Ekaluokkalaisen koulumatka?
Antaisitteko ekaluokkalaisenne kävellä yksin noin 500 m kouluun, tien ylityksiä noin 3. Lapsi on omatoiminen ja varovainen. Kiitos kommenteista:)
Kommentit (34)
Ja todellakin kesällä ajettiin se pyörällä! Yläasteella oli talvellakin jo nastarenkaat pyörässä. Äiti taisi saatella pari ekaa päivää ja tulla vastaan, muuten ihan omatoimiseti tai kavereiden kanssa yhdessä.
Omilla lapsilla on nyt n.200m :D Taloa ostettaessa oli iso +.
Kysymykseesi: Kyllä antaisin! Varmista vielä sivusta katsomalla (ei neuvomalla) että lapsesi osaa ylittää tiet turvallisesti.
Minä kävin saattamassa lastani kaksi kertaa ja sen jälkeen hän halusi kulkea kavereiden kanssa. Saman pihan toinen äiti saattoi lastaan kouluun pitkälle kevääseen (tiedä sitten miksi), joten lienee tapauskohtaista, kuka voi kulkea yksin ja millaisen matkan. Meilläkin matkaa noin kilometri ja pari tien ylitystä.
Meillä lapsella koulumatkaa 1,6km. Antoi saattaa tasan ekana aamuna, sitten pyöräili itse.
Omallani on isältään 2,7km ja kulkee omineen sieltäkin koulumatkan.
Meidän tuleva ekaluokkalainen kävelee suunnilleen tuon, kaksi katua ylitettävänä.
Helsingissä.
Riippuu lapsesta ja tienylityksistä. Ei mitään ongelmia ns. normilapsella ja jotakuinkin turvallisella kaupunkialueella, jossa ajonopeudet ovat alhaisia. Mutkaista maaseututietä, jossa ajonopeudet ovat jopa yli 80 km/h en päästäisi ekaluokkalaista ylittämään. Erityislapsen kohdalla homma täytyy tietysti miettiä tapauskohtaisesti.
Mutkaista maaseututietä, jossa ajonopeudet ovat jopa yli 80 km/h en päästäisi ekaluokkalaista ylittämään.
saatu jopa 500 m matkalle koulukuljetus. Siis jos tienylitys on luokiteltu vaaralliseksi.
Meillä on 1 tienylitys. Nopeus tiellä 40 ja sen lapsi menee yksin. Pelottaa silti koska risteys on 4. suuntaan ja kuskeilla tässä maassa usein fiksaatio ettei koululaista tartte päästää suojatiellä kävelemään!!
Että jos tie olisi yhtään nopeampi niin en päästäsi.
Koulu onneksi kieltää 2 ekaa luokkaa polkupyöräilemästä.
Meillä lapsella koulumatkaa 1,6km. Antoi saattaa tasan ekana aamuna, sitten pyöräili itse.
kuin vasta kolmannelta luokalta alkaen !!!!
he he Suomessa ei saa pyöräillä kouluun
kuin vasta kolmannelta luokalta alkaen !!!!
lapseni koulussa saa. Tai eivät suosittele ekaluokkalaisille pyöräilyä, mutta eivät kuulemma voi kieltääkään.
vaan se millaisia tienyiltyksiä ovat?
eli onko omakotitaloalueen pihalleajo liikennettä vain, tai siten ns kunnon teitä?
ja onko lapsi jo 7v koulun alkaessa, vaiko loppu vuoden lapsi ja vasta 6v 8kk vanha
lapsen luonne, onko rauhallienen jne jne
eli matkanahan tuo ei ole pitkä
omani menee aamuisin kaverin kanssa noin 1km matkan. omakotitaloaluetta, eli ei kävelyteitä tms, mutta eipä juurikaan kukaan tuolla liiku
ja ne jotka ajavat tietävät, et koululaisia menee aamuisin liuta :)
kuin vasta kolmannelta luokalta alkaen !!!!lapseni koulussa saa. Tai eivät suosittele ekaluokkalaisille pyöräilyä, mutta eivät kuulemma voi kieltääkään.
mietihän mikisköhän ne ohjeet on ?? ja miksi lapsen olisi opittava kunnioittamaan koulua ja sen ohjeita ja sääntöjä ????????????????????
Asia riippuu siitä, millaisia nuo teiden ylitykset on. Jos jotain vilkasliikenteisiä teitä, ei alikulkuja, ei liikennevaloja jne. niin en välttämättä antaisi kulkea yksin.
kuin vasta kolmannelta luokalta alkaen !!!!höpö höpö !! ja olet i....tti jos annat lapsesi vastoin koulunohjeita mennä pyörällä lapseni koulussa saa. Tai eivät suosittele ekaluokkalaisille pyöräilyä, mutta eivät kuulemma voi kieltääkään.
koulumatkan pituus on yli 4 km.
mietihän mikisköhän ne ohjeet on ?? ja miksi lapsen olisi opittava kunnioittamaan koulua ja sen ohjeita ja sääntöjä ????????????????????
tienylityksiä myös 3. Aluksi kävelin mukana parina päivänä, sitten halusivat kävellä ihan itse.
he he Suomessa ei saa pyöräillä kouluun kuin vasta kolmannelta luokalta alkaen !!!!
lapseni koulussa saa. Tai eivät suosittele ekaluokkalaisille pyöräilyä, mutta eivät kuulemma voi kieltääkään.
Eikä yhtään ole sanottu että sitä ei suositeltaisi. Lähes kaikki ekaluokkalaiset tulevat kouluun pyörällä, paitsi taksilaiset. Taksilaisistakin moni mieluummin pyöräilee.
kuin vasta kolmannelta luokalta alkaen !!!!lapseni koulussa saa. Tai eivät suosittele ekaluokkalaisille pyöräilyä, mutta eivät kuulemma voi kieltääkään.
niin käypä kertomassa ensi viikon torstaiaamuna tämä tieto tulevien ekaluokkalaisten vanhemmille ja rehtorille siinä samalla.
En itsekään päästäisi lasta pyörällä kouluun ekalla, mutta näin nyt rehtori vastasi viime keväänä kun joku vanhempi tuosta pyöräilystä kysyi. Ja näkyy tässä ketjussa olevan muitakin, joitten koulussa saa pyöräillä.
koulu vain suosittelee ettei ekaluokkalaiset pyöräile, ei tietenkään määrätä eikä päätä, johan se olisi ihmisoikeuksien vastaista.
kyllä lapsesi pärjää koulumatkan, kasvatat hänestä samalla itsenäisen pärjäävän kansalaisen :).
nämä kuskatut, ylisuojellut eivät sitten jatkossa oikein tunnu pärjäävän..
tsemppiä teille, kyllä te pärjäätte.
täällä tampereella tyttöni ja kaverinsa ovat pärjänneet ekasta luokasta lähtien hienosti 1,5 km matkansa.
Vähä jännättää tuleva syksy, kun ekaluokkalaisemme koulumatka tulee olemaan 4,2 , johon ei saa koulukyytiä eikä pyörällä saa kulkea. Matkalla on 6 tienylitystä joista yhdellä isommalla tiellä ei ole edes suojatietä. Asumme ihan kaupunkialueella ja asuininalueeltamme kulkee useampi lapsi tuon matkan. Milestäni tämä on hiukan kohtuutonta, mutta kai se on lapsi tähän totuteltava. Ennen seitsemää lapsi matkaan ja iltapäiväkerhon jälkeen kun lähtee niin on kotona noin 5 aikaan.
Tietysti iltapäivällä usein jomman kumman vanhemman on mahdollista hakea lapsi, mutta aamulla vieminen ei onnistu.
Onneksi useampi tosiaan täältä lähtee niin saavat yhdessä kulkea, ei tarvi yksin mennä.