Ennakkoperintöä?
Mitenhän tällaisessa tilanteessa kannattais tehdä... Isäni omistaa kesämökin peltoineen ja metsineen, muttei sitä juurikaan käytä. Minä ja siskoni sen sijaan käydään mökillä aina kun päästään. Tulee siis meille joskus tulevaisuudessa perintönä. Nyt mökki alkaa olla siinä kunnossa, että siellä pitäisi tehdä kaikenlaista korjausta ja kunnostusta. Isä on alkanut nyt puhua siitä, että meidän kuuluisi alkaa osallistumaan enemmän mökin kustannuksiin (korjaukset, vakuutukset, sähkö jne.), koska me sitä eniten käytetään ja hän ei juurikaan. Noh, olen kyllä valmis osallistumaankin kustannuksiin, koska haluan että mökki pysyy kunnossa. Mietin vaan omia laillisia oikeuksiani, meillähän ei ole siis mökkiin mitään oikeuksia koska ei sitä omisteta. Mitä jos isä vaikka joutuu taloudellisiin vaikeuksiin ja myy mökin, ja me ollaan sen ylläpidosta maksettu vuosia? Olisiko viisainta siirtää mökki ennakkoperintönä meille perillisille, tai esim. siirtää omistusoikeuksia meille kaikille (isälle, siskolle ja minulle)? Kannanottoja?
Kommentit (16)
jos joku ei olis sitä ostanut. Sun mielestä on ok omia ilmaiseksi mökki ja tähän saakka olet sitä käyttänyt maksamatta mitään kuluja. Nyt kun sulta pyydetään rahoja mökin kunnostukseen, niin alatkin miettimään omia etujasi. Pikkasen nyt kuulostaa säälittävältä omaneduntavoittelulta.
Siirtäkää mökki teidän lapsille. Ehtoihin kirjaatte isällenne ja itsellenne elinikäisen käyttöoikeuden. Säästätte perintöverosta tuhansia euroja!
Pitäähän lasten sitten maksaa siitä perintöverot kuitenkin. Ja oletan, että lapsilla ei ole siihen rahaa niin se kaatuu vanhemmille anyway.
Tuossa perinnön hyppäyttämisessä sukupolven yli säästää pitkällä aikavälillä veroja (kun verot menevät maksuun vain joka toinen sukupolvi) mutta slloin kun ne menevät maksuun, jollain sitä rahaa on oltava.
jos joku ei olis sitä ostanut. Sun mielestä on ok omia ilmaiseksi mökki ja tähän saakka olet sitä käyttänyt maksamatta mitään kuluja. Nyt kun sulta pyydetään rahoja mökin kunnostukseen, niin alatkin miettimään omia etujasi. Pikkasen nyt kuulostaa säälittävältä omaneduntavoittelulta.
Eikä olis lapsena ollut kattoa pään päällä jos vanhemmilla ei olis ollu asuntoa...
Ei tuo ole oman edun tavoittelua. Mutta onhan siinä pointtia, että mikä järki on laittaa omaa rahaa (paljon) kiinni sellaisesn jota ei omista.
Mitä jos isä vaikka tosiaan myykin mökin pois niin sitten on kivaa...
kodin lapselle kuin että sä haluaisit jonkun toisen mökin itsellesi ihan sen takia, koska joudut omat kulusi maksamaan. Ja jos isäsi ei käytä sitä mökkiä, niin oman viihtyvyytesi takia sä sitä remppaatkin eli ihan sua vartenhan ne rahat menisivät. Laske kuinka paljon olet säästänyt, kun sun ei ole tarvinnut ostaa mökkiä ja sitten niistä vuosista sähkä, vesi sun muut kulut mitä olet sitä käyttänyt perheesi kanssa. Sen verranhan sä voit käyttää rahaa isäsi mökkiin eikä sun tarvitse pelätä tulla hyväksikäytetyksi.
Tuossa perinnön hyppäyttämisessä sukupolven yli säästää pitkällä aikavälillä veroja (kun verot menevät maksuun vain joka toinen sukupolvi) mutta slloin kun ne menevät maksuun, jollain sitä rahaa on oltava.
Joo siis mulla on lapsia, mutta taas siskollani ei. Mikäs juttu tuo on, että verot menee maksuun joka toisella sukupolvella? Mökki on nimittäin siirtynyt jo montakin kertaa sukupolvelta toiselle... Täytyykin kysyä isältä, satutaanko me olemaan juuri se sukupolvi jonka ei tarttis veroa maksaa.
Olen siis ilman muuta suostunutkin kulujen maksamiseen, ja maksanutkin sinne jo tähän mennessä jotain pienempiä juttuja. Nyt kuitenkin isä toivoo, että osallistutaan siskon kanssa ihan yhtälailla hänen kanssaan kaikkiin mökkiin liittyviin kuluihin. Aikaa kuitenkin mökin perimiseen saattaa kulua useitakin vuosikymmeniä (toivottavasti), jona aikana voi sattua ties mitä. Kiva sitten jos isä vaikka velkaantuu tai ryyppää kaiken, niin sitten joku toinen korjaa potin, mihin itse on vuosikausia satsannut.
ja siitä menee lahjavero, joka on isompi kuin perintövero.
http://prosentti.vero.fi/Pelalaskuri/EtusivuPerintovero.aspx
http://www.vero.fi/fi-FI/Henkiloasiakkaat/Lahjan_saaminen_ja_antaminen/…
Vaihtoehto yksi vois olla, että ostatte sen siskosi kanssa, eipä olis pelkoa, mitä isä joskus tekee tai jättää tekemättä.
Mä en kehtais alkaa ruikuttaa mitään ennakkoperintöä. Jos isä sen jotenkin itse tajuaisi, niin voihan se alkaa antamaan sen pienen määrän teille omistuksesta, jonka verottomana voi lahjoittaa, se summa ei ole kovinkaan iso.
Mikäs juttu tuo on, että verot menee maksuun joka toisella sukupolvella? Mökki on nimittäin siirtynyt jo montakin kertaa sukupolvelta toiselle... Täytyykin kysyä isältä, satutaanko me olemaan juuri se sukupolvi jonka ei tarttis veroa maksaa.
Tuota, veron maksaa se kuka perinnön saa. Perinnöstähän voi luopua ja siirtää sen omille lapsille - silloin LAPSET maksavat perintöveron.
"Verot joka toiselle sukupolvelle" tarkoittaa sitä, että jos joka toinen sukupolvi siirtäisi perinnön lapsilleen niin silloinhan verokin maksetaan vain joka toinen sukupolvi (=perintötapaus).
ESIMERKKI:
1 000 000 € omaisuus menee perinnöksi. Jos vaikka 100 vuodessa on 4 sukupolvea ja jokainen sukupolvi perii suoraan niin silloin menis perintöveroa (käytän teoreettista esimerkkiä) 4 kierrosta ja oletetaan 20 % / kierros. Lopputulema: 4 perintökierroksen jälkeen jää 400 000. Veroihin on siis mennyt 600 000.
Jos taas perinnöstä luovutaan 2 kierroksella niin tulee vastaavasti vain 2 perintökierrosta josta menee verot. Lopputulema: perintökierrosten jälkeen jää 640 000.
Näin siis pitkällä aikavälillä.
Ei nyt varsinaisesti ole pelkoa, että isä tekisi oharit. Kyseessä on kuitenkin meille kaikille rakas paikka ja isälle on tärkeää, että se pysyy suvulla. Isä on kuitenkin jotenkin menettänyt kiinnostuksensa mökkiä kohtaan aivan täysin ja kokee sen lähinnä rahareiäksi.
En mä taida jaksaa tästä alkaa mitään vääntämään. Onhan se niinkin, että isä on aikoinaan mökin itselleen lunastanut muilta sisaruksilta ja minä sitä vapaasti käyttänyt. Toki olen omat kuluni siitä maksanut, ja muuta pientä ylimääräistä korjauksiin, mutten ole varsinaiseen mökin ylläpitokustannuksiin osallistunut.
Jos isä sen jotenkin itse tajuaisi, niin voihan se alkaa antamaan sen pienen määrän teille omistuksesta, jonka verottomana voi lahjoittaa, se summa ei ole kovinkaan iso.
Kiinteistöstä ei voi lahjoittaa euromääräistä osaa, vain määärosia (esim. 1/4 tai 1/2). Olisi aika pieni määräosa kesämökistä semmoinen, jonka arvo on alle 4000 euroa kolmessa vuodessa...
Tuota, veron maksaa se kuka perinnön saa. Perinnöstähän voi luopua ja siirtää sen omille lapsille - silloin LAPSET maksavat perintöveron.
"Verot joka toiselle sukupolvelle" tarkoittaa sitä, että jos joka toinen sukupolvi siirtäisi perinnön lapsilleen niin silloinhan verokin maksetaan vain joka toinen sukupolvi (=perintötapaus).
ESIMERKKI:
1 000 000 € omaisuus menee perinnöksi. Jos vaikka 100 vuodessa on 4 sukupolvea ja jokainen sukupolvi perii suoraan niin silloin menis perintöveroa (käytän teoreettista esimerkkiä) 4 kierrosta ja oletetaan 20 % / kierros. Lopputulema: 4 perintökierroksen jälkeen jää 400 000. Veroihin on siis mennyt 600 000.
Jos taas perinnöstä luovutaan 2 kierroksella niin tulee vastaavasti vain 2 perintökierrosta josta menee verot. Lopputulema: perintökierrosten jälkeen jää 640 000.
Näin siis pitkällä aikavälillä.
AAH! Ihanaa, kiitos rautalankaväännöstä! Kuulostikin ihmeelliseltä jutulta tuo verojen hyppääminen yli... Hehee.
Jos isä sen jotenkin itse tajuaisi, niin voihan se alkaa antamaan sen pienen määrän teille omistuksesta, jonka verottomana voi lahjoittaa, se summa ei ole kovinkaan iso.
Kiinteistöstä ei voi lahjoittaa euromääräistä osaa, vain määärosia (esim. 1/4 tai 1/2). Olisi aika pieni määräosa kesämökistä semmoinen, jonka arvo on alle 4000 euroa kolmessa vuodessa...
ja miksi ei voisi antaa vuodessa sen 1/2000 osaa= :DD
mutta siten, että hallintaoikeus säilyy isällä, silloin kauppasumma (verottajan hyväksymä minimi) saadaan aika alhaiseksi ja sitä kautta verot pienemmiksi.
Erona vain se, että sisärukset eivät halunneet mökkiä itselleen ja minä ja minun perheemme olimme ainoat, jotka mökkiä käyttivät ja suuria korjauksia kustannuksineen oli tulossa.
Päädyimme siihen, että vanhempani antoivat mökin minulle ennakkoperintönä. Tämä otetaan sitten aikanaan huomioon perinnön jaossa, joten sisärukset eivät jää mistään paitsi.
Ensin piti arvioida kiinteistön arvo. Tähän voi käyttää jotain asiantuntijaa ja vertailla vastaavien hintoja. Meilä sikäli helpompaa, että mukana ei ollut metsää eikä peltoja.
Sitten vain tehdään paperit. Tein ne netin kautta saatavan asiakirjamallin mukaan. (Meille laitettiin myös kohta, että aviopuolisoilla ei ole oikeutta tähän ennakkoperintöön.) Meillä lahjoittajia oli 2 eli kummatkin vanhempani, joten papereita tehtiin kahdet. Tarvittiin myös 2 allekirjoittajaa, jotka eivät ole sukulaisia tms. jäävejä.
Paperit toimitettiin verottajalle, ja aika pian tuli perintövero maksuun. Vero olisi ollut pienempi, jos vanhemmille olisi jätetty ikuinen käyttöoikeus, mutta mieluummin maksoin enemmän. Näin voi vapaasti tehdä kiinteistölle mitä halua, vaikka myydä tarvittaessa ilman vanhempien lupaa.
Ap, ota selvää, mikä voisi olla kiinteistön verotusarvo, joka on paljon käypää arvoa pienempi. Sitten lasket perintöveron suuruuden. Teillä on kaksi saajaa, joten vero on pienempi kuin yhdellä olisi. Minulla taas oli siksi pienempi, kun lahjoittajia oli kaksi. Näin voit ennakoida, paljonko veroa menee.
Siirtäkää mökki teidän lapsille. Ehtoihin kirjaatte isällenne ja itsellenne elinikäisen käyttöoikeuden. Säästätte perintöverosta tuhansia euroja!