paljonko voin pyytää aikuiselta lapselta vuokraa kotona asumisesta?
tässä on kuvio:
aikuinen työtön lapsi asuu kotona. saa työttömyyskorvausta 400e käteen.
minun käteenjäävä tuloni on 1745e +asumistuki 120e.
vuokra on 860e.
olenko kohtuuton, jos pyydään/vaadin aikuista lasta osallistumaan vuokraan? millä summalla?
ei siis tarvitse maksaa mitään muuta kotiin, on kaikki käytössä niinkuin ennenkin.
Kommentit (51)
niin sinun tapauksessa pyytäisin 150 vuokraa. Ihan kohtuullinen!
syö sun ostamaa ruokaa niin 200-250€, jos häm ostaa ruokansa itse niin 150€
Jos hän kotona ollessaan tekee kaikki perheen kotityöt, niin siinä tapauksessa ehkä vähän vähemmän.
Työttömyyskorvauksesta ei todellakaan tarvitse jäädä montaa sataa humputteluun. Eikä tuo sinun kuvaamasi 'rahanjako' oikein tunnu kohtuulliselta, jos lapsi ei osallistu kustannuksiin mitenkään.
tuloista, pyytäisin n neljäsosan maksettavaksi jäävästä vuokrasta eli 740 e:sta.
tai ehkä en raaskisi kuitenkaan niin paljoa pyytää. Vaikka jotain 100 e.
mun nettotulot ovat pari sataa enemmän kuin ap:llä, ja kaksi lasta tässä huollettavana. Asumisen ja muiden oikeasti pakollisten kulujen jälkeen mulle jää n 400 kuukaudessa käteen, josta maksetaan sitten ruuat yms ja lasten harrastukset.
Eli pian mun esikoinen on aikuinen, ja oletan, että asuisi meillä eikä hällä olisi töitä, niin vuokraa sen ei tartteis maksaa mulle, kunhan maksaa puhelimensa yms kulut. Ruuan ja kodin tarjoan edelleen, toistaiseksi.
Mikäli lapsi ei tietyn ajan kuluessa saa töitä tai opiskelupaikkaa, ja yrittääkö edes, niin katsoisin sitten asiaa uudelleen.
Hänhän saa kuitenkin ruuankin, joten ei tuo ainakaan kohtuuton summa ole. Lisäksi hän varmaan itse maksaa oman puhelinlaskunsa ja vaatteensa ja hygieniatarvikkeet?
Millainen rahankäyttäjä tämä nuori aikuinen on? Osaako myös säästää? Sekin olisi tärkeää, koska jonain päivänä kuitenkin on muuttamassa pois ja silloin sitä rahaa tarvitaan huonekaluihin, astioihin, takuuvuokraan jne. Tätäkin miettisin kun sovitte tuota summaa. Jos hän on löyhä rahankäyttäjä eli kaikki on käytetty viikossa niin sopikaa että hänelle jää esim. 100 e käyttörahaa itselle, loput siirtää sinulle ja sinä laitat osan rahasta säästöön ja esim. se 150 vuokraan.
Jos taas on järkevä rahankäyttäjä niin miettisin sitä milloin hän on muuttamassa omilleen ja onko järkevämpää että hän säästää tuosta summasta suurimman osan sitä muuttoa varten ja käyttää siitä vain puhelinlaskuunsa ym. välttämättömyyksiin.
-Annu-
Heistä siis on oikein, että sinä äitinä käytät koko perheen ruokaan ja muihin kuluihin 250 euroa ja viimeiset sentit palkastasi, kun perheen aikuinen saa hummata 400 euroa vain itseensä ja elellä ilmaiseksi kotona.
Ajattele sitä toista lastasi (sinulla kai siis kaksi lasta?). Miltä hänestä tuntuu, kun isompi saa käyttää yhteiskunnan rahaa vain itseensä ja hänelle (ja sinulle) ei riitä, kun pitää ruokkia se isompikin niillä sinun ansaitsemillasi rahoilla? Minkälaisen opetuksen hän saa? Että äiti elää kädestä suuhun, vaikka tekee työtä mutta sisarus lusmuilee ja laiskottelee kotona ja tuhlaa huoletta rahaa itseensä?
Sinun tehtäväsi vanhempana on edelleen kasvattaa. ET ole potkimassa lastasi pihalle ja hänelle jää edelleen rahaa itseensä. Sen sijaan opetat molemmille lapsillesi rahan arvoa ja sitä, että aikuinen on myös vastuussa paitsi omasta elatuksestaan, myös siitä, minkä viestin antaa läheisilleen.
Minusta voit aivan huoletta pyytää lapseltasi 100 euroa vuokraan ja 50 euroa ruokaan kuukaudessa. Tuolla 150 eurolla voit esim. hankkia itsellesi harrastuksen tai parempia vaatteita sekä maksaa tälle nuoremmalle kuukausirahaa, josta hän voi säästää esim. parempiin vaatteisiin tms. Näin saman perheen jäsenet eivät oleellisesti elä eri elintasoa, ja jokainen joutuu kykyjensä mukaan osallistumaan kuluihin.
Älä opeta lapsistasi lusmuja, laiskoja ja itsekeskeisiä niin kuin jotkut, joiden mielestä vanhempien pitää vain kärsiä, kun lapsi elää taloudessa aivan toista elintasoa. Jos lapsi pystyy elättämään itsensä, hän voi muuttaa omaan asuntoon. JOs ei, hän osallistuu kykyjensä mukaan perheen elatukseen. Tilanne olisi aivan eri,jos ap olisi varakas ja isotuloinen. Tuolloinkin tosin perisin lapseltani vuokraa ja laittaisin hänelle säästöön oman asunnon vuokratakuuta tms. varten.
Tsemppiä. Vanhempana opetat edelleen aikuisiakin lapsiasi.
vaatteet ostan minä ja hygieniatarvikkeet. onneksi ei usein tarvitse vaatteita ostaa.
säästää ei osaa. humppaa rahansa samantien, ja on loppukuun persauki.
kotitöitä ei tee yhtään. pesen hänen pyykitkin.
tiedän, en ole vaatinut paljoa, ja tässä nyt niitetään satoa:(
on aika alkaa vaatimaan. olen antanut olla lapsi. liian pitkään.
ap
työttömältä en varmaan kauheesti kehtaisi pyytää. Ehkä 100 euroa jos sinä kerta ruuatkin ostat. Mutta jos olisi töissä niin summa olisi kyllä huomattavasti korkeampi.
nyt vasta luin ketjun ja perun sanojani sen verran että tuossa teidän tilanteessanne ei ole ollenkaan kohtuutonta että lapsi maksaisi vaikka sen 150 e.
Toisekseen omaan kotiin potkiminenaan ei olisi yhtään hullumpi ratkaisu. Sanot ettet halua opettaa yhteisunnan elätettäväksi, mutta mitä hän nyt oppii? Yhteiskunta ja äiti elättävät yhdessä. Ono se sitten parempi? Voisi asvaa vähn vastuuntuntoa kun joutuisi itse huolehtimaan lasunsa ja ruokansa ym.
vaatteita ja muita kamoja osta! Kyllhän hän ne tuolla työttömyysorvauksellansa itse pystyy kustantamaan.
Teet hänelle rhunpalveluksen tuolla paapomisellasi.
Niin perisin lapselta "vuokraa" vaikka sen 150e kuussa, mutta pistäisin sen säästöön lasta varten tai perheen yhteiseen lomamatkaan jonnekkin, että joskus saisitte jotain ekstraa.
Tai sitten sen voi käyttää kun lapsi muuttaa omaan kotiinsa pesämunana kodin sisustukseen.
Olisi, että tuo aikuinen kotona asuja maksaisi itse kaikki menonsa, ruokia ja vaatteita myöten.
minulla on ap:n lasta kohtaan, että hänelle olisi mahdotonta saada asuntoa pk-seudulta, ainakaan yksityiseltä. En tiedä, saisiko hän sossun kautta. Eli kaikki nuo ajatukset potkimisesta ei tunnu järkeviltä, potkitaan pois kotoa ihminen, jolla ei ole varaa asua itsenäisesti?
Mun kaveripiirissä kaverit muutti ensin soluasuntoon, kun muutti pois kotoa, itse muutin vasta reilusti yli kaksikymppisenä, koska laskin, että minulla ei ole varaa asua yksin.
Jos siis olisin ap, puhuisin tuosta poismuuttamisesta. Jos siis esimerkiksi lapsi säästäisi noista työttömyysrahoistaan vuokratakuita ja tavaroita omaan kotiinsa, en perisi vuokraa. Muuten tuo satanen kuulostaa järkevältä summalta.
Tärkeää olisi siis minusta osallistua suunnittelemaan, mitä lapsi tekee tulevaisuudessa. Kuin myös se, että on kannustava (saa olla tiukkakin, kunhan ei lannista).
Tuntuisi tosi pahalta. Kodin ja sen huolta pitävien aikuisten symboolinen arvo on paljon enemmän kuin se rahallinen arvo. Asiat tärkeysjärjestykseen. Jos lapsi vielä 25 vuotiaana asuu kotona ottaisin yhdessä puheeksi.
Ja tiedän että 18 vuotias on "täysi-ikäinen". Silti on nyt kyse lapsen kodista.
Eivät saa elämästään otetta.
Lapsi on lapsi jonka tarpeista aikuiset tietenkin huolehtivat. Mutta aikuisen ihmisen kuuluu olla itse vastuussa omasta elämästään, vaikka hän asuisi kotonakin.
On erittäin tärkeää että nuori oppii vastaamaan itsestään, eikä oleta että muut ihmiset hoitavat hänen kulunsa.
Mielestäni on karhunpalvelus nuorelle aikuiselle jos häneltä ei peritä vuokraa/ruokarahaa, vaikka vanhemmat olisivat rikkaita. Aloittajan tilanteessa se on väärin myös muuta perhettä kohtaan. Lisäksi se on työttömyyskorvauksen väärinkäyttöä, korvaus on tarkoitettu elämiseen, eikä humputteluun.
Jos vuokran pyytäminen vaikuttaa ilkeältä, niin pyydä se 100€ ruokarahaksi.
Tietysti vielä, jos lapsi aikoo opiskelemaan jotain, niin pitäisi miettiä myös, kuinka se onnistuu taloudellisesti ja voisiko muuttaa pois kotoa.
Tämän keskustelun lähtökohta tuntuu olevan se, että pitäisi suhteuttaa tilanne vain siihen, että lapsi makaa kotona tekemättä yhtään mitään elämässä.
Pitäisi ennemminkin siirtyä keskustelemaan lapsen tulevaisuudensuunnitelmista.
Parhaimman palvelun teet hänelle, kun alat etsiä sopivaa vuokrakämppää ja puhut lapsesi muuttamaan sinne omilleen. Olisi jo aika alkaa elää omaa elämää!
Jos on tytöstä kyse, niin ehdota vaikka aupair-hommia vuodeksi, niin saa irtioton. Pojat saa sen useimmin intin avulla.
Meilläpäin saa yksiöitä 300e/kk. Ei nyt suuria avustuksia tarvi tuon makseluun. Pääkaupunkiseudulla tietenkin korkeampi. Ja kyllä nuorempi jaksaa kulkea kauempaa esim. pääkaupunkiseudulla jostakin Tuusulasta tai Keravalta asti, jos sattuu saamaan työpaikan Stadista. Ja sitten kun on töitä, niin hänhän voi taas muuttaa työpaikkaansa lähemmäs. Nuori on vapaa menemään! Nyt käyt potkaisemassa siihen vauhtia.
Aikuisten paapomisella saadaan lisää yhteiskunnan elättejä. Miksi sun poika ei hae kouluun tai töitä? Sun pitäisi olla lapselle esimerkki ja jos ei itse tajua töitä hakea niin näytä kädestä pitäen. Niin kauan kun maksat poikasi elämisen niin ei se tilanne miksikään muutu.
on jo siis ollut "täysi-ikäinen" 3 vuotta.
ap