Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ovatko opettajan pedagogiset opinnot vastaava asia kuin kasvatustieteen aineopinnot?

Vierailija
15.04.2012 |

Tietääkö kukaan?

Kommentit (32)

Vierailija
1/32 |
15.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

myös harjoittelua. Olen itse hakemassa niihin, niin en tiedä tarkemmin kuin että niissä on harjoittelujaksoja siinä aineessa, jota meinaa opettaa. Ihan oikeilla kouluilla.:)

Vierailija
2/32 |
15.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pedagogisten aineopintojen lisäksi täytyy auskultoida eli pitää normaalikoulussa näytetunteja ja lisäksi täytyy osallistua oman oppiaineen opetusopintoihin (tyyliin miten tehdään luokkalehti). Pedagogiset opinnot ovat täyttä p:aa, niistä ei ole mitään käytännön hyötyä tosielämässä, mutta niistä saa pätevyyden, mahdollisuuden vakivirkaan ja täyden palkan. Pedagogisiin opintoihin sisältyy ne kasvatustieteen opinnot. Ne voi suorittaa myös esim. kansalaisopistossa erikseen ja sitten tehdä vain noita pedagogisia näytepätkiä yliopistolla ja norssilla, jos vaikkapa on jo työelämässä eikä voi irrottautua vuodeksi opiskelemaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/32 |
15.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei ole opettajan työssä mitään virkaa, niin silloin ei kyllä ymmärrä opettajan työstäkään mitään. Pedagoginen osaaminen on kyllä meidän ammatissa äärimmäisen tärkeää. t. luokanopettaja

Vierailija
4/32 |
15.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opettajan pedagogiset opinnot koostuvat

- kasvatustieteen perusopinnoista (25 op)

- kasvatustieteen aine- ja syventävistä opinnoista (35 op)

Käytännössä tuo tarkoittaa sitä, että aineopinnoista suoritetaan didaktiikan kurssien lisäksi kolme harjoittelua, syventävistä yksi.

Vierailija
5/32 |
15.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

tarkoittaako se sitä, etä sinne voi hakea, kun on suorittanut opettajan pedagogiset opinnot? Opintoviikkomäärä on sama.

Vierailija
6/32 |
15.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos jonkun mielestä pedagogisilla opinnoilla ei ole opettajan työssä mitään virkaa, niin silloin ei kyllä ymmärrä opettajan työstäkään mitään. Pedagoginen osaaminen on kyllä meidän ammatissa äärimmäisen tärkeää. t. luokanopettaja

Mutta pedagogiikkaa voi oppia myös muuten kuin tekemällä pedagogiset opinnot...

Vierailija
7/32 |
15.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos vastauksista!

Vierailija
8/32 |
15.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos jonkun mielestä pedagogisilla opinnoilla ei ole opettajan työssä mitään virkaa, niin silloin ei kyllä ymmärrä opettajan työstäkään mitään. Pedagoginen osaaminen on kyllä meidän ammatissa äärimmäisen tärkeää. t. luokanopettaja

Ja kaikkea mitä yliopistossa opetetaan, voi muutenkin lukea itsekseen, kunhan lainaa vaan kirjastosta kirjoja ja lukee? Mihin noita koulutuksia edes tarvii?:) Kaikkihan voi vaan oppia itsekseenkin?:)

Vierailija
9/32 |
15.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei ole opettajan työssä mitään virkaa, niin silloin ei kyllä ymmärrä opettajan työstäkään mitään. Pedagoginen osaaminen on kyllä meidän ammatissa äärimmäisen tärkeää. t. luokanopettaja

Olen samaa mieltä, pedagoginen osaaminen on äärimmäisen tärkeää. Tarkoitinkin, että pedagogista osaamista ei hankita yliopiston penkillä vaan se tulee itse työn ohessa ammatissa toimiessa ja eri tilanteita ratkoessa. Ei kukaan ole täysin valmis opettaja, joka osaa toimia kaikissa tilanteissa oikein, kunhan vain on käynyt läpi opettajan pedagogiset opinnot. Ehkä tämä on eri asia alakoulussa opetettaessa? En tiedä, millaisia teidän opintonne ovat.

Itse opetan yläkoulussa, eikä minulle todellakaan ole ollut apua mistään, mitä tuon yhden opintovuoden aikana käytiin läpi. Ei puhuttu hankalista vastarannan kiiskistä, erityisopetusta vaativista, heikoista, lusmuista, haluttomista jne. oppilaista saatikka hankalista vanhemmista (kuinka heidät tulee kohdata, mitä sanoa, mitä tehdä, mitä sanoo laki, miten ratkoa oppilaiden väliset kiistat ja kiusaamistilanteet). Perusoletus koko vuonna oli, että jos opettaja valmistelee hyvin opetusmateriaalit, kaikki oppilaat ovat kuin enkeleitä, tekevät läksynsä aina tarkasti ja saavat kokeesta kympin.

Enemmän olen opettajan työstä oppinut pitkään työssä olleilta kollegoilta, joiden opastus eri tilanteissa on ollut työni kannalta tuiki tärkeää.

Vierailija
10/32 |
15.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

tarkoittaako se sitä, etä sinne voi hakea, kun on suorittanut opettajan pedagogiset opinnot? Opintoviikkomäärä on sama.

Jos olet jo suorittanut pedagogiset opinnot, sinulla pitäisi olla tehtynä myös kasvatustieteen aineopinnot. Katsopa asia tutkintotodistuksestasi.

Vierailija
11/32 |
15.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja kaikkea mitä yliopistossa opetetaan, voi muutenkin lukea itsekseen, kunhan lainaa vaan kirjastosta kirjoja ja lukee? Mihin noita koulutuksia edes tarvii?:) Kaikkihan voi vaan oppia itsekseenkin?:)

Esimerkiksi Tampereen yliopistossa monen aineen perusopinnot on pelkkiä kirjatenttejä. Käytännössähän se on just sitä, että mennään kirjastoon lukemaan kirjoja. Kaikki voi oppia itsekseen, mutta tutkinnon ja/tai pätevyyden saa vain muodollisesti koulutukseen osallistumalla.

Vierailija
12/32 |
15.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

olen käynyt työelämään valmentavan Haluatko opeksi -kurssin, joka on meillä tarkoitettu niille, jotka miettivät pedagogisia opintoja. Mielestäni kielteisiäkin asioita oli esillä. Meidän piti haastatella jotain ammatissa toimivaa opettajaa, haastattelut julkaistiin kurssin verkkosivuilla. Opet kertoivat työnsä hyvistä ja huonoista puolista, mielestäni tuli ihan realistinen kuva, ei ainakaan liian ruusuinen.

Mielestäni opintoja olisi myös mahdollisuutta kehittää siten, että kielteisistäkin asioista puhutaan jo opintovaiheissa.

Vierailija
13/32 |
15.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opiskelen luokanopettajaksi ja meillä ainakin opettajan pedagogiset koostuvat kursseista, jotka sisältyvät kasvatustieteen perus-, aine- ja syventäviin opintoihin. Minulla esim. on tällä hetkellä suoritettuna perus- ja aineopintoja yhteensä 51 opintopistettä, mutta noista on pedagogisia opintoja vain 23 opintopistettä. Loput ovat "vain" kasvatustieteen opintoja.

Vierailija
14/32 |
15.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakaan luokanopettajat ei opiskele niin paljon kasvatustiedettä kuin mitä aineopintoihin kuuluu. Itselläni on aineopinnot suoritettuna ja mies on luokanopettaja, ja yhtä aikaa opiskeltiin. Ainoastaan kasvatustieteen perusopinnot oli samat.

Vierailija
15/32 |
15.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pedagogisissa on useimmissa yliopistoissa muutama valinnainen kurssi, jotka voi lukea kuka vaan, mutta suurin osa paketista koostuu ainedidaktiikasta tai vastaavasta ja siihen integroituvasta harjoittelusta. Ts. jos luet avoimessa sen 35 op aineopinnot, niin hyödyt niistä pedagogisissa ehkä 5 opintopistettä.

Mitä itse pedagogisiin tulee, niin enpä niitä niin kovin arvosta. Mulle sanoi moni kokenut opettaja ennen niitä, että "jos rehellisiä ollaan, niin eipä niillä mitään väliä ole, mutta tätä ei saa sanoa ääneen". Ja täytyy myöntää, että olihan ne ihan informoivat, mutta eipä ne autuaaksi ketään tee. Työ opettaa vasta työhön. Ekat pari vuotta sitä tuijottaa opettaja pitkälti itseään ja omaa suoritustaan ennen kuin irtautuu aidosti itsestään seuraamaan lapsia ja tunnistamaan heidän tarpeensa.

Vierailija
16/32 |
15.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suoritin Tampereella valmiina maisterina noi opettajan pedagogiset opinnot. Mihinkään turhempaan en elämäni aikana ole aikaani käyttänyt! Täällä aiemmin vastauksessa 12/18 kuvattiin mielestäni hyvin osuvasti sitä, mitä ja millaisia nuo pedagogiset opinnot todellisuudessa ovat.

Muodollista pätevyyttähän ilman niitä ei voi saada (eikä siis virkaa) - mutta sisällöltään ne ovat täysin tyhjänpäiväisiä. Vanitas vanitatum!

Vierailija
17/32 |
15.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kasvatustieteilijä, opiskellut siis yleistä kasvatustiedettä pääaineena. Nuo opinnot eivät sinänsä pätevöitä suoraan opettajaksi, joten kävin lisäksi pedagogiset opinnot. Tosin noista pedagogisista opinnoista jouduin suorittamaan vain noin neljäsosan verrattuna niihin, jotka eivät olleet kasvatustieteilijöitä. Eli toisin sanoen harjoittelut sekä didaktisia opintoja.

Vierailija
18/32 |
15.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen hakemassa koulutukseen, jossa vaaditaan jo suoritettuja kasvatustieteen aineopintoja. Sitä mietin, kelpaako tuo auskultointi/opetusharjoittelu/opettajan pedagogiset opinnot (suoritettu 90-luvun lopulla) kasvatustieteen aineopinnoiksi? Vai pitääkö minun vielä erikseen suorittaa kasvatustieteen aineopinnot?

Vierailija
19/32 |
15.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

katso tutkintotodistuksestasi. Tämä riippuu vähän yliopistostakin. Joissakin yliopistoissa pedagogiset opinnot tehneille merkitään todistukseen "sisältää kasvatustieteen perus- ja aineopinnot", joissakin ei, vaikka pedagogisten opintojen sisältö olisi koko lailla sama kaikkialla.

Tiedän tämän, koska olen törmännyt tähän työnhaussa. Joillakin noita aineopintoja ei ole ollut todistuksessa, mutta ne on saanut suoritettua tekemällä proseminaaritutkimuksen. Ei siis tarvitse koko aineopintoja kai tehdä? Kannattaa kysyä sieltä, minne olet hakemassa, jos todistuksesta ei selviä.

Vierailija
20/32 |
15.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen samaa mieltä, pedagoginen osaaminen on äärimmäisen tärkeää. Tarkoitinkin, että pedagogista osaamista ei hankita yliopiston penkillä vaan se tulee itse työn ohessa ammatissa toimiessa ja eri tilanteita ratkoessa. Ei kukaan ole täysin valmis opettaja, joka osaa toimia kaikissa tilanteissa oikein, kunhan vain on käynyt läpi opettajan pedagogiset opinnot. Ehkä tämä on eri asia alakoulussa opetettaessa? En tiedä, millaisia teidän opintonne ovat.

Itse opetan yläkoulussa, eikä minulle todellakaan ole ollut apua mistään, mitä tuon yhden opintovuoden aikana käytiin läpi. Ei puhuttu hankalista vastarannan kiiskistä, erityisopetusta vaativista, heikoista, lusmuista, haluttomista jne. oppilaista saatikka hankalista vanhemmista (kuinka heidät tulee kohdata, mitä sanoa, mitä tehdä, mitä sanoo laki, miten ratkoa oppilaiden väliset kiistat ja kiusaamistilanteet). Perusoletus koko vuonna oli, että jos opettaja valmistelee hyvin opetusmateriaalit, kaikki oppilaat ovat kuin enkeleitä, tekevät läksynsä aina tarkasti ja saavat kokeesta kympin.

Enemmän olen opettajan työstä oppinut pitkään työssä olleilta kollegoilta, joiden opastus eri tilanteissa on ollut työni kannalta tuiki tärkeää.

itselläni täysin päinvastainen kokemus pedagogisista opinnoista: ne antoivat ammatillisessa mielessä todella paljon (ja olin tehnyt jo ennen niitä open hommia epäpätevänä). Ilmeisesti yliopistojen välillä on eroja.

Totta tietenkin se, että työelämä opettaa vuosien varrella lisää ja paljon - oli koulutus mikä tahansa niin kukaan ei ole valmis heti opistojen päätyttyä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän seitsemän kolme