PCO:sta! Ei todellakaan aiheuta lihomista, vaan JOHTUU lihavuudesta!
Etenkin keskivartalolihavuudesta. Siis ns. omena-lihavuudesta, jossa rasvaa kertyy sisäelinten ympärille. PCO:lle ei ole lääkitystä, mutta laihduttaminen on yksi tärkeimmistä hoitokeinoista. Hoikilla ei juuri tautia esiinny. Juuri oli hyvä artikkeli asiasta Hyvä Terveys -lehdessä ja vähän aiemmin Lääkärilehdessä. Siis MIKSI etenkin te, jotka tautia sairastatte ette ota asioista selvää edes googlettamalla? Tämä uskomaton tyhmyys ihmetyttää joka kerta kun tälle palstalle eksyn.
Kommentit (37)
Ne puurot, ne vellit...
PCO potilailla on keskimäärin useimmin paino-ongelmia. Eli voidaan tästä varmaan vetää se johtopäätös, että ylipaino on rasittava (!!!) tekijä.
Ei voi vetää noin suoria johtopäätöksiä - paino-ongelma voi johtua samasta hormonihäiriöstä josta PCO johtuu.
Ne puurot, ne vellit... PCO potilailla on keskimäärin useimmin paino-ongelmia. Eli voidaan tästä varmaan vetää se johtopäätös, että ylipaino on rasittava (!!!) tekijä.
Ei voi vetää noin suoria johtopäätöksiä - paino-ongelma voi johtua samasta hormonihäiriöstä josta PCO johtuu.
Toki voi johtua. Mutta ei useinkaan johdu, vaan ylipainoa on ollut jo ENNEN lääkitystä. En muista lähdettä mutta jostain luin, että CPO-potilailla on noin puolessa tapauksessa ylipainoa. Se on vähän enemmän kuin normaaliväestöllä, eikö vaan? Eli siitä peruste, että ylipaino on yksi altistava tekijä. Ei toki aina syy, joskus seuraus. Joskus taas painolla ei ole mitään merkitystä...
on yksi tuttu, jolla on PCO. Hoikka hänkin.
Mulla on ainakin semmoinen käsitys, että ylipaino kyllä altistaa PCO:lle, mutta myös PCO altistaa ylipainolle. "Altistaa" ei kuitenkaan tarkoita "johtaa".
Täällä on nyt selvästi taas joku fanaattinen läskivihaaja liikenteessä.
Itse olen ollut aina alipainoinen ja langan laiha (bmi 19) ja mulla on aina ollut PCO eli ei se ole lihavien "sairaus".Ja tämän on määritellyt lääkäri eikä oma päätelmä!
Täällä myös yksi hoikka / alipainoinen, jolla on (ja on aina ollut PCO). Ei se aiheudu lihavuudesta! Mutta aiheuttaa helposti lihavuutta, mikä taas helposti pahentaa oireita... Ärsyttävää. Mutta ei siis todellakaan tarvi olla lihava kärsiäkseen ko. sairaudesta!
31, sinä mikään gyne ole vaan pakkomielteen omaava läskihullu. Hae nyt jumalauta apua!
31, miten musta tuntuu että sulla on moni asia helvetin huonosti?? Ihme raivoamista. Mulla ei ole ylipainoa mutta ei kiinnosta myöskään toisten kilot.
Mikä 31:n tekstissä sitten EI OLE totta? Niin. Totuus sattuu.
34. Ylipaino lisää ongelmia. Se on totta. Mutta ei ole myöskään tervettä suu vaahdossa haukkua ja nimitellä lihavia. Kertoo vaan siitä miten haukkujalla on paha olo.
Onneksi viesti 31 poistettiin. Sisälsi mielenvikaista haukkumista.
Terveisin bmi 19 mutta silti arvostan myös lihavia ihmisiä. Ihmisen arvottaa sisin, ei ulkokuori.
Mulla ei ole mitään muita PCO:n oireita kuin epäsäännölliset kuukautiset. Kuukautiset ovat olleet alusta saakka epäsäännölliset (alkoivat kun olin 13-v ja nyt olen 26-v), joten PCO on tainnut olla mukana alusta saakka. Vajaa vuosi sitten diagnosoitu.
Koko ikäni olen ollut normaalipainoinen ja päärynävartaloinen, keskivartalossa ei ole ylimääräistä ollut koskaan. Karvaa ei kasva mitenkään erityisen paljon eikä "oudoissa" paikoissa.
Hahaa joopa joo. Itse sain diagnoosin ja mitat on 176cm/54kg
PCOS voi ihan yhtä hyvin olla laihoillakin. Minä olin parikymppisenä 171 cm/50 kg ja PCOS:sta kärsivä. Raskaaksi tulin kyllä helposti.
Vierailija kirjoitti:
PCOS voi ihan yhtä hyvin olla laihoillakin. Minä olin parikymppisenä 171 cm/50 kg ja PCOS:sta kärsivä. Raskaaksi tulin kyllä helposti.
PCOS:ään voi vaikuttaa ruokavaliolla, siitä ei tarvitse kärsiä.
Miksi tällainen ikivanha ketju?
Juuri oli uutinen, että pco:n syy on selvinnyt ja se liittyy sikiökauden aikaiseen hormonialtistukseen, en muista tarkemmin, mutta on siis synnynnäinen asia, eikä ole ylipainon aiheuttamaa. Ja muistutukseksi vielä: pco ja pcos on eri asia. Pcossa munasarjat on rakkulaiset mutta liitännäisoireita ei juurikaan ole, kun taas pcos on pidemmälle edennyt tila monine oireineen joista yksi on keskivartalolihavuus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
PCOS:ään voi vaikuttaa ruokavaliolla, siitä ei tarvitse kärsiä.
No kai minä nyt sen tiedän. Silloin, kun olin kaksikymppinen, sellaisesta ei puhuttu mitään. En muuten ole koskaan ollut mikään makean ystävä.
Minulle tuli pco rajuista lapsettomuushoidoista jotka kesti 4v. Sain lapsen mutta myös pcon.
Ap myös ihmetteli suunnatonta tyhmyyttä joka pco naisilla on. No minä oen tohtori ja mensan jäsen, mutta se pco sitten vissiin teki minusta tyhmän.
Ne puurot, ne vellit...
PCO potilailla on keskimäärin useimmin paino-ongelmia. Eli voidaan tästä varmaan vetää se johtopäätös, että ylipaino on rasittava (!!!) tekijä. Ja henkilöt, joilla vaiva johtuu ylipainosta, saavat apua laihduttamisesta.
Mutta sitten on se osa porukkaa, jolla ei ole paino-ongelmaa mutta PCO. Heillä syyt ovat muualla.
Miten tämä asia on joillekin musta-valko-teineille niin vaikeaa?