Tupakoivat äidit
Siis te jotka olette tupakoineet/tupakoitte raskausaikana! Voitteko muka väittää että rakastatte lastanne?
Ottaa niin vihaks kun näkee tuollaisia joka päivä jossakin :/
Kommentit (36)
Pistäiskö nämä tupakoivat äidit tupakan sitten sen vastasyntyneenkin suuhun? Sama asiahan se oikeastaan on. Ihan sairasta.
"Tupakoinnin vaikutusta raskauteen on tutkittu vuosia ja tulokset osoittavat kiistatta tupakansavun kemiallisten yhdisteiden terveyshaitat sikiölle. Tupakansavun sisältämät kemialliset yhdisteet kulkeutuvat sikiöön napanuoran ja istukan kautta. Nikotiini, häkä ja muut myrkyt kulkeutuvat sikiöön.
Istukan kautta sikiön verenkiertoon imeytyvä nikotiini saa aikaan kohdun, istukan ja napaverisuonten supistumisen ja aiheuttaa akuutin hapenpuutteen (hypoksia). Synnytyksessä otetuissa napaverinäytteissä on todettu lapsen veren nikotiinipitoisuuden olevan yhtä suuri tai suurempi kuin äidin veren nikotiinipitoisuuden.
Nikotiini on vaarallista myös lapsen hermostolle ja hidastaa hermo- ja aivosolujen jakautumista. Häkä, syanidi ja tupakalle altistuvan sikiön hapenpuute lisäävät nikotiinin aiheuttamien hermostovaurioiden riskiä. Nikotiinin vaikutuksesta sikiön sydämen lyönti kiihtyy ja hengitysliikkeet vähenevät. Lapsella saattaa olla synnytyksen jälkeen nikotiinin vierotusoireita, jotka näkyvät ärtyneisyytenä ja itkuisuutena.
Häkäkaasun ja nikotiinin ohella tupakansavun syanidi, kadmium ja lyijy ovat suurimmat sikiön kasvuhäiriön aiheuttajat. Syanidi on solumyrkky ja häiritsee solun elintoimintoja.
Kohdun ulkoinen raskaus ja keskenmeno
Tupakointi lisää kohdun ulkoisen raskauden riskiä 2,5-kertaiseksi. Tämän riskin vähentämiseksi tupakointi olisi syytä lopettaa 2–3 kuukautta ennen raskautta.
Tupakointi kaksinkertaistaa alkuraskauden keskenmenoriskin. Mitä enemmän polttaa, sitä suurempi keskenmenoriski on. Tupakointi aiheuttaa myös miniabortteja, jolloin raskaus keskeytyy jo ennen kuukautisten poisjääntiä.
Sikiön kasvu ja syntymäpaino
Jos äiti tupakoi raskauden aikana, sikiön kasvu äidin kohdussa hidastuu ja vastasyntynyt painaa syntyessään noin 150–400 grammaa tavanomaista vähemmän, äidin polttamien savukkeiden määrästä riippuen.
Tupakointi haittaa veren virtausta istukassa ja rajoittaa sikiön ravinnonsaantia. Tupakointi lisää keskosuutta, ja vaikeasti alipainoisista vauvoista 80 prosenttia on tupakoivien äitien lapsia. Alhainen syntymäpaino lisää vastasyntyneen kuolemanriskiä ja kätkytkuolemanvaaraa.
Pakkotupakointi ja raskaus
Myös pakkotupakoinnin on todettu haittaavan sikiön kehitystä ja lisäävän kohdunulkoisen raskauden ja keskenmenon vaaraa.
Rintaruokinta
Tutkimusten mukaan tupakointi saattaa vähentää äidin rintamaidon määrää ja alentaa maidon rasva- ja ravintopitoisuutta.
Vauvan terveys ja pitkäaikaisvaikutukset
Tupakoivien vanhempien vauvoilla on kaksi kertaa enemmän hengitystieinfektioita kuin tupakoimattomien vauvoilla. Äidin raskausaikainen tupakointi kaksinkertaistaa vauvan riskin sairastua astmaan, samoin vauvan vatsakoliikkien ja huulihalkion riski kasvaa.
Raskausaikaisella tupakoinnilla saattaa olla myös pidempiaikaisia vaikutuksia vauvan terveyteen. Se saattaa rajoittaa painonnousua, pituuskasvua sekä hidastaa lukemisen ja matemaattisten taitojen kehittymistä. Myös yliaktiivisuus ja keskittymishäiriöt ovat yleisempiä tupakoivien äitien lapsilla. Tupakointi häiritsee naisen raskausaikaista hormonitasapainoa, millä saattaa olla pidempiaikaisia vaikutuksia naisen lisääntymisterveyteen.
Raskaudenaikaisen tupakoinnin vaikutukset eivät aina näy ultraäänitutkimuksessa, paitsi jos vauvan kasvu on hidastunut. Tupakointi on voinut aiheuttaa pysyviä vaurioita sikiön keskushermostoon, vaikka lapsen syntymäpaino olisi yli kolme kiloa."
Lähde tupakkaverkko.fi
Että kyllä se röökaaminen jotain aiheuttaa..
kun ei oo saanu tupakkia, ei paljo tutkimustulokset paina.
ja tupakoi tietysti vielä nytkin, kun lapset ovat jo koulussa.
Yhdellä lapsista astma. Yhdellä paha oppimisvaikeus. Yhdellä kielen kehityksen häiriö. Kolme pienikasvuisia ja tosi laihoja. Yksi ylivilkas.
Mun lapsi on jo täysikäinen, enkä minä ainakaan mitään vahinkoa hänessä näe.
On siellä 50-60v hujakoilla, niin jo alkaa vahingot näkyä. Ja ei, kaikki tuon ikäiset eivät vielä ole toinen jalka haudassa, vaan hyväkuntoisia. Mutta niillä savukeuhkojen lapsilla usein on verisuonitauteja yms - aivan muuten kuten on niilläkin joiden lapsi on 0-2 -ikävuosina ylipainoinen.
kun ei oo saanu tupakkia, ei paljo tutkimustulokset paina.
Tollaiset ihmiset ovat niin itsekkäitä!! hankkiudu eroon tupakasta ennen kuin rupeat miettimään edes perheen perustamista.
Niin surullista että vaikka netti on pulloillaan tietoa tupakan haitoista normaalille ihmiselle saatikka raskaana olevalle niin eletään kuin jossakin kammiossa. Joo ei toi tupakka aiheuta mitään muuta kuin pienikasvuisuutta.. joo mun lapsi on jo täysi-ikäinen ja normaali!
Saatte hävetä, hävetkää oikeasti kaikki jotka tupakoitte ja aiheutatte pienelle viattomalle ihmiselle haittaa! Ja saatatte vaaraan!
multa lääkäri kielsi tupakoinnin lopettamisen raskauden alkuvaiheessa. Lapsi on terve ja hyvinvoiva.
Anteeksi nyt vaan, mutta se on jokaisen äidin oma asia jos polttaa raskaana ollessaan. itse poltin, mutta sekin alkoi vasta kuukausi sen jälkeen kun raskaus näkyi testeissä. Ja lapsi on terve. Itsekin olen röökilapsi ja ainakaan näillä näkymin en ole itsessäni mitään vikaa huomannut joka röökin takia olisi tullut. Pienempi paha tupakka on kuin se että jotkut ryyppäävät raskauden aikana. Niin ne oikeasti sairaat lapset helpoiten tulevat.
Anteeksi nyt vaan, mutta se on jokaisen äidin oma asia jos polttaa raskaana ollessaan.
Anteeksi nyt vain, mutta niin kauan kuin kohdussa olevalta ihmisenalulta ei ole mahdollista kysyä, haluaisiko hänkin polttaa, se ei ole äidin oma asia. Kun äiti polttaa, sikiö polttaa siinä sivussa.
itse poltin, mutta sekin alkoi vasta kuukausi sen jälkeen kun raskaus näkyi testeissä. Ja lapsi on terve. Itsekin olen röökilapsi ja ainakaan näillä näkymin en ole itsessäni mitään vikaa huomannut joka röökin takia olisi tullut.
Tupakoivien äitien lapset jäävät kohtuullisen usein kitukasvuisiksi rääppänöiksi. Joskus taas tupakoinnin vaikutukset näkyvät 10 vuoden päästä. Joidenkin lapsissa ei näy mitään vahinkoa, mistä äiti sitten usein saa tyhmyyskohtauksen ja hihkaisee, että no eihän siitä tupakoinnista mitään haittaa lapselle olekaan. Jos joku todella uskoo tähän, hän voi samalla vaivalla uskoa sinisilmäisesti myös siihen, ettei tupakasta ole haittaa itse tupakanpolttajallekaan.
Pienempi paha tupakka on kuin se että jotkut ryyppäävät raskauden aikana. Niin ne oikeasti sairaat lapset helpoiten tulevat.
Läpipaska perustelu tää nyt kuitenkin on ja surullista itsepetosta, jos mamma oikeasti käryyttää syöpäkäärylettä ja yrittää seivata homman sillä, että "no ainakaan mä en ryyppää!". Odottaakohan joku näistä mammoista saavansa ihan tunnusta tällaisista extra-ponnisteluista?
joten niin vaarallista se on, hui!
Mun mielestä on SAIRASTA että jos äiti on niin itsekäs ja laiska ettei mukamas "pysty" kärsimään vieroitusoireits, hän PAKOTTAA pienen viattoman vastasyntyneen kärsimään niistä ensimmäisinä elinpäivinään:/ niin surullista ja sairasta. Toivon että noin itsekkäiltä ihmisiltä vietäisiin lisääntymisen kyky pois. Ja vaikka ei lapselle myöhemmin tulisikaan mitään raskausajan röökaamisesta niin SE SIKIÖ KÄRSII SIELLÄ KOHDUSSA JOKA VITUN KERTA KUN SE MAMMA VETÄÄ SITÄ RÖÖKIÄ!
Mutta ei kiinnosta vittuakaan lopettaa jonkun syntymättömän mulle vieraan ihmisen takia. Poltan kun mieli tekee ja sillä selvä. Laitonta se ei ole ja rikosta en ole tehnyt.
Miten voit tehdä lapsellesi tollaista vahinkoa jos rakastat? Ei vaan pysty käsittämään!
Mä oikeasti suren aina vauvojen/lasten puolesta! Miksi hankitte lapsia jos aiheutatte heille tällaista vahinkoa jo ennen kuin lapsesi syntyy? Ymmärrys ei riitä!!
Mun lapsi on jo täysikäinen, enkä minä ainakaan mitään vahinkoa hänessä näe.
Sekö riittää että toteaa että lapsi on jo täysi-ikäinen ja terve yms. Tietääkö lapsesi että poltit raskausaikana? Ei ne varoitustekstit ole turhaan askeissa. ja kun miettii että se tupakka vahingoittaa sinua ja ympärilläsi olevia niin syntymätön lapsi vielä..
kuoleehan ne lapsetkin joskus ja syy on tietenkin äidissä.
silloin kun hän on kohdussa, vaan oppii rakastamaan vasta kun hän on syntynyt ja häneen saa tutustua.
Tämä siis riippumatta siitä tupakoiko vai eikö.
Itsekästä se on ja voi olla erittäin vahingollista lapselle, mutta kyllä se rakkaus ja suojeluhalu voi herätä lapsen synnyttyä.
Itse en ole koskaan polttanut, mutta en silti osannut rakastaa mahassa olevaa vauvaa. Kyllä se rakkaus silti on aina herännyt.
En ole omaa kruunuani kiillottamassa tms. Mutta haluaisin vaan ymmärtää mikä saa aikuisen olemaan niin itsekäs ja ajattelematon että lastaan vahingoittaa.
Lapsi kärsii ihan turhaan ja vanhemmat ovat välinpitämättömiä!
Lastaan pitäisi suojella ja varjella tollaiselta turhuudelta kuin tupakka! Ja tässä on kyse tupakanpoltosta, ei alkoholista.
Tuota ensimmäistä näkee niin paljon