Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Jos jään 63-vuotiaana eläkkeelle, saan reilu 3000 euroa eläkettä.

Vierailija
16.04.2012 |

Jos jään vasta 68-vuotiaana, saan 4500 euroa.

Aikamoista.

Kommentit (39)

Vierailija
21/39 |
16.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistaakseni nykyisin eläkkeen suuruus on n 40-45% tämänhetkisistä tuloista (suurilla ikäluokilla vielä 50-60) joten bruton pitäisi olla luokkaa 7500€/kk siihen aika harva av-mamma pääsee....

Mulla on takana 33 vuotta työntekoa, eka palkka 2000mk (300€) ja nyt 3400€. Äkkiseltään laskettuna sain eläkekertymäksi n 1100€/kk. Seuraavien 10 vuoden aikana kertymä on n 60€/vuosi.... eli 1700€on maksimi mihin pääsen yli 40 vuoden raatamisen jälkeen. Ja tuo on vain arvailua, todennäköisesti tilanne vielä heikkenee tuosta.

Vierailija
22/39 |
16.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

no ei ole vastausta kelan sivuilla eikä työeläke.fi sivuilla. Työeläke.fi sivuilta löytyi esimerkkilaskelmia, mutta niissäkin oli sanottu epäselvästi että "mukaan otettu työeläke ja mahdollinen kansaneläke". Eli saako nyt hitto soikoon siis SEKÄ kansaneläkkeen ETTÄ päälle työeläkkeen. Ei voi olla niin että 3000e palkalla eläkekertymä näyttää 485e! Ja suuristä ikäluokista: isäukko oli valtiolla virkamiehenä koko ikänsä, jäi 55 vuotiaana eläkkeelle (varhais) ja nyt on kuuskymppisenä vanhuuseläkkeellä ja saa eläkettä jotain 2500 brutto. Ja ei ollut ISOpalkkainen vaan tavallinen toimistorotta. Ja minä 70-luvun lapsi sitten luen akateemisen tutkinnon, teen pitkää päivää vaativassa asiantuntijatyössä pienehköllä palkalla ja saan eläkettä 500!!! Ihankuin joku sukupolvi ryöstäisi joltain toiselta?

nyt tuo 500e. Jos jatkat SAMALLA palkalla niin eläkettä kertyy lisää ja se näkyy eläkelaskelmassa eri kohdassa.

kaikenlaisia etuuksia joita nyt vähennetään kun he eivät enää itse tarvitse!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/39 |
16.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täytti just 44v ja alkuvuodesta tuli eläkelaskelma, jos nyt jäis eläkkeelle sais päälle 3000e/kk eläkettä. Olis kiva tietää mitä se on 20vuoden päästä...........

Vierailija
24/39 |
16.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

no ei ole vastausta kelan sivuilla eikä työeläke.fi sivuilla.

Työeläke.fi sivuilta löytyi esimerkkilaskelmia, mutta niissäkin oli sanottu epäselvästi että "mukaan otettu työeläke ja mahdollinen kansaneläke".

Eli saako nyt hitto soikoon siis SEKÄ kansaneläkkeen ETTÄ päälle työeläkkeen. Ei voi olla niin että 3000e palkalla eläkekertymä näyttää 485e!

Ja suuristä ikäluokista: isäukko oli valtiolla virkamiehenä koko ikänsä, jäi 55 vuotiaana eläkkeelle (varhais) ja nyt on kuuskymppisenä vanhuuseläkkeellä ja saa eläkettä jotain 2500 brutto. Ja ei ollut ISOpalkkainen vaan tavallinen toimistorotta.

Ja minä 70-luvun lapsi sitten luen akateemisen tutkinnon, teen pitkää päivää vaativassa asiantuntijatyössä pienehköllä palkalla ja saan eläkettä 500!!!

Ihankuin joku sukupolvi ryöstäisi joltain toiselta?

IDIOOTTIMAISEN TIETÄMÄTÖN OMASTA ELÄKKEESTÄÄN JA SUOMEN ELÄKEJÄRJESTELMÄSTÄ??!!!

Missä tynnyrissä toi on oikein kasvanut.

Akateeminen tutkinto ei ensinnäkään missään vaiheessa ole ollut peruste isolle eläkkeelle, sen varmaan olet sentään ymmärtänyt. Ainoastaan sun palkka määrittelee eläkkeen. Duunarilla jolla on pelkkä amiskoulutus, voi olla erittäin hyvä palkka ja sitä myötä erittäin hyvä eläke.

Sitten taas joku pienipalkkainen maksaa itse itselleen lisäeläkettä tai sijoittaa rahastoon ja sen avulla paremman eläkkeen, oli hänen koulutustasonsa mikä tahansa.

Meillä on kaksi eläkejärjestelmää tavallaan, eli työ- ja kansaneläkejärjestelmä. Kansaneläke

turvaa vähimmäiseläkkeen, jos työeläkettä ei ole tai se jää pieneksi. Järjestelmät turvaavat toimeentulon vanhuuden, työkyvyttömyyden, perheenhuoltajan kuoleman ja ikääntyneen henkilön työttömyyden varalta.

Molemmissa eläkejärjestelmissä on vanhuuseläke ja työkyvyttömyyseläke. Vanhuuseläke voi alkaa eri iässä: työeläkejärjestelmässä yleensä 63–68-vuotiaana ja kansaneläkejärjestelmässä 65-vuotiaana.

Jos eläkkeesi on pieni, voit saada muiden eläkkeittesi lisäksi takuueläkettä. Takuueläke korottaa Suomessa asuvan henkilön eläkkeen noin 688 euroon kuukaudessa.

Vierailija
25/39 |
16.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta SE ei ollut tuttua että jos työeläke on rupuisen pieni, onko se se AINOA eläke vai ei.

t. nro 7, joka ei todellakaan ole NIIN tyhmä että luulisi akateemisuuden vaikuttavan eläkkeeseen

ps. sain siis jo vastaukseni, eli asia on niin että jos työeläke jää rupuisen pieneksi niin silloin saa sen kansaneläkkeen. SItten jos työeläke itsessään on riittävä niin kansaneläkettä ei saa. Tätä asiaa ei vain missään ole kovin selvästi sanottu, ei varsinkaan siinä työeläkeotteessa jonka kotiin saa postitise.

Vierailija
26/39 |
16.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistaakseni nykyisin eläkkeen suuruus on n 40-45% tämänhetkisistä tuloista (suurilla ikäluokilla vielä 50-60) joten bruton pitäisi olla luokkaa 7500€/kk siihen aika harva av-mamma pääsee....

Mulla on takana 33 vuotta työntekoa, eka palkka 2000mk (300€) ja nyt 3400€. Äkkiseltään laskettuna sain eläkekertymäksi n 1100€/kk. Seuraavien 10 vuoden aikana kertymä on n 60€/vuosi.... eli 1700€on maksimi mihin pääsen yli 40 vuoden raatamisen jälkeen. Ja tuo on vain arvailua, todennäköisesti tilanne vielä heikkenee tuosta.

mutta mun nykyisestä palkasta eläke olisi 63-vuotiaana n 60%. Mikä tähän ehkä vaikuttaa on se että lapsi on syntynyt uuden eläkelain aikana ja olen ollut vain äitysloman ajan pois töistä ja senkin osin palkallisena. Olen opiskellut yhden eläkkeeseen oikeuttavan tutkinnon työn ohessa. Olen aloittanut työuran ennen vanhan lain eläkkeeseen oikeutettua ikää ja koulut olen kerennyt käymään ennen sitä. Mukana on tosin yksi 7 kk työttömyysjakso. Ja ikää on yli 40 v.

Vierailija
27/39 |
16.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta SE ei ollut tuttua että jos työeläke on rupuisen pieni, onko se se AINOA eläke vai ei.

t. nro 7, joka ei todellakaan ole NIIN tyhmä että luulisi akateemisuuden vaikuttavan eläkkeeseen

ps. sain siis jo vastaukseni, eli asia on niin että jos työeläke jää rupuisen pieneksi niin silloin saa sen kansaneläkkeen. SItten jos työeläke itsessään on riittävä niin kansaneläkettä ei saa. Tätä asiaa ei vain missään ole kovin selvästi sanottu, ei varsinkaan siinä työeläkeotteessa jonka kotiin saa postitise.

Vierailija
28/39 |
16.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

[IDIOOTTIMAISEN TIETÄMÄTÖN OMASTA ELÄKKEESTÄÄN JA SUOMEN ELÄKEJÄRJESTELMÄSTÄ??!!!

yllättävän moni ei tiedä eläkeasioista yhtään mitään. Mutta miksi sä otat pultit tollaisesta asiasta?

Vierailija
29/39 |
16.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

http://www.keva.fi/fi/Sivut/Default.aspx

Vierailija
30/39 |
18.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.04.2012 klo 11:14"]

Ihmisiä yritetään saada pidentämään työuraansa. Paitsi että siihen eläkkeelle jäämiseen vaikuttaa usein myös työnantaja jotka ei sivumennen sanoen ole kovin halukkaita pitämään edes yli 55-vuotiaita töissä. Eli pikkaisen ovat ristiriidassa hallituksen politiikka ja työnantajien reaalitilanne.
Mä tarkistin kans hiljan eläkekertymätietoni. Jos jään 63-vuotiaana eläkkeelle, eläkkeeni on 3209,94 euroa kk. Jos jään 68-vuotiaani, eläkkeeni on 4778,63 euroa kk.

[/quote]Tällaiseen eläkkeeseen pääseminen vaatii kyllä jonkin firman johtajan tittelit-ei meistä tavallisista työntekijöistä kukaan voi päästä tällaisiin eläketuloihin.Tämä on joku provo.

Vierailija
31/39 |
18.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos jään eläkkeelle ennen varsinaista eläkeikääni siis 63 vuotiaana en hyödy pätkääkään siitä jos jäisin 65 vuotiaana.En penniäkään säästä.Tässä kuviossa ovat eläkelaitokset huijanneet.Eläke-ehdot vaihtuvat miten sattuvat.Ehkä ensi vuonna tai seuraavana tiukennetaan taas ehtoja,joten ei pidä uskoa näihin arvioituihin eläkkeisiin.Parasta olisi säästää silloin ,kun on töitä,kuin jäädä odottamaan eläkkeelle päästessään "suuria rahoja"Suuriin eläkkeisiin eivät tavalliset toimisto-tai pankkihenkilöt tule pääsemään.jään odottamaan esimerkkiä,jos joku on hyvän eläkkeen saanut.Mielenkiintoista.Äitiyslomalla ollessaan on myös hyvä yrittää säästää,jos mahdollista,koska siltä ajalta ei saa mitään eläkettä.Harmittaa ,kun en itse pystynyt,kun oli niin tiukkaa.Minu tuleva eläkkeeni ei yllä edes 1300 e/kk,joten kuka sanoikaan......

Vierailija
32/39 |
18.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.04.2012 klo 11:36"]

Miten te aiotte pärjätä noin pienillä eläkkeillä? Kai teillä on jo eläkevakuutukset ja muita säästöjä, tollaset summat on niin pieniä, varsinkin jos vielä huomioi inflaation vaikutuksen.

Mä en ainakaan tulis toimeen alle 5k€:n eläkkeellä, en ollenkaan. Yli 5 tonnia kun saa, niin on varaa ostaa niitä tuorepuristettuja mehujakin.

[/quote]

Et kai ole tosissasi? Jos minä jatkan tässä työssäni vielä 10 vuotta 5 vuoden sijaan, saan eläkettä 1200 €.

Vierailija
33/39 |
08.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuorella ihmisellä ei voi olla vielä kovin suuri eläkekertymä. Se 500 esimerkiksi on todennäköisesti se summa mikä on omasta työurasta tähän mennessä ehtinyt kertyä. Sehän kasvaa sitten joka vuosi (jos on töissä), ja vuosittainen kasvu on riippuvainen tulotasosta ja maksetuista eläkemaksuista. Vasta lähempänä eläkeikää voi alkaa kunkin kohdalla ennustamaan mitä se eläke loppujen lopuksi on, harvalla kai tulot ja ura menevät aivan tasaisesti. Kansaneläkettä ei saa kuin aivan pienellä eläkekertymällä. Kannattaa vain sinnikkäästi puurtaa töissä jos jonkinmoisenkin eläkkeen haluaa saada. Asunnosta ym. omaisuudesta saa luonnollisesti lisäturvaa.

Vierailija
34/39 |
08.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei paljon paina. Jos jään 65-vuotiaana, saan 1200 € brutto, jos 70-vuotiaana 1600 €. Miehellä eläkeikä 55 vuotta, joten jään myös "eläkkeelle" silloin joka tapauksessa. Huumoria hei, hallitus. Onneksi meidän tulot koostuvat muustakin kuin näistä työeläkkeistä.

Vierailija
35/39 |
08.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai saat tukia ellet tule toimeen. Noh yritä säästää eläkepäiviä varten. Kai tolla hengissä pysyy.

Vierailija
36/39 |
06.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun palkka on nyt noin 2100 kuussa ja viimeisessä työeläkeotteessa oli tuleva eläke  noin 1300  - eipä paljon naurata vaikka ole nyt jo tehnyt töitä yli 38 vuotta - ja suurimman osan raskasta :(

Vierailija
37/39 |
06.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet todella hyväpalkkaisessa työssä ja toivottavadti saat saman palkan eläkeikään asti.

Jäin vuosi sitten eläkkeelle ja tein yhtäjaksoisen n.42 vuoden työuran, ei poissaoloja työelämästä ja viimeiset 30v palkkataso on ollut 2900-4600€/kk ja eläke on 1890€/kk ja käteen jää reilut 1400€/kk netto.

Vierailija
38/39 |
06.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olet todella hyväpalkkaisessa työssä ja toivottavadti saat saman palkan eläkeikään asti.

Jäin vuosi sitten eläkkeelle ja tein yhtäjaksoisen n.42 vuoden työuran, ei poissaoloja työelämästä ja viimeiset 30v palkkataso on ollut 2900-4600€/kk ja eläke on 1890€/kk ja käteen jää reilut 1400€/kk netto.

Tuttuni mieshenkilö jäi syksyllä eläkkeelle ja työuraa oli takana muutama kuukausi vailla 40 vuotta.

Teki koko työuran samassa työssä ja palkka ei ollut kovin korkea. Viimesinä vuosina n 3200e/kk.

Työeläke on 1540/kk.

Vierailija
39/39 |
06.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ette todellakaan voi tietää tänäpäivänä mikä on eläke 25-30 vuoden päästä. Sinä aikana ehditään tekemään monenlaisia uusia eläkeuudistuksia. Kokemuksella työura noin 40 vuotta. Työstä poissaoloja hyvin vähän. Tämänpäiväinen eläke on naurettavan pieni. Enää ei edes koulutus takaa varmoja tienestejä. Ainoa millä voit muuttaa taloudellista tilaasi eläkeaikana on säästää jotenkin itse!