Naistenklinikalla lapsettomuushoidoissa käyneet...
Millaisia kokemuksia klinikan lääkäreistä? Ovatko olleet asiallisia?
Mulla oli tänään niin eriskummallinen kokemus IVF-punktion ajoitusultrassa, että ajattelin kysellä, onko muilla mennyt siellä kaikki hyvin lääkäreiden kanssa?
Kommentit (38)
Heippa tämä on jo vanha ketju mutta meno taitaa olla entisensä. Minua on hoitanut kaksi eri lääkäriä, kummatkin aika tylyjä ja hieman syyllistäviä vaikka elämme kunnollista ja tervettä elämää. Mieheni oli enemmän yllättynyt tästä kuin minä, hänet sivuutetaan aina ihan täysin. Lääkärit taitavat olla nykyään eri kuin tässä ketjussa mainitaan. Hoitajat ovat kyllä todella mukavia ja ystävällisiä. Varsinkin pistoslääkityksen opettanut sairaanhoitaja, hänellä oli paljon aikaa ja kärsivällisyyttä.
[quote author="Vierailija" time="07.11.2013 klo 20:25"]
Heippa tämä on jo vanha ketju mutta meno taitaa olla entisensä. Minua on hoitanut kaksi eri lääkäriä, kummatkin aika tylyjä ja hieman syyllistäviä vaikka elämme kunnollista ja tervettä elämää. Mieheni oli enemmän yllättynyt tästä kuin minä, hänet sivuutetaan aina ihan täysin. Lääkärit taitavat olla nykyään eri kuin tässä ketjussa mainitaan. Hoitajat ovat kyllä todella mukavia ja ystävällisiä. Varsinkin pistoslääkityksen opettanut sairaanhoitaja, hänellä oli paljon aikaa ja kärsivällisyyttä.
[/quote]
oon täysin samaa mieltä lääkäreistä ja hoitajista. Ainoa, kenestä jäi hyvä mieli oli pistoshoidot ohjannut sairaanhoitaja. Lääkäri on hirveä. Ei kerro mitään, vastaa lyhyesti ja vaikuttaa työhönsä kyllästyneeltä. tuntuu olevan väärässä paikassa töissä. Sairaanhoitajat ovat olleet mukavia. Jos vaan olis rahaa, niin yksityisellä oltaisiin.
Me jonotetaan tällä hetkellä naistenklinikalle, onko jollain kertoa tämän hetkisiä kokemuksia? Olisin kiitollinen :) meille tehty kaikki alkututkimukset muualla ja nyt odotellaan mitä seuraavaksi.
Meillä on sujunut naikkarilla lähes kaikki oikein hyvin. Pitkä miinus tietysti noista jonotusajoista, mutta se on mielestäni se hinta, jonka saa maksaa, jos haluaa olla hoidettavana julkisella puolella. Kun ollaan hoitovaiheeseen päästy, kaikki on sujunut hyvin. Lääkärit toki vaihtuvat, mutta kaikki ovat olleet selvillä meidän asioista ja meitä on hoidettu hyvin ja ammattitaidolla. Lääkärit ovat omia persooniaan, mutta kaikkien kanssa on tultu toimeen. Saatiin pitkien tutkimusten ja hoitojen tuloksena ihana tyttö perheeseen 3,5 vuotta sitten ja nyt yritetään toista. Naikkarilla tottakai :)
Erittäin hyvä tulos meillä naikkarilta, kaksi tervettä lasta. Palvelu tylyhköä mutta tehokasta, sopii minulle. Sama juttu synnytyksissä, kiireinen tyly meno mutta homma hoitui. Sopii minulle, en pidä mistään ylimääräisestä hoivasta vierailta ihmisiltä, asiattomuuksia en kokenut.
Kokemuksia lapsettomuushoidoista myös yksityispuolelta, liikaa voivottelua ja heti psykologille ohjaamista.
Kävin Meilahdessa vuosien ajan, jotta jäin henkiin. Pari kertaa vuodessa ehkä tuli puheeksi henkinen vointini, muulloin hoidettiin sairautta pois. Käyntejä oli viikoittain enimmän osan ajasta. Aina kun menen Meilahteen tulen hyvälle mielelle, koska sain sieltä elinvuosia ja muistan lämmöllä työntekijöitä, jotka joutuivat välillä satuttamaan minua etenkin tutkimuksissa.
Työntekijät tarvitsevat etäisyyttä jaksaakseen, eivätkä he ole psykiatrisen puolen osaajia. Miksi heille saisi kaataa omat mielipahat, epätoivot ym. ?
Osaako joku kertoa miten naistenklinikan kesätauko on tänä vuonna? En hoksannut kysyä kun eilen sinne soittelin ja varmistin että lähete on mennyt perille. Jonoista sanoivat eilen että päästään 2-3kk kuluttua erikoislääkärille kun tosiaan kummassakaan ei ole vikaa ja tutkimukset on tehty. Lähipäivinä pitäisi saada postia sieltä :). Luutavasti inssiin mennään...
Itse kysyin kesätauosta ja mulle sanottiin et ei ole mitään kesätaukoa. Meillä ensimmäinen inseminaatio menossa.Tosin heinäkuussa henkilökuntaa voi olla vähemmän ja aikoja siis vaikeampi saada.
Olemme olleet ja ei ole kuin positiivista sanottavaa. Aila Tiitinen, Kristiina Aittomäki, Tiina Koskela-Koivisto jne. Meillä hoidot sujuivat hyvin ja saimme terveen pojan :)
Heips!
Kesätauko on tänä vuonna IVF-labrassamme vkot 27-30 eli noille viikoille ei ole suunniteltu punktioita eikä alkionsiirtoja. Spermalabran puoli on auki koko kesän kuten on ollut jo vuosia eli inseminaatiohoidoissa olevilla ei ole mitään taukoa, paitsi että hoitohenkilökunnan lomaillessa kaikki vastaanotot eivät ole auki keskikesällä eli ultra-aikoja ei kaikille halukkaille riitä ja siksi joku hoitokierto voi jäädä välistä.
Punktioita teemme ma, ti, ke ja pe. Jos punktio osuu perjantaille, niin alkio siirretään 3.päivänä eli maanantaina. Torstaisin ei tehdä punktioita koska meillä ei ole tällä hetkellä resursseja tehdä siirtoja viikonloppuna. Me kaikki täällä toivomme kyllä että saisimme mahdollisimman pian taas riittävästi resursseja lauantai-siirtoja varten jotta saataisiin viikkoa kohden otettua enemmän potilaita hoitokierrokselle. :)
Aurinkoista kesää kaikille,
IVF-hoitsu Naikkarilta
[quote author="Vierailija" time="13.04.2012 klo 20:30"]
Asiallisia olivat. Meillä oli Anna jotain... Asiallisen lisäksi ammattitaitoinen, kun tuo 3,5-vuotias ivf-poitsu just nukahti :)
Alkaako sukunimi J- kirjainta seuraavalla kirjaimella?
Miksi ei voi sanoa että alkaako K:lla?
Kävin Naikkarilla ivf-hoidoissa pari vuotta sitten. Ei pahaa sanottavaa lääkäreistä - asiallisia, ammattitaitoisia.
Mä olen ollut kanssa päällisin puolin tyytyväinen, mutta samat sanat voisinsano kiireestä ja jonoista kuin edellisetkin. Ehkä lääkärit ei aina ehdi kertoa hoidoista niin paljon kuin haluaisimme, tai sitten emme itse ymmärrä kysyä oikeita asioita. Meillä on yksi IVF+ICSI takana ja ollaan menossa kesäkuussa uudestaan hoitoihin. Mua lähinnä mietityttää se, että osuuko keräyspäivä niille viikonpäiville kun naikkarilla tehdään punktioita? Tietääkö joku onko ne päivät ma-ke vai miten? Olisi hirveetä jos joutuisi tollasen asian vuoksi keskeyttämään hoidon.
Kävin lävitse ICSI-hoidot naistenklinikalla vuosina 2008-2010, päällimmäisenä muistona oli lääkäreiden ja hoitajien jatkuva kiire. Se ikävä kyllä heijastui potilaallekin. Minulle tehtiin 4 pakastetun alkion siirtoa, heti keräyksen jälkeen ei voitu tehdä siirtoa, koska sain hyperstimulaation. Toisesta alkionsiirrosta alkoi raskaus, joka kuitenkin meni kesken viikon 8 alussa.
Hoitojaksolla eniten haittasi se, että lääkärit vaihtuivat koko ajan. Ja se, ettei ollut mahdollisuutta keskustella henkilökunnan kanssa kunnolla. Varsinkin keskenmenon jälkeen olisin tarvinnut todella paljon henkistä tukea, ei riittänyt vain, että todettiin että kohtu tyhjenee itsestään, ei siis fyysisiä ongelmia, mene kotiin. Kiireisyys tuntui lisääntyvän koko ajan, mitä pidemmälle . Osa lääkäreistä ja hoitajista oli tosi empaattisia, mutta huonojakin kokemuksia oli.
En tiedä, millainen Naikkarin tilanne on tällä hetkellä, mutta tuskin se on muuttunut. Jos vain rahaa on, niin kannattaa lähteä yksityiselle. Me aikoinaan valitsimme julkisen väylän sen vuoksi, että perustason tutkimuksissa (tehtiin Hyvinkään sairaalassa) todettiin, että meissä kummassakin oli niin pahasti vikaa, että raskauden onnistumista ylipäätään pidettiin melko huonona. Silloin tuntui järjettömälle lähteä maksamaan isoja summia hoidoista, jotka eivät välttämättä onnistuisi.
Meiläkin on ikäviä kokemuksia kättäriltä. Mä lähdin sieltä jostain syystä tosi usein itkien pois, en oikein osaa selittää syytä.
Yksi syyy oli lääkärien vaihtuvuus ja se, että koko hoitoprosessi vaikutti epämääräiseltä. Ikinä ei tiennyt mitä tapahtuu ja mitä hoitoa suositellaan.
Lisäksi en voinut tajuta, miksi tutkimustilanteissa oli aina paikalla niin jumalattomasti ihmisiä. Aina lääkäri + hoitsu.
Yksityisellä olin/olimme aina lääkärin kanssa kahden, paitsi varsinaisissa toimenpiteissä (punktio ja alkionsiirto). Ärsytti myös kättärin lääkärien tapa olla töykeitä hoitajille.
No joo, tilitän täällä kun koko hoitojaksosta jäi ikävä fiilis.
Täytyyy sanoa, että meidän ensimmäinen käyntimme nkl oli aivan loistava :). Vaikka aika oli myöhässä vain 10 min niin sitä pahoiteltiin. Muualla kun ollaan oltu nyt alkututkimuksissa niin vaikka oltais yli puoli tuntia ajasta myöhässä niin ei pahoiltella. Lääkäri ja kätilö aivan ihanania molemmat :). Mut ultrattiin ja määrättiin glomit ja inssi edessä, en voisi olla tyytyväisempi. Meitä kuunneltiin ja aikaa oli esitää kysymyksiä. Toivon että jatkossa saadaan yhtä hyvää palvelua inssin suhteen :)
Käyn vieläkin (yksityisvastaanotolla) gynellä yhdellä niistä lääkäreistä.
Meillä oli Anna jotain... Asiallisen lisäksi ammattitaitoinen, kun tuo 3,5-vuotias ivf-poitsu just nukahti :)
Asiallisia olivat. Meillä oli Anna jotain... Asiallisen lisäksi ammattitaitoinen, kun tuo 3,5-vuotias ivf-poitsu just nukahti :)
Alkaako sukunimi J- kirjainta seuraavalla kirjaimella?
Hei,
Tilitä ihan kaikessa rauhassa. :) Samanlaiset fiilikset ovat minunkin mielessäni edelleen, vaikka hoitojakson päättymisestä on jo kaksi vuotta. Naistenklinikan tunnelma oli yksi tärkeimmistä syistä, että jätimme hoidot kesken. Tietysti lopettamiseen suurin syy oli keskenmenon kokemus - viimeisillä alkionsiirtokerroilla vain pelkäsi hysteerisesti, että joudunko taas kokemaan saman... ja ilman mitään henkistä tukea. Pahinta lapsettomuushoidoissa on se, jos jää ilman hoitohenkilökunnan henkistä tukea. Kun on kyse niin isoista asioista.
Tällä hetkellä lapsettomuushoidot ovat taaksejäänyttä elämää ja kriisi läpikäyty - elämme kahdestaan koiraperheen elämää. Hyvää sellaista. Mutta silti, kun puhutaan Naistenklinikasta, niin karvat nousevat pystyyn...