Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Neurologin tutkimus:nipisteli käsivarsia niin, että aivan mustelmilla. Normaalia?

Vierailija
12.04.2012 |

Olin eilen päivystyksessä yliopiston sairaalassa käden etenevän puutumisen, tunnottomuuden ja heikkouden vuoksi (en voi enää esim. leikata lihaa, nostaa housuja jalkaan, pestä hiuksia jne). Minua pyyhälsi tutkimaan nuorehko naisneurologi, joka sen lisäksi että naureskeli ja vähätteli oireitani, teki neurologisen tutkimuksen käteen, johon ilmiesesti (?) kuului käsivarren nipistely kovaa monesta eri kohtaa (kynsillä). Onko tuo aivan normaali tutkimus? Voihan näin olla, mutta sen jälkeen miten tuo lääkäri käyttäytyi minua kohtaan, tuli mieleen että tuo oli vain jotain itse keksimäänsä kidutusta :D (muistona minulla on mojovat 4 violettia mustelmaa käsivarressa).

Mitä mieltä olette?

Kommentit (56)

Vierailija
21/56 |
12.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyse ei ole siitä ettenkö tulisi lääkärien kanssa toimeen. Neurologian polilla pks:lla vuosien myötä en ole tavannut kuin erittäin fiksuja, potilaitaan kuuntelevia ja empaattisia neurologeja, joukossa todella huippuammattilaisiakin. Siksi yllätyinkin kovasti, kun tällainen persoonallisuushäiriöinen neurologi ilmaantui yllättäen arvossa pitämäni ammattikunnan joukkoon. Ehkä hän pikkuhiljaa siirtyy tutkijantyöhön, pois "ärsyttävän" potilasmassan vuorovaikutuksesta...

Vierailija
22/56 |
12.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hartiat kai ovat tavallisen jumissa, teen niska-hartiajumpan 2-3 x viikossa, eli eivät aivan hirveät ole.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/56 |
19.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka päivystykseen viikonloppuna jos et tk:n kautta saa lähetettä neurolle. Pakkohan tuo on tutkia kunnolla. Neurologin käytös kuulostaa todella oudolta. Esittikö hän edes mitään arvailuja oireiden syystä? Jatkotutkimuksiin ei tainnut lähettää ollenkaan?

Päivystykseen et kyllä mene vaivasi kanssa, ellei sitten oireisto etene yhtäkkisesti päivystysaikana. Tuollaisen pitkään jatkuneen, hieman epämääräisen vaivan kanssa päivystykseen menemällä saat vain itsesi sekä vastaanottavan lääkärin ahdistumaan kahta kauheammin, se ei edesauta asian selvittämistä. Juuri ei-päivystyksellisten asioiden valittaminen päivystyksessä aiheuttaa sen, että kaikki saavat odottaa sitten sen 5-6 tuntia. Ja tämä ei ollut tarkoitettu AP:n haukkumiseksi, vaan kritiikiksi sille urpolle, joka kehoittaa menemään ei-päivystyksellisen vaivan takia päivystykseen. Toki vaivasi täytyy asiallisesti selvittää. Välillä tosin on myös niin, ettei kaikelle löydy somaattista syytä. T. Lääkäri

Itse olen tuommoisen vaivan kanssa mennyt päivystykseen muutamia kertoja.

Yleensä olen saanut lähetteen päivystävälle neurologille ja saanut lääkekuurin joko osastolla (suonensisäisesti) tai kotona (tablettimuotoisena).

Ohjeistuken päivystykseen hakeutumisesta olen saanut sairauttani hoitavalta neurologilta, ja luotan enemmän hänen sanaansa kuin jonkun palstalla lääkärinä esiintyvän hyypän.

t. urpo

Vierailija
24/56 |
19.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi et AP viestin alussa heti kertonut, että olet vuosia käynyt neuron polilla ja sinulla on joku autoimmuunisairaus jne. Ja millä lääkkeellä olet aivopainetta hoitanut? Käsittääkseni kohonnutta aivopainetta hoidetaan shuntilla, ei lääkkeillä... Uskon, että sinut on tutkittu täysin asiallisesti. Te monisairaat potilaat olette lääkäreille hyvin haasteellisia hoidettavia kun monen "harrastus" elämässä on todeta itsessään uusia vikoja ja rampata lääkärissä.

Vierailija
25/56 |
19.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vasen käsi on voimaton, puutunut ja tunnoton etu- ja keskisormea lukuunottamatta. En saa esim. aukaistua maitopurkkia enkä syötyä normaalisti haarukalla ja veitsellä (ei tarpeeksi voimaa haarukan pitämiseen). Saatika pidettyä suihkua tai kuivattua ihoani vasemmalla kädelläni. Tai kannettua lautaspinkkaa pöytään perheen ateriaa varten.

Kädestä on nyt jälleen n. viikon aikana lähtenyt taas vähän lisää voimaa ja tunnottomuutta tullut lisää. Mutta eihän tässä mitään hätää, kun tuo ENMG:kin on jo 2 kk:n päästä. Magneettirtg kaulasta sentään on jo 1,5 kk kuluttua. Antibioottikuuri mennyt viikon, ei mitään vaikutusta.

Juu, on varmaan ihan psyykkistä vaivaa tämä. Voi sanonko mitä...

Vierailija
26/56 |
19.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka päivystykseen viikonloppuna jos et tk:n kautta saa lähetettä neurolle. Pakkohan tuo on tutkia kunnolla. Neurologin käytös kuulostaa todella oudolta. Esittikö hän edes mitään arvailuja oireiden syystä? Jatkotutkimuksiin ei tainnut lähettää ollenkaan?

Päivystykseen et kyllä mene vaivasi kanssa, ellei sitten oireisto etene yhtäkkisesti päivystysaikana. Tuollaisen pitkään jatkuneen, hieman epämääräisen vaivan kanssa päivystykseen menemällä saat vain itsesi sekä vastaanottavan lääkärin ahdistumaan kahta kauheammin, se ei edesauta asian selvittämistä. Juuri ei-päivystyksellisten asioiden valittaminen päivystyksessä aiheuttaa sen, että kaikki saavat odottaa sitten sen 5-6 tuntia. Ja tämä ei ollut tarkoitettu AP:n haukkumiseksi, vaan kritiikiksi sille urpolle, joka kehoittaa menemään ei-päivystyksellisen vaivan takia päivystykseen. Toki vaivasi täytyy asiallisesti selvittää. Välillä tosin on myös niin, ettei kaikelle löydy somaattista syytä. T. Lääkäri

Itse olen tuommoisen vaivan kanssa mennyt päivystykseen muutamia kertoja.

Yleensä olen saanut lähetteen päivystävälle neurologille ja saanut lääkekuurin joko osastolla (suonensisäisesti) tai kotona (tablettimuotoisena).

Ohjeistuken päivystykseen hakeutumisesta olen saanut sairauttani hoitavalta neurologilta, ja luotan enemmän hänen sanaansa kuin jonkun palstalla lääkärinä esiintyvän hyypän.

t. urpo

Jos luit viestini tarkkaan, siinä luki ELLEI OIREISTO PAHENE PÄIVYSTYSAIKANA. Jos ihmisellä on ollut jonkinlainen oireisto viisi vuotta, eikä se ole muuttunut miksikään, niin silloin sitä ei ole syytä päivystysaikana valittaa. Jos taas on jokin krooninen vaiva, joka PAHENEE, on varmasti päivystyksellisestikin joskus syytä asiaan ottaa kantaa. Että usko vaan sairauttasi hoitavaa neurologia, koska tuskin sinullekaan on sanottu, että käy vain puhumassa vanhasta vaivastasi päivystyksessä, jos haluat, vaikka se ennallaan olisikin.. vai?

Vierailija
27/56 |
19.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vasen käsi on voimaton, puutunut ja tunnoton etu- ja keskisormea lukuunottamatta. En saa esim. aukaistua maitopurkkia enkä syötyä normaalisti haarukalla ja veitsellä (ei tarpeeksi voimaa haarukan pitämiseen). Saatika pidettyä suihkua tai kuivattua ihoani vasemmalla kädelläni. Tai kannettua lautaspinkkaa pöytään perheen ateriaa varten.

Kädestä on nyt jälleen n. viikon aikana lähtenyt taas vähän lisää voimaa ja tunnottomuutta tullut lisää. Mutta eihän tässä mitään hätää, kun tuo ENMG:kin on jo 2 kk:n päästä. Magneettirtg kaulasta sentään on jo 1,5 kk kuluttua. Antibioottikuuri mennyt viikon, ei mitään vaikutusta.

Juu, on varmaan ihan psyykkistä vaivaa tämä. Voi sanonko mitä...

Olet saanut lähetteen magneettiin ja ENMG-tutkimukseen, eli oireesi selvittely on aloitettu ja ko. tutkimuksissa varmasti selviää, jos kyse on jostakin vakavasta. Eli missä ongelma?

Vierailija
28/56 |
19.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet saanut lähetteen magneettiin ja ENMG-tutkimukseen, eli oireesi selvittely on aloitettu ja ko. tutkimuksissa varmasti selviää, jos kyse on jostakin vakavasta. Eli missä ongelma?

siinä että ajat ovat monen viikon päässä. Jos olisi paljon rahaa niin ap voisi käydä yksityisellä (ja ihmiset väittävät ettei rahalla voi ostaa onnea tai tässä tapauksessa mielenrauhaa..)

Vierailija
29/56 |
19.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

siinä että ajat ovat monen viikon päässä. Jos olisi paljon rahaa niin ap voisi käydä yksityisellä (ja ihmiset väittävät ettei rahalla voi ostaa onnea tai tässä tapauksessa mielenrauhaa..)

Ymmärtäähän sen, että odottaminen on hanurista, mutta toisaalta jos olisi epäily jostakin vakavasta, nuo tutkimukset olisi kyllä ohjelmoitu sieltä yliopistoklinikasta käsin. Yliopistosairaalassa tutkitaan kaikkea välillä liiankin kanssa.

Vierailija
30/56 |
19.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mitä se viipalekuvaus maksaa yksityisellä, 500 euroa? Vaakakupissa raha ja EHKÄ jokin etenevä tila, niin....

Vierailija
31/56 |
19.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

En todellakaan usko, että ette itse menisi hoidettavaksi, jos raajasta alkaisi kadota tunto ja voima yhä etevässä määrin? Jos se olisi aivan uusi oire lisäksi, joka ei missään nimessä kuulu aiemman autoimmuunisairauden oirelistan joukkoon.

Niin, ei kai tuolla alkuperäisellä viestillä, missä kyselin että kohteliko neurologi minua asiallisesti nipistellessään ihoni mustelmille kynsillään, ollut mitään tekemistä sairastamallani autoimmuunisairauden kanssa (kyselit miksi en kertonut siitä viestissäni)?

Intrakraniellin hypertension hoitoon on olemassa moniakin eri lääkkeitä, luepa hieman lisää, niin tietosi voivat karttua :). Vasta jos lääkehoito ei onnistu, joudutaan kirurgisesti korjaamaan tilannetta eli asentamaan shuntti.

Vierailija
32/56 |
20.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Intrakraniellin hypertension hoitoon on olemassa moniakin eri lääkkeitä, luepa hieman lisää, niin tietosi voivat karttua :). Vasta jos lääkehoito ei onnistu, joudutaan kirurgisesti korjaamaan tilannetta eli asentamaan shuntti.

Kortisoni? IV-mannitoli? Terveysportin mukaan hoito on shuntti. No, toivottavasti saat vaivaasi selvyyden, eikä ole vakavaa. Korkea aika mennä nukkumaan.

Vierailija
34/56 |
20.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos sattuisi sairastumaan. Pikaisesti pääsee tutkimuksiin ja parhaat erikoislääkärit konsultoidaan tarpeen niin vaatiessa. Siinä jäävät varmasti tavallisen lähiöäidin magneettikuvat jonon päähän muutaman kuukauden kuluttua otettavaksi, ei sen väliä pärjääkö arjessa vai ei.

Vierailija
36/56 |
20.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Intracranial Hypertension Research Foundationin sivuilta (Medication and Surgery):

"Carbonic anhydrase is a crucial enzyme needed in the production of cerebrospinal fluid. When this enzyme is suppressed, production of CSF decreases, which also lowers intracranial pressure.

The most common carbonic anhydrase inhibitor and the main drug used to treat chronic IH is acetazolamide (Diamox). Methazolamide (Neptazane), a similar drug from the same family as acetazolamide, can also be prescribed. Other drugs with carbonic anhydrase inhibiting properties include furosemide (Lasix) and topiramate (Topamax)."

Vierailija
37/56 |
20.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

menisit yksityiselle? Aika huolestuttavalta kuulostaa oireesi vaikken mikään lekuri olekaan. Voihan tuo huonokäytöksinen neurologi olla väärässä ja sinun pitäisi päästä äkkiä hoitoon.

Vierailija
38/56 |
20.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asiaan: Olihan minulla tosiaan todella paha flunssa ennen voimattomuuden alkamista. Toisaalta oireet ovat edenneet aika hitaasti, joten en tiedä. Minulla on myös perustaudin vuoksi pieni määrä kortisonia jatkuvasti käytössä, joten periaatteessa kai se voisi hillitä jonkin verran jonkin lihastaudin etenemistä?

Vierailija
39/56 |
20.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Intracranial Hypertension Research Foundationin sivuilta (Medication and Surgery):

"Carbonic anhydrase is a crucial enzyme needed in the production of cerebrospinal fluid. When this enzyme is suppressed, production of CSF decreases, which also lowers intracranial pressure.

The most common carbonic anhydrase inhibitor and the main drug used to treat chronic IH is acetazolamide (Diamox). Methazolamide (Neptazane), a similar drug from the same family as acetazolamide, can also be prescribed. Other drugs with carbonic anhydrase inhibiting properties include furosemide (Lasix) and topiramate (Topamax)."

Ko. lääkettä käytetään akuutissa vuoristotautiin liittyvässä aivopaineen nousussa lievittämään oireita, ei paranna vaivaa. Ihan mielenkiinnosta kysyn, missä aivopainettasi on hoidettu, ja mikä sen on aiheuttanut?

Vierailija
40/56 |
20.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

En mistään lähteistä löydä, että asetatsoliamidi olisi kohonneen aivopaineen hoitovaihtoehto ainakaan nykypäivänä. Joskus back in the days näin on toki voinut ollakin, onhan arsenikillakin ennen hoidettu yhtä sun toista.