Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

paljonko voin pyytää aikuiselta lapselta vuokraa kotona asumisesta?

Vierailija
14.04.2012 |

tässä on kuvio:

aikuinen työtön lapsi asuu kotona. saa työttömyyskorvausta 400e käteen.

minun käteenjäävä tuloni on 1745e +asumistuki 120e.

vuokra on 860e.

olenko kohtuuton, jos pyydään/vaadin aikuista lasta osallistumaan vuokraan? millä summalla?

ei siis tarvitse maksaa mitään muuta kotiin, on kaikki käytössä niinkuin ennenkin.

Kommentit (51)

Vierailija
41/51 |
14.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silloin sulle jäis se 400 kaikille jaettavaksi ja sille aikuiselle lapselle se 250. Vieläkin suhteessa vähän liikaa.

Vierailija
42/51 |
14.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitäisi ennemminkin siirtyä keskustelemaan lapsen tulevaisuudensuunnitelmista.

Että yhdessä keskustellaan mitkä on ne suunnitelmat, onko lähdössä töihin vai opiskeleeko vielä. Ja nimenomaan hyvässä hengessä keskustellen, ei uhkailla poismuuttamisella kun se ei ihan juuri nyt ole ajankohtaista. Mutta nuoren tulee se ymmärtää, että tiettyjä kuluja tulee aikuisena aina maksaa ja se on hyvä aloittaa jo siellä kotona asuessa.

Kotoa pois potkiminen tuntuu aikaa epätodennäköiseltä. Onko ap:lla tai nuorella yhtään vielä säästöjä sitä varten? Sen takia kannattaisi nyt säästää siitä työttömyysrahasta, että on varaa hankkia edes ne perusasiat omaan kotiin.

-Annu-

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/51 |
14.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

21-vuotiaan pitäisi opiskella ammattiin tai jos hänellä jo on tutkinto, niin sitten etsiä aktiivisesti siihen töitä esim. 6 kk ja jos ei tärppää, niin uusi opiskelupaikka hakuun.

Teepä näin. 150 euroa lähtee lapseltasi vuokraan ja ruokaan. 50 euroa siirrät hänelle säästöön eli yhteensä 200 euroa lähtee häneltä, ja lopuilla 200 eurolla saa huolehtia omat vaatteensa ja kaikki hygieniatuotteensa, ylimääräiset ruoat (esim. karkit, sipsit, oluet tms) ja omat huvinsa, bussilippunsa jne. Työttömänä hän hoitaa teillä myös kotitöitä esim. viikkosiivouksen sekä pesee vähintään oman pyykkinsä, itse määräisin hänelle pyykkivuoron kahdesti viikossa. Tiskien hoito myös ainakin pari kertaa viikossa.

Älä löysäile nyt, kun on kyse jo noin vanhasta!

Vierailija
44/51 |
14.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

vuokran, sähkön ja kaikkien pakollisten maksujen(vakuutus, puhelimet ym) jälkeen 250e/kk käytettäväksi ap

sähköön ja puhelinlaskuun 755 e?

Vierailija
45/51 |
14.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

vuokran, sähkön ja kaikkien pakollisten maksujen(vakuutus, puhelimet ym) jälkeen 250e/kk käytettäväksi ap

sähköön ja puhelinlaskuun 755 e?

Vierailija
46/51 |
14.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuntuisi tosi pahalta. Kodin ja sen huolta pitävien aikuisten symboolinen arvo on paljon enemmän kuin se rahallinen arvo. Asiat tärkeysjärjestykseen. Jos lapsi vielä 25 vuotiaana asuu kotona ottaisin yhdessä puheeksi.

Ja tiedän että 18 vuotias on "täysi-ikäinen". Silti on nyt kyse lapsen kodista.

(ymmärtääkseni) kysymys siitä, että koska lapsesta on tullut aikuinen, hän joutuu maksamaan, vaan siitä että koska lapsi saa nykyään omaa rahaa, niin ei ole oikein että äiti silti elättää häntä kun äidin tilanne on noin tiukka.

Minusta on aika brutaalia pyytää omalta lapselta vuokraa ym. jos se ei ole välttämätöntä. Ap:n taloudessa eletään kuitenkin niin suu säkkiä myöden että tässä tilanteessa se on aivan kohtuullista ja lapsikin sen ymmärtää ellei ole aivan hölmö tai kohtuuttoman itsekäs.

Vierailija
47/51 |
14.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

hamaan tulevaisuuteen asti. Sille vaikuttaa, kun osan kirjoituksista luin.

Meillä 18 vuotias valmistuu koulusta nyt keväällä ja lähtee heinäkuussa armeijaan. Ja on kyllä saanut jo nyt hankkia rahat oman auton ylläpitoon ja muuhun humputteluun. Ilmaseks saanu asua kotona. On ruoka, puhtaat vaatteet ja kaikki tarpeellinen, mutta ei mulla ole varaa sen autovakuutuksia ja autokuluja maksaa. Poika on sitten tehny töitä opiskelun ohessa.

Tässä asuu myös 20 vuotias, joka aloitti armeijan tammikuussa. Joutui keskeyttämään, kun olkapää vamma tuli ja jatkaa vuoden päästä armeijan loppuun. Olin jo päättänyt, että heti armeijan jälkeen saa muuttaa omilleen, koska hänellä on vakituinen työpaikka ja tienaa hyvin. Kotia ei ole koskaan elämisestä maksanu, mutta on itse kustantanu omat menot. Siis auton ja vaatteet jne. On tehnyt töitä 15 vuotiaasta asti opiskelun ohessa.

Nyt en ole sitten kysynyt, että mitkähän mahtais olla suunnitelmat, kun kerta armeija jäi tällä erää kesken. Tässä kotona asuu myös 15 vuotias ja 8 vuotias. Ja itse jäin juuri äitiyslomalle. Äitiyspäiväraha on pari tonnia ja tämä vanhin poika tienaa saman verran omissa töissään.

Koen kyllä, että jos haluaa tässä kotona asua, niin kohtuuden nimissä voisi jotain maksaa. Nyt saa tehdä omalla rahallaan mitä huvittaa. Ja oikeesti olen sitä mieltä, että aikuinen, vaikka kuinka on lapseni, joutaa jo muuttaa omilleen.

Itse muutin 16 vuotiaana omilleni ja sen jälkeen en koskaan saanut/pyytänyt vanhemmiltani mitään. Olen siis oppinut aikaisin hyvin itsenäiseen elämään.

Vierailija
48/51 |
14.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kenenkään pitäisi opettaa jälkeläisiään sosiaalipummeiksi - yhtä vähän hyvätuloisen kuin pienipalkkaisenkaan.

Joka ei työtä tee, sen ei syömänkään pidä!

Vierailija
49/51 |
14.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

En nyt vaan ymmärrä:/ Itse tienaan suurin piirtein saman verran, asun 2 lapsen kanssa, 14 ja 15 vuotiaat, eikä meillä mene todellakaan laskuihin noin paljon! Ihan hyvin riittää rahat, aina jää noin 500 e ruokaan ja "ylimääräiseen".

En pyytäisi lapsilta mitään, voisin 21 vuotiaalle jo pikkuhiljaa alkaa puhua omaan kotiin muutosta, mutta en vuokraan pyytäisi rahaa..

Vierailija
50/51 |
14.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

En nyt vaan ymmärrä:/ Itse tienaan suurin piirtein saman verran, asun 2 lapsen kanssa, 14 ja 15 vuotiaat, eikä meillä mene todellakaan laskuihin noin paljon! Ihan hyvin riittää rahat, aina jää noin 500 e ruokaan ja "ylimääräiseen".

En pyytäisi lapsilta mitään, voisin 21 vuotiaalle jo pikkuhiljaa alkaa puhua omaan kotiin muutosta, mutta en vuokraan pyytäisi rahaa..

voi olla lainoja ym.erilaisia vakuutuksia.

Vierailija
51/51 |
14.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä lähtisin tuollaisen nuoren kanssa katsomaan ihan tämmöistä OECD:n kulutusyksikkömallia, jota käytetään esim. elatusapua maksettaessa. Koska nuori ei ole töissä, niin lähtisin siitä oletuksesta, että hän on vielä lapsi. Jos hän menisi töihin, niin siirtäisin hänet sitten perheen toiseksi aikuiseksi laskukaavoissa. Alla esimerkkiä:

"Ohjeessa otetaan perustellusti huomioon lapsen osuus osana lähivanhemman asumiskuluja. Lapsen osuuden laskemiseksi asumiskuluista ohjeessa on käytetty OECD:n modifioitua kulutusyksikkömallia, jossa kotitalouden ensimmäinen aikuinen saa kulutusyksikköarvon 1, toinen aikuinen, 0,5 ja lapsi 0,3. Tällä laskutavalla yhden aikuisen ja yhden lapsen muodostaman perheen kulutusyksiköiden summa on 1,3, jolloin lapsen laskennalliseksi osuudeksi tulee 23 % perheen asumiskuluista. Vastaavasti yhden aikuisen ja kahden lapsen perheen kulutusyksiköiden summan ollessa 1,6 tulee lasten osuudeksi 38 % perheen asumiskustannuksista."

Itse teidän tilanteessa laskisin näin:

860e-120e=> /1,6 -> yhden lapsen osuus on 138 euroa.

Tämä on selkeä laskukaava, joka ei ole kenenkään mihinkään mielikuvitukseen perustuva vaan ihan oecd:n käyttämä kaava ja tässä vielä oletetaan, että lapsi on lapsi eikä siis aikuinen.

Itse en kyllä ehkä pyytäisi tuota vuokran nimellä vaan sanoisin, että saisi maksaa perheen yhteiseen asumiskulu / ruokakulukassaan tuon 138 euroa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kuusi kuusi