Koska kroppa menee "säästöliekille" ja kauanko se siellä pysyy? Kokemuksia, tietoa?
Olen nyt ~4 vk ollut sinnikkäästi pudottamassa painoani. En pitkään, tiedän, ja kuitenkin laskusuuntakin ON ollut alaspäin. Vauhti on kuitenkin ollut hiiiidaaas...
Itselleni toimivin ratkaisu pidättäytyä selkeästi kevyessä dieetissä on pitää syödyt kalorit n. 800-1200:ssa. Haluan sen "tekemisen meiningin", vaikka sitten tulokset ovatkin olleet aika köyhiä. En ole kuitenkaan luovuttamassa, en hitossa.
Tähän aikaan mahtuu ehkä 3 päivää, kun en ole merkinnyt tai pahemmin kontrolloinut syömistäni, mutta eivät silti ole pitäneet sisällään mitään ahmimiskohtauksia, leivonnaisia, suklaata tms. Ihan vaan sellaista elämää, mitä vietin ennen tätä dieetin alkua. Etten nyt kuitenkaan ihan liian puhtoiselta vaikuta, niin olen syönyt tässä 4 vk sisällä yht. yhden kokonaisen pitsan, puoli pussia nachoja ja puoli levyä tummaa suklaata (puolikkaat siksi kun miehen kanssa ollaan nämä yksittäiset herkkuostokset jaettu) sekä jonkun verran alkoholia (noina 3 päivänä, kun en merkinnyt Kiloklubiin). Ei siis pitäisi olla mitään maailmaa kaatavaa. Muuten olen merkinnyt tunnollisesti kaikki ylös, ehkä jopa yläkanttiin varmuuden vuoksi.
Liikuntani ei ole mitään hikiliikuntaa, vain reipasta, sykettä kohottavaa kävelyä, noin 5 päivänä viikossa, minimissään 45 min mutta yleensä 1-1,5 h lenkki. Ei siis mitään erityisen tehokasta tai kuluttavaa rasitusta, mutta aina jokusata kaloria palaa. Muu liikunta ei kiinnosta, en edes valehtele sen suhteen.
Ja miten on paino laskenut? 21.3. painoin 74,3 kg ja tänään 13.4. 73,3 kg. =( Siis tasan 1 kg!
Voiko olla, että kaikki on kaatunut noihin muutamiin päiviin, jolloin kalorien saanti on varmasti ylittänyt kulutuksen, mutta miksei nämä selvästi miinuskaloriset päivät kompensoi yhtään? Painoni on sitäpaitsi ollut aina siinä 73-74 kg, eli tuolla entisellä elämällä (mitä nyt olen kuukauden sisällä viettänyt muutaman päivän!) se ei ole noussut, mutta miksei tällä suurella vajeella se myöskään laske? Olenko niin vahvasti sillä paljon puhutulla säästöliekillä, voiko olla? On kuitenkin sen verran elopainoa, että luulisi elimistön tietävän että voi pikkusen himmata sitä kirottua liekkiään, EN OO KUIHTUMASSA mihinkään! >=(
Ja joo, valitsen hyviä hiilareita, syön paljon kasviksia ja juon vettä jne. Tässä esim. viimeisen 3 päivän Kiloklubin tiedot suuntaa antamaan:
ti
803 kaloria
H-R-P: 30 41 29 %
sekä liikunnalla kulutettu 253 kaloria
ke
884 kaloria
H-R-P: 44 35 21 %
sekä liikunnalla kulutettu 411 kaloria
to
996 kaloria
H-R-P: 41 - 30 - 29 %
sekä liikunnalla kulutettu 495 kaloria
Nuo liikunnalla kulutetut on siis Kiloklubin laskurin mukaan enkä tiedä kuinka luotettavia (hankala arvioida lenkin tehoa), mutta herranjumala jos päivän saanniksi jäisi siis nuo syödyt miinus kulutetut, eikä paino hievahda, niin joku nyt mättää!
Hinkkaatko lasipalloasi ja kerro mulle, että mikä?
Kommentit (32)
Olen myös Kiloklubin ohjeilla laihduttanut reilun kuukauden ja samaan aikaan aloittanut aktiivisen liikkumisen. Olen lähes jatkuvasti syönyt 400-500kcal alle suosituksen ja painoa on pudonnut vain vähän.. Pitäisikö siis syödä suosituksen mukainen määrä? 1700kcal laihduttajalle tuntuu aika paljolta..
miksi esim. Selviytyjissä olevat kilpailijat laihtuvat huomattavasti 40 päivässä? Eikös heidän sen teorian mukaan pitäisi pysyä lähes ennallaan?
Ja sinähän olet laihtunut. Ei se rasva sula hetkessä, kuten ei kerrykään hetkessä. T. Ravitsemusneuvoja
ole tämä ihan niin yksinkertaista. Lihoin syksyllä 10 kiloa kahdessa kuukaudessa. Nyt olen laihduttanut joulukuun puolivälistä ja laihtunut 3 kiloa.
Lihoakseen kilon pitää syödä 7000 ylimääräistä kaloria. Eli kyllä olet vetänyt aika kunnolla sapuskaa, jos tuohon tulokseen pääsit. Ihan oikein, ettet laihdu. Ja jos olet tottunut tuollaisiin mättömääriin, syöt takuulla paljon, vaikka "laihduttaisitkin".
Mä uskon tuohon elimistön säästöliekkiin, ihan jo omien kokemusten valossa.
Olen nyt kolmisen viikkoa ollut selvästi vähäkalorisemmalla dieetillä, syönyt säännöllisesti pieniä annoksia, paljon salaatteja, vähentänyt herkkuja, lisännyt hyviä protsulähteitä. Ja mitä vielä! Paino on pudonnut koko tänä aikana vain 300 grammaa (61 kg:sta 60,7 kg)!!
Ja kuitenkin on koko ajan uskomattoman väsynyt ja voipunut olo, voin pahoin käytännössä jatkuvasti. Liikunnan harrastaminenkin on tosi työlästä kun elimistö jarruttelee. Ja varmasti juon tarpeeksi vettä ja saan elimistön tarvitsemat vitamiinit ja hivenaineet. Siitä ei ole kyse.
Viime syksyyn asti söin päivässä noin 1000 kaloria, ylipainoa reippaasti. Koska mulla on 1tyypin diabetes, myös lekurin kanssa on asiaa pohdittu, että miksei paino putoa.
Ihan normaalia kotiruokaa, hyvin harvoin herkkuja tai alkoholia just ton diabeteksen takia.
Noh, syyskuussa liityin painonpudotusryhmään, jossa ruokailutapoihini puututtiin heti. Kolme kertaa päivässä syömääni ruokaan (aamupala, lounas ja iltapala) lisättiin kaksi välipalaa. Hedelmiä/kasviksia/proteiinia niin, että söin sitten 3-4 tunnin välein.
Painoa putosi kolmessa kuukaudessa 10kg, mikä oli totaalinen shokki. Aivoihin kun on teinistä asti iskostettu, että laihtuu syömällä vähän.. Näläntunnetta mulla ei ole ollut ehkä... hmmmm... kuuteen vuoteen, siksi nuo ruokamäärät olleet todella pieniä.
Nyt syön sen viitisen kertaa päivässä ihan normaalisti, joskus jopa herkuttelen. Paino putoaa koko ajan.
En itse uskonut mihinkään säästöliekkiin ikinä, mutta kai siinä sitten on vinha perä ainakin minun kohdallani.
Nyt päivässä menee siis noin 1500 kaloria.
mulla on itellä paljo kokemusta laihuttamisesta tooosi vähillä kalorimäärillä ja kyllä maino on pudonnut. seurauksena on kuitenki ollu ummetusta, ahmimista esim viikonloppuisin yms.. ja mä voin kertoa että se ummetus oli jotain niin hirveää. mulla oli niin kauheat kivut että olisin mieluummin toivonu olevani kuollu. se onneks herätti mut ja aloin syömään ENEMMÄN. ja siltikin meni noin 3 viikkoa että loppu ummetus....
luin siihen aikaan jonkun artikkelin semmosesta että jos aineenvaihdunta on hidasta, ja keho on säästöliekillä niin siihen ei auta veden juomien vaan pitää vaan syödä SÄÄNNÖLLISESTI. tietyt ruokaaineet siis kuten, leipä, kuivatut luumut yms EIVÄT AUTA.
http://keventajat.fi/hyvinvointi/terveys/iso-maha-on-pah
tuossa on mainio esimerkki siitä että tietää milloin keho polttaa lihasta eikä rasvaa!
''Viiden painoindeksiyksikön laihtuminen (siis esimerkiksi 30:sta 25:een) pitäisi pienentää vyötäröä noin 10 cm. Jos vyötärö pienenee suhteessa enemmän, on laihdutus kohdistunut hyvin rasvaan. Jos taas paino putoaa, mutta vyötärö ei muutu, ollaan menettämässä enemmän lihasta kuin rasvaa.''
Täältä löytyy hyvää settiä säästöliekistä: http://petterilindblad.blogspot.fi/2016/04/saastoliekki-ja-sen-ehkaisy.html
Miksi kenelläkään nyrkkeilijällä, muiden taistelulajien harrastajille tai kehonrakentajilla ei ikinä iske säästöliekki? He kuitenkin käyvät usein aivan uskomattoman rankkoja diettejä läpi kun pitää päästä sarjoihin. Varsinkin kehonrakentajat kiduttavat itseään kuukausia. Koskaan ei kukaan edes puhu mistään säästöliekistä. Sitten joka toisella av-mamilla on tämä ongelma vaikka pudotettavaakin on vaikka kuinka paljon.....
Vierailija kirjoitti:
Säästöliekki on legendaa. En ole koskaan tavannut ihmistä, joka olisi sellaisella ollut. Keskitysleiriolosuhteet ovat eri asia. Jos ihminen menisi tuollaiseen säästötilaan, energiansaanti tulisi olla äärimmäisen vähäistä. Tuolloin ruumiinlämpökin laskee normaalia alemmas (enkä nyt tosiaankaan tarkoita mitään 36,4:ää). Ihminen laihtuu, kun syö vähemmän, kuin kuluttaa. Se on ainoa fakta.
Ja sinähän olet laihtunut. Ei se rasva sula hetkessä, kuten ei kerrykään hetkessä. Nopeat painonlaskut ovat nestettä. Aina. Ja tulevat takaisin "kuurin" jälkeen.
Kokeile vähentää huonoja hiilareita (sokeri, valkoinen vilja).
T. Ravitsemusneuvoja
Esim. ravitsemustieteilijä Patrik Borg on eri mieltä tuosta "säästöliekki on legendaa" asiasta. Esittää kirjassaan myös ihan järkevänoloisia ja tutkittuja syitä siitä mistä tämä säästö muodostuu, suurin on muistaakseni se että ihmisten ei-tahdonalainen liikehdintä joka voi vilkkailla kuluttaa silloin kun ei ole dieetillä satoja kilokaloreita päivässä, vähenee.
Itsekään en uskonut säästöliekkiin ennen kuin sillä VLCD-ahmimisjojoilulla sekoitin kroppani päädyin todellakin itse tilaan jossa 70 kilon paino pysyi 1200 kcal päivässä syöden. Ja tosiaan punnitsin ruokani koska itsekin uskoin alkuun että arvioin annoskoot väärin, että ei ole mahdollista että ei laihdu jos oikeasti syö vain 1200 kcal.
Meinasin juuri ap:lle vinkata pöperöproffa-blogin. Kannattaa kohdella kroppaa rakkaudella niin se rakastaa takaisin!
Säästöliekillä kroppa alkaa ottaa talteen kaiken mitä syöt ja yrittää kuluttaa vähemmän. Näin ollen tulee vaan turvonneemmaksi, vaikka syö vähän. Ja mulle itselle on siis käynyt näin. Sen sijaan n.2500 kcal ruokaohjelmalla olin timmimpi kuin ikinä. Jossain diettiohjelmassa sanottiin joskus, ettei he suosittele kenellekkään alle 1000kcal ruokaohjelmaa, sillä edes pelkkä lepokulutus ei ole noin vähää. Lepokulutus on yleensä ehkä 1300-1800 ja siihen vielä päälle, kaikki tekeminen.
Vierailija kirjoitti:
Miksi kenelläkään nyrkkeilijällä, muiden taistelulajien harrastajille tai kehonrakentajilla ei ikinä iske säästöliekki? He kuitenkin käyvät usein aivan uskomattoman rankkoja diettejä läpi kun pitää päästä sarjoihin. Varsinkin kehonrakentajat kiduttavat itseään kuukausia. Koskaan ei kukaan edes puhu mistään säästöliekistä. Sitten joka toisella av-mamilla on tämä ongelma vaikka pudotettavaakin on vaikka kuinka paljon.....
Siellä taas horisee joku joka ei mistään tiedä.
Bikinifitness sm-voittaja 2015 kyllä ainakin säästöliekin mainitsee: http://minifitness.fitfashion.fi/2015/05/30/ravintoni-kulmakivet/
samoin kehonrakennukseen keskittynyt bodylehti: http://www.bodylehti.fi/rasvamassan-polttaminen-on-taitolaji/
ja lihaksia työkseen väikkärinkin vääntänyt iki-ihku lihastohtori: https://lihastohtori.wordpress.com/2016/03/25/dieetti-lihasmassan-saast…
Tais olla äänessä joku laihaläski jamppa taas. Tuupa tsekkaan mun kiinteä pylly, ei ole millään 1200-kaloreilla tullut todellakaan. t mamma.
syö 1300-1500 kcal:n edestä päivittäin. Sulla jää kuitenkin silloinkin selvä kalorivaje ja pystyt helpommin pitämään laihdutuksestasi kiinni, kun ruokamäärät ei oo ihan mahdottoman pieniä. Tiedossa kuitenkin varmaan useamman kuukauden projekti.
peruskulutus + liikuntakalorimäärä - syödyt kalorit = kalorivaje
1650 kcal + 400 kcal - 1400 kcal = 650 kcal eli laihtuisit noin 650 g viikossa.