" Myrkytin" lapsen kaverin
kyseessä siis jo 13v lapsi, joka oli meillä yökylässä. Tein sitten lasagnea ruoaksi ja siinähän nyt tietty oli tomaattia. En tiennyt lapsen allergiasta mitään, ok oma moka en edes hoksannut kysyä. Mutta ei hoksannut tyttö eikä tytön vanhemmatkaan kertoa, että on tomaatille allerginen. Tyttö lähti lounaan jälkeen kotiin ja sain aika äkäisen tekstiviestin tytön äidiltä, että "syötit sitten tomaattia lapselle?, nyt on posket tulipunaisina ja huulet auenneet" yms. Voi pylly, että tuli paha mieli :(.
Kommentit (39)
Meillä 8-vuotias allergikko osaa itse tarkistaa ruuan osalta kananmunan, maidon ja kalan - saa kaikista näistä ison isot reaktiot.
Sitä vastoin 15- ja 22-vuotiaat isosisaruksensa sujuvasti syövät milloin mitäkin, jolle ovat allergisia. Saavat molemmat "vain" ihottumaa. Joten popsivat ihan kepeästi mm. kalaa ja kärsivät jälkiktäeen. 15-vuotias myös mm. kiiviä, josta "ihan vähän vaan turpoaa kieli".
Veikkaan tämän 13-vuotiaan olevan samoilla linjoilla :). Lapsen äitiä toki harmitti, mutta lapsi itse lienee todennut sen ihottuman ja rohtuneet huulet syömisen väärtiksi.
Mä olen omieni osalta sitä mieltä, että jos 15-vuotias haluaa kärsiä, niin kärsiköön ;), hengenvaarallisia oireita kun ei tosiaan tule.
15 vee on puhuteltu kiivin syönnistä ja siitä, että "ihan vähän vaan turpoaa kieli" ei lasketa varsinaisesti vaarattomaksi oireeksi :).
Tytöillä tod näköisesti vaikuttaa tuohon suht huolettomaan suhtautumiseensa se, että perheenjäsenistä kaksi (minä ja 8-vuotias) kuljettavat mukanan Epipeniä + saavat isommat reaktiot (turvotusta, taju kankaalle jne) tietyistä ruoka-aineista. Eli ihottuma on siinä kohtaa "vain".
Tomaattiallergia ei ole ihan niin yleinen, että sitä tietäisi edes kysyä jokaiselta vieraalta.
Kai sinä huomautit, että "en syöttänyt, ihan itse se söi"?
Kyllä 13-vuotiaan pitäisi ymmärtää itse, mitä ruokia saa syödä ja mitä ei, ja HÄNEN HUOLTAJANSA PITÄISI YMMÄRTÄÄ ETUKÄTEEN ILMOITTAA KYLÄPAIKKAAN ALLERGIASTA!
Tämä on olennainen asia, että ei voi pitää itsestään selvänä, että vielä KOLMETOISTAVUOTIAALTA pitää erikseen kysyä, eli ettei hän itse ymmärtäisi.
Vai oliko kyseessä kehitysvammainen tai muulla tavalla erityisesti huollettava lapsi?
Kyllä allergisten lasten vanhemmat yleensä huolehtivat siitä, että kyläpaikassa
a) tiedetään, että lapsella on allergia eikä tällaisia vahinkoja satu ja
b) on varmasti lapselle sopivaa ruokaa, vaikka sitten omia eväitä.
Meillä 8-vuotias allergikko osaa itse tarkistaa ruuan osalta kananmunan, maidon ja kalan - saa kaikista näistä ison isot reaktiot.
Sitä vastoin 15- ja 22-vuotiaat isosisaruksensa sujuvasti syövät milloin mitäkin, jolle ovat allergisia. Saavat molemmat "vain" ihottumaa. Joten popsivat ihan kepeästi mm. kalaa ja kärsivät jälkiktäeen. 15-vuotias myös mm. kiiviä, josta "ihan vähän vaan turpoaa kieli".
Veikkaan tämän 13-vuotiaan olevan samoilla linjoilla :). Lapsen äitiä toki harmitti, mutta lapsi itse lienee todennut sen ihottuman ja rohtuneet huulet syömisen väärtiksi.
Mä olen omieni osalta sitä mieltä, että jos 15-vuotias haluaa kärsiä, niin kärsiköön ;), hengenvaarallisia oireita kun ei tosiaan tule.
itse toimin juuri näin.
meillä 5 vuotiaskin tiesi mitä maitoa hän sai juoda ja mitä ei ja osasi asian sanoa kylässä myös aivan itse ennen kuin me ehdittiin asiaa edes mainita...
Kyllä suomalainen 13-vuotias lapsi tietää jo kouluruokailustakin, mitä lasagne on. Köksätunnilta? Raxista?
Sinä et ole tehnyt mitään väärää.
Lähetät lapsen äidille asiallisen viestin jossa pahoittelet allergista reaktiota, ja muistutat että kannattaisi ihmeessä kertoa allergioista kyläpaikkoihin jotta tiedettäisiin huomioida ruokarajoitteet.
sinulla on paha mieli?
Et tehnyt mitään väärää.
Tytön äidille voit rauhassa laittaa viestiä jossa toivot että pitää turpansa kiinni ja pitää lapsestaan parempaa huolta vastedes.
jos on vammainen lapsi niin yleensä siitä kerrotaan niille ihmisille, joiden kanssa lapsi on tekemisissä - juuri tämän takia. Allergia on vieläpä sellainen sairaus jota ei voi kukaan aavistaa, ellei vammainen itse siitä kerro.
Ihme touhua vanhemmilta. Eikä heillä muutenkaan tunnu olevan kaikki lisäaineet kaalissa... lasagnea syövät eikä tule mieleenkään, että siinä on tomaattia... ei hitto -.-
itse ettei lasagnessa ole tomaattia? Taitavat vanhemmat hysätä tuota aika paljon. Eikä mulle tulis tasan mieleenkään syyttää jotain muuta siitä, että mun lapsi syö allergisoivaa ruokaa, jos en ole sitä maininnut USEIN kyseisille henkilöille.
Älä yhtään harmittele, ihan jonkun muun pitäisi olla nolona.
ei kukaan kertonut etukäteen, että niin ei saisi tehdä. Ja että olen pahoillani, en tietenkään olisi niin tehnyt, jos tyttö itse tai te hänen vanhempansa olisitte siitä minulle kertoneet. Vastuu EI ole tässä kohtaa sinun.
"Normaalisti 13v lapsi tietää mainita allergioistaan jollei äiti älyä niistä mainita. Ikävä juttu tuollainen, mutta yökyläily sujui muuten hienosti ja ruokakin maistui!"
Meidän 7-vuotiaskin allergikko osaa jo kysellä mistä ko ruoka koostuu joten onkohan siinä perheessä kaikki inkkarit ihan kanootissa?
Noin ison olisi pitänyt ihan itsensä kertoa jo heti teille tullessaan, että on allerginen ja mitä ruoka-aineita ei voi syödä.
pitäisi osata itse kysyä ruuiasta. Meillä samanikäinen tyttö, hänen kaverinsa on pähkinäallegikko ja todella hyvin muisti syömisensä tarkistaa.
Tein unelmatorttua, jossa täytteenä kermavaahto-appelsiinituorejuusto. Tarjosin vieraallekin. Ojentantaessani muistin, että tyttö on allerginen tomaatille. Satuin kysymään, että ethän ole allerginen appelsiinillekin. No oli hän.
paha mieli tytön vuoksi ja sen, että se äiti hyökkäs mua vastaan ihan niinkuin olisin tahallani syöttänyt sitä tomaattia. Tyttö söi kyllä hyvällä ruokahalulla ja tykkäs kovasti, otti vielä lisääkin ja sehän nyt varmasti vielä pahensi tilannetta sen allergian takia :(. Niin ja tyttö ei kysynyt kyllä mitä ruoassa on, musta tuntuu ettei ollut aiemmin syönyt lasagnea kun kysy vaan, että miksii tätä ruokaa sanottiinkaan yms.
ap
lasagnea. Joten hiukan ihmettelen ettei noin iso lapsi osaa sanoa allergiaansa.