Allergiaoireita vauvansoseista - neuvoja kiitos :)
Hei!
Eli meillä on aloitettu nyt puolivuotiaalla vauvalla kiinteisiin tutustuminen, mutta jo alkumetreillä on ilmaantunut allergisia oireita.
Aloitin maissisoseella (kaupan) --> iho nousi selästä näppylöille
Porkkanasose (tein itse) --> iso meni aivan punaiseksi, ja nousi näppylöitä, sekä suunpielet rikki. :`(
Bataattisose (tein itse) --> taas selkä, maha ja jalat aivan näppylöillä.
Pidin aina viikon väliä, kun annoin uutta "ravintoa", eli siinä välissä vain tissimaitoa, ja oireet hävisivät siinä ajassa.
Mitä soseita olisi seuraavaksi hyvä kokeilla/tehdä?
Kolmas lapsi jo, mutta kahdella ensimmäisellä ei mitään oireita koskaan mistään, niin uusiin ruokiin totuttelu sujui aina nopeaa tahtia.
Nyt olenkin ihan ihmeissäni, että mitä ruokaa tekisin.
Ilmeisesti nyt kannattaa kokeilla yksittäisiä makuja, eikä mitään "yhdistelmiä"?
Miten te muut olette toimineet vastaavassa tilanteessa?
Kommentit (16)
Nythän vauvalle ei sovi mikään kiinteä ruoka. Kauanko aiot jatkaa ennen kuin menet kysymään ammattilaiselta neuvoa?
Tuskin ne meitä vielä allergialääkärille ottaisi, kun vasta kolmea lajia kokeiltu kuukauden ajan.ap
...vauva alkaa oireilla äidin syömille aineille rintamaidon kautta, kun kiinteät aloitetaan. Kokeile olla itse ilman maitoa (ehkä myös kananmunaa) viikon verran (tarkasti, ei mitään maitoperäistä!) tuleeko eroa vauvan kiinteidensietoon.
Maissisose ei sisällä pelkkää maissia, eli nyt kokeilujen ajaksi joudut laittamaan kaikki kaupan purkit pannaan. Olihan itsetekemässäsi soseessa siis pelkkää porkkanaa ja toisessa pelkkää bataattia- ei mitään muuta?
itse kokeilisin parsakaalia (sormiruokailuna muuten helpointa kokeilla nää allergiaruokavaliot), kukkakaalia, mustikka, banaani, lihaa aika nopeasti myös (nauta, sika, kana, kala viimeisenä)
Mikään ei estä lääkärille menemistä jo nyt.
ensimmäinen syöttökerta tuottaa jotain punoitusta tms. Annoitko kyseisiä soseita vain kerran vai useampaan otteeseen?
On itseasiassa harvinaista, että äidinmaidon kautta on niin altistunut, että eka syöntikerta aiheuttaa oireita.
Yleensä vaatii sen viikon altistusta, ennenkun oireilee.
Eli ainoa kaupan valmisruoka, mitä annoin oli se maissisose. Sitä söi (tai siis ahrjoiteltiin syömään) viikon ajan, jonka jälkeen alkoi oireet.
Sitten taas pelkkää tissiä nelisen päivää, oireet poissa kokonaan.
Sitten tein itse porkkanasosetta (ihan pelkkää porkkanaa, ei mitään muuta), ja kolmantena päivänä alkoi oireet.
Ja taas pelkälle tissille, ja oireet katosi.
Viikon päästä tein itse bataattisoseen (ja tosiaan pelkkää bataattia, ei mitään muuta), ja taisi olla neljäs päivä kun alkoi oireet.
Ja sitten taas pelkällä tissillä.
Siksi ne kaupan maissisose oli ainoa, mitä ylipäätänsä kokeilin, sillä kun siitä tuli oireita ja aloin lueskelemaan purkkien kylkiä, niin kiinnitin tosiaan huomiota siihen, että jokin yksittäinen sose sisältää vaikka kuinka montaa muuta ainesosaa, eli ei voi niitä käyttää ollenkaan ennen kuin selviää, mitkä aiheuttaa oireita.
Olimme 2 viikkoa sitten lastenlääkärillä (ja käytämme tosiaan vain yksityisiä lääkäripalveluita lapsillamme), niin hän ei vielä pitänyt aiheellisena ryhtyä allergiaselvitykseen, vaan varovasti kokeilla ensin erilaisia ruokia.
Itse olen ollut nyt 2 viikkoa täysin maitoproteiiniton.
Ja kertoi myös, että joskus hyvin pahasta atooppisesta ihosta kärsivä lapsi saattaa reagoida vauvana juuri eri ruokiin, vaikkei olisikaan niille loppupeleissä allerginen.
Eli tässä myös on sekin vaihtoehtona.
Mutta tuo sormiruokailu olikin hyvä idea, sillä varmasti helpointa kokeilla jotakin uutta ruokaa. :)
ap
Ainoastaan siis tuo porkkanasose aiheutti heti oireita suunpieliin/leukaan. Muissa tuli oireet pikkuhiljaa.
Meillä poika on allerginen tomaatille, mansikalle, omenalle...mutta kas kun luomutuotteet eivät aiheuta mitään oireita.
Aikoinaan pitkitin imetystä ja kiinteitä aloiteltiin sitten vasta 8 kk:n iässä ja vauva oli ihan potra ja hyvin kasvoi ja kehittyi. Sitten aloiteltiin kukkakaalilla, parsakaalilla, mustikalla, ruusunmarjalla, vadelmalla ja hiven banaania sekaan marjoihin. Vähän myöhemmin annoin sitten täysjyväriisiä ja kauravelliä.
Ruokiin lisäsin äitini ohjeen mukaan pikku nokareen voita ja rintamaitoa. Näin päästiin sitten alkuun ja allergiat "paranivat".
Ekaksi mielestäni toimit aivan oikein kun kokeilet rauhassa yksi kerrallaan noita ruokia.
Nyt kaikki kokeilemasi ruuat ovat olleet kasviksia. Jotkut lääkärit suosittelevat että allergiselle lapselle kannattaisi kokeilla kasvis-liha-marja-vilja-kasvis jne tavalla ruokia niin voisi helpommin sopia mitä yhtä ryhmää koko ajan kokeillen. Lisäksi usein allergisilla lapsilla saattaa joku ryhmä olla muita haastavampi joten teilläkin voisi löytyä ensimmäiseksi syömiseksi joku marja tai liha helpommin ?
Jos kasvisten kanssa on ongelmia niin kannattaa ostaa luomua ja sitten kypsentää ja pakastaa tuote vähintään 2 viikon ajaksi. Tuo pakastuskin auttaa ettei ruoka(ainakin kasvisten kohdalla) allergisoi yhtä herkästi mitä vasta keitetty.
Seuraavaksi voisi kokeilla esim. mustikan ja keittää vain mustikoita pitkään ja soseuttaa. Sitten vaikka riisin ja sen jälkeen poron/hirven. Ja kasviksista kannattaisi ehkä keitellä pakkaseen odottelemaan vuoroaan parsakaalen.
Jos tuo viikko yhtäruokaa ei toimi niin kannattaa kokeilla jossain vaiheessa rotaatiota. Meillä yksi lapsista allergisoituu ruualle yleensä aina viidennellä antokerralla. Mutta jos annakin ruoka-ainetta aina vain kerran kahdessa viikossa ei allergisoitumista tapahdu. Sitten useamman kolmen-neljän kuukauden kuluttua voin ottaa tuon ruuan kerran viikossa käyttöön. Ja myöhemmin ehkä jopa vapauttaa kokonaan jatkuvaan käyttöön. Tämä on hidas ja työläs tapa joten kannattaa ensin koettaa tuota yksi ruoka-aine kerrallaan viikon ajan kuten olet tehnytkin. Toki tuossa rotaatiossa minulla on aina useita ruoka-aineita kokeilussa niin että joka päivä tulee joku "kokeiluruoka" ja vanhoja jo sopivaksi todettuja vakio antotiheydellään.
Sitten ehkä tärkein kaikista asioista niin vertaistukea ja paljon ruokareseptejä ym. on tarjolla www.histamiini.com sivustolla.
Tsemppiä.
t. kolmen allergisen lapsen äiti
Jos lapsesi onkin allerginen, kannattaa kirjautua tuonne. Sieltä saa kullanarvoiset neuvot allergisen lapsen ruokailuista.
Ja, kyllä pitää vaan kokeilla 1 ruoka kerrallaan, kunnes olet varma, sopiiko ruoka vai ei. Meillä kesti 2 vkoa, kunnes pahimmat sopimatomat ruoka-aineet ei enää aiheuttaneet oireita (jonka jälkeen vasta voi ottaa uuden ruuan kokeiluun) tai sitten oireet tulivat vauvana hitaasti päivä päivältä voimistuen, joten et voi tietää mikä on aiheuttaja, jos on kahta sorttia ruokavaliossa. Nykyään oireet tulevat valitettavati jo nopeammin ja selvänä..
Itselläni 3 lasta, 2 täysin "tervettä" ja 3. onkin mega-allergikko ja olin aivan pihalla noista jutuista. Allergialääkärille pitää tietysti mennä (neuvolassa ovat yleensä melko neuvottomia myös) ja neuvoja ja vertaistukea histamiinista, suosittelen.
parhaiten riisiä, sianlihaa ja riistanlihaa, kukkakaalia joku suositteli, mutta tälle ei sopinut mikään vihannes.
Kirjoitin yhdellä kädellä vauveliini kainalossa. ;)
ap
ennen kuin kokeilet yhtään mitään.
lähes kaikelle. Kokeilin sitten täysjyvä riisiä keitettynä tu ntikaupalla runsaassa vedessä. Se sopi hyvin. Samoin kukkakaali ja kurkku kuorittuna. Aika nopeasti alkoivat lapset sitten sietää ruokia mutta se ensimmäisten ruokien kokeilu oli aina haastavaa.
Kokeile yhtä kerrallaan (kuten teetkin) ja valitse luomua missä ei ole niin paljon jäämiä.
Siis jotenkin tuntuu pelkästään sellaisenaan niin vahvalta vihannekselta. Vai onko se ihan o.k tehdä pelkästään siitä sosetta?
Olen aina luullut että siitä tulisi maha kauhean kipeäski.
Aiemmilla lapsilla kun sitä tuli lisättyä vain vähäsen esim. perunan sekaan. :)
Tuskin ne meitä vielä allergialääkärille ottaisi, kun vasta kolmea lajia kokeiltu kuukauden ajan.
ap