Wayne's Coffee lopettaa Suomessa. miksiköhän ei menestynyt?
Kommentit (30)
ainakin Tampereella olen saanut niin kökköä palvelua että lopetin rahan syytämisen mokomaan puljuun. Kaiken huippu oli se, kun viisi myyjää pyöri tiskin takana saamatta aikaan mitään. Ihmisiä häipyi jonosta kun eivät saaneet palvelua, niin häivyin minäkin kun ketään ei tuntunut kiinnostavan miksi seison siinä tiskin edessä rahat kourassa...
Ihan ihme juttu, sillon kolme tosi nuorta, harjottelijan näköstä tyttöä tiskin takana. Kaikki täytteli jotain hyllyjä, hirvee jono, kukaan ei myyny kenellekään mitään! Pikkuhiljaa väki valu viereiseen...
Päällimmäinen syy lopettamiseen on, käsittääkseni juurikin lisenssin kalleus. Wayne's Coffee-nimen käyttö maksaa sen verran paljon.
Pari vuotta sitten useampi Wayne'sin franchise-yrittäjäkin (ei tämä Suomen Waynes'in "emo" Tammimetsä Oy, vaan yksittäiset yrittäjät) meni konkurssiin juurikin lisenssin kalleuden vuoksi. Ei vain kykene myymään tarpeeksi sen vastineeksi. Ei se sen vaikeampaa ole. Tuo Aschan vaikuttaa olevan Tammimetsä Oy:n om juttu, joten ei tarvitse pulittaa lisenssistä joten yksi kustannustekijä on poissa.
veikkaan syyksi juuri tätä.
Itse en euroakaan siihen ketjuun kanna. Tosi kallista kahvia, mutta kun on niiin trendikästä kulkea se kallis paperikuppi kädessä. Osa porukkaa ostaa yhden kupin ja täyttää sen kotona ja jatkaa uusiokäyttöä. Eväätkin voi tehdä niiden paperipussiin kotona, on se paljon komeempaa syödä niiden voisarvea kuin S-kaupan vastaavaa.
Sen verran tiedän.
Harmi, tykkäsin ketjusta, tasalaatuista ja perusvarmaa tuotetta. Chailattea tulee ikävä!
kulttuuri on ihan erilainen kuin esim. Ruotsissa. Ruotsissa on yleistä että käydään päivittäin kahvilassa, otetaan se pieni leivos ja cappucino ja se toiminta kuuluu arkeen.
Suomessa taas kahvilassa käyminen on aivan tuntematon käsite - ehkä silloin tällöin, viikonloppuisin, vapaa-päivänä käydään syömässä joku salaatti ja juomassa kahvi.
Lienee sanomattakin selvää, että jälkimmäinen maan tapa ei suosi kahviloita - jos pieni osa ihmisistä käy parina päivänä viikossa, jäädään aika kauas esimerkiksi Ruotsin tuloksista. Ja sitten on lopetettava.
Itse en euroakaan siihen ketjuun kanna. Tosi kallista kahvia, mutta kun on niiin trendikästä kulkea se kallis paperikuppi kädessä. Osa porukkaa ostaa yhden kupin ja täyttää sen kotona ja jatkaa uusiokäyttöä. Eväätkin voi tehdä niiden paperipussiin kotona, on se paljon komeempaa syödä niiden voisarvea kuin S-kaupan vastaavaa.
Suomessa saa maksaa koneen alusta loppuun vääntämästä 2dl 'lattesta' reilusti yli kolme euroa, vaikea kuvitella että Starbucks pystyisi pahempaan. Ainakin täällä Briteissä niiden kahvi on tosi edullista, ihan samoissa hinnoissa kuin Costassa tai Nerossa (alle £3 se isoin kuppi, joka oikeasti on ISO)
Mulla on kokemusta ainoastaan USAn Starbuckseista, mutta kaikkiaan aika monesta eri kuppilasta sekä itärannikolla että lännessä ja pohjoisessa. Juomat ovat olleet laadukkaita, suolaiset, makeat ja salaatit aina tuoreita ja kohtuuhintaisia, tilat viihtyisiä, toki esim. lounasaikaan ruuhkaisia mutta palvelu on toiminut nopeasti. Samaa toivon Suomen Starbuckseilta. Nähtäväksi jää, toteutuuko se. Ja mulla on oma iso Starbucks-termoskuppi jo valmiina täytettäväksi, ei tarvitse paperimukeihin turvautua :D
Wayne's Coffee ja samoin Iso omenan meni parina viime vuonna alaspäin, tuotteet huononivat ja kallistuivat. Esim. croissantin hintaan ei enää kuulunut hilloa, skonssiin sai ennen tuorejuuston ja hillon, viime aikoina vain toisen, ennen siellä oli vesikannussa aina marjoja tms. kivaa mausteena, ei enää pariin vuoteen. Ja yli 5 e muffinssista on kohtuutonta, kun vieressä on kahviloita mistä saa halvemmalla. Ja jonotusaika tosiaan pitkä heti jos parikin ihmistä yhtäaikaa tiskillä. Mielenkiinnolla odotaan, mitä Tapiolaan tulee tilalle.
Kallista se on muihin paikallisiin kahviloihin verrattuna. Suomessa on sitten niin kallista jo muutenkin, ettei eroa huomaa :(
joista saa kahvin eurolla. Esim. perheyrityksinä toimivia konditorioita.
Sellaisissa minä käyn. Kahvi ja tuore pulla yht 2 €.
JOUTUVAT MAKSAMAAN LISENSSIMAKSUJA rUOTSIIN MIKÄ TULEE KALLIIKSI
Wayne's coffee on taas avannut ainakin Tampereella, muista kaupungeista en tiedä? Kallista on, mutta niin on muissakin kahviloissa. Vrt. esim. Budapesiin, jossa saa erikoiskahvin ja kakunpalan samalla hinnalla kuin täällä pelkän kahvin. Suomessa kakunpalat ja muffinssit maksavat jo 6-7 €, mikä on suorastaan hävytöntä kiskontaa!
Itsekin kyseisen ketjun kahvilayrittäjänä olleena voin todeta että lisenssimaksut, vuokrat (Helsingin keskustassa), palkat ja muut kulut siihen päälle niin kalliiksi tuli. Omista yrittäjäpäivistä on aikaa, mutta voin sanoa ketjun Suomeen tuloa läheltä seuranneena että Wayne`s Coffee teki Suomen kahvilakulttuurille hyvää silloin. Valitettavasti kilpailu kiristyi vuosi vuodelta ja mistäs muualta se euro revitään kun asiakkaalta.
En ole sen ensimmäisen kerran jälkeen käynyt Väinöllä. Kallissa kahvilassa kahvi piti juoda lasista. Kahvikupit ovat kahvin juontia varten.
Mun on hirveän vaikea kuvitella, että missään Suomessa, edes Helsingissä, olisi kallimpaa pitää toimitilaa kuin vaikkapa Lontoossa, Pariisissa tai New Yorkissa. Samoin USA:ssa, Briteissä ja Ranskassa on minimipalkat ja työnantajakulut, ihan kuin Suomessakin.
Mun lähiväinö (joka kyllä lopetti jo jonkun aikaa sitten) oli kans ihan törkeän hidas paikka. Aamulla aina mahdoton jono ja liian vähän henkilökuntaa... Tutustuin myös parin niiden työntekijän kanssa ja kuulin aika paljon ongelmista palkanmaksun ja ylityökorvausten kanssa ja kaikenlaista... Lisäksi kuulemma ko kuppilan omistajan poika käytti kahvilaa henk.koht. jatkobiletyspaikkanaan ja vei meni sinne usein yöllä dokailemaan kamujensa kanssa (joo, olisin käräyttänyt poliisille jos itse olisin nähnyt moista). En tiedä miksi lopetti
En käy kyseisissä paikoissa. Se on kahviloiden McDonalds, vaikka ei olekaan Amerikasta.
Ei ne käy ulkona kahvilla koska kotona saa ihan yhtä hyvää ja paljon halvemmalla.
Päällimmäinen syy lopettamiseen on, käsittääkseni juurikin lisenssin kalleus. Wayne's Coffee-nimen käyttö maksaa sen verran paljon.
Pari vuotta sitten useampi Wayne'sin franchise-yrittäjäkin (ei tämä Suomen Waynes'in "emo" Tammimetsä Oy, vaan yksittäiset yrittäjät) meni konkurssiin juurikin lisenssin kalleuden vuoksi. Ei vain kykene myymään tarpeeksi sen vastineeksi. Ei se sen vaikeampaa ole. Tuo Aschan vaikuttaa olevan Tammimetsä Oy:n om juttu, joten ei tarvitse pulittaa lisenssistä joten yksi kustannustekijä on poissa.