1v ja kurkunpääntulehdus
Hei
Meillä on varmaan 1v tytöllä kurkunpääntulehdus. Tuleeko siitä aina sairaalakeikka vai miten sen kanssa toimitaan? Voinko soittaa sen pahetessa ambulanssin koska olen yksin kotona ja on muitakin lapsia.
Kiitos avusta vastanneille
Kommentit (30)
sisäänhengitys (tai hengitys yleensä) vinkuu tai pihisee ja/tai hengitys näyttää vaikealta eikä tilanne korjaannu kotikonstein (jäätelön syöminen ja kylmän ilman hnegittäminen) 15-20min niin on syytä lähteä lääkäriin. Yskä ja itkuäänen pihinä eivät ole niin hälyttäviä merkkejä, tosin nekin kannattaa hoitaa ettei tilanne pahene. Lääkäriin niiden takia ei kuitenkaan ole kiire jos hengitys kulkeee vaivattomasti.
Jäätelö on kuulemma todella hyvä lääke kurkunpääntulehdukseen, se laskee turvotusta nopeasti. Kuulin kun hoitajat antoivat ihan pienellekin sitä päivystyksessä. Itse en silloin vuosia sitten, kun meillä tarvittiin kurkunpääntulehduksen hoitoa, tajunnut ja tiennyt siitä, valitettavasti.
Meillä yksi lapsista pienempänä yski aina flunssassa haukkuvasti.
jolla eka kurkunpääntulehdus oli alle vuoden ikäisenä (siitä tuli useamman päivän sairaalakeikka), sitten oli yli vuoden tauko ja sen jälkeen on ollut kaksi kertaa reilun kahden vuoden iässä. Molempina näistäkin jouduttiin yöllä päivystykseen adrenaliinia hengittämään. Ei auttanut kylmä ilma tai kylmä juoma. Hengitys on ollut niin vinkuvaa, että on oikeasti kuulunut ulkoa sisälle asti, vaikka on ollut ovet ja ikkunat kiinni ja yskä ihan pelkkää haukuntaa. Nyt viimeisellä kerralla ei auttanut edes adrenaliini kuin muutamaksi tunniksi, kohtaus uusi samana yönä ja sitten mentiin taas päivystykseen, jolloin sai myös kortisonia. Todella kurja tauti, tai taipumus. Muuten, en tunne yhtäkään tyttöä, jolla tätä olisi ollut, on pojilla paljon yleisempää.
ovat kyllä eri sairauksia.
Kurkunpääntulehdus on sisäänhengitysvaikeus joka johtuu kurkunpään turvotuksesta.
Astma taas on uloshengitysvaikeus joka johtuu pienten keuhkoputkien supistumisesta.
Minun kohta 1,5 vuotiaalla tytölläni oli viime joulukuussa kurkunpääntulehdus. Oltiin ulkomailla ja jouduimme paikalliseen sairaalan, koska hengitys ei normaalisoitunut millään. Sairaalassa lapsen piti ottaa hengitettäviä lääkkeitä. Saimme lisäksi perednisolin (kortisoni ) kuurin kotiin mukaan. En tiennyt,että on yleisempää pojilla, kuin tytöillä
Minun kohta 1,5 vuotiaalla tytölläni oli viime joulukuussa kurkunpääntulehdus. Oltiin ulkomailla ja jouduimme paikalliseen sairaalan, koska hengitys ei normaalisoitunut millään. Sairaalassa lapsen piti ottaa hengitettäviä lääkkeitä. Saimme lisäksi perednisolin (kortisoni ) kuurin kotiin mukaan. En tiennyt,että on yleisempää pojilla, kuin tytöillä
Mietin vaan että tarkoittaako yskä aina kurkunpääntulehdusta? Muut lapset yskii normaalisti.
16
Hei
Olen tuo viesti numero 19. Lapsi oli mennyt nukkumaan ja olimme olohuoneessa, jonne kuulimme,että lapsella on vaikea hengittää. Hengitys oli juuri tuollaista pihisevää ja muuttui myöhemmin haukkuvaksi yskäksi. Mielestäni normaali yskän ja kurkunpääntulehduksen erottaa kyllä.
että tarkoittaako haukkuva yskä aina kurkunpääntulehdusta?
Hei
Olen tuo viesti numero 19. Lapsi oli mennyt nukkumaan ja olimme olohuoneessa, jonne kuulimme,että lapsella on vaikea hengittää. Hengitys oli juuri tuollaista pihisevää ja muuttui myöhemmin haukkuvaksi yskäksi. Mielestäni normaali yskän ja kurkunpääntulehduksen erottaa kyllä.
Kiitos vastauksesta.