Lapsella (2,5v) yökuiva, mutta ei päiväkuiva... Apua?
Tuo poika siis käy hienosti potalla illalla nukkumaan mennessä ja aamulla heti herättyään. Yövaippa on ollut kuiva pian pari viikkoa joka yö. Jos tulee pissa- tai kakkahätä nukkumaanmenon jälkeen, tahtoo vessaan tekemään asiansa. Ei siis mitään ongelmaa, vaipan voisi hyvin jättää pois yökäytöstä.
Ongelma on nyt päivät. Lapsella on vielä vaipat, koska hoidossa ne laittavat, ja kotonakin sen tahtoo aina päälle. Pottaan tekee kyllä päivälläkin asiansa usein, varsinkin kotona. Mutta hoidossa on ihan täysin vaipoissa vielä, siellä hyvä jos kerran viikossa tulee pissa pottaan, kaikki muut vaippoihin. Ja kotona sama siis jatkuu helposti.
Miten tässä nyt jatketaan? Pidänkö vain tylysti vaipatta kotona ollessa, ja pesen lattioita monta kertaa päivässä, kun ei suostu potalle, kun kuulemma ei ole hätä, ja sitten pissaa lattialle, kun ei malta lähteä vessaan? Vai odotanko, että meillä alkaa kesäloma, niin ei ole hoidon vaipattajat sekoittamassa pienen päätä?
Kommentit (5)
Itse olen pph ja kyllä kaikki hoitolapset ovat oppineet kuivaksi viimeistään heti 2v. synttäreiden jälkeen.
Pienetkin oppivat,kun aluksi käyttää säännöllisesti potalla.
Meillä kaikki kävyävt vessassa ennen ulkoilua ja ennen päiväunia. PIeniä käytetään potalla lisäksi heti kun ulko tullaan sisälle, ja päiväunilta herätessä.
Vahinkoja ei oikeastaan ole sattunut.
Myös omat lapseni on oppinut kuiviksi (päivä ja yö) alle 2 vuotiaina.
Hoitolapsille vanhemmat ovat vaihtelevasti käyttäneet yövaippoja vielä senkin jälkeen kun onvat päiväkuivia ja myös päikkärit ilman vaippaa.
Lapsi on pieni. Pojat myös tulevat usein myöhemmin kuiviksi kuin tytöt. Minusta ei ole kiire lainkaan. Ja anna olla vielä vaipoissa ettei tuosta tule stressiä sinulle sekä pojalle. Kyllä se siitä, ajan kanssa. Odotuksesi ovat liian suuret.
En hössötä :) Mua ei haittaa, että on vaipossa vielä, ihan itse olen antanut oppia ja tottua potalla käyntiin, jne. Ja ihan omatoimisesti, omasta tahdostaan hoitaakin nuo pissalla käymiset ja muut. Eli ei olla painostettu mitenkään. Silloin tällöin vaan kysytään, että "onko pissahätä?" Tai "tuutko äitin/isin kanssa pissalle?".
Itse olen pph ja kyllä kaikki hoitolapset ovat oppineet kuivaksi viimeistään heti 2v. synttäreiden jälkeen.
Pienetkin oppivat,kun aluksi käyttää säännöllisesti potalla.
Meillä kaikki kävyävt vessassa ennen ulkoilua ja ennen päiväunia. PIeniä käytetään potalla lisäksi heti kun ulko tullaan sisälle, ja päiväunilta herätessä.Vahinkoja ei oikeastaan ole sattunut.
Myös omat lapseni on oppinut kuiviksi (päivä ja yö) alle 2 vuotiaina.
Hoitolapsille vanhemmat ovat vaihtelevasti käyttäneet yövaippoja vielä senkin jälkeen kun onvat päiväkuivia ja myös päikkärit ilman vaippaa.
No tokihan sinulla on kaikki oppinut ihan viimeistään just 2v täytettyään...
Ja kyllä nuokin hoidossa käyvät aina ennen- ja jälkeen ulkoilun, syömisen jälkeen ja herättyään. Kaikilla nyt vaan ei ole tollasta pissarytmiä, ei mulla ainakaan, eikä tunnu olevan tuolla pojallakaan...
Kyllä se siitä vähitellen oppi. Kesä kun tulee niin vaipatta ulos, meillä se auttoi lasta tajuamaan asian. En tod alkanut kuuraamaan lattioita sisällä.
Kuopus taas oli TOSI pitkään vain päiväkuiva, oppi yökuivaksi vasta 7-vuotiaana (pari kk sitten \o/ ) emmekä ottaneet siitäkään paineita. Ihan itsekseen sitten kypsyttyään oppi.
Joku valmis 2v kuivaksi, toinen ei. Se on ihan fysiologista ja siihen ei edes maailman paras pph pysty vaikuttamaan.
Meillä tyttö täysin kuiva 2v, poika vasta 8v.
Lapsi on pieni. Pojat myös tulevat usein myöhemmin kuiviksi kuin tytöt. Minusta ei ole kiire lainkaan. Ja anna olla vielä vaipoissa ettei tuosta tule stressiä sinulle sekä pojalle. Kyllä se siitä, ajan kanssa. Odotuksesi ovat liian suuret.