Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ihan naurattaa kun joku näyttelijä tai laulaja kertoo olevansa ujo

Vierailija
13.04.2012 |

Onko semmoinen edes ujo, joka pystyy asian hyvin peittämään? Ja jos on, niin mitä on sitten he jotka menee melkein paniikkiin jos kesken tunnin pitäis mennä luokkaan?

Kommentit (33)

Vierailija
21/33 |
31.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja erinomaisen itsevarma ja kehuttukin esiintyjä. En ole esiintyvä taiteilija tosin mutta aikuisten opetustyötä, esityksiä alani konferensseissa tms olen pitänyt eikä sellaiset tuota minulle pienimpiäkään vaikeuksia. Nautin esiintymisestä.

Muutenkin minua ahdistaa vain sosiaaliset tilanteet, joissa ei ole tiettyä koodia mitä sanoa ja tehdä. En pelkää yhtään hoitaa jotain työasiaa ihmisten kanssa, mutta auta armias kun pitää olla jossain kutsuilla missä on vieraita ihmisiä, en tiedä yhtään miten pitäisi olla ja mitä sanoa ja toivoisin että voisin häpeästä kadota maan alle. En keksi mitään vastattavaa edes jos joku rohkeampi tulee mulle puhumaan. Ja erityisen kauheita on tilanteet joissa esim. tulee naapuri rapussa vastaan. Yleensä pakenen paniikkireaktion vallassa takaisin kotiin koska en kestä ajatusta kohtaamisesta.

Vierailija
22/33 |
31.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taiteilija lahes aina kayttaa taidettaan kanavana tunteilleen, ehka terapiana ja keinona selviytya.

Erityisesti ujon on helppo naytella, roolin ajan on joku muu kuin itsensa, se on turvakalvo ymparilla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/33 |
30.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta totta se on silti. Näyttelijöissä on ujoja ja paniikkihäiriöisiä. Jotkut jopa rajoittavat työskentelyn sen takia kameratöihin, kun eivät pysty lavalle menemään. Kaikki nuo aiemmat kommentit osuvat oikeaan, siis ne joissa kerrotaan että esiintymällä voi ikäänkuin pikkuhiljaa voittaa sitä ujoutta ja että isomman, suht kasvottoman porukan edessä esiintyminen on usein helpompaa kuin muutaman tutun ihmisen.

Vierailija
24/33 |
30.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos mun pitää mennä tilanteisiin omana itsenäni, olen arka piipittäjä, joka ei välttämättä uskalla katsoa silmiin. Mutta kun olen töissä ihmisten kanssa, olen taas tietynlaisen roolin takana, ja sieltä käsin on taas helppo tarkastella maailmaa. Ujous on tietynlaista herkkyyttä ihmisten kohtaamisessa. Ja: eihän näyttelijän esittämä rooli tai se, kun hän on puhumassa työstään näyttelijänä ole vielä se henkilön arkiminä, jossa hän kokee itsensä ujoksi.

Mä olen ollut pienestä pitäen ujo ja hiljainen, mutta lavalla puhkean kukkaan, kun ei tarvitse olla oma itsensä. Ja juuri ujouden vuoksi väitän olevani hyvä näyttelijä. On ollut aikaa seurailla muita ihmisiä ja omaksua heidän käyttäytymistään, kun ei ole tarvinnut aina olla suuna päänä. Esim. Martti Suosalo on mainio näyttelijä, mutta kuulemma tosi ujo.

Vierailija
25/33 |
30.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

varmaankin on ujoja, jotka ei missään nimessä halua esiintyä eikä olla mitenkään huomion kohteena, sitten taas on ujoja, jotka haluaa. Eihän yhden ominaisuuden tarvitse poissulkea kaikkia muita ominaisuuksia. Jos vaikka osaa näytellä, niin eihän se tarkoita, etteikö ihminen voisi olla myös ujo (sitten pitää vain ehkä tehdä enemmän töitä että uskaltaa harjoittaa näitä kykyjä). Sama kuin jos sanoisi, että matemaattisesti lahjakas ei voi olla ujo jne. Ainakin itse olen kyllä oppinut pois äärimmäisestä ujoudesta/sos. ahdistuksesta (aikoinaan minun piti harjoittaa esim. tunti itsesuggestiota ennen kuin uskaltauduin kauppaan ja siellä oli kassajonot ja muut yhtä helvettiä, nyt en tajua mikä siinä oli niin hankalaa).

Vierailija
26/33 |
30.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä näyttelijöissä on varmasti ujoja ja esiintymispelkoisia ihmisiä. On aivan eri asia olla roolissa esiintymässä kuin omana itsenään. Oletteko katsoneet sitä amerikkalaista haastattelu ohjelmaa jossa haastatellaan staroja heidän urastaan. Osasta ihan näkee miten jännittyneitä ovat.

Vaikka en mikään näyttelijä olekaan niin ihan hyvin pystyin menemään lukioteatterissa 200henkilön eteen roolia vetämään ja jopa improvisaationa mutta en koskaan voisi edes harkita pitäväni omana itsenäni jotain puhetta saman yleisön edessä. Jo esitelmän pito luokan edessä hirvitti.

Vierailija
27/33 |
13.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noissa ammateissa ei olla ujoja. Oikeasti.

Narsistisia piirteitä kyllä täytyykin löytyä.

Vierailija
28/33 |
13.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

t. oikeasti ujo

Vierailija
29/33 |
13.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

välillä kans on naurattanut kun telkkarissa on haastateltu ihmisiä, jotka ovat "muka" olleet aikaisemmin ujoja. Ei kyllä jutuista saa sellaista kuvaa.

Vierailija
30/33 |
13.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

hetkissä luokkaan astukaa

Vierailija
31/33 |
13.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jännitän esiintymistä todella paljon. Kokouksissa en uskalla sanoa mitään, vanhempainillat ovat painajaismaisia. Uuden ryhmän kanssa jännittää aluksi niin, että mahaan sattuu.

Uskon hyvinkin, että esiintyvät taiteilijat saattavat olla alunperin todella ujoja. Ihminen pystyy kyllä menemään sisulla erilaisiin tilanteisiin, jos riittävästi haluaa. Kokemus tuo sitten itsevarmuutta.

Vierailija
32/33 |
13.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isäni oli pidemmän aikaa teatterissa töissä, ja kertoi että monet näyttelijät suorastaan tärisivät ennen esityksen alkua. Itsekin jännitän esiintymistä ihan älynä, mutta silti salaa olen aina haaveillut näyttelijän, laulajan tms. urasta...:)

Vierailija
33/33 |
13.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ulkomaailmassa vieraiden ihmisten seurassa niistä ei saa sanaakaan irti. He oikeastaan välttelevät sosiaalisia tilanteita. Ja kyllähän ujoudestakin voi poisoppia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yhdeksän yhdeksän