Eihän koulu voi vaatia, että olen paikalla?
Eli itselläni alkaa äitiysloma 18.4 ja 24.4 meillä olisi opinnäytetöiden esitys.
Eihän koulu voi vaatia, että olen tuolloin paikalla? Jos en ole niin koulullahan ei ole oikeuksia, siirtä esitystäni ensi syksyyn?
Kommentit (40)
ja pyydät että voit "esittää" sen yksin open kanssa.
Kyllä tuon pitäisi onnistua, kun kerran sulla on lääkärintodistus asiasta.
Kiva kuulla, että ainakin joku luulee että tuo kävis.
Jep, todistukset olen vienyt vuos sitten kouluun.
ap
Mutta eihän meidän koulussa tarvi korvata tehtäviä, jos on lääkärintodistus. Niin miks mun pitäis?
Vein viime vuonna todistukset koululle mun paniikkihäiriöstä. Olin itsekin ajatellut, että voisin käydä sen kahestaan läpi opettajan kanssa, mutta en usko että tämä käy meidän koululla.
Mutta, miksei kävisi? Samalla tavallahan todistan siinä, että osaan asiani.Tiedän, ettei paniikkihäiriö ja äitiysloma liity mitenkään toisiinsa, mutta halusin tietää äitiysloman kannalta nää "lailliset" puolet.
Voiko joku sitten selittää, että miksi työelämässä ei voida vaatia läsnäoloa sillä uhkalla että sitten hommat siirtyy yms?
-ap-
Työelämässä on myös esim. niin, että jos työntekijä kieltäytyy tekemästä työantajan edustajan hänelle määräämiä työtehtäviä, siitä voi seurata irtisanominen välittömästi, eikä siinä auta vetoaminen paniikkihäiriöön.
vasta olet valmistumassa ammattiin ja siihen kuuluu tietyt opinnot, jotka pitää suorittaa jotta valmistut.
Työstä sinulle maksetaan, olet jo koulusi käynyt. Ei työtä ja koulua voi verrata.
älä meille mussuta. Töissäkin joku joutuu käymään äityslomallaan...
Ainakaan ammattikorkeakoulusta ei voi jäädä äitiyslomalle vaikkapa kolmeksi vuodeksi, vaan ne opinnot pitää saattaa loppuun määrätyssä ajassa tai lentää pihalle, oli opinnäytteen kirjallinen osuus palautettu tai ei. Äitiysloma ei ainakaan omana opiskeluaikana ollut mikään syy opinnoista "laistamiselle", eli joko pakersi opintoja samaan aikaan vauvaa pyörittäessä tai sitten otti sen riskin, että tulee fudut koko puljusta. Siihen opinnäytetyöhön kyllä kuuluu se seminaariosuus.
Sun kannataisi NYT HETI ÄKKIÄ ottaa yhteyttä koulusi opintosihteeriin tai vastaavaan tahoon ja kysyä, miten tilanteesi kanssa tulisi menetellä. Jos vain jätät menemättä seminaariin, niin se osa jää hyväksymättä, etkä valmistu. Jos oppilaitoksessa on jonkinlainen "koulukuraattori", eli henkilö, joka auttaa opintojen järjestelyssä ja neuvoo, niin ota häneen(kin) yhteyttä.
Kaikkein huonoin vaihtoehto on laittaa pää pensaaseen. Siitä ei hyödy kukaan.
Voiko joku sitten selittää, että miksi työelämässä ei voida vaatia läsnäoloa sillä uhkalla että sitten hommat siirtyy yms?
No vaikka siksi että töitä tehdään työnantajalle, joka maksaa siitä hyvästä palkkaa. Opintoja teet itseäsi varten et koulua tms. Työelämässä äitiyslomalaisella on ( yleensä) sijainen joka tekee työt. Opiskelijaa ei kukaan voi sijaistaa. Opinnot on tehtävä itse opin saadakseen. Onnea loppuodotukseen!
Mutta eihän meidän koulussa tarvi korvata tehtäviä, jos on lääkärintodistus. Niin miks mun pitäis?
Vein viime vuonna todistukset koululle mun paniikkihäiriöstä. Olin itsekin ajatellut, että voisin käydä sen kahestaan läpi opettajan kanssa, mutta en usko että tämä käy meidän koululla.
Mutta, miksei kävisi? Samalla tavallahan todistan siinä, että osaan asiani.Tiedän, ettei paniikkihäiriö ja äitiysloma liity mitenkään toisiinsa, mutta halusin tietää äitiysloman kannalta nää "lailliset" puolet.
-ap-
No ei koulu voi vaatia, että olisit paikalla, oli äitiysloma tai ei. Sen sijaan koulu voi kyllä vaatia, että opintoihin kuuluvat suoritukset suoritetaan sovitusti, jos haluat tutkinnon suorittaa.
Sinuna nyt vaan pitäisin sen esityksen, ei sinne kukaan muukaan ole kuollut. Tai sopisin opettajan kanssa, että pidän esityksen vain hänelle.
Tsemppiä!
Tuskin sä syksylläkään oot paikalla.
ja varsinkin kun olet jo ihan loppuvaiheessa niin uskon että pystyvät joustamaan kohdallasi. Rohkeasti vaan ottamaan yhteyttä!
-ap-
ei tarvistse suorittaa vaadittuja tehtäviä lääkärintodistuksen vuoksi? Ainakin sairaanhoito-opinnoissa esim. harjoittelun sairaspoissaolot pitää korvata. Ja työelämä on aivan eri asia; jos johonkin tutkintoon vaaditaan tietyt suoritukset, niin ethän voi saada tutkintoa suorittamatta niitä.
-ap-
Meillä pitää olla työn puolesta tietyt koulutukset EU:n vaatimuksesta, oon siis bussikuski. Näitä koulutuksia järjestettiin mun äitiysloma-aikana. Mun ei olis ollu pakko osallistua äitiyslomalla koulutuksiin, mutta ne olis pitäny sitten suorittaa äitiysloman jälkeen. Katos kun viranomaiset ei kysele ammattiajokorttia myöntäessään, että satuitko olemaan just koulutuksen aikana vanhempainvapaalla ja et siksi pystyny hoitamaan koulutuksia ajantasalle. Trafin rekistereissä on oltava merkinnät, että on käynyt tietyt koulutukset tiettynä aikana, että ajolupa säilyy. Jos siis en käy koulutuksia joko vanhempainvapaalla tai sen jälkeen, mulla ei oo oikeutta tehdä enää työtäni. Eli äitiysloma ei ole peruste luistaa pakollisista koulutuksista esimerkiksi.
Onko tuota paniikkihäiriötäsi hoidettu vai onko sen hoito nyt vain katkolla, koska olet raskaana? Jos se häiritsee normaalia elämääsi noin paljon, niin sinun kannattaa hakeutua psykiatrian erikoislääkärille, että saat avun tuohon kammoosi. Siihen on lääkkeet olemassa! Hae ihmeessä apua, työelämässäkin sinulle voi tulla tilanteita, että sun täytyy pitää esitys tms.
Tiedän, ettei paniikkihäiriö ja äitiysloma liity mitenkään toisiinsa, mutta halusin tietää äitiysloman kannalta nää "lailliset" puolet.
-ap-
Mikäs koulu se sellainen on, jossa sairauspoissaoloja ei tarvitse korvata. Jos luennoilla on läsnäolopakko niin aika usein se on ihan sama vaikka makaisi teho-osastolla, ei ole olemassa hyväksyttyä syytä olla tunneilta pois. Jos olet pois niin saat ehkä tehdä korvaavan tehtävän tai sitten suoritat kurssi kokonaisuudessaan uudestaan. Ja sama koskee äitiyslomaa.
Vai väitätkö sinä ap nyt ihan tosissasi että teidän koulussa ei tarvitse tulla suorittamaan tenttejä, jos on sairaana? En usko. Jos olet tentistä pois niin suoritat sen uusintatenttipäivänä. Sama koskee opinnäytetyötä. Jos olet pois varsinaisesta esityksestä niin sitten suoritat sen toisena, koulun ilmoittamana, päivänä.
Koulua ja työelämää ei voi verrata toisiinsa, niissä pätee ihan eri säännöt niin kuin monet ovat jo täällä sanoneetkin.
vaiko vain itsepäinen? Jos tutkintoon vaaditaan tietyt suoritukset niin ei niistä voi sen varjolla luistaa että on ollut kipeänä tai muusta syystä pois. Vai kuinka monta tenttiä/esseetä/tms pystyit opiskeluaikana skippaamaan tämän varjolla? Työelämä ei toimi samalla tavalla, hommat tehdään kun ne tulevat vastaan ja jos satut olemaan poissa niin silloin jonkun muun täytyy ne tehdä, siinä se.
Kannattaa tosiaan puhua tuosta paniikkihäiriöstä koululla ja pyytää jotain korvaavaa järjestelyä, ainakin ennen vanhaan AMK:t saivat rahaa valmistuvista opiskelijoista ja kannustus opintojen loppuun saattamiseen oli siksi ainakin itselläni kova. Tsemppiä!
Olen syönyt jos minkälaisia lääkkeitä tuota varten ja pahemmaksi tuntu vaan menevän. Olen myös käynyt juttelemassa psykologin kanssa lähes vuoden, mutta ei sekään kyllä oikein auttanut.
Nyt olen yrittänyt itse hoitaa tätä liikkumalla ja pikkuhiljaa tottuttautumalla pelottaviin tilanteisiin. Esim, viime vuonna en pystynyt vielä esim. ostaa itse vaikka grilliruokaa, kun siinä piti puhua, nykyään se kyllä hoituu.
Ja juu, onhan se totta ettei kaikki kuole esittämiseen vaikka vähän jännittäisi. Mutta kaikille ei ookkaan paniikkihäiriötä!
Ja en yritä luistaa ja lintsata mistään keksimällä kyseistä sairautta! Ai että kuinka ihanaa se olisikin ilman tätä!
ap
kai työsi joku opponoikin, sekin kuuluu opintokokonaisuuteen? Miten tämä järjestyy, jos et jollain tavalla esitä työtäsi? Tällöin pelkkä opettajalle esittäminen ei riittäne?
-ap-
Työelämässä on myös esim. niin, että jos työntekijä kieltäytyy tekemästä työantajan edustajan hänelle määräämiä työtehtäviä, siitä voi seurata irtisanominen välittömästi, eikä siinä auta vetoaminen paniikkihäiriöön.
Äitiysloma suojaa työntekijää irtisanomiselta, mutta mikään ei estä työnantajaa irtisanomasta työntekijää ensimmäisenä työpäivänä äitiysloman jälkeen. Eli äitiysloma siirtää joitain asioita tulevaisuuteen, muttei poista velvotteita.
Jos koulu haluaa, että esität työsi, se ei voi pakottaa sinua siihen äitiyslomalla. Sitten kun äitiysloma loppuu, sinun täytyy se tehdä, jos koulu niin haluaa. Kuten sinua jo neuvottiinkin, nin hoida esittämisongelma koulun kanssa, äläkä venytä asiaa eteenpäin.
Mutta, miksei kävisi? Samalla tavallahan todistan siinä, että osaan asiani.
Tiedän, ettei paniikkihäiriö ja äitiysloma liity mitenkään toisiinsa, mutta halusin tietää äitiysloman kannalta nää "lailliset" puolet.
-ap-