Yhteishuoltajuus käytännössä
Lähivanhemmalla kaikki vastuu, kuten kasvatus ja koulunkäynti. Etävanhempi saa tehdä niin usein ohareita ja pelata sikaa kuin sitä itseään huvittaa. Lähi saa nähdä lapsen pettymykset ja joutua sylkykupiksi etävanhemman teoista. Sitten kun etä on lapsen kanssa niin saa viettää aina "viikonloppua", kaikki on yhtä juhlaa. Hampaiden pesut ja säännölliset ruoka-ajat voi unohtaa, tilalle herkkuja mahan täytteeksi ja valvottuja iltoja, niin että lapsi on väsynyt ja kärttyinen palatessaan lähivanhemman luo.
Yksinhuoltajuuden saamiseksi saa tehdä kauhean työn jos etä laittaa kampoihin tai jos "kunnollista" syytä yhteishuoltajuuden purkuun ei ole.
Tätä sitten vielä oikein tyrkytetään puoliväkisin, kun mennään lapsen asioista sopimaan lastenvalvojalle. Jos en olisi ollut niin naiivi niin olisin allekirjoittanut paperin vasta sitten kun siinä lukee yksinhuoltajuus!
Olkoon tämä varoituksen sanana niille, jotka ovat aikeissa erota puolikelvottomasta isästä, jonka elämän prioriteetit pyörivät vain oman navan ympärillä.
Kommentit (30)
Minkä ikäinen lapsi on? Koska lapsi on kirjoilla luonasi, saat sinä valita lapsen asuinpaikan. Ainoastaan ulkomaille muuttoon tarvitset etän suostumuksen. Koulu määräytyy myös asuinpaikan mukaan, eli tämäkään ei sinänsä ole ainakaan alaluokilla ongelma. Mitä konkreettista kiusaa pelkäät etän taholta? Siinä olen samaa mieltä, että lastenvalvojat ovat usein juuri tuollaisia hymisijöitä, he vaan eivät virkansa puolesta oikein voi valita kumman vanhemman "puolella" ovat.
Tosiasia on se, että silloin kun lapsi on isän luona, niin sinä et pysty puuttumaan siihen mitä he tekevät. Jääkö hampaat pesemättä tai ei. Ainoastaan tuohon juomiseen ja sen tapaiseen pystyt puuttumaan ja tietty muihinkin asioihin, mitkä konkreettisesti ovat haitallisia lapselle. Näihin oletkin puuttunut, olemalla antamatta lasta. Juuri näin pystyt toimimaan. Lapsellasi tuntuu olevan vastuuton isä, ja tätä ei yksinhuoltajuus muuta mihinkään. Tosi kurja tilanne, mutta et ole sen kanssa yksin. Tuo on aika tyypillista. Tsemppiä!
vajaan vuoden käyntien tulos tasan 0, onko seuraava (ainoa) vaihtoeto soittaa tosiaan lastensuojelun päivystykseen? Kuka se on jonka pitää puuttua? Minä tietenkin olen antamatta lapsia etälle mutta miten tuollaiseen puututaan ja muutosta saadaan aikaan niin että lapsi voisi tavata etä-vanhempaansa turvallisesti? En ole ap, mutta samassa jamassa...
vajaan vuoden käyntien tulos tasan 0, onko seuraava (ainoa) vaihtoeto soittaa tosiaan lastensuojelun päivystykseen? Kuka se on jonka pitää puuttua? Minä tietenkin olen antamatta lapsia etälle mutta miten tuollaiseen puututaan ja muutosta saadaan aikaan niin että lapsi voisi tavata etä-vanhempaansa turvallisesti? En ole ap, mutta samassa jamassa...
Eihän siihen voi kukaan viranomainen käskeä tai puuttua. Ainoa miten voi puuttua on olla antamatta lapsia, jos epäilee, että isä juo. Ihan pyllystä, mutta näin se vaan on.
Yksinkertaisesti, lasta ei ole pakko luovuttaa, jos epäilee, että lapsi kärsii tilantesta. Ei aikuisen äiti-ihmisen tarvitse keneltäkään lupaa kysellä, ollessaan lapsen puolella. Estävälle vanhemmalle voidaa toki määrätä uhkasakko, mutta se on ihan äärestä harvinaista.
Eihän siihen voi kukaan viranomainen käskeä tai puuttua. Ainoa miten voi puuttua on olla antamatta lapsia, jos epäilee, että isä juo. Ihan pyllystä, mutta näin se vaan on.
ongelmana on se, että etä on ihan selvinpäin kun tulee hakemaan lasta, mutta erehtyi kerran olemaan ympäripäissään tuodessaan lasta kotiin. Soitin lastenvalvojalle samantien ja sovin ajan. Käytiin keskustelemassa asiasta ja etä ehkä vähän säikähti, ei ole nyt juonut silloin kun lapsi on ollut hänellä. Lastensuojeluilmoituksen teen, jos seuraavakerta tulee. Sitä virhettä en ainakaan tee, että katson läpi sormien.
venkslaamista se on, vaikka olisikin yksinhuoltajuus.
Lastenvalvoja sano... Eikö vanhemmuuteen kuulu itsenäiset päätökset? Voi nyyh, jos isän luona eletään, kuin siat pellossa ja isä on vähän humalassa, antaa mennä vaan. Hypitään ilosta ja riemusta, kun lapsi lähti, nyt sitä sitten päästään vapaasti serkunkumminkaiman häihin, jee...
Entä yleinen välinpitämättömyys? "Hampaiden pesut ja säännölliset ruoka-ajat voi unohtaa, tilalle herkkuja mahan täytteeksi ja valvottuja iltoja, niin että lapsi on väsynyt ja kärttyinen palatessaan lähivanhemman luo" viittaan tähän...
Ap piti värittää värityskirjaansa isälle alkoholi-ongelma, että myöntäilijät puolellensa.
mutta kun on mt-lääkitys samanaikaisesti.. enkä koskaan voi titää montako juo ja miten vaikuttaa. Olen siis hankala enkä anna lasta tapaamisiin..tosin lapsi ei itsekään ole järin innokas menemään..
Mielipahan ja pettymysten kanssa on jokaisen opittava elämään, rakastamisen ja perustarpeista huolehtimisen lisäksi, lähivanhemman yksi tärkein tehtävä on tuottaa pettymyksiä lapsilleen ja tuettava lasta mukautumaan niihin kahteen vaihtoehtoon, että isä joko tulee tai ei. Ja aina muistaa, että on A ja B suunnitelma. Mutta ei missään nimessä niin, että jos isä ei tule, niin on jotain lohtu kivaa vaan pettymys pitää käsitellä.