Onko eläkesäästämisessä mitään järkeä?
Ilmeisesti taas ollaan nostamassa sitä ikärajaa, milloin niitä säästöjä aletaan maksaa takaisin (68 vuoteen).
Olisiko fiksumpaa laittaa sama summa kuukaudessa sijoitusvakuutukseen?
Asiantuntevia vastauksia kaipaan!
Kommentit (13)
että kun ikäraja nousee, sen ajankohdan jälkeen tehtyjä talletuksia saa nostaa vasta sitten myöhemmin, ja sitä aiemmin tehtyjä alkuperäisen akataulun mukaisesti.
Olenko väärässä? Tämän takia kaipaankin kommenttia joltain, joka tietää asiasta, oma perehtyminen asiaan on näin heikkoa... ;)
ap
Mulla on vuonna 1996 solmittu eläkevakuutus, johon silloin sai aloittaa 58-veenä ja siihen kuului henkivakuutus. Sitten ikäraja muutettiin 62-veeksi, ja henkivakuutusosuus hävisi. Mutta verovähennyksen takia ja kertyneen säästön takia (arvio n. 200 euroa/kk) jatkoin. Vaan mulla loppui säästäminen nyt!
Ei helv....ole järkeä säästellä rahaa 68-veeksi, jos ei tiedä, saako sitä sieltä enää silloin uloskaan, itse tai jälkeläiset. Oma isä kuoli 63 veenä eläkkeensä ekana päivänä. En ole suurituloinen, tavallinen nelikymppinen 2600 euroa tienaava konttorityöläinen. Taidan joo tosiaan avata sijoitusvakuutuksen tai rahaston. Jääpähän jälkeläisille jotain, jos heitän lusikkani työttömäksi.
Valtio tekee nyt karhunpalveluksen itselleen. Ne, jotka säästää parempaa eläkettä varten, ei ole tulevaisuuden eläkkeensaajan asumistuen nostajia, ei sossun jonossa, ja nostavat pienenmpää vanhuuseläkettäkin...ei todellakaan kannata tehdä näin tyhmiä päätöksiä. Ei sillä väliä vaikka verovähennys vietäisiin, mutta ikärajan sorkkiminen on jo lyhytnäköistä ja törkeyttä!
Älkää vaan retkahtako eläkesäästämiseen! Ikäraja nousee, koko summaa ei saa kerralla vaan pieni määrä vuosittain, ja kaiken lisäksi maksat sitten päälle seitsenkymppisenä itse säästämästäsi rahasta 30% veroa. Järkyttävää kusetusta!
Säästäkää mieluummin vaikkapa rahastoihin, joista varat saa ulos muutamassa päivässä, jos tarve tulee. Esim. seligsonin rahastot ovat helppoja ja edullisia. Mitä tahansa muuta kuin eläkesäästämistä!!!
sitten aikanaan, niin maksetaanko siitä sillon taas veroa? Eli maksat tavallaan tuplarahat siitä. Ensin silloin, kun olet tienannut rahat ja sitten kun käytät ne vai olenko mä käsittänyt aivan väärin?
Eläkettä varten säästäminen on erittäin järkevää ja kannattavaa. Ylipäätään säästäminen ja sijoittaminen on kannattavaa. Jos pistät vaikka 5% tuloista syrjään joka kuu, niin vähin erin se rahamäärä alkaa jauhaa sinulle lisää rahaa. Tämä voi olla sitten tosi tärkeä tulonlähde, jos joskus eläkkeitä joudutaan leikkaamaan. Itse en ainakaan usko siihen, että yhteiskunta pystyy pitämään tämmöistä elintasoa yllä, kun huoltosuhde tulee muuttumaan erittäin paljon tässä tulevina vuosina.
Sen sijaan itse en sijoittaisi missään nimessä mihinkään eläkejuttuihin enkä sijoitusvakuutukseenkaan. Kaikki sellaiset, missä rahat ovat jumissa eikä niitä saa sieltä pois silloin kun elämäntilanteessa tulee tarve, niin ovat mielestäni ihan liian hankalia ja niissä viimekädessä on voittajia aina vain ne firmat, jotka siitä välistä rahastaa.
Jos et itse tunne sijoitusalaa kovin hyvin, niin heitä vaikka joka kuu siitä sun palkastasi 5% hajautetusti Seligsonin indeksirahastoihin, niin pitkässä juoksussa ei voi ainakaan mennä pieleen ja kulut on maltilliset, joten sinä saat ne tuototkin itse.
säästettyjä rahoja? Kenen pussiin ne rahat sitten kilahtaa?
Aika törkeää jos noin on.
Sama raha on paljon fiksumpaa laittaa vaikka kerran kuussa rahastoon tai sitten ostella osakkeita muutaman kerran vuodessa. Kun eläkepäivät alkavat, rahan voi nostaa pois milloin vain eikä tarvitse lukea eläkesäästösopimuksen monimutkaisia koukeroita. Toki silloin ei saa veroetua, mutta tuo veroetu on muutenkin kovin kyseenalainen.
Itse olen lopettanut eläkesäästämisen tykkänään ja säästän ihan tavallisiin rahastoihin. Myös pieni osakesalkku on, mutta sen verran pieni, ettei siitä kyllä vanhuuden turvaa saa :)
Säästäminen ja sijoittaminen kannattaa aina. Mutta järkevintä on itse säästää osakkeisiin, rahastoon, asuntoihin tai vaikka kultaan. Ne pankkien kauppaamat eläkesäästöjutut on puhdasta ryöstöä.
Asuntolaina otettu puolison kanssa reilut 5 vuotta sitten ja silloin on molemmat aloitettu myös eläkevakuutukseen säästäminen. Pari vuotta myöhemmin avattu minulle sijoitusvakuutus. Molempiin menee suoraveloitukseena pieni summa kuukausittain.
Nyt pohdin, että laittaisin koko summan sijoitusvakuutukseen, ja antaisin koko eläkevakuutuksen olla. Alkaa tosiaan kuulosaa epätoivoiselta säästää ilman varmuutta siitä, milloin niitä rahoja enää näkee, vai näkeekö lainkaan...
Äläkä mitään sijoitusvakuutusta.
Osta suoraan osakkeita tai laita rahaa korkeakorkoiselle tilille.
Eläkevakuutuksissa sinä et itse hallitse sijoitustasi vaan sen tekevät muut, ottavat vielä hyvä provikat välistä.
Kun ostat osakkeita, niin tiedät tasan mitä omistat, saat osingot itsellesi ja voit koska tahansa irtautua omistuksesta.
rahoja ei saa pois ja eikö niissä ole joku minimi maksu jota on pakkomaksaa kuukausittain? Työttömänäkin jos ottaa rahat ulos niin saa maksaa kauheasti kuluja ja jää työttömyyskorvauksetkin todennäköisesti saamatta.
Itse en olisi kyseistä vakuutusta ottanut, mutta firma ryhtyi maksamaan. Juuri tulleessa lapussa luki esimerkkinä, että jos ottaisin eläkeen ulos 60-65 vuoden välillä saisin tietyn summan kuukaudessa. Siitä summasta tietty verot pois.
että saa vain tietyn summan kuussa sieltä ulos. Siitäkin lähtee verot pois. Itse aloin eläkesäästäjäksi joskus 2000-luvun alkupuoliskolla ja nyt koko potti on kasvanut huimat 20 euroa tänä aikana.. tooosi kannattavaa siis. Missä se vuotuinen 8 % nousu, mitä silloin suitsutettiin?
No, nyt kun hoitovapaa alkoi, päätin, etten enää säästä sinne penniäkään. Onneksi se onnistui omassa sopimuksessa eli ei ole mitään pakollista kuukausimaksua. Mutta jos olisin alunperinkin valinnut vaikka ihan tavallisen rahaston, voisin nyt nostaa rahat hoitovapaan aikana. Toki tämä on varmasti eläkevakuutuksen ideakin, ettei niitä rahoja nosteta kesken sopimuskauden, mutta kyllä niille rahoille olis nyt enemmän varmasti käyttöä kun sitten eläkepäivillä.
sen vuoksi, että silloisen sopimuksen mukaisesti saan alkaa nostaa säästöjä 62-vuotiaana. Ja siihen eivät käsittääkseni voi jälkikäteen vaikuttaa.