Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Harras toiveeni on matka Puolaan! Kaikki vinkit todella

Vierailija
11.04.2012 |

tervetulleita. Ja erityisesti se, miten myyn toiveeni Disneywoldiin haluavalle perheelleni!!! Ja siis rikkaita emme ole :D

KIITOS (huuta hän iloisesti!)

Kommentit (33)

Vierailija
21/33 |
11.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Auscwitz I:een voi mennä huoletta mutta pitää miettiä mihin parakkeihin menee ja ei välttämättä krematorioon ollenkaan. Esimerkiksi parakki 11 on todella ahdistava paikka.

Birkenau on erikoinen kokemus ja hämmästyttää suuruudellaan. Sinnekkään ei välttämättä kannata mennä katsomaan "asuinrakennuksia", mutta muuten ihan ok.

Kokemus on kenelle tahansa tavalla tai toisella järisyttävä tai ainakin pistää miettimään.

Vierailija
22/33 |
11.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Säästäväiset saksalaiset käyvät puolassa paljon lomareissuilla/ostosreissuilla kun on niin halpaa.

Itämeren rantapaikat ihania! Talot kunnostettuja, tunnelmallisia, kaikki siistiä, mutta hinnat törkyhalpoja. Oli ihanaa istua rantaravintolassa, syödä ja juoda mitä tahansa, ja kaikki on silti halpaa. Arvaa söikö lapset jäätelöä kuumina päivinä kioskista ostettuna urakalla.

Vieläkin harmittaa, kun en eräästä ostoskeskuksesta ostanut kultasepänliikkeestä liikkeen kalleinta helmikaulakorua! Hinta oli kolmasosa siitä mitä paljon huonompilaatuisempi helmikaulakoru maksaa Suomessa. Mies ei vaan antanut ostaa.

Paljon maaseudulla myös kuin aikakapselimatka puolan sodanaikaiseen aikaan. Talot viehättäviä, mutta ränsistyneitä.

Puola on osittain ränsistynyt, ja jäljessä monessa suhteessa rikkaammasta lännestä, mutta toisaalta siellä voi vielä aistia autenttista tunnelmaa, aivan kuin siirtyisi seitsemänkymmentä vuotta taaksepäin, II maailmansodan aikaan.

Itse en ole koskaan syönyt yhtä hyviä picnic aterioita (maalaisleipää, maalaiskinkkua, oikeasti luomukananmunia jne) kuin Puolassa, kun ostimme pienestä kyläkaupasta paikallista kinkkua, juustoa, maitoa, kananmunia jne.

Puola oli tosi kaunis myös ajaa pitkin sen maaseutua ja isoja tammipuiden reunustamia teitä. Ei ollut ruuhkia, ja ikinä en ole nähnyt niin paljon niin vanhoja jalopuita, kuin puolassa ajaessa. Olisin halunut mennä yhteen arabi-siittolaan, joka siis maailmankuulu, mutta aikataulu ei antanut periksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/33 |
11.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suosittelen kesäaikaan! Hiekkarannat on hienot, syöminen tosiaan edullista ja vaatteet ja kengät myös. Gdanskissa voitte yhdistää kaupunki- ja rantaloman!

Vierailija
24/33 |
11.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

IHANIA rantalomakohteita kesällä. Ilmat ovat lämpimämmät kuin Suomessa, mutta toisaalta ei niin kuuma kuin esim. Kreikassa heinäkuussa.

Esim. rantapaikka Rewall, oli iki-ihana!

Nähtävästi on tapana, että Puolan Itämeren rantakaupungeissa on sesonkiaikaan myös paljon tivoleita ja tapahtumia turisteille (paaaljon saksalaisia) suosituimmissa rantakaupungeissa.

Kannattaa kesällä siis ajaa rannikkoa pitkin. Puolassa on pitkiä, kauniita hiekkarantoja dyyneineen, ja hauskaa oli myös se, että paikalliset puolalaiset naiset olivat kaikki järjestään lihavia, ensimmäinen kerta kun ei tarvinnut hävetä omia liikakilojaan rannalla, kun kaikki ne puolalaiset äidit olivat minua paljon lihavampia (nuoret tytöt hoikkia). Naureskeltiin miehen kanssa, että kerrankin kansa, jonka naiset on vieläkin lihavampia, ja persjalkaisempia kuin suomalaiset! Eikä ne puolalaiset keski-ikäiset miehetkään mitään hoikkia olleet, kalja-mahat kaikilla. Kauhea yleistää, mutta ainakin niissä ranta paikoissa missä me käytiin, näin oli aina!

Puolalaiset eivät myöskään katso nenänvarttaan pitkin, kuten esim. Ruotsalaiset Suomalaisia. Puolassa lähinnä jossakin maaseudulla oltiin turisteista uteliaita, ja varmaan ihmeteltiin mistä me ollaan, kun eivät tunnistaneet puhumaamme kieltä. Oli kiva olla "incognitus"

Vierailija
25/33 |
11.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

noin 2006 vuonna joten paljon on varmaan jo muuttunut siitä. Matkustimme poikaystäväni kanssa sinne Baltian kautta bussilla ja Puolasta Saksaan junalla. Kävimme Varsovassa, Krakovassa ja Wroc?awissa. Krakovasta käsin teimme myös retken Auswitchiin.

Suosittelen Puolaa lämpimästi, se oli oikein kiinnostava paikka, omalla matkallamme koin sen kaikkein kiinnostavimmaksi ja ehdottomasti lähtisin sinne mieluummin kuin Disneylandiin. Bussin ja junan ikkunoista näkyi vielä esimerkiksi hevosmaataloutta mutta kaupungit olivat taas iso kontrasti tähän.

Olimme Varsovassa vain yhden yön pitkälti siksi, että yleensä aina kehotetaan välttämään Varsovaa. Itseäni tämä lopulta harmitti koska Varsova vaikutti elämää kuhisevalta suurkaupungilta, josta ei noin vuorokaudessa ehtinyt nähdä kuin pienen siivun. Anivarhainen saapuminen sinne ja valtava monumentti (Stalinin "lahja" Puolalle tai jotakin sinne päin) oli aika mielenkiintoisen ja hämmentävän näköinen. Joten itse kehottaisin, että ennekuin skippaatte Varsovan tutustu tarkemmin ja mieti voisiko siellä olla jotain teille. Vanhakaupunki on pieni mutta kaupunki on mielenkiintoinen kuitenkin.

Itse koin Krakovan taas vähän yli kehuttuna. Tämä johtuu pitkälti siitä, että missään muualla (en ole Euroopan ulkopuolella matkustanut tosin) en ole kokenut sellaista turistien kusetusta kuin siellä joten en varmaan osannut suhtautua tämän vuoksi niin hyvin kuin mitä olisin muuten suhtautunut ja kaupungin ylihypetyskin varmaan aiheutti vastareaktion itsessäni. Oli sähläystä hostellin kanssa ja liikennevälineissä (jos reppureissaatte niin kannattaa huomioida, että paikallisliikennevälineisiin piti ainakin silloin Puolassa olla kyllin isoille repuille oma matkalippunsa. Saimme siis sakot kun emme tätä olleet älynneet vaan ostimme liput vain itsellemme lyhyttä ratikkamatkaa varten. Nyt ajateltuna tämä lähinnä huvittaa mutta silloin kyllä ärsytti). Krakova oli kyllä kaunis ja siellä oli esimerkiksi klassisen musiikin konsertteja kaikille avoimina tilaisuuksina mutta itse en ihmeemmin sykähtänyt kaupungista.

Auswitchiä on vaikea kuvata. Se oli kamala kohde, jossa alkaa itkettää. Mutta suosittelen käymään siellä jos liikutte yhtään lähellä. Itsessään paikka ei ole pelottava mutta kannattaa tietenkin miettiä mitä osioita lasten kanssa katsoo. Sellainen käytännöllinen vinkki vielä, että jos Auswithciin haluaa tehdä retken Krakovasta on se paljon halvempaa tehdä itsenäisesti julkisilla kuin jonkun matkanjärjestäjän kautta ja busilla pääsee tähän pikkukylään helposti.

Wroclaw oli myös mielenkiintoinen kohde ja löysin sieltä kauniita vaatteita itselleni.

Se mihin olin Puolassa erityisen ihastunut oli se, että heillä vaikutti olevan elävä kasvisruokakulttuuri, joka luullakseni juontaa jotenkin juurensa maan köyhään historiaan. Kasvisravintola löytyi jokaisesta kaupungista, jossa kävimme. Varsovan ravintola oli trendikäs ja pitkälti nuorten valtaama mutta esimerkiksi Wroclavin kasvisruokaravintolassa kiinnitti huomiota raavaiden työmiesten iso osuus ravintolan kävijöistä. Halusin tämän kertoa koska itseäni kasvisruoka ihastutti ja kannoimme itse asiassa myös kaupasta Suomeen jonkin verran tosi halpoja soijakotletteja. Mutta siis sieltä ihan varmasti saa myös muuta ruokaa jos inhoatte kasvisruokia niin ei tarvitse säikähtää ja en tiedä edes onko kasvisruoka yhä suosittua. Itselleni jäi Puolasta mieleen myös ihanat keksit. Hintatasokin oli aika edullinen mutta hintataso on varmasti kokoajan noussut. Luulisi Puolassa kuitenkin olevan halvempaa kuin Suomessa tai Ranskassa. Hostellitasoinen majoitus oli kuitenkin ihan ok, esimerkiksi Riikassa yövyimme paikassa, joka oli paljon kurjemmassa kunnossa kuin yksikään Puolan neljästä yöpymispaikoistamme.

Luulen, että Puolasta löytyy tosi paljon mielenkiintoisia ja keskenään hyvinkin erilaisia kohteita. Ainakin silloin kun itse matkaa suunnittelimme oli vaihtoehtoja aika paljonkin.

Vierailija
26/33 |
12.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ollut sopotin ja gdynian rannoilla. Sopotin rana hieno mutta ei siellä uida voinut, ihan vihreän levän peitossa joka kohta.

Gdyniassa pienehkö hieno hiekkaranta mutta niin täynnä että viereisten ihmisten iho koski omaan.

Koko Puola ajettiin läpi. Ei kyllä jäänyt mitään kivaa mieleen. köyhää ja kamalaa kaikkialla.

Vierailija
27/33 |
12.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

vielä kysymys mahdollisesta käynnistä keskitysleirieillä, onko liikaa herkälle murrosikäiselle? ikikiitollinen ap

Hei Ap, minä olen menossa kesällä Krakovaan tuolloin 15-veen kanssa, hän itse ehdotti matkaa, kun Auswitch ja Krakova kiinnostaa. Kannattaa käydä lukemassa tuo Villa Nannan blogi myös. Sieltä sain myös paljon vinkkejä.

Vierailija
28/33 |
12.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

vielä kysymys mahdollisesta käynnistä keskitysleirieillä, onko liikaa herkälle murrosikäiselle? ikikiitollinen ap

Hei Ap, minä olen menossa kesällä Krakovaan tuolloin 15-veen kanssa, hän itse ehdotti matkaa, kun Auswitch ja Krakova kiinnostaa. Kannattaa käydä lukemassa tuo Villa Nannan blogi myös. Sieltä sain myös paljon vinkkejä.

Niin jäi vastaamatta tohon alkuperäiseen kysymyksen :) , kyselin tuota samaa täältä ja Kaks Plussalta kun Puolan matkaa suunniteltiin, ja sain rohkaisevia vastauksia, ja riippuu varmaan teinistästi, miten herkkä on. Me olemme lukeneet kirjallisuutta, ja olen valmistautunut siihen, että teini haluaa keskustella matkan jälkeen, voi toki olla ettei tarvitse, mutta kuitenkin :)

Vierailija
29/33 |
12.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

viimeiset 3 v aina kesällä autolla ja ensi kesänä menemme myös.

Syy on selvä = helppo maa.

Autoja vähän, liikenne helppoa. Ihmiset joko kielitaitoisia tai erittäin ymmärtäväisiä. Olen monen mummon kanssa jutellut niin että toinen puhuu puolaa ja toinen suomea ja täysin ymmärretty toisia. Tätä ei ikinä voi tapahtua Ranskassa.

Syöminen erittäin edullista ja hyvää ( ja lihottavaa ).

Ainoat huonot puolet ovat hotellien vähyys ja huonot tiet.

Kun suunniteltiin matkaa, oli jossain kylässä 2 nukkumispaikkaa eikä kumpaankaan voinut mennä. Välttämättä niillä ei ole nettisivuja, tai on puolaksi eikä sähköpostiosoitetta ja tiet... ovat välillä tosi surkeita. kylä kylän perään ja matka taittuu hitaasti.

Toivottavasti nopea tie Varsovaan lännestä jostain kohtaa on ensi kesänä valmis. Moottoritiet ovat lisämaksullisia, mutta n 10 krt nopeampia kuin vanha, joten suosittelen.

Disney on koko kesän ylitäynnä, laitteisiin saa jonottaaa jopa tunnin. Siinä ei päivässä montaa kerkee käymään. Ranskalainen tyyli etuilla syö suomalaista. Ollaankin käyty Disneyssä sesongin ulkopuolella, esim marraskuussa oli hyvin hiljaista.

Vierailija
30/33 |
12.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

hyviä kauppoja. Ihanaa ruokaa - villisikaa ja fasaania kannattaa maistaa, niitä saa hyvin harvoin SUomessa ja silloinkaan ei ole varaa maksaa:D Paljon historian havinaa, upea uusittu linna.

Taisi olla Mercure Grand hotellissa vanhaan kaupunkiin johtavan kävelykadun varrella kun oli suklaabrunssi:D Aivan mieletön, 10€:lla sai syödä ihania suklaisia herkkuja...

Vierailija
31/33 |
12.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mikä ei ole ihan vanhassa kaupungissa! Grandissa on edelleenkin mun mielestä no 1 brekkari!! Ja olen matkustanut sentään aika paljon eri puolilla maailmaa.... uskomaton valikoima, ei päästy viikossa läpi.

Suklaabrunssi oli Le Meridien Briston hotellissa vanhan kaupungin reunalla!

Vierailija
32/33 |
12.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku kattoi kadonneen jäljillä? =D =D =D

Ei se väärin ole.

Vierailija
33/33 |
12.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

on ihana maa, pidän erityisesti juuri maaseudusta. Paikoin on ränsistynyttä, mutta kaunista. En itse jaksa katsella metsää metsän perään, asuttu maaseutu on ihanampaa ja sitä siellä on. Liikenne on huonoin puoli. Tiet ovat huonossa kunnossa ja ihmiset ajavat kuin hullut. Pyhimyksen kuva kun heiluu peilissä, mitään pahaa ei voi tapahtua, vaikka ohittaa sokkona. Ostamme sieltä paljon vaatteita, kosmetiikkaa yms. Suosikkimme on urheiluvälinekauppa Decathlon (ketju siis), josta löytää laadukkaita vaatteita ja tietysti niitä urheiluvälineitä edullisesti.