Miesasiamiehet voisivat lukea miestutkimusta. :)
Miestutkimuksen mukaan miehet ovat nykyään pitkälle samankaltaisten vaatimusten ristitulessa kuin naisetkin, mutta miehille ei kulttuurissamme sallita terveitä tapoja purkaa ahdistusta.
Kulttuurimme mieskuva on hyvin staattinen ja erittäin vaativa. Miehen pitäisi olla luotettava kallio, aina vahva, aina tilanteen herra, tehdä päätökset, tietää, osata ja olla luotettava, hyvä isä ja puoliso. Macho-mies elää meidän kaikkien mielissä, mutta moniko mies on sellainen oikeasti? Herkät miehet kärsivät näistä vaatimuksista. Oikeasti on varmaan todella vähän noita kivikasvoja - ja itse en ainakaan sellaista kylmää robottia huolisi.
Tunteita purkaakseen miehen OLETETAAN toimivan aggressiivisesti. Väkivalta miesten kesken on hyväksyttyä ja monesti sitä jopa edellytetään. Miesten pitää todistaa miehuutensa lyömällä. Miehet elävät suuremmassa väkivallan uhkassa kuin naiset.
Herkkyys, itkeminen, tunteiden osoittaminen, tunteellisuus ovat kiellettyjä. Tunteet näytetään ehkä vain puolisolle, ehkei edes hänelle.
Tämä on se oikea miesasia. Tämä on se epäkohta ja vääryys, joka miesten maailmassa vallitsee.
Ei se, että Laasanen ei saa pillua.
Kommentit (4)
Hän sanoi että monet ovat tietoisia Sakki ym. porukoista, vaan ongelma onkin siinä että MIEHET EIVÄT ILMESTY TAPAAMISIIN PAIKALLE. Jossei itse ole valmis ottamaan vastuuta tekosistaan, yhteiskunnalla on hyvin vähän osaa lopputulokseen.
Mutta häpeä on äärimmäisen tehokas keino pitää ihmiset ruodussa. Miehillä häpeä toimii monella tasolla ja kasvojen menetys on ehkä pahempi uhka kuin naisilla. Tuollainen selvä oman virheen myöntäminen ja avun hakeminen, vieläpä niin että puhuu ryhmässä tunteistaan, koetaan helposti hyvin nöyryyttäväksi. Siihen lähteminen on liian vaikeaa. Yhteiskunnassa pitäisi madaltaa sitä kynnystä, tehdä monenlainen miehuus hyväksytyksi.
Jokainen "miehet ei itke" -sanonta ylläpitää näitä rakenteita. Kaikki kerrat kun pojalle sanotaan että no lyö takas, eikä pureuduta siihen että joku on käyttänyt häntä vastaan väkivaltaa, ja että se on yhtä kiellettyä kuin tytön lyöminen. Kaikki neidittelyt yms. on tätä samaa. Toivoisin, että etenkin poikien äidit ja isät ymmärtäisivät tämän.
ap
Naureskelleet naisille kun itkemme ym. vapaasti, mutta nyt ovatkin itse niitä heikompia jotka eivät selviä tunteistaan kuin tappamalla, juomalla jne. tuhoisalla käytöksellä.
Mies on aina hallinnut yhteiskuntaa, siksi en oikein jaksa uskoa näitä juttuja siitä että eivät muka itse saisi muutosta aikaan. Harva nainen vaatii mieheltä stereotyyppistä käytöstä, kyllä ne on miehet itse jotka hoitavat neidittelyt jne.
Naureskelleet naisille kun itkemme ym. vapaasti, mutta nyt ovatkin itse niitä heikompia jotka eivät selviä tunteistaan kuin tappamalla, juomalla jne. tuhoisalla käytöksellä.
Mies on aina hallinnut yhteiskuntaa, siksi en oikein jaksa uskoa näitä juttuja siitä että eivät muka itse saisi muutosta aikaan. Harva nainen vaatii mieheltä stereotyyppistä käytöstä, kyllä ne on miehet itse jotka hoitavat neidittelyt jne.
Kyse on yhteiskunnallisesta ja kulttuurisesta rakenteesta. Neidittelyä tekevät sekä miehet että naiset, lue vaikka täällä aloituksia, jotka koskevat esim. poikien pitkiä hiuksia tai "tyttövärejä" yms... Näitä rakenteita ylläpidämme me kaikki, koska olemme kasvaneet niihin. Rakenteiden rikkominen vaatii aina tietoista työtä, naisilta ja miehiltä. Ja se vie aina aikaa, ihan niin kuin naisten aseman parantaminen on vienyt satoja vuosia.
Laasanen ja muut potkivat kehitystä vastaan, mutta sehän on selviö. Aina tulee vastareaktio, mutta kehitys kehittyy silti. :)
ap
Hän sanoi että monet ovat tietoisia Sakki ym. porukoista, vaan ongelma onkin siinä että MIEHET EIVÄT ILMESTY TAPAAMISIIN PAIKALLE. Jossei itse ole valmis ottamaan vastuuta tekosistaan, yhteiskunnalla on hyvin vähän osaa lopputulokseen.