värittää tapahtumia. Asiat eivät koskaan ole mustavalkoisia.