Tytär olisi päässyt kuuteen paikkaan kesätöihin!
Joten ei oikein nyt minuun uppoa nämä väitteet että töitä ei ole. Ja puhun nyt 20v opiskelijasta, alaikäisillä varmasti on se tilanne että niitä kesätöitä ei ole.
Kaksi paikkaa oli lehtimyyjän paikkoja, yksi kukkamyyjän paikka, yksi hotellisiivojan paikka, yksi kaupan kassalle ja lopulta se jonka hän otti on toimistotyötä.
Hakemuksia hän jätti kymmeniä, kaikkiin mahdollisiin mitä löysi netistä. Ja olisi ollut valmis ottamaan näistä minkä paikan tahansa, myös tuon paljon parjatun lehtimyyjän. Siivousfirmasta oli sanottu että heillä on huutava pula työntekijöistä, ja sanoivat että sanaa voi levittää eteenpäin että heillä olisi töitä.
Mikään paikka ei ole suhteilla ollut tarjolla, vaan hänellä on ensimmäinen vuosi opiskelua takana vieraassa kaupungissa.
Töitä tuntuu löytyvän aktiiviselle hakijalle.
Kommentit (80)
Olen tyttäresi tavoin 20v opiskelija. Olen hakenut noin 30 työpaikkaan, yhtään en ole saanut. Suurimmasta osasta ei ole tullut edes kieltävää vastausta! On haettu siivousfirmoihin ja kaikkeen muuhun vastaavaan, mihin ei pitäisi koulutusta tarvita... Mut ei.
Että haista sinä ap p-ska, ärsyttää jo tarpeeksi kun ei saa työkokemusta ja joudun varmaan sossun luukulle. :(
vaikka tosi moneen paikkaan haki hänkin. On reipas ja kielitaitoinen ja esiintymiskykyinen mutta eipä hakemuksissa noteerattu edes kielitaitoa meriittinä kaupan hommiin. Viime vuonna oli töissä, eikä silläkään tainnut olla painoarvoa.
tyttö en saanut millään alaikäisenä töitä! Miljoonat hakemukset ja työhaastatteluissa käynnit, eikä siltikään edes koeajalle otettu.
Suhteiden avulla, ehehe, pääsin erääseen pizzeriaan sitten, toisaalta pimeästi, kassatytöksi. olinkin siellä vuoden (17vuotiaasta 18vuotiaaksi)
Koulun ensimmäisen työharjoittelun (kyllä, vähän myöhässä opinnot) suoritin niin hyvin että sain sieltä duunia.
Lopetin 19vuotiaana siellä kun tulin raskaaksi enkä jaksanut koulua+duunia ja raskautta samanaikaisesti.
nyt 20vuotiaana äitiyslomalla mulle soitettiin eräästä firmasta ja kysyttiin haluunko tulla töihin kun oli kuullut että oon työntekijänö vapaana. Siellä oon töitä tehny nyt osa-aikaisesti puolvuotta, kohta siirryn täysiaikaisesti kun lapsi menee tarhaan.
Se on se jalansija mikä täytyy saada työelämässä, se on oikeasti huono tilanne jos on 18vuotias, ei työelämästä todistuksia ja koulutkin kesken. Kuka haluaa ottaa palkkatöihin sellaisen? Itse sain ensimmäisen työpaikkani suhteilla, toisen omilla taidoillani ja kas, sana on kirinyt.
Pääkaupunkiseudulta myös ;)
no minä 17v pääkaupunkiseutulainen kyllä olen vähän eri mieltä edellisten kanssa. Kyllä niitä saa, jos jaksaa oikeasti vaivautua. Enkä tarkoita vaivautumisella koneella näpyttelyä, vaan ihan konkreettisesti paikasta toiseen kiertämistä. Itse olen sillä tyylillä ollut töissä jo 14- vuotiaasta asti.
Kavereista kyllä huomaa, ketkä saa ja ketkä ei. Hyvin harva on saanut vaan netin kautta. Sitten vaan valitetaan...
Monella parikymppisellä olisi tarve koulutukseen liittyvälle harjoittelupaikalle, ja silloin ei sellainen lehdenmyynti tai siivous oikein pelitä.
Enkä nyt puhu siitä, että pitäisi heti päästä päällikkötason hommiin, vaan edes jotenkuten omaa alaa liippaavaan työpaikkaan, jonka opinahjo kelpuuttaa harjoitteluksi.
(Lehdenmyynti ymmärtääkseni on provisiopalkkaa, joten voi käydä kokemattomalle aika huonosti leiville?)
Minusta on aika hemmetin naiivia jonkun uhota täällä, että jos hänen paikkakunnallaan on tietynikäiselle ja tietyllä työkokemuksella varustetulle nuorelle onnistunut kesäduunin haku hyvin, se ilman muuta on sääntö kaikkialla ja kaikille nuorille. Tai muuten on "laiska plösö".
nuo kommentit: meidän 16v on laittanut hakemuksia moneen paikkaan....
ARG! Laittakaa hakemuksia sataan paikkaan, mutta ennenkaikkea kierrelkää!! Ei voi sanoa kierrelleensä, jos on yhtenä/ parina päivänä käynyt kysymässä paikan päältä töitä. Pitää ihan oikeasti nähdä vaivaa!!!!
Mikään ei sulle riitä. Jos laittaa hakemuksen kaikkiin kaupunkinsa sopiviin paikkoihin ja sen lisäksi käy niissä mihin pääsee käymään ja ei kuitenkaan tapaa siellä ketään kun ei siellä ole mitään vastaanottoa, niin eikö se muka riitä aktiivisuudeksi?!
Eihän kyseessä ole kuin työpaikka, kesätyöpaikka. Moni ei puolisoaankaan valitse ja yritä samalla innolla ja vaivalla vaikka se olisi paljon tärkeämpää.
Kyse oli muutamasta hakemuksesta!! Tottakai se on vain kesätyöpaikka, ei sen vakavampaa, mutta kyllä niitä paikkoja oikeasti on.
nuoret saavat kesätyön, yleensä jopa monta valittavaksi. Laiskat plösöt, jotka eivät edes kouluaan tai opintojaan hoida, eivät saa työtä mutta jaksavat ihmetellä ja päivitellä sitä kaikenmaailman keskustelupalstoilla sen sijaan että kiertelisivät kysymässä onko työtä tarjolla. Multa ei heru yhtään sympatiaa nirppanokkaisille ja laiskoille nuorille!
Paskan marjat. Nuoret saa työtä suhteilla tai tuurilla!
Itse peruskoulun jälkeen joka kevättalvi KYMMENIÄ hakemuksia laittaneena (tänä vuonna mentiin yli sadan), enkä yhtään hakemaani paikkaa ole saanut. Vaikka olen saanut työharjotteluista erinomaista palautetta ja suosittelijoitakin olisi ollut! Ja olen reipas, ahkera ja itsenäinen.
Suhteilla sain sitten viime ja tälle kesälle töitä.
Eniten ärsyttää se että nuoria haukutaan laiskoiksi, vaikka itse tunnen monia ahkeria, tunnolisia nuoria, joille ei vaan anneta mahdollisuutta, koska ei tunne niitä firmojen pomoja&rekrytoijia..
no minä 17v pääkaupunkiseutulainen kyllä olen vähän eri mieltä edellisten kanssa. Kyllä niitä saa, jos jaksaa oikeasti vaivautua. Enkä tarkoita vaivautumisella koneella näpyttelyä, vaan ihan konkreettisesti paikasta toiseen kiertämistä. Itse olen sillä tyylillä ollut töissä jo 14- vuotiaasta asti.
En saanut - tai ainakaan ole vielä saanut - kesätöitä lukuisista hakemuksista huolimatta, vaikka aiempina kesinä on kyllä tärpännyt. Mutta mun kokemukseni tuosta kiertelystä on kyllä ollut se, että joka paikassa käsketään lähettämään sähköpostia tai täyttämään lomake netissä. Soittaminen on vähän siinä ja siinä, osassa paikoista on selkeästi ärsyynnytty siitä, että soittaa, mutta esimerkiksi toissakesän työpaikan sain soittamalla työnantajalle.
Olen saanut neljänä edellisenä kesänä kesätöitä kohtuullisen kivutta, mutta en silti lähtisi kerskumaan sillä, kuinka työnsaanti on johtunut omasta erinomaisuudestani. Ainakin omassa lähipiirissäni kesä- ja osa-aikatöitä on saatu kolmella meriitillä: 1)tuuri, 2)karisma ja/tai häpeämättömyys sekä 3)pätevyys. Kolmostyypin ihmisiä tunnen varsin vähän.
Lehtimyyjäksi pääsee muuten kuka vaan, mutta omassa taloudessa asuvalle sen vastaanottaminen on iso riski, koska hommassa on provikkapalkka. Eikä tuontyppisessä myyntityössä myyntien onnistuminen korreloi ahkeruuden kanssa, vaan kovallakin yrityksellä tulee usein nollatulos.
En saanut - tai ainakaan ole vielä saanut - kesätöitä lukuisista hakemuksista huolimatta, vaikka aiempina kesinä on kyllä tärpännyt. Mutta mun kokemukseni tuosta kiertelystä on kyllä ollut se, että joka paikassa käsketään lähettämään sähköpostia tai täyttämään lomake netissä. Soittaminen on vähän siinä ja siinä, osassa paikoista on selkeästi ärsyynnytty siitä, että soittaa, mutta esimerkiksi toissakesän työpaikan sain soittamalla työnantajalle.Olen saanut neljänä edellisenä kesänä kesätöitä kohtuullisen kivutta, mutta en silti lähtisi kerskumaan sillä, kuinka työnsaanti on johtunut omasta erinomaisuudestani. Ainakin omassa lähipiirissäni kesä- ja osa-aikatöitä on saatu kolmella meriitillä: 1)tuuri, 2)karisma ja/tai häpeämättömyys sekä 3)pätevyys. Kolmostyypin ihmisiä tunnen varsin vähän.
Lehtimyyjäksi pääsee muuten kuka vaan, mutta omassa taloudessa asuvalle sen vastaanottaminen on iso riski, koska hommassa on provikkapalkka. Eikä tuontyppisessä myyntityössä myyntien onnistuminen korreloi ahkeruuden kanssa, vaan kovallakin yrityksellä tulee usein nollatulos.
No en kyllä väitä kuuluvani mihinkään noista "ryhmistä". Kunhan kerroin omista kokemuksista ja havainnoista. Ihan sellaisille alueille menee kiertelemään, missä on paljon firmoja. Välillä saa kierrellä monia monia kymmeniä firmoja useana päivänä, että tärppää. Välillä melkein heti. Kun on valmis tekemään mitä tahansa työtä, niin eiköhän aina jotain löydy. Se on totta, että monessa paikassa käsketään lähettään sähköpostia, mutta sitten vaan jatkaa sinnikkäästi eteenpäin. Kannattaa käydä myös sellaset teollisuusalueet läpi, niistä usein saa. Kiertelyiloa!
että menee tosi reippaana vaan paikalle, niin siinä se plussa oikeastaan onkin. Että ne heti näkee, minkälainen tyyppi on. Sähköposteissa aina kehutaan "reipas" "iloinen" yms. mutta sitten paljastuukin joksikin ihan muuksi. Kiertelyn hyvä puoli.
Kyllä niitä saa, jos jaksaa oikeasti vaivautua....
Kavereista kyllä huomaa, ketkä saa ja ketkä ei.
Eli siis sinun mukaasi osa hakijoista saa työn ja osa puolestaan ei, ja sen näkee ihmisestä jo etukäteen.
Toisin sanoen työtä _eivät_ saa kaikki halukkaat.
No en kyllä väitä kuuluvani mihinkään noista "ryhmistä". Kunhan kerroin omista kokemuksista ja havainnoista. Ihan sellaisille alueille menee kiertelemään, missä on paljon firmoja. Välillä saa kierrellä monia monia kymmeniä firmoja useana päivänä, että tärppää. Välillä melkein heti. Kun on valmis tekemään mitä tahansa työtä, niin eiköhän aina jotain löydy. Se on totta, että monessa paikassa käsketään lähettään sähköpostia, mutta sitten vaan jatkaa sinnikkäästi eteenpäin. Kannattaa käydä myös sellaset teollisuusalueet läpi, niistä usein saa. Kiertelyiloa!
Jos puhut nimenomaan teollisuusalueista, koska niistä mulla ei ole viimeaikaista kokemusta. Muilla aloilla tuo kiertelyoptio pitää yleensä huonosti paikkaansa, ainakin minun kokemuksellani.
En ole pariin vuoteen edes hakenut teollisuuden kesätyötyöpaikkoja, koska pari vuotta myytiin eioota sillä perusteella, että ei ole ajokorttia, mikä on ihan ymmärrettävää. Vai onko jokin muuttunut parissa vuodessa?
Aloittajan kertomista puhelinmyynti"työn" jättäisin laskuista, sillä homma ei lyö leiville jos viikossa tekee 35 tuntia työtä ja kuukausipalkka on alle 500 euroa. Mutta kai silläkin joku elää, en vaan tiedä ketään sellaista.
On olemassa paikkakuntia, joilla ei millään laskuopilla riitä kaikille töitä. Ei edes Helsingissä, en tiedä, miksi.
Aika uskomattomia työnhakusaavutuksia olen nähnyt niin suuntaan jos toiseenkin. Oma lapseni on meidän kaikkien suureksi hämmästykseksi saanut ne kunnolliset kesätyöt, joita on hakenut, mutta ei niitä ns. B-luokan paikkoja (= pienipalkkaisia osa-aikatöitä tms), joihin on otettu paljon huonommin opinnoissaan menestyneitä ja muuten "heikompia" työntekijöitä.
Kun sinun lapsesi sai töitä niin kaikki muutkin saavat? Av-logiikalla yleistetään yhden tapauksen perusteella.
Ainakaan täällä ei saa töitä, jos ei ole suhteita. Koskee nuoria ja aikuisiakin. Röyhkeys on myös hyvä taito töitä haettaessa - eikä se ole sama asia kuin aktiivisuus.
Eli siis sinun mukaasi osa hakijoista saa työn ja osa puolestaan ei, ja sen näkee ihmisestä jo etukäteen.Toisin sanoen työtä _eivät_ saa kaikki halukkaat.
Ne ei saa, ketkä sohvan perukoilta "vaivautuu" laittaan sähköposteja. Ne saa, ketkä kiertelee.
Ja seuraavalle: kyllä kiertelemällä saa muaaltakin kuin teollisuusalueilta. Kokemusta siitäkin, mutta teollisuusalueilta vaan saa ehkä helpommin. Ja ihan siistejä toimistohommian oon sielläkin tehnyt.
töitä vaikka mistä kun muut huuteli eiootöitäeiootöitä! Suhteilla eivät saaneet mitään ja työnantajat tykkäs! Se on se ryhti ja aktiivisuus! Yhtenä tällaisena kesänä lukiolaisellani taisi olla 3-eri työpaikkaa samaan aikaan vaikkakin kaikki oli osa-aikaisia! Pitkin kesää niitä napsi ja vain yksi oli siivousta. Ja tämä pikkukaupungissa jossa ei ole töitä!
Monella parikymppisellä olisi tarve koulutukseen liittyvälle harjoittelupaikalle, ja silloin ei sellainen lehdenmyynti tai siivous oikein pelitä.
Enkä nyt puhu siitä, että pitäisi heti päästä päällikkötason hommiin, vaan edes jotenkuten omaa alaa liippaavaan työpaikkaan, jonka opinahjo kelpuuttaa harjoitteluksi.
(Lehdenmyynti ymmärtääkseni on provisiopalkkaa, joten voi käydä kokemattomalle aika huonosti leiville?)
Minusta on aika hemmetin naiivia jonkun uhota täällä, että jos hänen paikkakunnallaan on tietynikäiselle ja tietyllä työkokemuksella varustetulle nuorelle onnistunut kesäduunin haku hyvin, se ilman muuta on sääntö kaikkialla ja kaikille nuorille. Tai muuten on "laiska plösö".
Tämä maisteri teki kyllä ensimmäisinä yliopistokesinään näitä nykyisin paskaduuneiksi nimitettyjä töitä, jopa siivoamista.
Sitten pikku hiljaa siirryin oman alan töihin, ensin osa-aikaisesti, sitten sijaiseksi ja nykyään mulla on jo virkakin.
Että en kyllä tajua, kuka on liian hieno tai koulutettu vaikka nyt siivoustöihin. Ja niitä riittäenee, jos vaan viitsii tosissaan hakea ja tekee työnsä kunnolla (itse ainakin sain väntää ihan hiessä, mutta tulipahan kuntoilukin siinä samalla).
Kun itse palkkaan uusia työntekijöitä, en tahdo näitä kermaperseitä, jotka eivät ole edes nuorena lianneet käsiään. Tulee epäilys laiskasta ja ylimielisestä vätyksestä, joka narisee siisteissä sisätöissäkin joka asiasta - ja saikuttaa, kun on vähän väsy tai paha mieli.
Meidän 16-v haki yhteen, pääsi sinne, mutta olisi päässyt myös kahteen muuhun paikkaan hakemattakin (tämän vuoden ja viime vuoden tet-paikat), 13-v kysyi yhteen paikkaan ja pääsi sinne. Pirkanmaalla asutaan ja täällä kyllä yleisesti puhutaan, ettei kesätöitä saa.
Aktiivisuutta kesätyön haku saattaa vaatia paljonkin, eikä kannata hakea niihin samoihin paikkoihin, mihin kaikki muutkin. Meillä itselläkin pieni perheyritys, ja ikinä ei kukaan ole meiltä kysynyt kesätyöpaikkaa. Jos joku reipas nuorimies (omat lapset tyttöjä ja "miesten työt" ei heitä kiinnosta) olisi kysynyt, olisi paikka saattanut osaksi kesää löytyä. Mutta ilmankin pärjätään, niin avointa hakua ei olla viitsitty ainakaan vielä laittaa...
Eli siis sinun mukaasi osa hakijoista saa työn ja osa puolestaan ei, ja sen näkee ihmisestä jo etukäteen.Toisin sanoen työtä _eivät_ saa kaikki halukkaat.
Ne ei saa, ketkä sohvan perukoilta "vaivautuu" laittaan sähköposteja. Ne saa, ketkä kiertelee.
kuka tahansa saa paikan, kunhan kiertelee. Miten huomioit väitteessäsi sen, että työn kysyntä ja tarjonta vaihtelevat rajustikin kausittain? Sekö ei vaikuta mihinkään mitenkään, vaan kaikki aktiiviset hakijat saavat aina paikan, oli heitä kuinka paljon tahansa?
verrattuna jota siinä lueteltiin.