Miten rauhoitella väsynyt iltaitkuinen vauva??
Ikää neidillä 2kk:tta. Iltaisin on todella itkuinen,vaikka selvästikkin väsynyt. Eikä halua rintaakaan,raivostuu vaan kun siitä alkaa maitoa tulla.. Herää sitten tissille jonkin ajan päästä kun on ensin pitkän itkun jälkeen nukahtanut,eli huuto on osittain nälkää,mutta kun ei silloin rauhoitu syömään! Nukkuu päivisin n. 6 tuntia unia. 5 tuntia ulkona ja tunnin sit sisällä. Miten te muut tällaisen lapsen kanssa toimitte?
Kiitos :)
outs@ ja typy 9vko:a.
Kommentit (9)
Esikoiseni oli iltaisin todella itkuinen ja kiukkuinen ja kaiket illat meni kanniskellessa häntä edestakaisin. Kokeilin ystävän ehdotuksesta kantoliinaa ja rakastuin oitis. Todellinen handsfree! Lapsi sai nauttia äidin läheisyydestä ja päinvastoin, mutta kädet jäi vapaaksi tehdä vaikka suursiivous :o)
Lisäksi tekee ilmavaivoille hyvää (siis vauvan) kun keikkuu liinassa, on tosi hyvä asento paukutella!
Suosittelen lämpimästi!
Mikä sidonta teillä toimii rauhoittavasti? Meillä se vielä hakusessa...
Tilja: Nuo unet ajoittuu sillä tavalla,että aamupäivällä/päivällä nukkuu ulkona n. 3 tuntia,sit valvoo 2, nukkuu taas ulkona n. 2,5 tuntia ja valvoo 2. Sitten ottaa sisällä ne n. ½ tunnin tirsat ja valvoo taas n. 2 tuntia ennen nukkumaan menoa. Ja meillä yleensä nukahdetaan 22 aikoihin. Ja ysin jälkeen yleensä alkaa tuo itkeskely! Ja pisin unipätkä ajoittuu kyllä yöhön,eli nukahdettuaan saattaa nukkua jopa 5 tuntia!!
Olikohan moonsay(?). Mulla on kyllä kantoliina,mutta en vielä ihan hallitse sen käyttöä. Millä sidonnalla tuonikäisen saa kunnolla rauhoittumaan?
outs@
nälkä eikä vaipat märät niin kokeilisin tuota läheisyyden antoa. Itse pistin vauvan omalle huovalle, jotta saisi hänet sitten helpommin siirettyä omaan sänkyyn, kun menin viereen pötköttämään ja lukemaan. Kerran lauloin siinä myös lauluja omasta lapsuudesta. Yllättävän monta muistin, kun selailin laulukirjaa. Kummipoikani nukahti pikkupoikana yökylässä helposti lauluun.
illalla alkaa raivo mihin ei auta tissit eikä läheisyydet eikä hyssyttelyt eikä keinuttelut eikä mikään muu kuin se että laitan vauvan omaan sänkyyn tutti suussa, uniriepu poskea vasten ja peitto lämpimästi ympärille. Siellä sitten ähisee ja puhisee ja kitisee silmät puolitangossa ja nukahtaa hetkeksi. Sitten vähän ajan päästä havahtuu puolihereille jolloin yleensä nostan syliin rinnalle ja poika syö puoliunessa itsensä nukuksiin. Sitten nostan pojan takas sänkyyn ja siellä se nukkuu aamuun asti. Näin on meillä tehty siitä asti kun poika oli 1,5kk ja hyvin on toiminut 3,5kk. JOskus pistän iltatissittelyn jälkeen hereillä sänkyyn, aikansa räpeltää riepua ja nukahtaa sitten itekseen.
Minä en alkaisi noin pienen unirytmiä vielä muuttamaan, pieni vauva ei kuitenkaan voi nukkua liikaa..
joko tuplana tai ilman ja vauva siihen masu äidin masua vasten jalat sammakkoasennossa. Meillä myös välillä iltahuutoa, mutta huutoa myös päivällä ja olen tulkinnut niin ettei osaa nukahtaa. Liinaan nukahtaa poikkeuksetta! Muttei aina jaksais siinäkään pitää..mutta kyllä se ajan kanssa tuo nukahtaminenkin helpottuu.
itkua, itkua, itkua. Tyttö ei selvästikään osannut nukahtaa, oli todella väsynyt, mutta tuntui melkeinpä raivostuvan kun sylissä hyssyteltiin. Mä kokeilin tuossa neljä iltaa sitten laittaa tytön omaan sänkyyn ja se auttoi. Iltaitkut loppuivat. Joskus saattaa vähän itkeskellä sängyssäkin, silloin laitan peiton napakasti ympärille, tutin suuhun ja vaikka lantiosta vähän keikuttelen ja tyttö rauhoittuu hetkessä. Välillä nukahtamiseen menee kauemmin, välillä vähemmän aikaa, mutta ei meillä enää huudeta!! Mä katselen vieressä telkkaria ja olen valmiina laittamaan tutin, kun alkaa ähisemään.
Näin meillä, suosittelen kokeilemaan.
samoin kuin nimimerkillä kolmekamua, myös meillä tyttö joskus herää ihan hetken päästä ja puoliunisena tykkää tankata masun täyteen ja jatkaa sitten unia.
se pidentäisi seuraavat unet hieman, mikä voisi jaksamista auttaa. Miten pitkiä pätkiä nukkuu yöllä? Onko nuo pisimmät pätkät päivällä? En tiedä oletko kokeillut mennä vauvan kanssa sängylle hyvän kirjan keraa. Jospa hän rauhoituisi ihan siinä, kun saa olla kiinni sinussa ja tuntea lämmön ja turvan.(Nyt on hyvä aika vielä lukemiseen).
Jokainen vauva on kuitenkin oma persoona jo ihan pienestä, että on vain kokeiltava erilaisia temppuja.