Onko hyvä idea säästää eläkepäiviä varten "sukanvarteen"?
Eli en jotenkaan uskalla laittaa säästämiäni rahoja mihinkään kun ajattelen, etteivät ne säily kuitenkaan. Kaikkein vähiten luotan näiihn pankkien eläkesäästö juttuihin. Mutta onko ihan typerää säästää omalle pankkitilille (tai tavissäästötilille) tai jopa johokin laatikkoon (no se voisi tietty mennä varkaille/tulipalossa tms.)?
Vaikka ei sitten rahat korkoa kasvaisikaan mutta eipähän myöskään vähenisi.
Kommentit (11)
minkä ikäinen olet? Eli miten pitkästä sijoitusajasta on kyse?
Kyllä sinun ehdottomasti kannattaa sijoittaa enemmin esim. suoraan osakkeisiin. Älä havittele suurta arvonnousua, vaan valitse joku vakarainen yhtiö esim. energia-alalta.
"Mutta hyvä neuvo:
älä hitossa laita rahojasi rahastoihin tai eläkevakuutuksiin. Niiden ainoa motiivi on vain vaurastuttaa niiden myyjiä. Sitä paitsi niissä et itse tiedä missä yrityksissä tai lainoissa rahasi ovat. Kun ostat itse osakkeita, tiedät 100 % mitä omistat."
olen 25v. En tiedä näistä hommista yhtään mitään mutta säästöön saan parhaimmillaan 500e kuussa joten haluan todellakin laittaa ne järkevästi säästöön.
ap
Periaatteessa voit menettää säästösi kahdella tavalla: joko ne päätyvät vääriin käsiin tai ne tulevat arvottomiksi. Ensimmäinen tapahtuu, jos joku varastaa käteissäästösi tai pankki, jonka tilillä rahasi ovat, ei maksa rahojasi takaisin. Jälkimmäinen toteutuu esimerkiksi rajussa inflaatiossa tai jossakin muussa yhteiskunnallisessa mullistuksessa.
Säästämisessä ja sijoittamisessa, molemmissa, on riskinsä. Yksityiskohtia näistä seikoista kertoo joku minua viisaampi paremmin. Näiden lisäksi rahaa voi sijoittaa reaaliomaisuuteen. Viime vuosina esimerkiksi asuntoihin sijoittaminen on ollut suosittua ja jopa niin kannattavaa, että sijoitusasuntoja on joissain tapauksissa kannattanut ostaa velaksi. Perinteisesti kulta on ollut melko vakaa sijoituskohde.
Kuten sanoin, en ole mikään erityinen taloustuntija. Mutta eläkevakuutuksiin en uskaltaisi säästää. Maailma tuntuu minusta niin epävakaalta, että todennäköisesti niitä rahoja ei tule ikinä saamaan takaisin. Joillakin on enemmän luottamusta, ja he sitten säästävät eläkkeisiin.
vaikka Seppo Saariolta.
Tai jos rahastot alkavat houkuttaa, niin Vesa Puttonen "Miten sijoitan rahastoihin".
Tutustu aiheeseen, avaa odotellassa joku pankin säästötili tms. jonne siirrät sijoitusrahat odottamaan.
Ei sukanvarteen.
Minä sijoitin pankin osakerahastoihin 90-luvun lopulla 90000mk, eli 15000e. Hajautin kuuteen eri rahastoon riskien pienentämiseksi. Sijoitusten arvo oli noin 2008 paikkeilla noin 9000e. Nyt arvo on noin 11500e. Jos olisin laittanut saman summan patjan alle, olisin nyt 3500e rikkaampi.
Patjanalusta voittaa sijoitusrahastot.
unohdit ajallisen hajauttamisen.
Ei sukanvarteen. Minä sijoitin pankin osakerahastoihin 90-luvun lopulla 90000mk, eli 15000e. Hajautin kuuteen eri rahastoon riskien pienentämiseksi. Sijoitusten arvo oli noin 2008 paikkeilla noin 9000e. Nyt arvo on noin 11500e. Jos olisin laittanut saman summan patjan alle, olisin nyt 3500e rikkaampi. Patjanalusta voittaa sijoitusrahastot.
Ei sukanvarteen.
Minä sijoitin pankin osakerahastoihin 90-luvun lopulla 90000mk, eli 15000e. Hajautin kuuteen eri rahastoon riskien pienentämiseksi. Sijoitusten arvo oli noin 2008 paikkeilla noin 9000e. Nyt arvo on noin 11500e. Jos olisin laittanut saman summan patjan alle, olisin nyt 3500e rikkaampi.
Patjanalusta voittaa sijoitusrahastot.
Jos täräyttää yhdellä kertaa sijoitukset, on paljon suurempi riski arvonlaskulle kuin siinä tapauksessa (ja oikeaoppisessa filosofiassa) että tekee sijoituksia ajallisesti hajauttaen, esim. puolen vuoden välein.
Ja herrantähden se täytyy myös muistaa: "CUT YOUR LOSS" eli jos alkaa mennä persmäkeen niin SILLOIN PITÄÄ MYYDÄ. Eikä jäädä tumput suorina tuleen makaamaan ja katsomaan kun sijoitukset sulaa. Myydä kannattaa vaikka tappiolla sillä tappiot voi vähentää voitoista. Tappiolla myyminen on monessa tilanteessa järkevääkin.
Se on varmaa tuottoa ja omaisuus pysyy. Jossakin ihmisten on aina asuttava.
Osta jonkun vakavaraisen, perusteollisuuden yrityksen osakkeita. Kuten vaikka Kone.
Älä osta mitään rahastoja tai valmiita osakesalkkuja, joissa muut sijoittelee puolestasi.
Hajauta. Itsellä on pieni eläkevakuutus - katson, mihin johtaa, en luota tuohon ollekaan, sijoitusasunto ja osakkeita.
Älä tavoittele mitään nopeita voittoja, vaan sitä, että sijoitat rahat turvallisesti.
Jotain kannattaa eläketurvan eteen tehdä. Itse en jaksa uskoa, että me nyt alle 40-vuotiaat tulemme saamaan mitään eläkettä valitolta, kun kaikki ajetaan alas. Itse ainakin yritän tehdä ratkaisuni niin, että tulen toimeen, vaikkei noita perinteisiä eläkkeitä enää maksettaisi, kun itse olen eläkeikäinen.
"Jotain kannattaa eläketurvan eteen tehdä. Itse en jaksa uskoa, että me nyt alle 40-vuotiaat tulemme saamaan mitään eläkettä valitolta, kun kaikki ajetaan alas. Itse ainakin yritän tehdä ratkaisuni niin, että tulen toimeen, vaikkei noita perinteisiä eläkkeitä enää maksettaisi, kun itse olen eläkeikäinen. "
nyt rahat on ihan tavallisella pankkitilillä, kun ei ole kovin montaa tonnia säästöön vielä kertynyt. Nyt kuitenkin alan saamaan säästöön säännöllisesti ihan hyvin. Ehkä joku kerta sitten ostan sijoitusasunnon. Pitää tutustua noihin osakkeisiin paremmin vielä.
ap
"sukanvarteen" tai "patjan alle" säästäminen on kaikista typerintä, siis jos puhutaan OIKEASTA säästämisestä eikä vaan pelkästään kolikkopurkista. Tulipalo, varas, lapsen röyhkeä kaveri tms niin siinä menee rahat.
Jos oikeasti säästää niin kannattaa opetella sijoittamista ja ostaa suoraan osakkeita. Tai vaihtoehtoisesti korkeakorkotili. Tai toki molemmat.
Mutta hyvä neuvo:
älä hitossa laita rahojasi rahastoihin tai eläkevakuutuksiin. Niiden ainoa motiivi on vain vaurastuttaa niiden myyjiä. Sitä paitsi niissä et itse tiedä missä yrityksissä tai lainoissa rahasi ovat. Kun ostat itse osakkeita, tiedät 100 % mitä omistat.