Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuka hoitaa sähkötyöt?

Vierailija
12.04.2012 |

En tunne lakia kovin hyvin, ja olen miettinyt saako vuokra-asunnossa vaihtaa itse pistorasiat ja kytkimet. Riittääkö pelkästään vuokranantajan lupa siihen, että voin tehdä sähkötöitä? Minkälaista remonttia on laillista tehdä vuokra-asunnossa?

Kommentit (6)

Vierailija
1/6 |
13.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sekä vuokralainen että asunnon omistaja saavat remontoida asuntoa tapetoimalla ja maalaamalla. Kaikki muut remontit sen lisäksi; asunnon omistajan pitää täyttää kaavakkeet remonttisuunnitelmasta, ilmoittaa vastaava rakennusmestari ja pyytää remonttilupa taloyhtiön hallitukselta ja isännöijältä. Kun he ovat käsitelleet asian ja mahdollinen remonttilupapaperi annettu, sen jälkeen vasta remontin saa suorittaa. Jos omistaja / vuokranantaja itse ei tee remonttia, vaan vuokralainen haluaa sitä tehdä, niin omistaja antaa tiedon tästä paperin saapumisesta sitten vuokralaiselle ja vuokralainen voi aloittaa remontin.

Siis asunnon OMISTAJAKAAN ei saa tehdä mitään muuta kuin tapetoida ja maalata. Asunnon omistaja ei kykene antamaan mitään lupia vuokralaiselle omin päin, vaan tarvitsee isännöitsijän antaman lupapaperin ensin !

Omakotitalot on erikseen, tämä koskee vain kerrostaloa ja asunto-osakeyhtiölakia. Omakotitaloissa taas haetaan kunnan / kaupungin rakennusvirastosta rakennuslupa, riippuen mitä aiotaan tehdä.

Vierailija
2/6 |
13.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hätätapauksessa myös Tero voi tehdä sähkötöitä. Korvauksena käy useimmiten viinapullo, tosin tämä on siitä hankalaa, että tuo viinapullo pitää ilmoittaa verotukseen. Helpommalla pääsee jos naapuri suostuu tekemään työn "pro bono" tai vastaavasti korvaat tehdyn työn tulevaisuudessa vaikka auttamalla naapuria uuden kaasugrillin kasaamisessa tai muissa vähemmän älyä tarvitsevissa toiminnoissa (ei esim. ikkunanpesussa).

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/6 |
13.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esim. lieden väärin asentamisesta on äkkiä koko liesi ja tiskipöytä sähköisenä niin, että henki lähtee seuraavan kerran kun kosket lavuaariin jne..

Vierailija
4/6 |
12.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet vastuussa kaikista tekemistäsi kytkennöistä lopun ikäsi.

Vierailija
5/6 |
12.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varaudu kunnon permikseen - tukkasi voi kärytä pystyssä sen vaihdon jälkeen...;)

http://www.tukes.fi/fi/Palvelut/Usein-kysyttya-UUSI/Sahko-ja-hissit/Sah…

Kiinteisiin sähköasennuksiin sekä sähkölaitteiden korjaukseen kohdistuvia sähkötöitä saavat yleensä tehdä vain ne sähköalan ammattilaiset, joilla on oikeus tehdä näitä töitä. Keskeisin vaatimuksista on turvallisuudesta vastaava töiden johtaja, jolla on oltava toiminta-alueen kattava pätevyystodistus. Toiminnasta on myös tehtävä ilmoitus Tukesin sähköurakoitsijarekisteriin.

**

Kiitos tästä kysymyksestäsi; syynäänpä TODELLA hieman tarkemmin mahdolliset vuokralaiset, joita otan vuokralle; miten innokkaita remonttireiskoja ne on ja meinaako ne polttaa mun kämpän maan tasalle! Vaadin ehdottomasti nähdäkseni kaiken kattavaa laajimman tason kotivakuutusta otetuksi ja maksetuksi ennen kuin kirjoitan minkäänlaista vuokrasopimusta! Eipäs pälkähtänyt päähänikään, että joku voisi alkaa jotain pistorasioitakin sorkkimaan!

Huom myöskään tavalliset ihmiset eivät milloinkaan saa koskea sähkölieteen, esim irrottaa seinästä tai asentaa uutta kiinni (jos kaupasta ostetaan uusi liesi) vaan siihen täytyy aina erikseen tilata sähköasentaja tekemään se työ. Itse ei saa tehdä.

Vierailija
6/6 |
13.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

onhan se tietty hyvä kysellä monessa paikkaa, mutta samat vastaukset tulee sieltäkin näköjään

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kolme kolme