5vuotiasta pelottaa nukkua
Tänään tuli Nickelodeonilta Wings-jakso, jossa oli jonkinlaisia halloween-juttuja. 7-vuotias isosisko katsoi sen ja 5-vuotias oli ilmeisesti hiipinyt myös sen katsomaan.
Nyt hampaat on pesty, iltasatu luettu ja lapset peitelty. Yhtäkkiä 5-vuotias tulee itkien ja kiljuen huoneesta ja sanoo "mua pelottaa".
Hän ei suoraan osaa vielä kuvailla mikä pelottaa, mutta ilmeisesti tuossa jaksossa oli jotain pelottavaa, siitä hän puhuu. Mies yritti kantaa väkisin sänkyyn jäädäkseen sinne viereen, mutta lapsi aloitti hysteerisen kiljunnan ja huudon ja rimpuilun.
Nyt lapsi torkkuu sohvalla isin sylissä. Miten neiti saataisiin omaan sänkyyn, isosisko nukkuu jo.
Kommentit (4)
Sellaista se on. Mua pelottaa edelleen nukkua yksin pimeässä huoneessa ja ikääkin on sentään vähän enemmän kuin 5v. Kunpa pääsis tästä jotenkin yli...
ei se ole niin vaarallista jos yhden yön on valo päällä. peittle lapsi lue vaikka joku ihana tarina/laula laulu. silitä päästä jne.
Hän ymmärtää hyvin kun sanotaan että telkkarista tulevat jutut ovat satua, ei totta. Ja että niitä ei tarvitse pelätä. Muutenhan lapsi varmaan alkaisi pelätä tyyliin Hevisaurus-levyn kuvia, jos ei hänelle selitettäisi että ne eivät ole oikeita. Mielestäni 5 v. on jo niin iso, että hän osaa kyllä "vetää dramaattisen shown" eli niin halutessaan voi itkemällä alkaa koittaa saada tahtonsa läpi. Kantakaa sänkyyn (tai parempi hos ihan itse kävelee) ja rauhallisesti selittäkää että ei tarvitse pelätä. Meillä lapsi ymmärtää että lasten kuuluu mennä aikaisemmin nukkumaan ja aikuiset saavat sitten katsoa rauhassa telkkarista ohjelmia, vaikkapa pelottaviakin. Ei ole kertaakaan tarvinnut tapella nukkumaan menosta, sadun ja pesujen jälkeen lapsi jää rauhassa köllimään sänkyynsä. Pääasia on että ilta rauhoitetaan aina ja vanhemmat ei tiuski ym. Silloin lapsi nukahtaa tyytyväisenä.
kyllä se siellä itse oppii pelkonsa hallitsemaan. Huutaa aikansa, mutta ole tiukka, elämä on kovaa, siihen on totuttava jo nuorena.