KUOLEN tähän oksennustautiin :(((
Alkoi eilenillalla siinä 21 aikaan kun oli ensin ollut jotenkin omituinen olo vatsassa, siitä eteenpäin sitten oksensinkin 30min-45min välein aamu 06.30 saakka.
Ja paria ekaa oksennusta vaille kaikki oli sitä sappinestettä ja peilistä katsoi vatsakrappinen, mansikkasilmäinen otus jolla myös naama ja rintakehä punainen jokaisen kakomisen jäljiltä.
1x tuli myös ripuli, aamulla toisen kerran ja nyt jos menisin pytylle niin vetelää tulisi lisää.
Tuon 06.30 jälk oli 2h tauko oksentamisessa ja uskalsin syödä miedon makuisen lohkeavan jogurtin 1,5dl mutta ei olisi pitänyt, vähän sen jälk tuli taas hirveän huono olo ja oksensin senkin ulos.
Päätä särkee, en jaksa kunnolla kättä tai muutakaan raajaa nostaa, mies hoitanut aamutouhut lapsien kanssa ja lounaan, minä nukuin juuri 2h.
Nyt läksivät keilaamaan.
Olenkohan huomenna työkunnossa...toivon ja rukoilen ettei lapsiin tule mutta pahoin pelkään, millähän sitä vuorais parven patjan ja alasängyn patjan kaiken varalta..
Kommentit (23)
Ei aikuinen ihminen kuole, jos on vuorokauden syömättä ja juomatta. Eli nyt ilman ruokaa, ei varsinkaan maitotuotteita! Kyllä teidän valaiden rasvassa on ihan tarpeeksi vararavintoa. Ja ei tod tarvitse lähteä tiputukseen....
169cm/60kg valas kiittää.
ap
Ei aikuinen ihminen kuole, jos on vuorokauden syömättä ja juomatta. Eli nyt ilman ruokaa, ei varsinkaan maitotuotteita! Kyllä teidän valaiden rasvassa on ihan tarpeeksi vararavintoa. Ja ei tod tarvitse lähteä tiputukseen....
Mulla oli samanlainen, mutta seuraavana päivänä olin jo ok. Toki olin tosi heikossa kunnossa, mutta en enää oksentanut, ja pikkuisen pystyin jo syömään. Töistä olin pois vielä pari päivää.
Jaksamista, et sä tuohon kuole :)
Meillä ei tauti edes tarttunut muihin.
Pelkkä nestehukka tuo jo itsessään kamalan olon. Aina parempi jos hörpit esim. Osmosalia, mutta se nyt ei maistu kovin hyvälle
Edes lusikallinen vettä 10min välein; pikkuhiljaa olo kohenee.
ap *ja yöllä pesin käsiäni joka kerran jälk ja holvasin käsidesiä*
tosin ei noin kamalaa. Mistä hemmetistä tääkin nyt tuli?
Ensin oksenteli puoli vuorokautta, nyt tulee alakautta toista vuorokautta.
Esikoinenkin oli viime yönä kuumeessa, mutta ainakaan vielä ei ole tauti kehittynyt.
Enkä ymmärrä minäkään, mistä tauti olisi voinut tulla. Ketään ei oikeastaan ole nähty viime aikoina, ainakaan siis sellaista, jolla olisi jotain tautia ollut. Olisiko sitten syönyt jotain sopimatonta ulkona. Who knows, toivottavasti ei tule muihin. Ja pesukone laulaa...
Maattuani puolisentuntia sohvan pohjalla pahoinvoivana ja ihan kuin oksennuksen mukana olisi ollut pieni kirkkaanpunainen juova tms.
Mikähän sekin oli:((
ap
Kiinnostaisi tietää, että te, jotka olette nyt oksennustaudissa tai joku perheestänne on, syödäänkö teillä maitohappobakteerivalmisteita ollenkaan? Siis terveenäkin ei vain sairaana?
Lapseni syövät päivittäin. Kuten d-vitamiininkin ja ovat ala-asteikäisiä.
ap
Kiinnostaisi tietää, että te, jotka olette nyt oksennustaudissa tai joku perheestänne on, syödäänkö teillä maitohappobakteerivalmisteita ollenkaan? Siis terveenäkin ei vain sairaana?
Potilas lopettanut jo oksentelun mutta nyt on kuumeessa. Liittyykö kuume johonkin tiettyyn pöpöön?
Meillä on kestänyt tämä vatsatauti jo viime maanantaista. Oireena alkuunsa oksentelut, sittemmin päänsäryt, välillä 39 asteen kuumeet ja sitten ripuli. Aina toivon, että seuraavana päivänä olisin kunnnossa, mutta ei, taas vaan jatkuu. Huomenna hakemaan taas lisää sairauslomaa.
Elämämme vatsatauti tämä kyllä, kun kaikki neljä jo kohta viikon vatsataudissa.
Itselläni myös päänsärkyä ja välillä vilunväristyksiä, mittasin lämmönkin ja oli ok 36,7 vaikkakin normaalisti päivälämpöni on kyllä nippanappa sen 36,0..
Jos mulla on näin heikko olo vielä aamullakin niin en taatusti ole kykenevä lähtemään työterveyteen julkisilla 15km päähän tai tervariin istumaan ja odottelemaan.
Saa nähdä mitä hlöstöfirma sanoo jonka listoilla olen, saavat kyllä myöntää ilman lääkärintod sen 3vrk sairaslomaa itsekin.
ap
Meillä on kestänyt tämä vatsatauti jo viime maanantaista. Oireena alkuunsa oksentelut, sittemmin päänsäryt, välillä 39 asteen kuumeet ja sitten ripuli. Aina toivon, että seuraavana päivänä olisin kunnnossa, mutta ei, taas vaan jatkuu. Huomenna hakemaan taas lisää sairauslomaa.
Elämämme vatsatauti tämä kyllä, kun kaikki neljä jo kohta viikon vatsataudissa.
pienikin määrä aiheuttaa jopa ½h kestävän vieläkin ellottavamman olon kunnes oksennan sen nestetipan+sappimehuja ulos ja olo hetken aikaa hieman parempi.
ap
Jääpalaa voit imeskellä, jos kroppasi sen kestää, muuten koitat nukkua. Anna kehon yrittää tervehtyä itsekseen, ei aikuinen ihminen kamalaan oloon ei ihan heti kuole, vaikka tuntuukin siltä ehkä. :)
Eilisiltana klo20.30 viimeksi jotain syönyt paitsi tuo 1,5dl jogurtti tänäaamuna joka sekin tuli ulos piakkoin.
Nesteytys on kyllä ehdottoman tärkeää oksennustautiselle, pitäisi hörppiä vähän väliä hieman mietoa mehua tms.
Mutta kun dilemma on se että sekin tulee ulos ennen pitkää.
No, on mulla vielä pissaa irronnut mutta terveysneuvonnasta sanoivat että jo 2vrk heikko nesteytys vie sairaalaan ja tippaan hyväkuntoisenkin potilaan.
ap
Jääpalaa voit imeskellä, jos kroppasi sen kestää, muuten koitat nukkua. Anna kehon yrittää tervehtyä itsekseen, ei aikuinen ihminen kamalaan oloon ei ihan heti kuole, vaikka tuntuukin siltä ehkä. :)
Jatkossa ei tietty voi pitää, jos kestää näin kauan kuin meillä. Jatkossa juot niitä apteekin floridaleja yms. tai sitten teet itse vastaavaa juomaa (0,5 l tuoremehua, 0,5 l vettä, 0,5 tl suolaa) ja juot sitä. Juo aina puolen tunnin välein 0,5 dl. Sitten kun kestää sisällä, niin tunnin välein desi. Ja öisinkin pitää herätä juomaan, jos oksentaa/ripuloi koko ajan.
Älä juo vettä, ei maitoa vaan noita ripulijuomia ja laihaa mehua, ei makeaa limua, se lisää ripulia. Juomat kylmänä.
Näillä ohjeilla olemme välttyneet sairaalalta koko porukka. Oksennuksia on voinut tulla 15 per vuorokausi ja/tai ripuleita 10 per vuorokausi. Ihmettelen itsekin, että miten ollaan elossa. Lääkärissäkin ollaan käyty, mut ei ne mitään virukselle mahda.
se kohta viikon sairastanut
maitotuotteet pois, jos jotain syöt, niin syö vaikka makaronia tai suolakeksejä tai sipsejä
se viikon sairastanut
...että jos se neste pysyy sisällä, niin pitää juoda. Vaan jossei pysy, ongelma pahenee: oksennuksen mukana poistuu paitsi neste, mutta myös sappinesteitä ym. Eli anna nyt sen kroppasi levätä, et kuole siihen ettet syö mitään pariin päivään ja ilman nestettäkin ihminen kestää tuon ajan. Huomenna koita syödä esim. keitettyä riisiä tai lihalientä lusikallinen.
Kuunteletko yhtään mitä ohjeita täällä saat?
Sinun on pakko saada suolaa. Natrium ja kalium tasapaino menee juuri sekaisin vatsataudissa.
Lisäksi nuo maitotuotteet pitkittävät tautia. Kun aloitat ne, niin aloita ne laktoosittomilla tuotteilla.
Älä tule enää valittamaan, jos olo huononee...