Kysy 21-vuotiaalta 21.3.2012 esikois poikansa saaneelta äidiltä mitä vain haluat!
Kommentit (33)
Vuonna -08 kun olin 17 ja hän 19, eli on minua muutaman vuoden vanhempi.
Emme ole naimisissa, enkä tiedä menemmekö edes koskaan. Mutta kihloissa kyllä olemme ja menimme kihloihin 2011 kesällä, niihin aikoihin myöskin kun aloimme yrittämään lasta
Emme ole naimisissa, enkä tiedä menemmekö edes koskaan. Mutta kihloissa kyllä olemme ja menimme kihloihin 2011 kesällä, niihin aikoihin myöskin kun aloimme yrittämään lasta
Tiedätkö mitä kihloissa oleminen tarkoittaa?
Millä elätät itsesi ja lapsesi?
Tiedätkö mitä kihloissa oleminen tarkoittaa?
Millä elätät itsesi ja lapsesi?
että millä äitiyslomalla oleva äiti elättää itsensä ja lapsensa? Ihan samalla rahalla kuin muutkin äidit. Huoh.
Mä en ymmärrä miksi lapsia pitää tehdä penskana eli alle 25-vuotiaana ?? Ihqua vai mitä ? Ai niin, onneksi olkoon pääset vihdoinkin risteilylle ilman huoltajaa ja voit osta väkeviä alkosta.
16-vuotiaana kun peruskoulusta pääsin, päätin pitää sen kuuluisan välivuoden. 17-vuotiaana palasin sitten takaisin koulunpenkille ja aloin kouluttaututumaan tarjoilijaksi. No, 18-vuotiaana kyllä pääsinkin siirtymään jo erääseen pubiin töihin. Töitä tein semmoset päälle pari vuotta ja helmikuun alusta lähtien jäin töistä sitten poikkeen ja nyt varmaan hoidan pienokaista kotosalla siihen 3-vuotiaaksi saakka ja sit koitan palata takaisin työelämään. Sossusta emme saa sen kummempia tukia, mitä nyt perus lapsilisän. Säästöjä on myös tilillä ollut, 18v kun täytin niin sain 50 000e mut ne on aika päiviä kulutettu sitten jo autoon.
että millä äitiyslomalla oleva äiti elättää itsensä ja lapsensa? Ihan samalla rahalla kuin muutkin äidit. Huoh.
No ikuisestiko siellä äitiyslomalla ollaan?
Meillä ainakn lapset suunnitellaan hieman pidemmälle ajalle elätettäviksi kuin vuoden äitiysloman ajaksi.
Omat tuloni olivat 21-vuotiaana tasan opintotuki + kesätyöt, eli sillä kysyn - niillä ei olisi minkään ikäistä lasta elätetty varsinkin kun miehenikin opiskeli silloin.
18v kun täytin niin sain 50 000e mut ne on aika päiviä kulutettu sitten jo autoon.
Et ole tosissasi. Eikö sinulle ole opetettu rahankäyttöä?
Miksi niitä lapsia pitäisi tehdä niin kauheen vanhana sitten?
Ja pojan syntymäpäivän laitoin vaan ihan huvikseni.
Yhdyssanat toivottavasti edes jollain lailla hallussa, kun peruskoulun jälkeen todistuksessa äidinkielen ja kirjallisuuden kohdalla oli arvosanana 7. Kirjoitan mielestäni ihan sujuvaa ja hyvin luettavaa suomen kieltä, eli välttämättä mene aina kirjakielen ja oppien mukaan, mut pyrin kuitenkin toki kirjoittamaan sellasta tekstiä että muiden olisi virheistä huolimattakin helppo lukea ja ymmärtää sitä
No ikuisestiko siellä äitiyslomalla ollaan?
Meillä ainakn lapset suunnitellaan hieman pidemmälle ajalle elätettäviksi kuin vuoden äitiysloman ajaksi.
Omat tuloni olivat 21-vuotiaana tasan opintotuki + kesätyöt, eli sillä kysyn - niillä ei olisi minkään ikäistä lasta elätetty varsinkin kun miehenikin opiskeli silloin.
että millä elättää. Luulisi sen tarkoittavan että millä elätät tällä hetkellä, eihän sitä voi tietää miten elämä on vienyt vaikka viiden vuoden päästä - ei, vaikka kuinka olisi olevinaan vakituinen työpaikka odottamassa.
terv. 20v odottaja jonka tulot ovat opintotuki + kesätyöt. Lapsen aiomme pitää kotihoidossa ainakin 2-vuotiaaksi asti, sen jälkeen elätämme lapsen minun opintotuellani, lapsilisällä, miehen opintotuella ja/tai palkalla ja yleisellä asumistuella. Katos kun ei niihin lapsiin tarvii hassata mitään tonnia kuussa...
Mä en ymmärrä miksi lapsia pitää tehdä penskana eli alle 25-vuotiaana ?? Ihqua vai mitä ? Ai niin, onneksi olkoon pääset vihdoinkin risteilylle ilman huoltajaa ja voit osta väkeviä alkosta.
Taas tätä samaa vanhaa. Mitä sitten pitäisi tehdä ikävuosina 20-25? Aika epäkypsä pitää olla, jos baareilu ja juhliminen kiinnostaa vielä parin vuoden hillumisen jälkeenkin. Ja monet elää tuon teinivaiheen silloin teini-iässä, ei enää parinkympin jälkeen...
50 000e ei kuitenkaan vastaa ihan miljoonia, vaan uppoo perus sijoituksiin kuten esim. kerrostalo kaksion saisi tuolla hinnalla, joten ei ole mikään miljonääri jos omaa tuon verran rahaa, toki tuo on suuri summa, mutta kyllä tuo raha uppoaa ihan normaaliin elämiseen, ei se varaan voi jäädä elelemään työttömänä tosin kun jos omais 7miljoonaa niin sit ei tarviis edes töissä käydä, mutta itse kun käyn töissä niin en käy PELKÄSTÄÄN rahan takia vaan mukavien työtovereiden ja koska pidän siitä työstä, että muutenkin arjessa olisi joku rytmi!
Ps. Unohdin vielä vastata että tiedänkö mitä kihloissa oleminen tarkoittaa. Kyllä tiedän. Joillekin se tarkoittaa lupausta avioliitosta, toisille puolestaan ei. Kyllä se meillä menee miehen kanssa niin että jos se kihlasormuskin on hommattu, nii se on aika iso sitoomus ja siirto meidän elämässä, eikä sitä sormusta ole tarkoitus heitellä miten tahansa. Tuo avioliitto on itsessään ihan täyttä paskaa. Ainut mikä hyvä asia siinä on, niin onhan häät kaunis juhla ja sitten se et jokasella tulis olemaan perheessä sama sukunimi. Mutta kun tuon muodollisuuden et miten haluaa sen sukunimi asian järjestää, niin sen pystyy tekemään ilmankin mitään kirkossa vihkimistä että nainen ottaa miehen sukunimen ja eihän sitä välttämättä kaikki naiset siltikään ota vaikka menisivät miehen kanssa kirkossa naimisiin tai sitten ottavat liitenimenä esim. jos naisen sukunimi on Koivunen ja miehen Karhunen niin nainen kirjoittaa asiapapereihin allekirjoituksena sukunimensä näin Koivunen-Karhunen
Mutta tätä asiaa tuskin mun tarvitsee teille enempää selitellä, kun tiedätte hyvin itsekin miten asia toimii.
+ et auto oli tarpeellinen ja hyvä sijoitus!
naiset innoissaan? minun oli, kun sain omani saman ikäisenä, olivat jo ainakin vuoden kyselleet "koska sä ny sen ekan jo teet?" :)
Minusta 80-luvun lopulla ja 90-luvun alussa syntyneet ovat vielä penskoja. Sukupolvien välinen kuilu liian iso koska ajatusmaailma ja elämänkokemus on erilaista.
t: Dallas-sarjaa lapsena katsellut vm-1976
50 000e ei kuitenkaan vastaa ihan miljoonia, vaan uppoo perus sijoituksiin kuten esim. kerrostalo kaksion saisi tuolla hinnalla, joten ei ole mikään miljonääri jos omaa tuon verran rahaa, toki tuo on suuri summa, mutta kyllä tuo raha uppoaa ihan normaaliin elämiseen, ei se varaan voi jäädä elelemään työttömänä tosin kun jos omais 7miljoonaa niin sit ei tarviis edes töissä käydä, mutta itse kun käyn töissä niin en käy PELKÄSTÄÄN rahan takia vaan mukavien työtovereiden ja koska pidän siitä työstä, että muutenkin arjessa olisi joku rytmi!
Ps. Unohdin vielä vastata että tiedänkö mitä kihloissa oleminen tarkoittaa. Kyllä tiedän. Joillekin se tarkoittaa lupausta avioliitosta, toisille puolestaan ei. Kyllä se meillä menee miehen kanssa niin että jos se kihlasormuskin on hommattu, nii se on aika iso sitoomus ja siirto meidän elämässä, eikä sitä sormusta ole tarkoitus heitellä miten tahansa. Tuo avioliitto on itsessään ihan täyttä paskaa. Ainut mikä hyvä asia siinä on, niin onhan häät kaunis juhla ja sitten se et jokasella tulis olemaan perheessä sama sukunimi. Mutta kun tuon muodollisuuden et miten haluaa sen sukunimi asian järjestää, niin sen pystyy tekemään ilmankin mitään kirkossa vihkimistä että nainen ottaa miehen sukunimen ja eihän sitä välttämättä kaikki naiset siltikään ota vaikka menisivät miehen kanssa kirkossa naimisiin tai sitten ottavat liitenimenä esim. jos naisen sukunimi on Koivunen ja miehen Karhunen niin nainen kirjoittaa asiapapereihin allekirjoituksena sukunimensä näin Koivunen-Karhunen
Mutta tätä asiaa tuskin mun tarvitsee teille enempää selitellä, kun tiedätte hyvin itsekin miten asia toimii.
Viestistäsi kävi ilmi, että se 50 000 euroa oli ainoa saamasi ns. suurempi summa rahaa ja kirjoitit aiemman viestin myös siihen muotoon, kuin olisit kuluttanut koko tuon 50 000 pelkkään yhteen autoon.
Auto ei ole sijoituskohde, ja jos muuten on sossun tukien varassa, tuskin tarvitsee ensimmäisenä 50 000 euron autoa.
Vitsit että tulee vanha olo, kun luen viestejäsi :D Enkä ole edes kuin 4 vuotta sinua vanhempi. Olen kyllä ainakin itse nyt paljon kypsempi kuin 4 vuotta sitten, hyvä etten tehnyt silloin lasta vaikka kuinka oli vauvakuume. Jokainen tietenkin tavallaan.
Ps.
Selitätkö vielä, MITÄ se kihlaus on, jos se ei ole lupaus avioliitosta?
Omat vanhempani ovat jo 55-vuotiaita, joten heille oli vain erityisen iloinen yllätys että odotan pienokaista ja muutenkin kun olen heidän ainut lapsensa.
Eivät tietenkään silleen mitenkään vouhottaneet että ' millos sä niitä lapsia teet ' kun kuitenkin tiesivät mun nuoren iän ja olivat sanoneet että eivät kehtaisi ennen kolmeakymmentä ainakaan edes semmoisia kysellä, etten kokisi sitten mitenkään painostukseksi jne.
Mutta kun tokaisin, että olen raskaana. Niin hymyissä suin he olivat vain silleen että aijaa ja äiti tuli vaan halaamaan minua ja onnitteli. :)
Tietäävät kuitenkin että minun ja mieheni liitto on vakaalla ja vahvalla pohjalla ollut jo pidemmän aikaa ja onhan tuota yhteiseloakin kerennyt kertyä joku 4-vuotta niin on se tietynlainen osotus ihan siitä sitoutumisesta siihen toiseen ihmiseen.
Ja en tiedä mitä nyt tuo alimmainen tuossa sitten kommentilla, että hänen mielestään kaikki 80-luvun lopussa ja 90-luvun alussa syntyneet ovat ihan penskoja vielä. Niin, näyttää olevan vähän hölmösti sanottu, koska minusta olemme aikuisia nuoria ihmisiä ja ne jotka ovat alle 18v ovat aika penikoita.... mutta toki se jos on syntynyt -76 niin hänestä voi tuntua tältä pakostikkin
Onko sinulla vakituinen työpaikka ja koulutus ? Onko sinulla tarpeeksi säästöjä pankkitilillä vai oletko lapsen isän tai sossun armoilla ?