Miksei toisen puhelinta saisi tutkia?
No oikeastaan en halunnut kysyä tuota vaan sitä, miksi on pahempi teko etsiä epäilyksen herättyä todisteita toisen puhelimesta kuin itse pettäminen ja valehtelu?
Aina, jos joku kertoo täällä löytäneensä miehensä puhelimesta esim pettämistä todistaneen viestin, ilmaantuu lauma paheksujia. Siis naisen paheksujia, ei sen pettäjän.
Kommentit (39)
ainakin toistemme puhelimet ovat "vapaata riistaa" eli kumpikin saa käyttää (ja siis tutkia) kaikkia puhelimiamme!
..toivon että ne ystäväsi (ja miehen ystävät tietysti myös) tietävät että heidän viestinsä menevät eteenpäin eivätkä jää vain sen henkilön luettavaksi kelle ne on tarkoitettu..
Mulle vaan on ihan käsittämätöntä ettei muka mitään yksityisyyttä saa olla "kun ollaan perhe". Ei meilläkään mitään salailtavaa toisiltamme ole mutta kummallekaan ei tulis mieleenkään tonkia toisen puhelinta tai meilejä, se on vaan ihan itsestään selvä asia.
Et sä nyt oikeasti voi olla noin naivi että kuvittelet että totuus seviää ilman muuta kysymällä? Moni petturi myöntää vasta kun toisella on kiistattomat todisteet.
Petetyksi tuleminen voi olla hyvinkin traumaattinen kokemus, ja siitä selvitäkseen ihminen haluaa tietää totuuden.
Käsittääkseni on parempiakin tapoja selvittää totuus kuin rikkomalla lakia. Asioista voi kysyä, katsos. Eikun ainiin. Eihän sitä asiaa voi tietenkään kysyä kun silloin ei saisi leikkiä Neiti etsivää, eikä saisi järjestää kohtausta jossa tämä etsivä ilmoittaa dramaattisesti värisevällä äänellä "Minä löysin tälläisiä viestejä sinun puhelimestasi/sähköpostistasi". Eikö niin?
Ja vastaus on (värisevällä äänellä)"kyllä rakkaani, olen sortunut pettämään". Jep jep, näinhän se menee.
Käsittääkseni on parempiakin tapoja selvittää totuus kuin rikkomalla lakia. Asioista voi kysyä, katsos.
..toivon että ne ystäväsi (ja miehen ystävät tietysti myös) tietävät että heidän viestinsä menevät eteenpäin eivätkä jää vain sen henkilön luettavaksi kelle ne on tarkoitettu..
Mulle vaan on ihan käsittämätöntä ettei muka mitään yksityisyyttä saa olla "kun ollaan perhe". Ei meilläkään mitään salailtavaa toisiltamme ole mutta kummallekaan ei tulis mieleenkään tonkia toisen puhelinta tai meilejä, se on vaan ihan itsestään selvä asia.
epäilen vahvasti mieheni pettäneen (tai sellaista suunnittelevan) tutkin varmasti puhelimensa tilaisuuden tullen.
Vielä ei ole tarvinut.
t. 15 vuotta avioliittoa takana
Tämä työn puolesta, mulle tulee sähköpostit kännykkään ja ne ei saa päästä ulkopuolisten silmiin, jos kännykkä katoaa.
Sun kaltaisille "ystäville" en asioitani kerrokaan.
no onko sllä eroa lukeeko se mie sen viestin vai puhummeko siitä muuten?
Ei tulisi mieleenkään tutkia mieheni puhelinta ja sama toisin päin. Kyllä YKSITYISYYS kuuluu myös parisuhteeseen. Se luottamus on aikas lailla hukassa, jos moista tarttee tehdä.
Ei mulla sinänsä mitään salattavaa ole, mut kyllä esim. tietyt viestit ystävien kesken on ihan oma juttu, kuten miehellenäkin (olettaisin ja toivottavasti:)).
Sun kaltaisille "ystäville" en asioitani kerrokaan.
no onko sllä eroa lukeeko se mie sen viestin vai puhummeko siitä muuten?
"Ystävä". Juoruutko sä todella miehellesi kaikki kuulemasi ihmisten yksityisasiat? Hyi helvetti.
jos epäilee pettämistä, eikö se nyt ole selvä.
Ei tulisi mieleenkään tutkia mieheni puhelinta ja sama toisin päin. Kyllä YKSITYISYYS kuuluu myös parisuhteeseen. Se luottamus on aikas lailla hukassa, jos moista tarttee tehdä. Ei mulla sinänsä mitään salattavaa ole, mut kyllä esim. tietyt viestit ystävien kesken on ihan oma juttu, kuten miehellenäkin (olettaisin ja toivottavasti:)).
jos epäilee pettämistä, eikö se nyt ole selvä.
Ei tulisi mieleenkään tutkia mieheni puhelinta ja sama toisin päin. Kyllä YKSITYISYYS kuuluu myös parisuhteeseen. Se luottamus on aikas lailla hukassa, jos moista tarttee tehdä. Ei mulla sinänsä mitään salattavaa ole, mut kyllä esim. tietyt viestit ystävien kesken on ihan oma juttu, kuten miehellenäkin (olettaisin ja toivottavasti:)).
ainakin toistemme puhelimet ovat "vapaata riistaa" eli kumpikin saa käyttää (ja siis tutkia) kaikkia puhelimiamme!
ei mekään toistemme posteja juuri tutkita mutta JOS niin jompikumpi tekisi, niin sen saisi tehdä ihan luvalla ei salaa. Ja jos tosiaan on jotain arkaluontoista mitä en toisen silmiin tosiaan halua, niin sen luonnollisesti poistan!
ei mekään toistemme posteja juuri tutkita mutta JOS niin jompikumpi tekisi, niin sen saisi tehdä ihan luvalla ei salaa. Ja jos tosiaan on jotain arkaluontoista mitä en toisen silmiin tosiaan halua, niin sen luonnollisesti poistan!
No oikeastaan en halunnut kysyä tuota vaan sitä, miksi on pahempi teko etsiä epäilyksen herättyä todisteita toisen puhelimesta kuin itse pettäminen ja valehtelu?
Aina, jos joku kertoo täällä löytäneensä miehensä puhelimesta esim pettämistä todistaneen viestin, ilmaantuu lauma paheksujia. Siis naisen paheksujia, ei sen pettäjän.
Samaa olen aina itsekin suuresti ihmetellyt. Minusta on oikeus tutkia puhelin, jos epäilee toisen pettävän. Yleensä se ei ole ollut turhaa, vaan pettäjä on paljastunut.
En näe siinä mitään väärää. Parempi, että paljastuu petokset, niin voi alkaa suunnitella uutta elämää ja jättää petturin heti, eikä vuosien päästä.
Minun puhelimeni on aina kotona ollessani mieheni ulottuvilla ja hän voi sitä katsoa, jos haluaa. Mitään ei sieltä löydä. Kyllä ne viestit ja puhelutiedot poistetaan aina ennen kuin tulen kotiin/mies tulee kotiin. Samoin tekee tämä toinen mies, jolla myös perhe. Emme todellakaan aio jäädä kiinni pettämisestä puheimen takia.
3§ Viestintäsalaisuuden loukkaus.
Joka oikeudettomasti avaa toiselle osoitetun kirjeen tai muun suljetun viestin taikka suojauksen murtaen hankkii tiedon sähköisesti tai muulla vastaavalla teknisellä keinolla tallennetusta, ulkopuoliselta suojatusta viestistä taikka
hankkii tiedon televerkossa välitettävänä olevan puhelun, sähkeen, tekstin-, kuvan- tai datasiirron taikka muun vastaavan televiestin sisällöstä taikka tällaisen viestin lähettämisestä tai vastaanottamisesta,
on tuomittava viestintäsalaisuuden loukkauksesta sakkoon tai vankeuteen enintään yhdeksi vuodeksi.
Tero
Minun puhelimeni on aina kotona ollessani mieheni ulottuvilla ja hän voi sitä katsoa, jos haluaa. Mitään ei sieltä löydä. Kyllä ne viestit ja puhelutiedot poistetaan aina ennen kuin tulen kotiin/mies tulee kotiin. Samoin tekee tämä toinen mies, jolla myös perhe. Emme todellakaan aio jäädä kiinni pettämisestä puheimen takia.
Jossain vaiheessa sitä unohtaa poistaa viestin tai säilöö viestin väärään paikkaan. Itse olen narauttanut exäni viestistä, jota ei ilmeisesti raaskinutkaan poistaa (löytyi tallennetuista). Myös aktiivisesti puhelinta käyttävän henkilön puh. tietojen katoaminen (viimeinen puhelu muka 2 päivää sitten) ja jatkuvan tekstailun jälkeen tyhjä muisti kertovat paljon.
Parisuhde perustuu luottamukseen ja mielestäni sillä hetkellä, kun toinen osapuoli on päättänyt luottamuksen pettää, on hän luopunut oikeudestaan puhelin- ja viestisalaisuuteen. Kertaakaan en ole luuria turhaan tutkinut. On asioita, jotka vaan tietää.
Tosin jos en tiedä miten poliisi reagoisi tai syyttäjä jos puoliso tekisi ilmoituksen hänen kännykän tutkimisesta?
Itse mä en harrasta tota. Joskus olen jotain kuvia katsonut miehen kännystä, mutta silloinkin aina kysynyt luvan.
Mun kännykään saa katsoa jos haluaa, ei siellä mitään salaisuuksia ole, ei todellakaan. Mutta eipä mies sitä käsittääkseni kaivele?
Ei tulis mieleenkään tutkia mieheni puhelinta. Oon aikuinen, eikä mun tarvitse tehdä sellaista.
Jos mieheni ratsaisi minun puhelimeni, ottaisin puheeksi eron - jos hän ei luota minuun, miksi olisimme yhdessä.
n40