Riittämätön apu masennukseen
En tiedä, mitä tekisin. Hoidan kotona lapsiani ja olen masentunut. Sain terveysasemalta sepram-reseptin ja pari tapaamista psyk.sairaanhoitajan kanssa. Lääkettä syönyt nyt 2,5 kuukautta ja alun paremman olon jälkeen olo on nyt huonompi. Tunnen sellaista ahdistusta, mtä en ennen lääkettä tuntenut. Se on lamauttavaa. Miten selviän, mistä apua? Menenkö uudelleen terveysasemalle? Juuri viime viikolla minulla oli lääkärin puhelinaika, jossa keskusteltiin lääkityksestäni. Sanoin, että se on ehkä vähän auttanut. Lääkäri siihen, että joo. Ei kukaan auta minua oikeasti... :(
Kommentit (15)
lannistua! Sitkeästi eteenpäin ja uuden lääkärin puoleen. Sanot terveyskeskuksessa selvästi että haluat vaihtaa lääkäriä koska nykyinen ei auta sinua yhtään!
Kaikki lääkkeet eivät todellakaan käy vaan voivat huonontaa oloa. Siksi lääkäri kysyy, siksi sinun on vastattava niin kuin nyt sanot. Uusi puhelinaika
ja älä tosiaan sano vain että lääke on ehkä vähän auttanut vaan sanot tuon mitä tännekin, että tunnet ahdistusta, ja että olo on nyt palannut huonoksi. Kyllä niitä lääkkeitä joudutaan usein kokeilemaan useampia ennen kuin sopiva löytyy. Ahdistukseen voi myös saada bentsoja ainakin tilapäisesti jos se on voimakasta, kunnes sitten löytyy sopiva peruslääke masennukseen.
Älä missään nimessä vaan kärsi hiljaa, hae apua ja valita olostasi kunnolla kun se kerran on huono. Vaikka tokihan se on vaikeaa kun on masentunut eikä jaksaisi "taistella".
osaavat paljonkaan auttaa masennupotilaita. Miten saisi lähetteen psyk.polille? siis että pääsisi juttelemaan psykiatrin kanssa. t.ap
Ylipäätään psyk. polilla hoidetaan pidempään sairastaneita ja vaikeasti sairaita, vähemmän kaltaisiasi hiljattain masennukseen sairastuneita. Ja siis jos masennuksesi on lievää eli et esim. ole yrittänyt itsemurhaa tai sitä aikomassa niin voi olla ettet pääse psyk. polille ollenkaan. Mutta ota uudelleen yhteyttä terveysasemalle ja sano että ahdistaa pahasti. Lääkitystä kannattaisi varmasti vaihtaa tai annostusta muuttaa.
t. sh
paremmat lääkkeet ja lähete terapiaan.
Tukikeskusteluiden pitää olla säännöllisiä, että niistä on mitään apua.
Tarkoitatko yksityistä? Olen käynyt terapiassa neljä vuotta (viimeinen vuosi omalla kustannuksella) Yths:n lähetteellä. Silloin diagnoosina pitkäaikainen masennus ja sosiaalisten tilenteiden pelko. Silloin söin masennuslääkkeitä myös. Samaa lääkettä, joka silloin tuntui auttavan. Olen syönyt masennuslääkkeitä kerran aikaisemminkin, siis tämä on kolmas kerta. Aina on ollut käytössä sama lääke. Lääkäri puhui siis jo uusiutuvasta masennuksesta kohdallani. t. ap
ja kysyn että onko sitä jo kokeiltu?
Jos masennus uusii, tarvitset ylläpitolääkityksen. Nyt kun olet sairastunut uudellen tarvitset hoitoa taas.
Minullakin uusi, kunnes sain kunnon Efexor-kuurin ja kognitiivista terapiaa kolme vuotta. Nyt ylläpitolääkitys varmaan lopun ikää, mutta olo on hyvä nyt.
siitäkin saa kelasta takaisin ja kela korvaa lähetekulut.
varmaan n. 60-70 euroa tai enemmän, vaikka saisi kela-korvausta? Sitäkin olen harkinnut, mutta raha nyt aika tiukassa... sekö on ainut toimiva keino? t. ap
neuvolan asiakas.
Perheen tukipalvelu ja ilmainen.
mutta oikeasti on ajateltava sitäkin, että yksityisellä pitää käydä ehkä n. 2-3 kertaa, enemmänkin (lääkitys kun määrätään niin sitten pitää olla kontrolliaikoja jne). Ja taksa on n. 100 eur/tunti usein. t. ap
tuo rahoihin vetoaminen on yksi sairauden oire. Mitäs sinun terveydestäsi...ei kai nyt itseensä pidä rahaa tuhlata...
vasta n. 20 v. sairastanut