Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko täällä ketään, jolla on PCOS?

Vierailija
10.04.2022 |

Minulle diagnosoitiin hetki sitten PCOS, kun minulle tehtiin ultraäänitutkimus gynekologikäynnin yhteydessä. Tutkimuksessa havaittiin, että molemmissa munasarjoissani on useampi rakkula. Olin kyllä epäillyt PCOS:ää jo aiemmin ennen ehkäisypillereiden syömisen aloittamista, sillä kuukautiskiertoni ovat aina olleet melko pitkiä (n. 35-40 päivää), ja karvoitukseni melko runsasta. Gynekologini ei kuitenkaan ollut kovin huolissaan havainnosta, sillä vaikka olin vasta juuri tutkimusta ennen lopettanut hormonaalisen ehkäisyn käytön, oli kohtuni limakalvo paksuuntunut jo huomattavasti. Tästä syystä hän epäili, että olin ovuloinut ja kuukautiseni tulisivat alkamaan pian - ja kuinka ollakaan, 34 päivää pillereiden syömisen lopetettuani kuukautiseni alkoivatkin suureksi yllätyksekseni! En siis ole hirvittävän huolissani PCOS:tä nimenomaan raskautumisen/säännöllisten ovulaatioiden kannalta, sillä kuukautiseni ovat kuitenkin aina tulleet "ajallaan" pitkähköistä kierroista huolimatta, enkä ole koskaan menettänyt niitä useiksi kuukausiksi.

Muut PCOS:n oireet (runsas karvoitus, tummentumat kainaloissa, lievä akne, ohuet hiukset...) kuitenkin häiritsevät, ja koska äitiys ehdottomasti olisi haaveissa tulevaisuudessa, haluaisin parantaa hormonitoimintaani. Olen tehnyt valtavan muutoksen ruokavaliooni ja lopettanut käytännössä kaikkien sokereiden syömisen, vaikka ennen söinkin herkkuja usein. Sokerikoukusta irti pyristely on ollut vähän kivuliasta, mutta luettuani insuliinin ja sokereiden yhteydestä PCOS:än koen, että tämä on oikea päätös. Välttelen myös hedelmiä enkä ylipäätään syö kovin usein; yritän siis kaikin puolin pitää verensokerini alhaisena. En ole kuitenkaan aloittanut ketogeenistä ruokavaliota, koska haluan aluksi kokeilla, toimisiko tämä. Syön siis vieläkin esim. tummaa/basmatiriisiä, perunaa ja täysjyvää. Tiedän kuitenkin, että joidenkin naisten on täytynyt aloittaa ihan ketoruokavalio oireiden helpottamiseksi.

Liikunnasta sen verran, että joogaan ja kävelen joka päivä. Luin, että hyvin intensiivinen treenaaminen voi vain pahentaa oireita kortisolin erittymisen vuoksi, mutta lihaskuntotreenin pitäisi olla erityisen hyväksi hormonitoiminnalle. Aikeissa onkin salikortin hankkiminen, ja luonnonvesien lämmettyä aion myös uida säännöllisesti toivottavasti pitkälle syksyyn asti.

Lisäksi olen tutkinut erilaisten lisäravinteiden vaikutusta insuliiniin, ja ostinkin juuri inositolia ja NAC:ia sekä sinkkitabletteja ihan vain testatakseni niiden vaikutusta oireisiini. Berberiinikin kiinnostaa.

Olisi todella, todella mukavaa kuulla muista naisista, joilla on PCOS! Miten teille todettiin PCOS ja oletteko te muuttaneet ruokavaliotanne, liikuntatapojanne tai ottaneet ravintolisiä käyttöön diagnoosin saatuanne? Inositolin ja berberiinin käytöstä kiinnostaisi kuulla kokemuksia :) Ovatko oireet helpottuneet näiden toimien myötä? Kiinnostaisi myös kuulla, jos joku on kokeillut syödä nimenomaan verensokeria madaltavasti; onko se toiminut, vai onko ketogeeninen ruokavalio ollut sinulle parempi vaihtoehto? Onko teillä ollut hankaluuksia tulla raskaaksi luonnollisesti, vai onko se sujunut helposti? Vertaistuen vuoksi olisi myös mukavaa kuulla, minkälaisia oireita teillä on. Itseäni häiritsee eniten juuri karvankasvu.

Kommentit (8)

Vierailija
1/8 |
10.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heip 🙂 Vastaan ihan nopsaan. Itse olen tällainen tapaus että vain e-pilleri auttaa. Pitää mut fyysisesti ja psyykkisesti kunnossa. Oireena nykyään vain lievä akne/rasvoittuva iho. Painon kanssa ei ole ongelmia ollut koskaan mutta kuitenkin ennen ilman e-pilleriä ollessa oli järjetön makeanhimo AINA. Kokeilin kaikki mahdolliset ruokavaliot (aknen takia) kun diagnoosia ei vielä ollut, kivasti tuli turhaan itseä syyllistettyä. Ruokavalio on tärkeä osa hoitoa mutta ei mikään keto ym. ihmeitä tehnyt mulla ainakaan. Puhdasta sokeria syön harvoin mutta siis herkuttelen välillä ja ihan normaali ruokavalio muuten. Lapset ei ole mulle itselle ajankohtainen asia nyt.

Vierailija
2/8 |
11.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö sulle ap annettu Metforemia? Pyydä ihmeessä siinä vaiheessa kun haaveilet raskaaksitulemisesta.

On hyvä merkki jos kuukautiset tulee suht säännöllisesti, mutta muista että kuukautisten säännöllisyys vaikuttaa muuhunkin kuin raskautumiseen. Jos ei tule menkkoja, alkaa luusto ohentua ja pahimmillaan johtaa aikaisempaan osteoporoosiin.

Olen pcos:sta huolimatta saanut 2 tervettä lasta. Tsemppiä sulle!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/8 |
11.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Heip 🙂 Vastaan ihan nopsaan. Itse olen tällainen tapaus että vain e-pilleri auttaa. Pitää mut fyysisesti ja psyykkisesti kunnossa. Oireena nykyään vain lievä akne/rasvoittuva iho. Painon kanssa ei ole ongelmia ollut koskaan mutta kuitenkin ennen ilman e-pilleriä ollessa oli järjetön makeanhimo AINA. Kokeilin kaikki mahdolliset ruokavaliot (aknen takia) kun diagnoosia ei vielä ollut, kivasti tuli turhaan itseä syyllistettyä. Ruokavalio on tärkeä osa hoitoa mutta ei mikään keto ym. ihmeitä tehnyt mulla ainakaan. Puhdasta sokeria syön harvoin mutta siis herkuttelen välillä ja ihan normaali ruokavalio muuten. Lapset ei ole mulle itselle ajankohtainen asia nyt.

Heippa! :) Kiitos vastauksesta! Ikävä kuulla, etteivät ruokavalio ja elämäntavat ole auttaneet riittävästi mielialasi ja kroppasi tasaantumiseen... Hyvä kuitenkin, että sinullekin on löytynyt apu! E-pillerit helpottivat kyllä itsellänikin fyysisiin oireisiin, mutta sitten vaihdoin (androgeeniseen) minipilleriin, mikä luonnollisesti vain pahensi tilannetta. Koska äitiys olisi toiveissa parin vuoden sisään, koen paremmaksi olla nyt ilman hormonaalisti ehkäisyä ja seurailla ovulaatioitani. Yritän itsekin olla vaipumatta itsesyytöksiin, eihän meistä kukaan ole halunnut syntyä tällaisen syndrooman kanssa.

Vierailija
4/8 |
11.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö sulle ap annettu Metforemia? Pyydä ihmeessä siinä vaiheessa kun haaveilet raskaaksitulemisesta.

On hyvä merkki jos kuukautiset tulee suht säännöllisesti, mutta muista että kuukautisten säännöllisyys vaikuttaa muuhunkin kuin raskautumiseen. Jos ei tule menkkoja, alkaa luusto ohentua ja pahimmillaan johtaa aikaisempaan osteoporoosiin.

Olen pcos:sta huolimatta saanut 2 tervettä lasta. Tsemppiä sulle!

Hei, mitään lisäohjeita tai lääkityksiä ei annettu! Tämä monirakkulaisuus siis todella havaittiin ihan vaan ultraäänen ohella, ja suunnilleen sivumainintana kerrottiin, että kyseessä on luultavasti PCOS. Veriarvojahan minulta ei tosin katsottu, mutta oirekuva täsmää sen verran hyvin, että uskon kyllä diagnoosin olevan oikea. Hyvä huomio tuo menkkojen ja osteoporoosin yhteys. Onneksi kuukautiseni eivät tosiaankaan muistaakseni koskaan ole jääneet tulematta, se olisi kyllä huolestuttavaa. Nyt toivon vain voivani lyhentää kiertoja ja helpottaa muita oireitani.

Ihanaa kuulla, että olet kuitenkin saanut lapsia taudista huolimatta! :) Lukemani perusteella aika moni tulee kyllä raskaaksi luonnollisesti, vaikka terveydenhuollon puolelta annettu kuva voi aluksi vaikuttaa synkältä. Pidän tuon metformiinin mielessä sitten, kun raskaus alkaa tulla ajankohtaiseksi, ja kiitos tsempeistä!

Vierailija
5/8 |
11.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palstahullu vauhdissa.

Vierailija
6/8 |
11.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Palstahullu vauhdissa.

Täh :D Olen kyllä ihan oikea ihminen jolle on oikeasti juuri diagnosoitu PCOS ja joka yrittää etsiä tietoa ja vertaistukea kaikin keinoin. Varmaan itsekin yrittäisit, jos sinulla naisihmisenä kasvaisi karvaa pyllystä napaan asti, ja haluaisit tulla äidiksikin?

Vierailija
7/8 |
11.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äidiksi tulee ihan normaalisti. Mulla on pcos ja kaksi lasta, ihan luomusti saatu ja kaverillani on viisi lasta, nekin ihan luomusti tulleet.

Vierailija
8/8 |
11.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

PCOS ultrattu ja oikeastaan vaan todettu, mitään apua ei ole tarjottu. Hormonivalmisteet eivät sovi minulle muutenkaan. Ihokarvat, lievä aikuisiällä puhjennut akne ja paino ongelmina, kuukautiset kellontarkat aina 2. koronapiikkiin saakka, niistä ei huomaa. En ole lapsihaaveinen.