Koska kroppa menee "säästöliekille" ja kauanko se siellä pysyy? Kokemuksia, tietoa?
Olen nyt ~4 vk ollut sinnikkäästi pudottamassa painoani. En pitkään, tiedän, ja kuitenkin laskusuuntakin ON ollut alaspäin. Vauhti on kuitenkin ollut hiiiidaaas...
Itselleni toimivin ratkaisu pidättäytyä selkeästi kevyessä dieetissä on pitää syödyt kalorit n. 800-1200:ssa. Haluan sen "tekemisen meiningin", vaikka sitten tulokset ovatkin olleet aika köyhiä. En ole kuitenkaan luovuttamassa, en hitossa.
Tähän aikaan mahtuu ehkä 3 päivää, kun en ole merkinnyt tai pahemmin kontrolloinut syömistäni, mutta eivät silti ole pitäneet sisällään mitään ahmimiskohtauksia, leivonnaisia, suklaata tms. Ihan vaan sellaista elämää, mitä vietin ennen tätä dieetin alkua. Etten nyt kuitenkaan ihan liian puhtoiselta vaikuta, niin olen syönyt tässä 4 vk sisällä yht. yhden kokonaisen pitsan, puoli pussia nachoja ja puoli levyä tummaa suklaata (puolikkaat siksi kun miehen kanssa ollaan nämä yksittäiset herkkuostokset jaettu) sekä jonkun verran alkoholia (noina 3 päivänä, kun en merkinnyt Kiloklubiin). Ei siis pitäisi olla mitään maailmaa kaatavaa. Muuten olen merkinnyt tunnollisesti kaikki ylös, ehkä jopa yläkanttiin varmuuden vuoksi.
Liikuntani ei ole mitään hikiliikuntaa, vain reipasta, sykettä kohottavaa kävelyä, noin 5 päivänä viikossa, minimissään 45 min mutta yleensä 1-1,5 h lenkki. Ei siis mitään erityisen tehokasta tai kuluttavaa rasitusta, mutta aina jokusata kaloria palaa. Muu liikunta ei kiinnosta, en edes valehtele sen suhteen.
Ja miten on paino laskenut? 21.3. painoin 74,3 kg ja tänään 13.4. 73,3 kg. =( Siis tasan 1 kg!
Voiko olla, että kaikki on kaatunut noihin muutamiin päiviin, jolloin kalorien saanti on varmasti ylittänyt kulutuksen, mutta miksei nämä selvästi miinuskaloriset päivät kompensoi yhtään? Painoni on sitäpaitsi ollut aina siinä 73-74 kg, eli tuolla entisellä elämällä (mitä nyt olen kuukauden sisällä viettänyt muutaman päivän!) se ei ole noussut, mutta miksei tällä suurella vajeella se myöskään laske? Olenko niin vahvasti sillä paljon puhutulla säästöliekillä, voiko olla? On kuitenkin sen verran elopainoa, että luulisi elimistön tietävän että voi pikkusen himmata sitä kirottua liekkiään, EN OO KUIHTUMASSA mihinkään! >=(
Ja joo, valitsen hyviä hiilareita, syön paljon kasviksia ja juon vettä jne. Tässä esim. viimeisen 3 päivän Kiloklubin tiedot suuntaa antamaan:
ti
803 kaloria
H-R-P: 30 41 29 %
sekä liikunnalla kulutettu 253 kaloria
ke
884 kaloria
H-R-P: 44 35 21 %
sekä liikunnalla kulutettu 411 kaloria
to
996 kaloria
H-R-P: 41 - 30 - 29 %
sekä liikunnalla kulutettu 495 kaloria
Nuo liikunnalla kulutetut on siis Kiloklubin laskurin mukaan enkä tiedä kuinka luotettavia (hankala arvioida lenkin tehoa), mutta herranjumala jos päivän saanniksi jäisi siis nuo syödyt miinus kulutetut, eikä paino hievahda, niin joku nyt mättää!
Hinkkaatko lasipalloasi ja kerro mulle, että mikä?
Kommentit (32)
Oletko lisännyt merkittävästi liikuntaa laihdutuksen aloitettuasi? Se nimittäin voi kerätä nestettä jopa pari kiloa verrattuna liikkumattomaan aikaan ja siksi voi tuntua että paino ei ole laskenut vaikka oikeasti rasvaa on palanut. Tällöin usein vyötärönympärys pienenee kyllä mutta paino ei ole paljoa laskenut.
Tuo säästöliekkiasia tuntuu olevan tosi yksilöllinen. Aina jos keho laitetaan merkittävästi kulutukesn alittavalle kalorinsaannille, se pyrkii alkamaan säästää kulutusta eli säästöliekki menee päälle. Säästöliekki syvenee mitä vähemmän syö, joskin toki on raja minkä jälkeen ei voi enää säästää: peruselintoiminnot toki turvataan aina ja ne kuluttavat määränsä.
Kokemukesni mukaan kuitenkin se kuinka vähällä keho voi tulla toimeen ns. säästöllä on tosi yksilöllistä, samoin se miten säästötilasta toivutaan. Itse sain 5 vuoden VLCD-laihdutus - ahmimissekoilulla kroppani niin sekaisin että en laihtunut yhtään 1200 kcal:illa. Ja painoin sentään noin 70 kiloa. Joillain toisilla säästöliekin vaikutus on paljon vähäisempi. Jotkut myös heti syömistä lisättyään toipuvat säästötilasta. Minulla taas kävi niin että oli pakko lisätä vaan ruoan saanti 1500 kcaliin ja antaa itseni lihoa monta kuukautta sillä ennen kuin kroppa oppi taas kuluttamaan vähän enemmän kuin sen 1200 kcal. Nykyisin, vuosia tuon laihdutussekoilun jälkeen, voin syödä 1800 kcal päivässä lihomatta, vaikka painan vain 55 kiloa.
Säästöliekki on legendaa. En ole koskaan tavannut ihmistä, joka olisi sellaisella ollut. Keskitysleiriolosuhteet ovat eri asia. Jos ihminen menisi tuollaiseen säästötilaan, energiansaanti tulisi olla äärimmäisen vähäistä. Tuolloin ruumiinlämpökin laskee normaalia alemmas (enkä nyt tosiaankaan tarkoita mitään 36,4:ää). Ihminen laihtuu, kun syö vähemmän, kuin kuluttaa. Se on ainoa fakta.
Ja sinähän olet laihtunut. Ei se rasva sula hetkessä, kuten ei kerrykään hetkessä. Nopeat painonlaskut ovat nestettä. Aina. Ja tulevat takaisin "kuurin" jälkeen.
Kokeile vähentää huonoja hiilareita (sokeri, valkoinen vilja).
T. Ravitsemusneuvoja
Ja kiitos kolmoselle pitkästä vastauksesta.
Olen kyllä aina lenkkeillyt, kun kotona on koira, mutta se on ollut vähän hitaampaa höntsäilyä. Nyt pidän huolen, että vauhti on ripeää. Voiko tosiaan vain kävelystä kuitenkin nestekin kerääntyä? No tämä vähän tasoittaa mieltä.
Vyötärönympärys ei ole selkeästi pienentynyt, samat housut kinnaa edelleen kuin kk sitten.
Hurjan kuuloinen tuo kokemuksesi kyllä. =o Itse en ole aiemmin pidättäytynyt näin pienessä kalorimäärässää eikä ole ollut mitään suurta painon heilahtelua tai laihduttamista taustalla, sillä ihmetyttääkin että voiko tämän kokoinen ihminen mennä säästöliekille näin välittömästi. Ja miten kummassa kauan se voi kestää. Lisäksi, kun olen pitänyt noita "boostipäiviä", niin luulisi tyhmemmänkin ihmisvartalon ymmärtävän, että ei tässä ole hätäpäivää... =D
ap
kuinka voit väittää säästöliekkiä legendaksi?
Minä ainakin uskon mielelläni, kun ravitsemusterapeutin ja sisätautien erikoislääkärin suusta kuulee, että paastotilassa (esim. VLCD-dieetin yhteydessä) energiantarve pienenee jopa 500kcal päivässä. Väitätkö todella heidän valehtelevan?
Säästöliekki on legendaa. En ole koskaan tavannut ihmistä, joka olisi sellaisella ollut. Keskitysleiriolosuhteet ovat eri asia. Jos ihminen menisi tuollaiseen säästötilaan, energiansaanti tulisi olla äärimmäisen vähäistä. Tuolloin ruumiinlämpökin laskee normaalia alemmas (enkä nyt tosiaankaan tarkoita mitään 36,4:ää). Ihminen laihtuu, kun syö vähemmän, kuin kuluttaa. Se on ainoa fakta.
Ja sinähän olet laihtunut. Ei se rasva sula hetkessä, kuten ei kerrykään hetkessä. Nopeat painonlaskut ovat nestettä. Aina. Ja tulevat takaisin "kuurin" jälkeen.
Kokeile vähentää huonoja hiilareita (sokeri, valkoinen vilja).
T. Ravitsemusneuvoja
Esim. ravitsemustieteilijä Patrik Borg on eri mieltä tuosta "säästöliekki on legendaa" asiasta. Esittää kirjassaan myös ihan järkevänoloisia ja tutkittuja syitä siitä mistä tämä säästö muodostuu, suurin on muistaakseni se että ihmisten ei-tahdonalainen liikehdintä joka voi vilkkailla kuluttaa silloin kun ei ole dieetillä satoja kilokaloreita päivässä, vähenee.
Itsekään en uskonut säästöliekkiin ennen kuin sillä VLCD-ahmimisjojoilulla sekoitin kroppani päädyin todellakin itse tilaan jossa 70 kilon paino pysyi 1200 kcal päivässä syöden. Ja tosiaan punnitsin ruokani koska itsekin uskoin alkuun että arvioin annoskoot väärin, että ei ole mahdollista että ei laihdu jos oikeasti syö vain 1200 kcal.
aineenvaihdunta hidastuu usein laihduttaessa, kyllä se pitää paikkaansa ja kuten joku sanoi, se riippuu ihmisestä kuinka. Mutta on se ihan todellinen ilmiö - kysy vaikka keneltä anorektikolta esimerkiksi, joka on alkanut syödä normaalisti.
Uskoisin, että osasyy on se, että tossa painossa ei kyllä ole niin hirveän paljon pudottamista, että saattaa vaatia paljon pienemmän kalorimäärän. Et kerro kuinka pitkä olet, mutta todennäköisesti siitä voisi olla kyse. Oletko laskenut tuon "ylimääräisen ruokasi kalorimäärän"? Se saattaa olla ihan riittävä, ettei paino ala tippumaan. En usko, että kuitenkaan varsinaisesti millään säästöliekillä olet.
Itse aloitin tsempin (taas) yksi ja puoli viikkoa sitten. Lähtöpaino 90 kg. Siitä nyt tippunut kolme. Syön myös sen n. 1000-1200 kcal ja normaalin 2 x viikossa salilla + lasten kanssa peuhaamis liikunnan lisäksi olen hölkkäillyt nyt pari kertaa viikossa. Pääsiäinen tosin sekoitti kuvioita, kun piti mennä anopille syömään sekä kälylle synttärijuhliin...
Mäkään en usko että säästöliekki ihan legendaa on, mutta ihmettelen syvästi voisiko oikeasti omassa tapauksessani olla vielä sellaisesta kyse. Kuitenkin ylimääräistä on eli elimistön toiminta olisi taattu pitkäksi aikaa ja vajetta on ollut vasta joitain viikkoja. Tiedä sitten.
Kiitos kuitenkin ravitsemusneuvoja, ihan tottahan se on, että paino on kuitenkin pudonnut, ja kun lasken 21.3. asti, niin viikkojahan on siinä vasta 3. (Sitä ennen aloin jo tarkkailemaan syömisiä huolella, mutten käynyt vaa'alla.)
Sokeria välttelen jo, olen sitkeästi kieltäytynyt kahvipöytien herkuista muutamia (Kiloklubiin kirjattuja) poikkeuksia lukuun ottamatta, kuitenkin ero aiempaan on merkittävä, kun söin muutaman kerran viikossa! Valkoista leipää en ole syönyt palaakaan ja ruisleipääkin 0-2 päivässä.
Uskoisin, että osasyy on se, että tossa painossa ei kyllä ole niin hirveän paljon pudottamista, että saattaa vaatia paljon pienemmän kalorimäärän. Et kerro kuinka pitkä olet, mutta todennäköisesti siitä voisi olla kyse. Oletko laskenut tuon "ylimääräisen ruokasi kalorimäärän"? Se saattaa olla ihan riittävä, ettei paino ala tippumaan. En usko, että kuitenkaan varsinaisesti millään säästöliekillä olet.
Sulla on pudonnut jo hienosti! Mäkin odotin ehkä jotenkin motivoivampaa aloitusta, mutta kuten sanoin, en aio kuitenkaan luovuttaa.
Pituutta mulla on 169 eli BMI:ksi tulee 25,66 = lievä ylipaino. =/
ap
nyt viisi viikkoa laihiksella ja kahdeksan ja puolikiloa on lähtenyt. liikkunut olen kuten ennenkin, elin en juurikaan. ja kalorit on tulla 700-800 päivittäin. kuitenkin 95 prosenttisesti alle 1000. vaikka laskurin mukaan saisin syödä sen 1200 kaloria. ja tuohon säästöliekkiin mä en usko. jos se olis olemassa, niin maailmassa ei olis myöskään nälänhätää
nyt viisi viikkoa laihiksella ja kahdeksan ja puolikiloa on lähtenyt. liikkunut olen kuten ennenkin, elin en juurikaan. ja kalorit on tulla 700-800 päivittäin. kuitenkin 95 prosenttisesti alle 1000. vaikka laskurin mukaan saisin syödä sen 1200 kaloria. ja tuohon säästöliekkiin mä en usko. jos se olis olemassa, niin maailmassa ei olis myöskään nälänhätää
on varmaankin sitten kunnolla ylipainoinen, kun noin hyvin tippuu. Lähellä normaalipainoa laihdutus on ihan eri asia.
vaikka punitsisi ruoat. Siis jos syö kuten normaalit ihmiset itse tehtyjä tai ravintolan ruokia. Samassa ruokalajissa voi olla hyvinkin eri määrä kaloreita riippuen miten tehty. Miten osaatte laskea noin tarkaan kalorit?
Ja sinähän olet laihtunut. Ei se rasva sula hetkessä, kuten ei kerrykään hetkessä.T. Ravitsemusneuvoja
ole tämä ihan niin yksinkertaista. Lihoin syksyllä 10 kiloa kahdessa kuukaudessa. Nyt olen laihduttanut joulukuun puolivälistä ja laihtunut 3 kiloa.
vaikka punitsisi ruoat. Siis jos syö kuten normaalit ihmiset itse tehtyjä tai ravintolan ruokia. Samassa ruokalajissa voi olla hyvinkin eri määrä kaloreita riippuen miten tehty. Miten osaatte laskea noin tarkaan kalorit?
on naurettavan helppo laskea.
Lisäksi itse lisään aina syömisistäni riippuen lopputulokseen 100-300 kaloria, etten varmasti aliarvioi.
Sitä olen kyllä miettinyt, kun esim. puolukkapussissa lukee valmistajasta riippen 30-65 kcal/ 100 g. Että mikäköhän näissä on oikein...
Toki esimerkiksi makeassa omenassa olettaisi olevan enemmän kaloreita kuin happamammassa jne. mutta siksihän ne kcal-määrät ovat laskennallisia keskiarvoja.
Kaloreita on muuten vaikea ellei mahdoton laskea vaikka punitsisi ruoat. Siis jos syö kuten normaalit ihmiset itse tehtyjä tai ravintolan ruokia. Samassa ruokalajissa voi olla hyvinkin eri määrä kaloreita riippuen miten tehty. Miten osaatte laskea noin tarkaan kalorit?
Aika mutu-tuntumalla ja suuntaa antavasti minäkin niitä lasken, merkitsemällä syömiset Kiloklubiin. Joskus punnitsen, joskus arvioin (tässä olen kyllä aika hyvä), joskus heitän grammamäärän, joskus desimäärän.
Faktaa on kuitenkin se, että syön huomattavasti kevyemmin kuin ennen, vaikka kalorit eivät jäisikään ihan sinne 900:aan, mitä KK väittää. Eivät ne silti voi monella sadalla heittää.
Myös syömäni ruoka on kevyttä ja ravinteikasta; paljon kasviksia ja rahkaa, ei sokereita, perunaa, pastaa tms. Koko elämääni en kuitenkaan voi/aio/halua tietenkään syömisiäni merkkailla, joten opettelen tässä samalla syömään kuten kevyempi ihminen.
Ja vaikka syön kevyesti (kasviksilla saa helposti vatsan täyteen), niin huolehdin myös rasvoista; lisään salaatteihin öljyä, syön pähkinöitä jne. Kiinteää rasvaa (voi/margariini) en käytä.
ap
syötin reseptini aineineen ja se laskee automaattisesti niiden perusteella annosta kohti kalorimäärän. Työpaikkaruokalassa meillä taas on ilmoitetttu ruokalajeittain kalorisisältö / 100 grammaa, ja ruokalassa on vaaka (varsinaisesti tarkoitettu painon mukaan laskutettavien take away annosten punnitsemiseen) jolla pystyi punnitsemaan paljonko sitä ruokalajia tuli otettua.
En kyllä tuollaista viitsisi koko ajan harrastaa, itse tein noin kuukauden verran kun en millään tahtonut uskoa että oikeasti en syö enempää kuin mitä karkeampi arviointi väittää.
Aamupalaa ennen tunnin jumppa niin että hengästyy ja hiki irtoaa klo 5-6 sitten aamupala normaalisti. Jos ei jumppaa niin aamupala puoliksi eli puolikas leipä tai puolikas puuro. Puolikkaalla leivällä tarkoitan noin 5cm pituista ruisleipäpalaa ja kahvia ilman sokeria.
Sitten lounas puoliksi. Jos on aikaa vetää taas tunnin lenkki niin lounas normaalisti.
Välipalan voi syödä normaalisti eli pari tomaattia tai yksi mandariini tai puolikas omena.
Puolikas leipä käy myös.
Ennen päivällistä taas tunnin tai 45min kevyt lenkki. Jos ei kerkeä liikkumaan niin puolikas annos päivällistä.
Päivällisen jälkeen taas kävelyä tai jotain muuta kevyttä lasten kanssa puistossa tai muualla ja normaali iltapala. Jos ei liikuntaa ei iltapalaa tai vain puolikas.
Tuossa on tehokas ja terveellinen keino pudottaa painoa. Ei karppausta. Ei vaadi myöskään laskutoimituksia. Työtätekevälle annoksia voi vähentää tarvittaessa enemmän, jos ei paino ala putoamaan eikä ole aikaa harrastaa liikuntaa. Kotiäidille tai isälle ei luulisi tuottavan ongelmia.
T: 11cm mies
Muistathan juoda tosi paljon? Etkä litki kahvia maidon ja sokerin kanssa litratolkulla? Mulla ainakin vaikuttaa juominen tosi paljon. Samoin se, että pidän ruokailuvälit tasaisina (aamupala, välipala, lounas, välipala, päivällinen, ehkä pieni iltapalakin vielä)... Ruokaa siis kolmen, max neljän tunnin välein. Ja muuten sit vettä, vettä, vettä ja kivennäisvettä.
Yhteensä on lähtenyt 4 kg, josta 3,5 kg lähti kuukauden aikana ja viimeisen kahden viikon aikana lähtenyt vain 0,5 kg. Saa nyt nähdä onko tahti jostain syystä hidastumaan päin. Olen koko ton puolentoista kuukauden ajan syönyt 1400-1500 kcal:n edestä päivittäin ja yrittänyt pitää kalorivajeena 500-800 kcal per pvä. Tuo vaivaisen puolen kilon pudotus viimeisen kahden viikon ajalta ottaa päähän, kun alussa meni keskimäärin 0,8 kg viikossa alas.
Pitäisköhän sun vielä joitakin viikkoja koittaa tolla n. 1200 kcal:lla per pvä ja sitten miettiä asiat uudelleen, jos ei paino selkeämmin putoa.
SE ON HETI SÄÄSTÖLIEKKI JOS EI SYÖ KOLMEN TUNNIN VÄLEIN JA LIHOO VAIN. VAJETTA SAA OLLA KORKEINTAAN 50 KCAL PÄIVÄSSÄ MUTTEN ON SÄÄSTÖLIEKKI MAMMALLA.
ja paino on pudonnut 22 kg. Eli mulla ei ainakaan oo mikään säästöliekki päällä.
kiloja lähti vain ½! Ja painoindeksini on 25 eli en oli laiha. Masentaa:(