Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

" Myrkytin" lapsen kaverin

Vierailija
15.04.2012 |

kyseessä siis jo 13v lapsi, joka oli meillä yökylässä. Tein sitten lasagnea ruoaksi ja siinähän nyt tietty oli tomaattia. En tiennyt lapsen allergiasta mitään, ok oma moka en edes hoksannut kysyä. Mutta ei hoksannut tyttö eikä tytön vanhemmatkaan kertoa, että on tomaatille allerginen. Tyttö lähti lounaan jälkeen kotiin ja sain aika äkäisen tekstiviestin tytön äidiltä, että "syötit sitten tomaattia lapselle?, nyt on posket tulipunaisina ja huulet auenneet" yms. Voi pylly, että tuli paha mieli :(.

Kommentit (39)

Vierailija
1/39 |
15.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

henki ei mennyt eikä pysyvää haittaa tullut ja molemmat osapuolet viisastuivat: sinä varmaan tästä lähtien muistat kysyä ennen syömistä ja vielä vaikka ennen sovittua yökyläilyä mahdolliset allergiat ja tyttö muistaa (ehkä) mainita niistä itsekin. Tytön äidin räksytys nyt on ehkä vain huonoa omaatuntoa; hänenhän se asia olisi pitänyt tiedottaa, jos oma, noinkin iso tyttö ei asioitaan osaa hoitaa.

Tomaattiallergia ei onneksi ole yleensä vaarallinen ja todennäköisesti tytölläkin melko lievä; jos oikeasti on vaarallisesti esim. pähkinä- tai kala-allerginen, vanhemmat yleensä huolehtivat hurjan tarkasti, jos lapsi ei itse vielä siihen kykene. Tällöin kyllä mukana kulkee (tai pitäisi kulkea) myös EpiPen -adrenaliinikynä hengenvaarallisen reaktion varalta.

Vierailija
2/39 |
15.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja aina kylässä kertoa, että sitrukset ja tomaatti ei käy. Tiesi myös sitruunahapon olevan epäsopiva.

Äidille pahoittelut ja käsky laittaa allergialista tytön mukaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/39 |
15.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

joskus noin voi käydä, mutta minkäs teet. Äiti varmaan luotti lapsen itse kysyvän ja ehkä tyttö ajatteli äitinsä maininneen ruokarajoitteesta. KUkaan ei kuitenkaan kuollut, joten eiköhän nuo iho-oireet unohdu suht pian.

t. maitoallergisen 6-vuotiaan äiti (ja allergikko on osannut tarkistaa ettei ruuissa ole maitoa jo ainakin pari vuotta).

Vierailija
4/39 |
15.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

naurettavaa meillä osaa jo viisi vuotias varmistaa ettei hälle syötetä sikaa jne..kumma ettei 13.v osaa tehdä samaa. Siinäkös kärsikööt typerien vanhempiensa kanssa.

Vierailija
5/39 |
15.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harmillinen tapahtuma. Mutta mielestäni tuo ei ole pätkääkään ap:n syytä. Ja tämän kirjoitan kolmen allergisen lapsen äitinä.

Minä mainitsen aina lapsen uusien kavereiden vanhemmille lapsen allergioista. Esikoisen kohdalla sanon että allergiat ovat laajat mutta kylässä voi anthistamiinin avulla syödä paria juttua lukuunottamatta mitä vain.

Toisen lapsen kohdalla pyydän yleensä ettei saa antaa kuin vettä koska allergiat ovat todella laajat ja osin hengenvaaralliset. Jos joku haluaa tarjota jotain niin käydään etukäteen läpi mitä lapselle saa antaa ja silloin laitan neljät eri lääkkeet (myös epipen) mukaan ja kerron missä tilanteessa niitä annetaan ja miten.

Ja kyllä meidän lapset osaa itsekkin kysyä onko ruuassa tomaatti tai maitoa jne. jos syövät muiden valmistamaa ruokaa esim. mummolassa. Ja vanhinkin on vasta 8v.

Vierailija
6/39 |
15.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja ikää nyt 6v ja osaa kyllä ihan itse sanoa mitä ei saa syödä.

Vierailija
7/39 |
15.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oli tosi tyly viesti sinulle, et tehnyt mitään pahaa. Itse kyllä kysyn aina uusilta lapsituttavuuksilta, jos ruokaa tarjoan, että onko allerginen millekään. En luota että itse kertovat koska tiedän millaisia lahopäitä nuo teinitkin vielä voivat olla, monet heistä eivät vain kerta kaikkiaan tule ajatelleeksi koko asiaa, tai eivät "kehtaa" sanoa.

Minulla on paljon allergiaperheitä tuttuina joten ihan rutiinina menee tuo kysyminen. Jos ei ole paljon kokemusta niin on ihan ymmärrettävää ettei ole aktiivisesti itse kyselemässä. Anna mennä toisesta korvasta ulos tuon moitteen, vastaat asiallisesti että olet pahoillasi mutta et kerta kaikkiaan tiennyt.

Vierailija
8/39 |
15.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

uusavuton tyttö, jos ei osaa itse kertoa, ihan oikein että huulet aukesi! Toivottavasti sai ihottumaa päästä varpaisiin, ehkä muistaa seuraavan kerran avata suunsa.

Vierailija
9/39 |
15.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän kananmuna-allerginen osasi 3-vuotiaana kysyä joka ikisestä suupalastaan, "onko tässä kananmunaa?"

On se kumma, jos ei 10 vuotta vanhempi osaa.

Vierailija
10/39 |
15.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

tälle äidille, että anteeksi, mutten tiennyt tomaattiallergiasta. Ja tää äiti vastasi, että eikö siitä ole ollut puhetta?

No ei ole ollut! Tyttö oli meillä kolmatta kertaa yökylässä eikä ole ollut puhetta...

Mutta tomaatin lisäksi on sitten allerginen herneille, raa'alle porkkanalle, sellerille ja omenalle. Tulipa tämäkin nyt sitten selväksi :)

ap

Vierailija
11/39 |
15.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

jolla kanamuna-allergia. Jos kylässä yms. syö jotain vähänkin oudompaa, niin kysyy automaattisesti heti että eihän tässä ole kanamunaa. Kyllä pitäis tuon ikäisen itse tietää omat allergiansa, ja avata niistä suunsa.

Vierailija
12/39 |
15.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri oli avaus jossa äitiä potutti kun lapselle oli syötetty tomaattia ja lähetti yöpaikan emännälle kiukkuista viestiä.

Vierailija
13/39 |
15.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Allergisten tulisi aina itse muistaa mainita allergioistaan. Mielestäni vastuu on syöjällä, sillä ei ruoan tarjoaja aina muista kysyä allergioista, eikä aina tiedä missä tuotteissa allergian aiheuttajaa on.

Varmanpäällekään ei voi pelata, sillä ihan mille tahansa voi olla allerginen.

Itse yleensä kysyn allergioista, mutta aina en muista. Silloin toivon, että allergikko tai vanhempansa siitä mainitsevat.

Itse olen allerginen mm. tomaatille, omenalle, paprikalle, perunalle.. Enkä oleta että vieraat (tai tutummatkaan) tietäisivät/muistaisivat kaikki allergiani.

Vierailija
14/39 |
15.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri oli avaus jossa äitiä potutti kun lapselle oli syötetty tomaattia ja lähetti yöpaikan emännälle kiukkuista viestiä.

Vierailija
15/39 |
15.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
16/39 |
15.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

tytön vanhemmat sen sijaan mokasivat pahasti jos eivät allergiasta tajunneet sanoa. Lisäksi ihmettelen, ettei 13v lapsi osaa itse varmistaa ruuan sisältöä, oma 9v osaa aina kysyä, että onko ruuassa allergisoivaa ainesosaa.

Laita tekstiviesti äidille, että allergioista pitää ilmoittaa _etukäteen_, ei jälkikäteen.

Allergisen lapsen äitinä veikkaan aloitusta provoksi, usein kun se allerginen osaa itse asiasta sanoa ja tomaatin nyt tunnistaa. Lisäksi allergisen lapsen äiti kyllä infoaa kyläpaikkaa etukäteen. Ja jos ei infoa niin oma moka.

Vierailija
17/39 |
15.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

http://www.vauva.fi/keskustelut/alue/2/viestiketju/1602903/lapsi_12voli…

Vierailija
18/39 |
15.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

"kutetonta!" (on siis keliaakikko) ;)

Vierailija
19/39 |
15.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

<a href="http://www.vauva.fi/keskustelut/alue/2/viestiketju/1602903/lapsi_12voli…" alt="http://www.vauva.fi/keskustelut/alue/2/viestiketju/1602903/lapsi_12voli…">http://www.vauva.fi/keskustelut/alue/2/viestiketju/1602903/lapsi_12voli…;

Aika väsy olen näköjään, toihan oli ihan väärä ketju. Sori.

Menen nyt nukkumaan.

Vierailija
20/39 |
15.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

tälle äidille, että anteeksi, mutten tiennyt tomaattiallergiasta. Ja tää äiti vastasi, että eikö siitä ole ollut puhetta?

No ei ole ollut! Tyttö oli meillä kolmatta kertaa yökylässä eikä ole ollut puhetta...

Mutta tomaatin lisäksi on sitten allerginen herneille, raa'alle porkkanalle, sellerille ja omenalle. Tulipa tämäkin nyt sitten selväksi :)

ap

Todistaa aika kivasti että 13-v. on ihan lapsi vielä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme viisi kolme