Mitä kertoo ihmisestä se, jos ei tiedä/muista minkään hintoja?
Esim. ei osaa sanoa paljonko maksaa maitolitra tai kilo banaaneja. Tai muista paljonko on tilaamansa sanomalehden vuosimaksu tai vaikka paljonko vuodessa menee sähköön?
Kommentit (29)
Kaipa mulla on rahaa sen verran ettei hinnat jää mieleen. Ostan mitä tarvitsen.
maito kai alta euron litra, ihan vähän, banaanit varmaan 1,50- 3 e, sähköön menee sen verran, ettei se tunnu kamalalta, ja lehti maksaa kai jotain 260 e (saan sen ilmaiseksi työnantajanlta). Silti talouteni on tasapainossa:-)
Minulla ei kuitenkaan ole paljoa rahaa. En tiedä miksi en muista tuollaisia asioita.
Raha-asiani ovat kunnossa, laskut maksan aina ajllaan. Raha ei ole kovin paljon mielessäni. en myöskään mieti päivämääriä tai muita numeroasioita. Muistini on silti erinomainen ja minulla on laskupäätäkin.
Maitoa menee niin monta litraa etei kiinnosta.
Meillä meni viimeksi sähköä 3000 kilowattia, hinta riippuu sähköyhtiöstä. Ja se vaihdettiin taas uuteen.
minä käyn kaupassa ja hoidan laskujen maksun. Miehellä ei ole mitään käsitystä, mitä ruoka maksaa, tai vaikkapa montako kilowattituntia sähköä meillä menee kuukaudesa.
Miksi ne sitten pitäisi muistaa? Tosin yksi tosi pihi tuttavani seuraa kyllä hinnat sentilleen.
Eli vastauksena kysymykseesi on sittenkin, että henkilö, joka ei tiedä/muista hintoja, ei ole pihi.
osaisin arvioida, kun se näkyy siinä punnitessa. Mutta minulla sama juttu, raha-asiat on kunnossa, kaikki asiat on hoidossa ja tuloja riittävästi, ei tarvitse sellaisia miettiä. En silti ole holtiton rahan käyttäjä, koskaan ei ole kulutusluottoja tai muuta lainaa kuin asuntolainaa ollut, mutta aina runsas puskuri säästössä, tyyliin puolen vuoden palkat. Suosittelen muillekin.
jonka ei tarvitse pohtia tuollaisia.
Itselläni on aika huono numeromuisti, ehkä siksi en muista ruokatavaroiden hintojakaan.
Mutta joku banaanin kilohinta tai edes perunan... ei mitään hajua. Arvaan, että banaanit maksaa jotain pari euroa kilo ja perunat 80 senttiä.
Mä ostan sen mitä tarvitsen riippumatta siitä, mitä se maksaa. Ja meillä mies käy yleensä aina kaupassa. Toki kalliimmissa jutuissa vertailen hintoja ennen ostopäätöstä. Mies maksaa lehden vuosimaksun ja sähkölaskut. Mä tiedän, kyllä noin suunnilleen, paljonko meillä kuluu sähköä vuodessa, mutta en tiedä paljonko se maksaa.
Talous meillä on aivan kunnossa ja käyn myös itse töissä. Työni on teknistä, eli numeroitakin joudun pyörittelemään.
rahan käyttöä, rahaakin on sen verran että tietää selviävänsä kaupassa käynneistä ilman, että rahat loppuisi.
ostan kaupasta kaikki mitä tarvitsen sen kummemmin miettimättä ruuan hintaa.
Eri asia on jos lähden ostamaan jotain muuta kuten kodinkoneita tms. silloin vertailen hintoja.
En näe syytä miksi pitäisi muistaa joku banaanikilon hinta, ei sillä ole väliä kun niitä kuitenkin ostetaan, sama maidon kanssa. Sitä ostetaan mitä tarvitaan, peruselintarvikkeet. Kaupassa käyn 2 kertaa viikossa ja aina menee n.100e.
Olemme kyllä tosi pienituloisia, mutta mitä se maitolitran hinnan muistaminen auttaisi? Maitoa on silti ostettava. Sitä paitsi ruuan hintahan nousee melkein joka vuosi, joten maitolitran hintakin hilautuu ylöspäin.
Eivät tuollaiset asiat jää mieleen. On kai niin paljon muutakin mietittävää ja muistettavaa. Joitain yksittäisiä hintoja saatan muistaa, lähinnä sattumalta.
Olemme hyvin toimeentulevia. Olen sen verran nuuka, että katson tarkkaan hinnat ja mietin mitä ostetaan.
Mitään turhaa ei, no ehkä joskus...
Säästän kaiken käyttämättömän rahan korkeakorkoiselle tilille. Tiedän jo käyttökohteet, pojalle auto, omakotitalon putki ja ikkunaremontti. Näihin hankintoihin ei ryhdytä, ennenkuin rahat on kasassa.
T. Visukinttu
Mä tiedän että Fazerina-patukka maksaa 0,6€, tarjouksessa 0,5€, riittääkö se ap:lle? Muiden hintoja en muista, enkä oikein tiedä miksi pitäisikään. Rahat riittävät mainiosti ilman pihistelyä mutta silti aina kaupassa vertailen kilohintoja ennen ostopäätöstä. En kuitenkaan näe tarpeelliseksi muistaa hintoja ulkoa koska siinähän ne aina hyllyn reunassa näkyvät. Ostan kaikki tuotteet samasta kaupasta, en jaksa lähteä moneen kauppaan ruokaostoksille muutaman euron takia vaikka jossain olisi maitolitra mpari senttiä halvempaa.
...mutta tiedän, että viikon ruokaostokset on noin 100-120€. Jos summa on alle 80 tai yli 150, niin sitten tihrustan kuittia tarkemmi, että mitä tulikaan ostettua.
Sähkölaskua seuraan vuositasolla, en muista meidän tämänhetkistä hintaa, mutta muista että sopimus päättyy marraskuussa.
Puolen vuoden viikoloppulehdet maksoi 107€, varmaa 15ekee enempi kuin edellinen puolivuotiskausi, siinähän oli joku veronkorotus.
Mitä sinä päättelet minusta tämän perusteella... Luultavasti et yhtään mitään, eikö?
Seuraamme muutamaa eri menoluokkaa kuten ruoka, autoilu ja vaatteet kuukausitasolla. Jos menot ovat kasvaneet, pidetään seuraavassa kuussa kurinpalautus siinä menoluokassa. Esimerkiksi ei käydä ravintolassa tai Stockan herkussa ollenkaan. Sama kirjanpito kertoo myös, mistä voi leikata, kun maksetaan remonttia tms. Ei minusta tarvitse yksittäisen maitotölkin hintaa tietää vaan pitää kokonaismenot kurissa.
tarpeelliseksi tietää noita asioita. Mulle on aivan yks lysti mitä vaikka maito maksaa, mä ostan sitä kaupasta kun tarvitsen. Lehdistä tulee lasku kun tulee, maksan sen ja sillä siisti. jne. Mitä sen sitten pitäisi kertoa?