Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Oikea feministi ei ota miehen sukunimeä!

Vierailija
16.04.2012 |

Ne feminisit onkin sitten harvassa. Tekofemakoita kyllä riittää.

Kommentit (39)

Vierailija
21/39 |
16.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta on vaikea asia joutua ylipäänsä muuttamaan nimeään.

Vierailija
22/39 |
16.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikansa elänyt patriarkaalinen perinne.

Ojasta allikkoon. Heh heh :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/39 |
16.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

tämä feministi on itse valinnut miehensä mutta ei isäänsä. Tarpeeksi hyvä syy valita miehensä nimi eikä isän.

Vierailija
24/39 |
16.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun välttämättä halusi mun sukunimen?

Vierailija
25/39 |
16.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

...toisten vakaumuksia siellä mistään mitään tietämättä.

Totta on, että miehen sukunimen ottaminen (vaikka siihen olisi kuinka hyviä henkilökohtaisia syitä) ei ole feministinen teko, ja tässä maailmanajassa ja tilanteessa se on itse asiassa aika epäfeministinen teko, ja luultavasti vastoin kenen tahansa todellisen feministin ihanteita.

Mutta ei voi vaatia, että jokaisen pitäisi jokaisessa elämänsä hetkessä toteuttaa ihanteitaan täysin, itse, "tai muuten ei ole oikea ...isti". Kyllä ihanteet saavat olla korkeammalla kuin oman elämän valinnat todellisuudessa.

Vierailija
26/39 |
16.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta on kyllä ärsyttävän matelijamaista, että naiset ottavat automaattisesti ja miettimättä mihehensä sukunimen nykypäivänä. Oma nimi on kuitenkin - ainakin minulle - läheinen ja tärkeä osa identiteettiä.

Vierailija
27/39 |
16.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku sukunimihän niille lapsille pitää joka tapauksessa valita.

Lasten nimet.

Itseäni ärsyttäisi, että lapsille tulisi miehen suvun nimi, mutta yhtä epäreilua olisi jos heille tulisi minun sukuni nimi. Lisäksi mielestäni ehdottomasti parasta olisi, että koko perhe olisi saman niminen.

Se, että emme ole saaneet tätä pulmaa ratkaistua, on ainoa syy miksi emme ole mieheni kanssa vielä menneet naimisiin. Joten jos teillä tosifeministeillä on tarjota ratkaisuja, niitä otetaan kovin mielellään vastaan!

Vierailija
28/39 |
16.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

- syystä tai toisesta - ottaneet ovat tehneet sen "ärsyttävän matelijamaisesti, automaattisesti ja miettimättä"

mutta on kyllä ärsyttävän matelijamaista, että naiset ottavat automaattisesti ja miettimättä mihehensä sukunimen nykypäivänä. Oma nimi on kuitenkin - ainakin minulle - läheinen ja tärkeä osa identiteettiä.

Vierailija
29/39 |
16.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensimmäinenkin sukunimeni oli mieheltä, isältäni. Feminismi lähtee ihmisarvon käsitteestä, ts. jokainen erilainen ihminen on arvokas, ja jokaisen tulee saada toteuttaa itseään vapaasti, kunhan ei vahingoita muita. Ap:lla ei ole valtuuksia nimitellä ketään femakoksi tai tekofemakoksi.

Vierailija
30/39 |
16.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

että se oli kauniimpi ja harvinaisempi kuin tyttönimeni. Kukaan ei painostanut minua tähän enkä koe olleeni "matelijamainen". Minulle tyttönimi ei ollut muuta kuin (ruma) sukunimi, ei tärkeä eikä osa identiteettiäni. En varmaan sitten ole feministi, mutta toisaalta, enpä ole tähänkään asti itseäni sellaisena ajatellut. Mutta nainen on kyllä naiselle susi, on vaikea kuvitella miehiä jauhamassa tällaista asiaa ja haukkumassa toisiaan.

Vierailija
31/39 |
16.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se, että emme ole saaneet tätä pulmaa ratkaistua, on ainoa syy miksi emme ole mieheni kanssa vielä menneet naimisiin. Joten jos teillä tosifeministeillä on tarjota ratkaisuja, niitä otetaan kovin mielellään vastaan!

Teette niinkuin monet muutkin: keksitte oman uuden nimen jonka otatte yhteiseksi nimeksi. Sen ei tarvitse olla mikään yhdistelmätyyppinen teidän nimistänne.

Vierailija
32/39 |
16.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

on tyttönimi, johon ei kykene samaistumaan ja ottaa siksi itselleen miehen sukunimen.

Näin itse menettelin. Pääsin vääränkielisestä sukunimestä eroon luontevasti.

T. oikea feministi

Mulla on oikeastaan sama homma, mutta ajattelin sitten ehkä kuitenkin suomentaa omani ennemmin kuin ottaa miehen nimen.

Vierailija
33/39 |
16.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin itseään arvostava nainen pitää ISÄNSÄ nimen.

Vierailija
34/39 |
16.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
35/39 |
16.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

on tyttönimi, johon ei kykene samaistumaan ja ottaa siksi itselleen miehen sukunimen.

Näin itse menettelin. Pääsin vääränkielisestä sukunimestä eroon luontevasti.

T. oikea feministi

Vierailija
36/39 |
16.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otin miehen sukunimen koska se on suomalainen ja siis Suomessa hyvä, enkä ymmärrä miksi se tekisi minusta vähemmän feministin. Jos olisi ollut toisinpäin eli minulla kotimainen nimi ja miehellä ulkomainen olisin pitänyt oman nimen.

Vierailija
37/39 |
16.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

niiin ulkona! Kuten femakot yleensäkin.

Vierailija
38/39 |
16.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Feminismi on tasa-arvon kannalla. Siis sekä nainen että mies saavat itse päättää nimestään, kuten tilanne nykyään on.

Vierailija
39/39 |
16.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lasten nimet.

Itseäni ärsyttäisi, että lapsille tulisi miehen suvun nimi, mutta yhtä epäreilua olisi jos heille tulisi minun sukuni nimi. Lisäksi mielestäni ehdottomasti parasta olisi, että koko perhe olisi saman niminen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kaksi seitsemän