3-vuotias päiväkotiin 11 pv/kk kun äiti vauvan kanssa kotona
3-vuotias on sosiaalinen ja paljo kavereitä päiväkodissa ja nyt mietin pitäisinkö lapsen noin 2 krt viikossa päiväkodissa kun itse äitiyslomalla..meillä päin ei mitään toimintaa, ei kerhoa ei puistoatoimintaa :(
Kommentit (47)
miksei joidenkin ihmisten mielestä voi myöntää, että äitikin saattaa tarvita joskus ihan vaan lepoa? Jos vauva nukkuu erittäin huonosti, ei äiti välttämättä ole päivisin kovin leikkisällä tuulella ja jaksa koko ajan seurustella vauvan ja esikoisen kanssa. Kyllä voi ihan rehellisesti vaikka nukkua päiväunet kun vauva nukkuu tai vaikka juoda kahvikupin rauhassa. Miksi pitää koko ajan todistella täydellisyyttään ja hakea jotain päiväkodikavereita kylään leikkimään? Mitä tarkoitusta se palvelee, jos kerran esikoisella on siellä päiväkodissa niitä kavereita ja vanhemmilla on varaa häntä siellä osa-aikaisesti pitää?
Tähän lisään vielä, että ihmisillä on myös erilaiset voimavarat. Joku toinen äiti jaksaa hoitaa yksin vaikka kolmoset tuosta noin vain, toinen tarvitsee enemmän apua ja lepoa.
Mutta Suomessa ei jotenkin ymmärretä ollenkaan, että on olemassa erilaisia ihmisiä ja erilaisia perheitä.
Jos minä jaksan juosta aamuisin 10 kilometrin lenkin, hoitaa lapsia yksin 12 tuntia ja kokata sen jälkeen vielä kolmen ruokalajin illallisen miehelleni, ei se tarkoita että naapurinkin Pirkkokin jaksaisi... Ja se on ihan ok.
kun se lapsen vieminen ja hakeminen hoitoon 11 pv/kk:kaan näytä olevan mikään ongelma. Monilla on auto käytössä ja jos ei ole, niin ne vieraat leikki-ikäiset kävelevät ihan siinä missä se omakin. Mutta jos on asennoitunut niin, että se ei käy, koska se ei käy, niin onhan se selvä että vaikeeta on - siis miten rankkaa on parin ylimääräisen leikki-ikäisen ulkovaatteiden riisuminen kun sekin on pitänyt tuohon listata? :D
Joo, talvella onkin mukava lähteä hakemaan päiväkotikavereita kylään leikkimään: ensin ehkä herättää vauva kesken unien, syöttää, pukea vauva ja esikoinen, mennä bussilla tai autolla (kaikilla kun se päiväkoti ei ole kodin vieressä) ja sitten tulla sieltä vauvan, esikoisen ja esim kahden muun 3-vuotiaan kanssa kotiin leikkimään. Riisua ym. Ei kiitos minulle, silloin tällöin iltaisin käy kyllä, mutta en jaksaisi tuollaista rumbaa. Eri asia esim kesällä ja jos päiväkoti on oman kodin vieressä.
omasta jaksamisestaan? Miksi lapset pitää hoidattaa kalleimman kautta?
miksei joidenkin ihmisten mielestä voi myöntää, että äitikin saattaa tarvita joskus ihan vaan lepoa? Jos vauva nukkuu erittäin huonosti, ei äiti välttämättä ole päivisin kovin leikkisällä tuulella ja jaksa koko ajan seurustella vauvan ja esikoisen kanssa. Kyllä voi ihan rehellisesti vaikka nukkua päiväunet kun vauva nukkuu tai vaikka juoda kahvikupin rauhassa. Miksi pitää koko ajan todistella täydellisyyttään ja hakea jotain päiväkodikavereita kylään leikkimään? Mitä tarkoitusta se palvelee, jos kerran esikoisella on siellä päiväkodissa niitä kavereita ja vanhemmilla on varaa häntä siellä osa-aikaisesti pitää?
Tähän lisään vielä, että ihmisillä on myös erilaiset voimavarat. Joku toinen äiti jaksaa hoitaa yksin vaikka kolmoset tuosta noin vain, toinen tarvitsee enemmän apua ja lepoa.
Mutta Suomessa ei jotenkin ymmärretä ollenkaan, että on olemassa erilaisia ihmisiä ja erilaisia perheitä.
Jos minä jaksan juosta aamuisin 10 kilometrin lenkin, hoitaa lapsia yksin 12 tuntia ja kokata sen jälkeen vielä kolmen ruokalajin illallisen miehelleni, ei se tarkoita että naapurinkin Pirkkokin jaksaisi... Ja se on ihan ok.
etä vauva ja äiti ovat kotona, kun isompi viedään hoitoon... kuulkaas, kyllä isommat lapset tämän hoksaa ja ajattelee, että eivät kelpaa äidille, äiti haluaa olla vain vauvan kanssa.
palstaurani ajan olen ihmetellyt tota 26:n laittamaa kysymystä.
Miksi 3 päivää kerhossa on jotenkin täysin eri asia kuin 3 päivää tarhassa? Etenkin, jos (samaan) tarhaan palataan taas pikkusisaruksen aloittaessa päivähoidon.
Jos joku pystyisi selittämään tän mulle. ehkä vastaus on siinä ketjussa.
ap, pidä lapsi vaan tarhassa. Hauskaahan siellä on kun saa touhuta, askarrella, leikkiä, jumpata, ulkoilla ja käydä retkillä.
täysillä, sillä satavarmasti isomman uhma nostaa päätään, jos vauvan tuoman muutoksen myötä koko lapsen elämä myllerretää ottamalla pois tutusta päiväkodista. Ne rutiinit, ne rutiinit:)
sen turhan hoidon, mutta kas kun se ei ole niin, vaan kädet on kyynärpäitä myöten veronmaksajien kukkarolla.
Ei tämä yhteiskunta kuulkaa pyöri niin, että kaikki kuppaa niin paljon kuin ikinä ennättää, veroilla ylläpidettyjä palveluita pitäisi käyttää vain kun siihen on todellinen tarve, vain silloin rahat riittää. Kreikasta näette miten käy, kun eletään pellossa.
Tässäkin ketjussa on tullut jo ilmi, että Espanjassa, Saksassa ja Englannissa kaikki lapset käyvät päiväkotia/esikoulua vaikka ei olisi edes sitä vauvaa siellä kotiäidin seurana, ja ties missä kaikissa maissa maailman maissa samoin toimitaan. Mutta ei, suomalaislapset kärsivät ja jos joutuvat näkemään alle kouluikäisinä muitakin kuin äitiä ja leikkimään ilman äitiä muidenkin lasten kanssa.
Äidit hyvät, kysehän on teidän OMASTA lapsestanne. Ja rahalla saa.. joo joo, rahalla saaminenhan menee tottakai oman lapsen parhaan edelle, vai? Miksi ette voi palkata satunnaista lastenhoitajaa silläkin rahalla kotiinne silloin tällöin kun tarvitsette lapsivapaata aikaa?
Ja joo, mun 3-vuotiaani käy 4 kertaa viikossa 4 tuntia päivässä päiväkodissa, juuri siksi että kysessä on OMA LAPSENI. Miten joku edes kehtaa sanoa, mikä on jonkun toisen lapsen parasta, kun ei edes tunne sitä lasta. Ei kaikki lapset ole samanlaisia, ja jotkut lapset oikeasti nauttii niistä päiväkodin tapahtumista! Ei sillä ole yhtään mitään tekemistä sen kanssa, haluaako vanhemmat lapsivapaata aikaa vai ei!
Meillä 3 v oli myös 3pv/vko 6h/pv hoidossa. Pidin 3 kk kesäloman ja 1 kk joululoman, ja välillä oli viikon poissa jos oli lievempää tai isompaa flunssaa tai käytiin mummolassa (asuvat kaukana). Kyllä äiti jaksaa kahta hoitaa siinä kuin yhtä, mutta jotkut asiat vain hoituvat helpommin kun on yksi lapsi mukana. Meillä lapsi välillä itki aamulla kun ei olisi halunnut hoitoon, mutta jos oli viikon poissa niin taas kaipasi päiväkotia ("koska rakastaa kavereitaan"). Iltapäivällä haettaessa yleensä aina oli ollut kiva päivä päiväkodissa. Nyt molemmat lapset ovat kotihoidossa, ja voin kyllä sanoa että vanhempi kaipaa ikäistään seuraa. Päivittäin kyselee että onko sillä ja sillä lapsella päiväkotipäivä tai voiko se tulla leikkimään meille. Uskon, että jos päiväkodissa on hyvät tädit, lapset oppivat sosiaalisesti lahjakkaiksi luontevasti verrattuna jos käy vain tuttuja kylässä.
Itse olen kotona ja hoidan perheen pienintä. Yksi lapsista täyttää 5 v. ja on osapäiväisenä päiväkodissa. Aloitti päiväkodin täytettyään 3 v.
Lapsi itse haluaa mennä päiväkotiin silloin kun on hoitopäivät. Odottaa kavereita, tätejä, askarteluja, puuhasteluja ym. Tämä ei tarkoita, ettei meillä kotona puuhastella ja käydä missään: meillä tehdään ja käydään kodin ulkopuolella.
Lapselle alkaa olla tärkeitä ne "omat piirit" ja se, että pääsee jonnekkin ilman vanhempia tai muita sisaruksia. Päiväkoti on se juttu, mikä kiinnostaa ja tuon ikäisellä alkaa olla niitä omia asioita, joita ei halua jakaa muille.
Kysykää lapsiltanne, mitä he haluavat tai mitä mieltä he ovat. Siinä missä lapsi kaipaa kotia ja vanhempia kun joutuu olemaan toisten töiden vuoksi muualla on vastaavasti lapsia, jotka kaipaavat päiväkotia.
pari päivää viikossa ei ole mun mielestä liikaa.
täällä varmaan tuomitaan täysin, mutta itse olen jo oikeastaan päättänyt, että saa jatkaa päiväkodissa, mietinnässä vain juuri tuo vapaapäivien määrä, pitäisikö noin paljon vapaita, vai olisiko esim. 4 tunnin päivä vähän useammin...vai mitenhän se sitten paras mahtaisi olla.
ainaki neuvolann th suositteli, että veisin isommat osa-aik hoitoon, vaik vauvan kans oon kotona, mut totesin, et isompi vaiva viedä lapset hoitoon, ku hoitaa ite..
kyllä 3-vuotias jo kaipaa kavereita ja yhteistä tekemistä.
voihan niitä kavereita tavata muutenkin. Esim. voisit hakea iltapäivällä pari kaveria teille leikkimään. Vanhemmat voisivat tehdä silloin vähän pidemmän työpäivän tai hoitaa muita asioita ja hakea päivän päätteeksi lapset sitten teiltä. Ja välillä sitten vastavuoroisesti toisin päin.
ja on tosi mukavaa olla omien lasten kanssa ja nauttia arjesta. En veisi.
ja erittäin kivasti sujuu juuri tuolla kaavalla.
voihan niitä kavereita tavata muutenkin. Esim. voisit hakea iltapäivällä pari kaveria teille leikkimään. Vanhemmat voisivat tehdä silloin vähän pidemmän työpäivän tai hoitaa muita asioita ja hakea päivän päätteeksi lapset sitten teiltä. Ja välillä sitten vastavuoroisesti toisin päin.
kaksi päivää ei ole paljon. Varsinkin jos kaikki ikäiset kaverit on hoidossa eikä päivisin olisi "leikkikaveria". Ja kolme vuotias on jo aika iso, että varmasti itsekkin tykkää. Asia erikseen jos lapsi ei viihdy hoidossa.
oikeasti lapsi ei tuosta hyödy, mutta jos väsyttää olla kotona kahden lapsen kanssa, varmaan parempi vaihtoehto.
Itsellä lapset ovat olleen mummin hoidossa eskari-ikään asti ja olen ollut tosi tyytyväinen. Ei koskaan tullut mieleenikään, että 3-vuotias olisi jotenkin tarvinnut enemmän isoa lapsiryhmää, kuin isovanhempien kanssa olemista. Lapset hyötyvät nimenomaan aikuisen huomiosta, kasvatuksesta ja ohjauksesta. Tiedän toki, että kaikilla ei ole vaihtoehtoja.
Luulen, että sinullekin on paljon rasittavampaa viedä ja hakea lapsi hoidosta, kun olla ihan vain kotona. Harrastuksiin vieminenkin olisi järkevämpää ja sielläkin lapsi saa olla ryhmässä ja oppii hyödyllisiä asioita.
ja tuo kaksi päivää on juuri sopiva. 3-vuotiaalle kaverit ovat jo tärkeitä, ja muuttuvat vaan tärkeämmiksi koko ajan.
3-vuotias on sosiaalinen ja paljo kavereitä päiväkodissa ja nyt mietin pitäisinkö lapsen noin 2 krt viikossa päiväkodissa kun itse äitiyslomalla..meillä päin ei mitään toimintaa, ei kerhoa ei puistoatoimintaa :(
täysillä, sillä satavarmasti isomman uhma nostaa päätään, jos vauvan tuoman muutoksen myötä koko lapsen elämä myllerretää ottamalla pois tutusta päiväkodista. Ne rutiinit, ne rutiinit:)