miettikää hyvät ihmiset kun suunnittelette lapsilukuanne, paljonko
rahaa heihin menee myös 10-15 vuoden päästä - onko varaa hankkia 3 tai 5 lasta? tosiaasiahan on että isot lapset maksavat enemmän kuin pienet - vaunut, vaippoja jne eivät ole mitään verrattuna teinien elämään - mopo, harrastukset, vaatteet, discot, reissut, leirit ym ym. Tietysti on myös niitä jotka ajattelee että "ei hänen tartte kaikkiin osallistua".. mutta ei sekään ole oikein /helppoa eristää lapsia porukasta, tai onko? Omat nyt 20, 18, 16 ja 8v. Kolme heistä ovat pelanneet futista (2 pelaa edelleen) ja ovat HYVIÄ, en voisi kieltää sitä mutta 1000e vuodessa menee tähän ainakin. Isomman joukkue kävi Italiassa viime vuonna, se maksoi 500e pelkkä se reissu. Uskon että moni unohtaa näitä asioitta kun suunnittelee lapsia.
Kommentit (47)
Meillä 2 pk-ikäistä ja 1 alakoululainen.
Rahaa menee jo myt ihan kiitettävästi kunnollisiin ulkovaatteisii ja kenkiin, harrastuksiin, ravintoloihin/ elokuviin/ muihin huvituksiin pk-maksuja unohtamatta.
Kun lapset kasvavat niin pelkillä nykyisillä pk-maksuilla maksaa jo esim. kalliimpia harrastuksia (pk-maksuihin nyt lähes 500€/kk). Puhumattakaan siitä että nyt joutuu koko ajan tekemään uusia hankintoja mm. sukset, luistimet, pyörät, potkulaudat yms.
Suoraan sanottuna en usko että teinien elättäminen ajaa meitä vararikkoon. Lisäksi olen vahvasti sitä mieltä, että lapsen tai teinin ei pidä saada kaikkea mahdollista roinaa tai elämystä vaikka kaverit saisivatkin.
Saavat fillarit ja halvat harrastukset, mutta uskon, että heistä on iloa myös toisilleen. Ei siis tarvita Italian reissuja eikä mopoautoja, ajokortitkin saavat itse kustantaa.
..kun näkevät, että lapsemme saa kaiken ilmaiseksi. Ei se kituuttelu parempaa ihmistä tee. Meillä on ihana yliopiston aloittanut ainokainen, jolta ei mmitään ole puuttunut ja näyttää olevan siitä hyvin kiitollinen. Arvostaa tottai kait muutakin kuin tavaraa.
syntynyt ei tiedä elämän reaaliteeteistä mitään. Mutta kovia ne on muita neuvomaan.
Itse minäkin olen maksanu kaiken,ei ollu vanhemmilla vara kun toinen opiskeli ja toinen oli työttömänä. Ja en todellakaan ole asiaa hävenny. Paremminkin ole ylpeä et itse maksoin omat opiskelut ja autokoulut. Ja yhtään sisarusta en ole hävenny vaikka meitä oli kuus.
Taitaa olla vaan teidän oma pelko tuo asia.Miksi lapsi ei vois hävetä vanhempia vaikka olis ainut ja saanu ihan kaiken mahdollisen ja vähän ylikin.
Todellisuudessa ihminen on onnellisimmillaan silloin, kun voi seistä omilla jaloillaan. Tulee pystyvämpikin ihminen kun kaikkea ei tuoda hopealautasella. Tämä kirjoitus on siitä hyvä esimerkki.
Tuttavapiirissäni ne aikuiset lapset ovat kaikista onnettomimpia, joita vanhemmat paljon supportoivat: auttavat omistusasunnon hankinnassa, talousasioissa jne. Nämä lapset voivat tehdä elämässään tyhmiä valintoja esim ammatin suhteen, koska eivät seiso omillaan.
Juuri heillä itsetunto-ongelmat ovat pohjimmiltaan hirveät. Liian pitkällä ollaan silloin, kun aikuiset ihmiset eivät ole päässeet kasvamaan liian tukemisen vuoksi aikuisiksi.
Minusta on hyvä että lapsi saa kokea haasteita asioiden saamisessa jo alaikäisenä: se kehittää älyä ja luovuutta. Opettaa elämän realiteetteja, joihin kukin ennemmin tai myöhemmin, tavalla tai toisella törmää. Itsetuntokin pääsee kehittymään paremmaksi, kun huomaa että itse voi ja pystyy vaikuttamaan asioihin, ne eivät ole mammoista ja papoista kiinni.
Miettikää nyt jotain mopoautoja, joita nykyään on monella. Ennen tahkottiin fillarilla, harvalla oli edes mopoja ainakaan meillä päin. Mietimme, onko meille yksi lapsi se sopiva lapsiluku myös taloudellisista syistä.
Meillä 4 lasta, eikä ole koskaan tarvinnut miettiä moista asiaa! Mutta ollaankin molemmat yrittäjiä;)
Meillä 4 lasta, eikä ole koskaan tarvinnut miettiä moista asiaa! Mutta ollaankin molemmat yrittäjiä;)
Kuka muka ei ajattele? Joku mielenvikanen täytyy olla se , joka ei ajattele, että lapsiin menee ihan mieletän summa rahaa, siis aivan käsittämätön!!
Saavat fillarit ja halvat harrastukset, mutta uskon, että heistä on iloa myös toisilleen.
Ei siis tarvita Italian reissuja eikä mopoautoja, ajokortitkin saavat itse kustantaa.
Saavat fillarit ja halvat harrastukset, mutta uskon, että heistä on iloa myös toisilleen.
Ei siis tarvita Italian reissuja eikä mopoautoja, ajokortitkin saavat itse kustantaa.
Teimme eli saimme yhden lapsen. Hän on nyt juuri ja juuri täysi-ikäinen. Ihanaa, kun voi tarjota lapselleen sellaista, mistä itse jäi paitsi. Olen onnellinen lapseni puolesta. Lapsellamme on kivoja kavereita ja sukulaisia, joihon hänellä on hyvät välit. Yksinäiseksi ei ole kertomansa mukaan kokenut itseään koskaan. Luulen, jopa uskon, että olemme pystyneet antamaan taloudellisen tuen lisäksi hänelle aikaa enemmän kuin monen lapsen perheessä on mahdollista.
Kaupungissa taas teineillä menee ulkonäköön, leffoihin ym. enemmän rahaa.
Miettikää nyt jotain mopoautoja, joita nykyään on monella. Ennen tahkottiin fillarilla, harvalla oli edes mopoja ainakaan meillä päin. Mietimme, onko meille yksi lapsi se sopiva lapsiluku myös taloudellisista syistä.
mutta kolmas tuli yllärinä ja nyt onkin talous sekaisin...
No:D me ei olla mietitty. Mut lapsia meillä on ja ei todellakaan huoleta. Enempi olis meidän kannattanu miettiä missä asumme. Täältä syrjäkylältä ei lapset pääse harrastaan mitään futista muutako koulun kentälle tai kotipihalla.
Saavat fillarit ja halvat harrastukset, mutta uskon, että heistä on iloa myös toisilleen. Ei siis tarvita Italian reissuja eikä mopoautoja, ajokortitkin saavat itse kustantaa.
..kun näkevät, että lapsemme saa kaiken ilmaiseksi. Ei se kituuttelu parempaa ihmistä tee.
Meillä on ihana yliopiston aloittanut ainokainen, jolta ei mmitään ole puuttunut ja näyttää olevan siitä hyvin kiitollinen. Arvostaa tottai kait muutakin kuin tavaraa.
Nimittäin huomiota ja rakkautta. Ja siine ei tarvita futismatseja ;) meillä kuus lasta ja jokainen arvokas ihana yksilö jota rakastetaan. Ja ei meidän taloudellinen tilanne ole minnekkään keikkunu lasten myötä vaikka mitään suurituloisia ollakkaan.
Se on puppua että suuressa lapsiperheessä ei voi antaa jakamatonta huomiota.
Itselläni oli aika tavallinen, joissain asioissa vaatimatonkin lapsuus, mutta en osaa ajatella jääneeni jostain paitsi.
Lapsillamme on aika tavalliset harrastukset, aika vähän leluja ja vaatteita. Joillain tutuilla taas "pitää" olla isot talot, kaikilla lapsilla omat huoneet, kalliit harrastukset, mieletön määrä leluja ja vaatteita. Ja silti nämä lapset tuntuvat olevat kateellisia tyyliin yhdestä pääsiäismunasta, jonka toinen saa. Luulen että se luulo, että jää aina jostain paitsi, on peräisin vanhempien asenteesta.
mutta ei sen lapsen harrastuksen tarvitse olla kallis. Köyhien lapsilla harrastukset voivat olla vaatimattomammapia tai sitten harrastetaan vaikka jalkapalloa, mutta jätetään discoilu ja merkkivaatteet vähemmälle. Hyvä elämä ei välttämättä ole rahasta kiinni.
Ihan oikeasti kyllä sen rahan pitäisi ratkaista montako kersaa väännetään. Siis vaikka raha ei (muka) tee ketään onnelliseksi niin se ainakin helpottaa monia asioita ja kyllä ihan oikeasti lapset tarvitsevat asioita/harrastuksia/tavaroita joihin menee RAHAA!!! Ihan pienet lapset ei ymmärrä vaikka olisikin jonkun vanhat rätit päällä tai käytetyt lelut/tavarat. Eikä sitä että vanhempien piti vaan tehä aina vaan lisää lapsia kun HE NIIN HALUS, että siks ei ole va?aa lähtee ulkomaille/huvipuistoon/jnejne... Mutta mitä vanhemmaksi ne tulee sitä enemmän ne ymmärtää.. Miettikää sitä ennen kuin tyydytätte itsekkäitä halujanne, ehkä vähemmän lapsia riittäisi, että voisitte tarjota jo olemassa oleville kunnollisen elämän...