Lapseton mies+kouluikäiset lapset+yhteenmuuttaminen?
Mitä kaikkea pitäis ottaa huomioon tai muistutella?Mietin vaan kun itselle on moni asia niin itsestään selvä ettei sellaista tajua edes ajatella! :)
Kommentit (8)
Tai en suhdetta ollenkaan. Tiedän että opeteltavaa on paljon mutta olemme sentään jo viettäneet paljon aikaa neljästään. Lapset ovat 10 ja 12. Saavat esim tv.eet omiin huoneisiinsa joten näistä ei tarvitse tapella. Ruuat ja rahat ovat ainakin tähän asti olleet " yhteisiä" . En ole turhan tarkka joka asiasta vaikka lapsilla tietysti tietyt säännöt ja rutiinit onkin. Mies on itse todennut ainakin että hänellä on paljon opeteltavaa mikä nyt ainakin kertoo sen että hän ymmärtää joutuvansa joidenkin muutosten eteen. Ap
Miksi ihmeessä pitäisi muuttaa yhteen?
Kunnioita lapsiasi ja kumppaniasi.
hyvin ja on yhteenmuuton kannalla! Mitä ihmeen virkaa on suhteella jos ei voi asua yhdessä? Tämä on mielipiteeni, mielummin yksinkin sitten. Ap
nuoremman lapsettoman miehen kanssa mun lapset oli 6, 12 ja 15v. Olihan siinä sopeutumista kun ei voinutkaan nukkua iltapäivään ja katsoa formuloita silloin kun halusi vaan välillä katsottiin jotain lastenohjelmia...
Tottuminen meteliin, aamuherätyksiin, jakamiseen (joo, jääkaapista ei yksin syötykään kaikkia herkkuja kysymättä muilta kuten ennen), kouluasioihin ja lasten harrastuksiin ja ystäviin vaati paljon. Mutta ihanasti tuo on homman hoitanut jo 16v. Vasta kun yhteinen lapsemme oli tuon 6v hän tajusi mitä isänä oleminen todella on, oli kuitenkin ollut hieman vaikeaa hypätä mukaan kun ei ollut yhteistä historiaa alusta saakka. Oman lapsen saatuaan ympyrä sulkeutui ja ymmärsi paremmin lapsen arvomaailmaa. Harmitteli joskus kun ei mielestään ollut osannut olla täydellinen isä, mutta meille on riittänyt hyvin tuo 99% :D Isot lapset rakastavat ja arvostavat isäpuoltaan suuresti, tietävät että tämä on tehnyt aina parhaansa
Kuulostaa erittäin haastavalta yhtälöltä.
En muuttaisi yhteen. Mutta jos nyt kuitenkin muuttaisin, niin sopisin ainakin nämä asiat:
- elääkö molemmat lasten päivärytmin mukaan
- millaiset "säännöt" teillä on harrastuksista ja omista reissuista (kun sinä olet enemmän kiinni lapsissa kuin mies)
- kuinka paljon mies ottaa vastuuta lapsista, esim katsooko lapsia vai oletko sinä aina yksin vastuussa.
- miten jaetaan kotityöt esim pyykit ja tiskit (voi tulla lapsettomalle yllätyksenä, miten paljon niitä on)
- miten jaetaan asumiskulut, ruokakulut, yhteisten matkojen kulut. Onko teillä kaksi eri elintasoa perheessä (mies käyttää palkkansa pääosin itseensä ja sinä jaat omasi itsesi ja lasten kesken)
- mies ymmärtää että sinut pitää jakaa monen muun kanssa, jotka ovat itse asiassa paljon vaativampia kuin hän
-vietetäänkö lomat yhdessä, kahdestaan, lasten ehdoilla vai aikuisten makuun
Aloittakaa nyt vaikka näistä.
Kuulostaa erittäin haastavalta yhtälöltä.
En muuttaisi yhteen. Mutta jos nyt kuitenkin muuttaisin, niin sopisin ainakin nämä asiat:
- elääkö molemmat lasten päivärytmin mukaan
- millaiset "säännöt" teillä on harrastuksista ja omista reissuista (kun sinä olet enemmän kiinni lapsissa kuin mies)
- kuinka paljon mies ottaa vastuuta lapsista, esim katsooko lapsia vai oletko sinä aina yksin vastuussa.
- miten jaetaan kotityöt esim pyykit ja tiskit (voi tulla lapsettomalle yllätyksenä, miten paljon niitä on)
- miten jaetaan asumiskulut, ruokakulut, yhteisten matkojen kulut. Onko teillä kaksi eri elintasoa perheessä (mies käyttää palkkansa pääosin itseensä ja sinä jaat omasi itsesi ja lasten kesken)
- mies ymmärtää että sinut pitää jakaa monen muun kanssa, jotka ovat itse asiassa paljon vaativampia kuin hän
-vietetäänkö lomat yhdessä, kahdestaan, lasten ehdoilla vai aikuisten makuunAloittakaa nyt vaikka näistä.
Meillä ei toiminut :-( Perhe-elämä oli ihan megarasittavaa, minä olin jotenkin koko ajan kahden tulen välissä, kun olis pitänyt yrittää miellyttää kaikkia.
Erottiin 9 kk:n yhdessä asumisen jälkeen.
-sovitaan jollain tasolla
-netinja tv:nkäyttö (ei aikuisten sisältöä lasten hereiläollessa)
-karkinsyönti (jos lapsilla on tietty karkkipäivä niin aikuisetkaan ei voi mussutella lasten nähden pitkin viikkoa
-alkoholinkäyttö
-ruoka-ajat (jos lapsille pidetän ruoka-ajat niin aikuiset ei voi koko ajannapostella, noin pääpiirteissän)
Jne
Mitä pienempiä lapset, sitä enemmän voi aiheuttaa kitkaa. Teinien kohdalla osa näistä ei niin relevantteja.
mitä virkaa suhteella jos ei asuta yhdessä?
Kaikki suhteen hyvät puolet, mutta erittäin vähän huonoja. Eikä ongelmia.
t.keski-ikäinen eronnut etäsuhteessa elävä, jolla on teini-ikäinen kotona