Sain Mensa nettitestistä ÄO 131.
Mikä mahtaa olla luotettavuus? Oletteko muut tehneet ja mitä tuloksia saitte?
Kommentit (57)
Sain noin 130 mensan nettitestistä ehkä vuosi sitten. Olen idearikas ja oivaltava, mutta muuten opiskelijana keskiverto pärjäävä.
Minua taas ihmetyttää, kun olen saanut korkeita pisteitä, vaikka olen tyhmä kuin saapas.
Jotkut meni arvauksella oikein, kai se kertoo tarpeeksi. Että näin :D
Sain tulokseksi 121 ja tekstissä luki "Siten lienet älykkäämpi kuin 92 prosenttia väestöstä.
Älykkyysosamääräsi on suuntaa-antavan nettitestimme perusteella jonkin verran alle Mensan pääsyrajan, mutta tuloksesi on korkea ja kannattaa tulla testiin!".
Tieteen kuvalehden testistä sain muistaakseni 132 joku vuosi sitten. Nyt viimeiseen 7 viikkoon en ole nukkunut kokonaista yötä (koska vauva), että liekö näillä jotain korrelaatiota, tai sitten ei? Oikeaan testiin en kyllä minäkään ole koskaan uskaltanut mennä, koska pidän itseäni keskimääräistä älykkäämpänä ja järkyttyisin, jos tulos olisikin juuri älyllisen kehitysvammarajan ylittävä 100.. :P
Testasin itseni aikoinaan tuolla Mensan nettitestillä ja sitten muutaman vuoden kuluttua ihan paikan päällä Mensan testitilaisuudessa. Sain molemmilla kerroilla tulokseksi 138 eli ainakin minun kohdalla nettitesti oli pätevä. Jäseneksi en sitten tietenkään päässyt vaikka olisin kovasti halunnut.
Tuntuu vaikealta uskoa että yli 130 olisi älykkö. En todellakaan pidä itseäni sellaisena. Luulin että älykön raja olisi jotain 147-150. Siis suurin piirtein sama kuin Mensan pääsyvaatimusraja.
Olen aina ymmärtänyt että normi äö on 90-100 välillä.
Ja vielä kysymys tuosta älykkörajasta. Onko yli 130 siis älykkö Mensan mukaan vai jonkun muun testin mukaan?
Ihan tavallinen talleroinen. Mies sai 145, mutta se onkin oikeesti älykäs ja sillä on superhyvä muisti. Onneksi lapset on perineet isänsä älykkyyden :D
Olen aina ymmärtänyt että normi äö on 90-100 välillä.
Ja vielä kysymys tuosta älykkörajasta. Onko yli 130 siis älykkö Mensan mukaan vai jonkun muun testin mukaan?
liioittelin. Oikeasti se on 70.
Kävi paikan päällä tekemässä testin ja pääsi Mensaan. En nyt kyllä muista tulosta. Tulos ei kyllä yllättänyt.
Itse en kyllä Mensaan varmasti pääsisi vaikka ihan hyviä tuloksia saankin aina testeistä.
Silti olen meidän perheessä se joka ratkaisee kaikki arjen pulmat. Se maalaisjärkeä omaava. Monesti on parempi kun ei tee asioista liian monimutkaisia.
Mulla on tuttavapiirissä eräs kohta eläkeikäinen mieshenkilö, joka on ollut Mensan jäsen jo 80-luvun alusta. Kerran juteltiin näistä asioista ja hän kertoi että mensalaisten joukossa on paljon ihmisiä joiden elämä ei olekaan sujunut ihan nappiin. Oli paljon avioeroja, ongelmia omien lasten kanssa, konkursseja jne... On myös hyvin vaikea löytää ystäviä tai edes samantasoista juttuseuraa kun itse on jo melkein hulluuden ja nerouden rajoilla.
Mielummin olen vähän keskitasoa älykkäämpi tai vaikka ihan normaali, kuin joku yksinäinen tunnevammainen huippunero.
olen akateemisesti koulutettu tekniselle alalle enkä usko olevani keskimääräistä tyhmempi, jos nyt en mikään einsteinkään. Eikö täällä ole ketään muita jotka on saanut huonoja tuloksia tuosta?
Mensalaisilla ja muillakin korkean älykkysosamäärän omaavilla on tosiaan monesti enemmän päihdeongelmia kuin "taviksilla" (Ihan tutkittu juttu). Jos en väärin muista niin mielenterveysongelmiakin.
Älykkyys ei todellakaan ole mikään tae menestyksestä ja onnellisuudesta, vaikka ei tietenkään ole estekään.
Jos mennään toiseen ääripäähän niin yleensä kehitysvammaiset joilla alhainen älykkyysosamäärä ovat onnellisia. Osaavat nauttia elämän pienistä iloista eivätkä murehdi turhia.
Mulla oli koulussa keskiarvo aina jotain 8,5-8,8 enkä kyllä paljon pingottanut. Yo-kirjoituksista sain aikoinaan yleisarvosanaksi M. En vissiin ollut kovin määrätietoinen, joten menin suoraan työttömäksi kortistoon, kuten moni muukin lama-ajan Suomessa.
Neljän vuoden jälkeen kyllästyin ja lähdin au-pairiksi toiseen eu-maahan. Sille reissulle jäin ja opiskelin matkailualan tutkinnon, mutta vain kandiksi. Sittemmin työskentelin lentoemona, sihteerinä ja kotiäitinä. Nyt puhelinvaihteena kansainvälisessä lääkefirmassa. Ei siis kovin älykäs ja häikäisevä uraputki mulla....
Luulisi että tuolla älykkyysosamäärällä olisi hyvät tutkinnot, kunnon duuni ja korkea palkka. Itse olen kuitenkin ikionnellinen näin. Panostan perheeseen ja haluan olla läsnä lasteni elämässä niin paljon kuin se vain on mahdollista. Rahaa tärkeämpiä ovat ennen kaikkea terveys ja ympärilläni olevat rakkaat ihmiset. Näistä asioista yritän ammentaa positiivistä asennetta silloin kun tekee tiukkaa raha-asioissa.
Joskus sitä miettii että mitähän minustakin olisi tullut jos olisin tosissaan panostanut opintoihin ja hakenut heti yliopistoon. Toisaalta silloin en olisi koskaan tavannut ihanaa miestäni.
Luotettavuus kiinnostaa silti, lähinnä jos paikalle osuisi vaikka joku joka on tehnyt sekä nettitestin että oikean ja sen pohjalta voisi tehdä jotain vertailua.
Tieteen kuvalehden testi antoi joskus vuosia sitten 129 ja sitä pidin aika humpuukina.
Vai voisiko olla jotain suuntaa kuitenkin kun noista kahdesta tullut kuitenkin melkein sama?Mikä mahtaa olla luotettavuus? Oletteko muut tehneet ja mitä tuloksia saitte?
Olisit kysynyt että onko kukaan tehnyt tuota testiä sekä sitä oikeaa Mensan testiä.
Joku kysyi että onko siinä pelkästään tuo avaruudellinen hahmottaminen testauksessa, niin kyllä, siinä on pelkästää kuviopäättelyä.
Omasta mielestäni Mensan testi on huono koska siinä on pelkästään tuota avaruudellista päättelyä. Kuka tahansa jolla on hyvä päättelykyky voi saada tuosta hyvät pisteet, ei siihen erityistä älykkyyttä tarvita. Valitettavasti kuitenkin vain matemaattista ja avaruudellista älykkyyttä arvostetaan.
Testasin itseni aikoinaan tuolla Mensan nettitestillä ja sitten muutaman vuoden kuluttua ihan paikan päällä Mensan testitilaisuudessa. Sain molemmilla kerroilla tulokseksi 138 eli ainakin minun kohdalla nettitesti oli pätevä. Jäseneksi en sitten tietenkään päässyt vaikka olisin kovasti halunnut.
Tuntuu vaikealta uskoa että yli 130 olisi älykkö. En todellakaan pidä itseäni sellaisena. Luulin että älykön raja olisi jotain 147-150. Siis suurin piirtein sama kuin Mensan pääsyvaatimusraja.
Aiemmin raja oli jotain 148, mutta uuden laskusysteeminen mukaan jotain 130. Tämä on siis vain hatara mielikuva. Tuota älykkö-sanaa varoisin muutenkin käyttämästä, sillä noita huippupisteitä saaneita on ihan hanttihommissa, jolloin he eivät ota koko älykkyyspotentiaaliin täyteen käyttöön (paitsi tietysti voivat tehdä sen vapaa-ajalla).
vaikka olen matemaattisesti aika tauno.
En ole edes akateeminen ;)
Mitä hyötyä muuten älykkkyydestä on arkielämässä?
kyselee kotiäiti
Mulla on tuttavapiirissä eräs kohta eläkeikäinen mieshenkilö, joka on ollut Mensan jäsen jo 80-luvun alusta. Kerran juteltiin näistä asioista ja hän kertoi että mensalaisten joukossa on paljon ihmisiä joiden elämä ei olekaan sujunut ihan nappiin. Oli paljon avioeroja, ongelmia omien lasten kanssa, konkursseja jne... On myös hyvin vaikea löytää ystäviä tai edes samantasoista juttuseuraa kun itse on jo melkein hulluuden ja nerouden rajoilla.
Mielummin olen vähän keskitasoa älykkäämpi tai vaikka ihan normaali, kuin joku yksinäinen tunnevammainen huippunero.
Usein todella älykkäiltä ihmisiltä puuttuu sosiaaliset taidot (Rillit Huurussa Sheldon on hyvä karikatyyri tästä). Ja onhan sitäkin tutkittu että monet huippuälykkäät ovat autistisia tai as-ihmisiä. Itse tunnen muutaman todella älykkään ihmisen joilla on ADHD.
Oma miehenikin on älykäs (ollut 25-vuotiaana jossain testaamassa tuota ja saanut tulokseksi 140) mutta välillä hän osaa olla sosiaalisilta taidoiltaan kiven tasolla. Hän on itse myöntänyt että hän on joutunut opettelemaan tiettyjä käyttäytymismalleja, esimerkiksi mikä on sopivaa surevan ihmisen seurassa. Empatiaa hänellä ei yleensä hirveästi ole vieraita ihmisiä kohtaan, mutta lasten myötä hän on muuttunut empaattisemmaksi.
Ehkä ärsyttävintä kuitenkin miehessä on se, että hän puhuu todella usein alentuvasti. Hän ei sitä itse ilmeisesti huomaa, mutta minä muistan siitä aina huomautella. ;)
sain 134 vaikka olen matemaattisesti aika tauno. En ole edes akateeminen ;) Mitä hyötyä muuten älykkkyydestä on arkielämässä? kyselee kotiäiti
nettitesti antaa kaikille hyvät pojot, jottei kenellekään tulisi paha mieli. En tiedä pitääkö paikkaansa.
Siitä rohkaistuneena päätin kokeilla uudestaan, kun tämä karmea räkätauti on ohi :D
Testissä kun on maksimi 131
Siitä rohkaistuneena päätin kokeilla uudestaan, kun tämä karmea räkätauti on ohi :D
Testissä kun on maksimi 131
Tein nettitestin muistaakseni suoraan täkäläisen Mensan sivuilta ja sain tuon 138. Tulosten mukana tuli kutsu testeihin, koska oli potentiaalisia mahdollisuuksia päästä jäseneksi. Siihen aikaan oli joku Mensan juhlavuosi, joten testasivat ilmaiseksi ympäri asuinmaatani. Yrittivät varmaan saada lisää täkäläisiä jäseniä. Täällä kukaan ei edes tiedä mikä Mensa on, eikä todellakaan maksaisi testeistä pennin pyörylää. Ovat hyvällä itsetunnolla varustettuja, joten kaikki "tietävät" muutenkin olevansa älykkäitä.
Ymmärsinkö oikein tuosta yhdestä viestistä. Eli onko nykyinen pääsyvaatimus vain 130???
Ma oon saanut yli 160 ihan siita oikeasta testista ja ihan kivasti on mennyt elamassa. Naiset on vahan liikaa pyorittanyt tosin :-D