Pyydän neuvoja ja näkökulmia omaan aktivoimiseeni!
Olen ollut vuosikausia todella väsynyt valvottavan ja sairaan lapsen kanssa, ja on ollut muitakin raskaita elämäntilanteita.
Nyt lapsi on jo isompi eikä enää ole niin tarvitsevainen.
Vihdoinkin minäkin voisin jotain muuta kotona tehdä kuin vain keskittyä lapseen, esimerkiksi käsitöitä tai muuten vaan jotain omaa.
Mutta en enää saa aikaiseksi mitään. Jotenkin kaikki aika tulee vain levättyä ja lojuttua, vaikka sitä vuosikausien semmoista tappoväsymystä ei enää olekaan. En saa itsestäni enää mitään irti kuin pakon edessä. En ihan pelkästään pitäisi tätä pinnallisena laiskuusilmiönä, tässä on muunlaista mukana. Minulle on tullut ikäänkuin ryhtymisongelma tai jokin vastaava. Lykkään kaikkea ja vaikka mielessä olisikin jokin käsityöidea tai vaikka huonekalujen järjestely tai vaikka lenkille lähteminen, en saa aikaiseksi.
Miten ja millä voisin jotenkin pakottaa tai maanitella itseni takaisin elävien ja aktiivisten, puuhakkaiden kirjoihin? Onko kellään kokemusta vastaavasta?
Kommentit (3)
Eli mitä aiot tehdä minäkin päivänä, ja sitten merkitset ylös, mitä olet tehnyt. Hyvin menneestä viikosta (esim. olet tehnyt mitä suunnitellut ainakin 5/7 päivästä) palkitset itsesi suklaalevyllä tms.
Eli mitä aiot tehdä minäkin päivänä, ja sitten merkitset ylös, mitä olet tehnyt. Hyvin menneestä viikosta (esim. olet tehnyt mitä suunnitellut ainakin 5/7 päivästä) palkitset itsesi suklaalevyllä tms.
kun juuri tuossa on se varsinainen ongelma. Kun en saa tavallaan "keksittyä" tai aiottua mitä tekisi, tai siis jos ei ole pakko. Totta kai pesen pyykit ym pakollisen mutta kaiken loppuajan vain olen. Eli millä saisi juuri tavallaan sen tekemisen silleen omaksi pakotteeksi. Koska voinhan olla vaikka järjestelemättä jotain varastoa vaikka viisi tai kymmenen vuotta, ei siihen mikään innosta eikä pakota. Tuo nyt oli huono esimerkki, koska kaipaan positiivisempaa tekemistä kuin varaston siivousta. Mutta se on eri asia kuin vaikka leipoa synttärikakkuja koska siihen on selvä päämäärä.
On vähän vaikea selittää.
t.ap