Ovatko opettajan pedagogiset opinnot vastaava asia kuin kasvatustieteen aineopinnot?
Kommentit (32)
itse tehnyt kasvatustieteen syventävät opinnot suoraan opettajan pedagogisten opintojen päälle, eli tässä tapauksessa ne katsottiin vastaaviksi, koska olin tehnyt kasvatustieteestä proseminaarityön. Tuohon hakuun en osaa sanoa, mutta kannattaa vaikka soittaa ja kysyä. Voisi hyvinkin kelvata.
Pedagogisia opintoja joku täällä haukkui turhiksi, mutta itse en kyllä koe niin. Täydellistä osaamista ja pätevyyttä niistä ei tietenkään saa, aina täällä ollaan oppimassa, mutta on minusta aika kummallista, jos onnistuu vuoden opinnot ohittamaan ilman, että mitään jää käteen. Olisiko silloin myös omassa asenteessa jotain korjattavaa?
Yliopistossa suoritetut opettajan pedacokikset ovat asialliset ja vaatimustasokin on olemassa, mutta ammattikorkeakoulun puolella suoritetut ovat täyttä skulaa. AMK:n puolella suoritetut pedagosiset saa suoritettua, kun neuvottelee sellaisen ohjaajan, joka kirjoittaa todistuksen. AMK:sta valmistuneet "opettajat" ovatkin pääsääntöisesti ja tosiasiassa epäpäteviä.
[quote author="Vierailija" time="15.04.2012 klo 13:45"]
Itse opetan yläkoulussa, eikä minulle todellakaan ole ollut apua mistään, mitä tuon yhden opintovuoden aikana käytiin läpi. Ei puhuttu hankalista vastarannan kiiskistä, erityisopetusta vaativista, heikoista, lusmuista, haluttomista jne. oppilaista saatikka hankalista vanhemmista (kuinka heidät tulee kohdata, mitä sanoa, mitä tehdä, mitä sanoo laki, miten ratkoa oppilaiden väliset kiistat ja kiusaamistilanteet). Perusoletus koko vuonna oli, että jos opettaja valmistelee hyvin opetusmateriaalit, kaikki oppilaat ovat kuin enkeleitä, tekevät läksynsä aina tarkasti ja saavat kokeesta kympin.
[/quote]
mun kokemus sekä opetustyöstä että pedagokisista on jännästi päinvastainen kuin numeron 12. Noin 10 vuoden kokemus opetustyöstä on. Että jos teet sen kunnolla, ongelia ei juuri tule. Peda-opinnoissa (jotka tein non tuon 10-vuotiskauden puolivälissä) onglmista jauhettiin kyllästymiseen asti, vakka ei niitä ratkaista osattu sielläkään, enempi jauhettiin vain sitä, että kannattaa yrittää siirtää ongelmat jonkun (muun) asiantuntijan hoidettavaksi.
sinänsä pedaopinnot kylälä varmaan tarjoaa kokemattomalle tai uriinsa jämähtäneelle opttajalle keinoja ja lähestymistapoja, joita vo yrittää käyttää silloin un edeliset ei luokassa oikein toimi. Mulle ne tuli vähän huonoon viin tuolloin siksi, että olin jo ehtinyt kokella yhtä ja toista ja siksi niissä ei oikein ollut mitään uutta mulle, mutt en myöskään ollut ehtinyt jämähtää muottiini, joten ne ei antaneet mitään virikkeitäkään. Sinänsä ois varmaan hyvä, kun meille tarjotaisiin tai pakotettaisiin menemään jollekin täydennyskursseille esim 5-7 uoden välein.
Kyllä pedagogisista hyötyä on. Toki paljon tuubaa ja harjoittelutkin Norssissa pumpulia, mutta ei niitä ihan nollaksikaan voi sanoa. Tosin aineenopettajasta myöhemmin luokanopettajaksi pätevöityneenä täytyy sanoa, että nämä kuuluisat monialaiset (virkkaukset ja pallonheitot...:)) oli paljon hyödyllisemmät. Ne sisälsi oikeasti didaktiikkaa ja ideoita opetukseen.
[quote author="Vierailija" time="15.04.2012 klo 13:47"]
tarkoittaako se sitä, etä sinne voi hakea, kun on suorittanut opettajan pedagogiset opinnot? Opintoviikkomäärä on sama.
Jos olet jo suorittanut pedagogiset opinnot, sinulla pitäisi olla tehtynä myös kasvatustieteen aineopinnot. Katsopa asia tutkintotodistuksestasi.
[/quote
Höps. T. Pedagogiset suorittanut erkka joka ei ole suorittanut kasvatustieteen aineopintoja. Joensuussa ovat ainakin eri asioita.
Ymmärrän että pätevä opettaja on se joka on käynyt luokanopettaja koulutuksen, onko sitten kasvatustieteellinen?
[quote author="Vierailija" time="14.02.2015 klo 10:09"]
Ymmärrän että pätevä opettaja on se joka on käynyt luokanopettaja koulutuksen, onko sitten kasvatustieteellinen?
[/quote]
pätevä luokanopettaja on kåynyt aluokanopettajan koulutuksen ja on kasvatustieteen maisteri.
pätevä aineenopettaja on kåynyt vähintään yhdeestä opetettavasta aineesta perus, aine ja syventävät opinnot, muidta opetettavista sineista vähintään perus- ja aineopinnot ja lisäksi nuo aineenopettajan pedagogiset opinnot. Hän on sen alan maisteri, mitä hänen pääaineestaan valmistuu (usein filosofian maisteri, koska useimmat humanistiset ja lnnontieteellisetalat valmistaa filosifianmaistereiksi, mutta joukossa on myös valtiotieteen, yhteiskuntatieteen, teologian, jne maistereita).
Eli jos haluan aineenopeksi, pitää opiskella kasvatustieteen opinnot plus pedagogiset osiot päälle? jos teen avoimessa kasvatustieteen perus- ja aineopinnot, mitä hyötyä niistä on pedagogisiin opintoihin?
Vierailija kirjoitti:
Eli jos haluan aineenopeksi, pitää opiskella kasvatustieteen opinnot plus pedagogiset osiot päälle? jos teen avoimessa kasvatustieteen perus- ja aineopinnot, mitä hyötyä niistä on pedagogisiin opintoihin?
Osa perus- ja aineopinnoista koostuu niistä pedagogisista...
Vierailija kirjoitti:
Ei tarvitse.
Miten tämän nyt vääntäisi rautalangasta - eikö missään ole enää luettavissa opinto-oppaita, joissa on selvästi lueteltu opintojen sisällöt?
Eri aikoina ja eri paikoissa vaatimukset vaihtelevat, mutta periaate on tämä:
- kasvatustieteen perusopinnot = osa pedagogisia 1/1
- kasvatustieteen aineopinnoista osa, mutta vain siis osa! on samaa kuin pedagogisissa.
- pedagogisissa voi olla sellaisia osia, kuten opetusharjoittelu, jota ei sisälly kasvatustieteen opintoihin.
- kasvatustieteen opinnoissakin voi olla jotain sellaista, jota pedagogisiin ei sisälly.
Jos johonkin vaaditaan joko pedagogiset tai kasvatustieteen opinnot, toinen voi korvata toisen tai sitten niitä pitää täydentää jollakin puuttuvalla osiolla. Kannattaa kysyä siitä yliopistosta tarkempia tietoja, johon on hakemassa. Ainakin minun opiskeluaikoina oli muuan yliopisto, johon ei kelvannut oikein mikään muu kuin samassa laitoksessa suoritetut opinnot.
olen aineenope ja suoritin myöhemmin lo:n koulutuksen, pääsyvaatimuksena oli juuri kasvatustieteen aineopinnot ja pedagogiset opinnot katsottiin vastaaviksi.