Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi tutulta lääkäriltä tai juristilta odotetaan ilmaisia palveluita?

Vierailija
07.04.2012 |

Mieheni teki juridisesti paperin tuttavaperheelle heidän pyydettyään. Aika meni ään perinnönjakosysteemiin kymmenisen tuntia. Kiitokseksi sai kädenpuristuksen. mieheni oli kuvitellut, että saisi edes viinipullon tai kukkia tmv., mutta ei mitään.

Seisoin sanattomana vieressä.

Minulle soitettiin eilen kymmeneltä illalla ja kysyttiin voisivatko hieman etäiset tuttujen tulla näyttämään sairasta lastaan. Ohjasin heidät päivystykseen tai Jorviin.

Ihmiset ovat todella röyhkeitä. En ikinä kehtaisi pyytää kampaajalta tai puutarhurilta kymmentä tuntia ilmaistyötä.

Ehkä ihmiset ajattelevat, että tällainen ei-ruumiillinen työ on niin kevyttä, että kaikki tekevät sitä ilokseen ilmaiseksi.

Kommentit (50)

Vierailija
41/50 |
08.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Arvaas paljonko putkimiehet, sähkärit ja muut raksaporukka joutuu auttamaan tuttuja ja sukulaisia? Monet heistä näkevät punaista, kun kuulevat taas jonkun sukulaisen aloittavan rakennusprojektin...

Eipä sitä juuri alaa ole, jolla ei joutuisi pahimpia loisijoita jeesaamaan ammattitaidollaan.

Vierailija
42/50 |
08.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on leipomo ja sitten on näitä kakkujen tilaajia.

Pyydetään vaikka pari voileipäkakkua ja maksetaan 5e tarvikkeista. Sanotaan siihen vielä vähän naureskellen että ei sitten kuittia tarvita.

Tai eikös tämä 5e riitä jos teet vaikka ihan vaikka kotona, etkä siellä töissä.

Juups, ensinnäkin työpaikalla tekeminen on paljon helpompaa tilojen ja tarvikkeiden kannalta. Eikä se kotona tekeminen tee tarvikkeistq sen halvempaa eikä työtä nopeammaksi.

Niin ja tuo muutaman euron tarjoaminen tarvikkeista perustuu yleensä myös siihen,että kun sieltä tukusta ostat firman piikkiin.

Ihan sellainen pikkujuttu, että se "firmanpiikki" jää tasan vain ja ainoastaan minun itseni maksettavaksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/50 |
08.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse juristi ja juristin kanssa naimisissa, veljeni on lääkäri.

Olen aika monessa kantelu- ym. asiassa tuttuja auttanut, samoin selostanut erilaisia päätöksiä ja muutoksenhakumahdollisuuksia, mutta jos asia on yhtään sellainen, että mun tarvitsisi siihen perehtyä, sanon nykyään heti, että kannattaa kääntyä tähän asiaan perehtyneen juristin puoleen. Enkä suosittele ketään, sillä helposti sitten sanotaan, että se suosittelemasi juristi veloitti liikaa tms.

Veljelleni näitä auttamispyyntöjä tulee paljon enemmän. Ehkä eriskummallisin tilanne oli se, kun veljeni luo tuli poikkeamaan hänen kaverinsa mukanaan kaveri, jota veljeni ei koskaan ollut tavannut. Heti eteisessä syykin selvisi: tämä kaverinkaveri melkein veti housunsa alas näyttääkseen jotain alaselkään tai pakaraan ilmaantunutta näppyä. Me muut paikalla olleet kuuntelimme hämmentyneinä olohuoneessa...

Se tosin täytyy sanoa, että veljeni kirjoittaa meille lasten silmätippareseptejä ja todistuksia lapsen sairaudesta puhelun perusteella. Kun veljeni käy meillä, lapset haluavat leikkiä hänen kanssaan aina lääkäriä, tosin niin, että eno on potilas ja lapset lääkäreitä :-)

Kuitenkin, jos lapset tarvitsevat lääkärin hoitoa, niin toki vien aina lastenlääkärille, kun veljeni ei ole sellainen.

Vierailija
44/50 |
08.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko kenties yksinkertainen? "Ei noussut haloota?" Tiedoksi, minulla on kolme pientä lasta ja minulla EI OLE kotona korvalamppua. Ai miksi? Jos jollain lapsistani tulee korvavaivoja vien hänet korvalääkärille, joka katsoo mikroskoopilla todellisen tilanteen tärykalvolla ja sen takana. En syötä lapsilleni turhia antibiootteja, syystä herkästi kyllä. Onneksi minulla on niin sivistyneitä ystäviä, etteivät soittele meillä kun kersalla alkaa korvakipu...

T. Radiologian EL ja mies kardiologi

lääkärillä jolla itsellä on lapsia!

Ystäväni on välillä katsonut lasteni korvaan, yleensä itse ehdottanut. Joskus kirjoittanut puhelinreseptin. Eikä siitä mitään haloota noussut. Yleensä vien kyllä lapsen aika herkästi muualle lääkäriin, mutta joskus kun ei itse tiedä pitäsikö mennä vai odotella kysyn häneltä neuvoa.

Me sitten taas autetaan heitä muilla tavoilla. Vuorotellen, näihän se menee.

lääkärin palvelusten tinkaaminen on kinkkistä, koska kaikesta hoitoon liittyvästä pitäisi tehdä kirjaus sairaskertomukseen, myös lääkemääräyksistä. Kotona tämä ei onnistu. Kohta valtaosa lääkemääräyksistä tehdään e-reseptillä, ei myöskään helposti kotoa toteutettavissa. Kotona ei myöskään ole välttämättä tarvittavia välineitä (korvalamppua, stetareita) eikä varsinkaan saa mitään labraa. Eli puoskaroinniksi menee homma.

Vierailija
45/50 |
08.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse juristi ja juristin kanssa naimisissa, veljeni on lääkäri. Olen aika monessa kantelu- ym. asiassa tuttuja auttanut, samoin selostanut erilaisia päätöksiä ja muutoksenhakumahdollisuuksia, mutta jos asia on yhtään sellainen, että mun tarvitsisi siihen perehtyä, sanon nykyään heti, että kannattaa kääntyä tähän asiaan perehtyneen juristin puoleen. Enkä suosittele ketään, sillä helposti sitten sanotaan, että se suosittelemasi juristi veloitti liikaa tms. Veljelleni näitä auttamispyyntöjä tulee paljon enemmän. Ehkä eriskummallisin tilanne oli se, kun veljeni luo tuli poikkeamaan hänen kaverinsa mukanaan kaveri, jota veljeni ei koskaan ollut tavannut. Heti eteisessä syykin selvisi: tämä kaverinkaveri melkein veti housunsa alas näyttääkseen jotain alaselkään tai pakaraan ilmaantunutta näppyä. Me muut paikalla olleet kuuntelimme hämmentyneinä olohuoneessa... Se tosin täytyy sanoa, että veljeni kirjoittaa meille lasten silmätippareseptejä ja todistuksia lapsen sairaudesta puhelun perusteella. Kun veljeni käy meillä, lapset haluavat leikkiä hänen kanssaan aina lääkäriä, tosin niin, että eno on potilas ja lapset lääkäreitä :-) Kuitenkin, jos lapset tarvitsevat lääkärin hoitoa, niin toki vien aina lastenlääkärille, kun veljeni ei ole sellainen.

Multa ei kukaan pyydä mitään, tai no joskus lapset pyytää tuomaan kaupasta jotain, mutta ei muuten.

T: siwan kassa

Vierailija
46/50 |
08.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

että yleensä ihmiset pyytävät kohtuuttomia palveluksia tietämättömyyttään. Eivät tajua että johonkin pikkuhommalta vaikuttavaan voikin mennä paljon aikaa ja vaivaa. Jos homma on liian vaativa ilmaiseksi tehtäväksi, on tekijän oma moka jos ei sitä etukäteen ilmoita! Itse en pikkuhommista maksa tutuille mutta en myöskään veloita itse mitään muiden auttamisesta. Lisäksi tarjoan apuani jos tiedän että sille voisi olla käyttöä.

Vierailija
47/50 |
08.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sulla olisi ollut tasan samat mahdollisuudet kouluttautua kuin tämän ketjun juristeilla ja lääkäreilläkin. Mutta mitä sinä teit siinä vaiheessa, kun me istuimme nenä kirjassa ja pänttäsimme?

Itse en ole tämän ketjun juristeja tai lääkäreitä, vaan muulla asiantuntija-alalla. Saan olla suht rauhassa vapaa-aikanani ja läheisiä sukulaisia autan aina ilmaiseksi ja mielelläni. Mies puolestaan on ICT-puolella johtajana ja hän on saanut olla rauhassa sen jälkeen, kun sanoi, että on sitten viimeksi itse asentanut Windows 95:n... (mikä pitää paikkaansakin).

Ei tulisi mieleenkään rasittaa kaveripiirin lääkäreitä tai juristeja. Jos tarvitsen lääkäriä, menen työterveyshuoltoon. Jos lapsi tarvitsee lääkäriä, vien sen Lastenklinikalle, terveyskeskukseen tai Pikkujättiin. Jos haluan tavata lääkärikaveriani, leivon kakun ja kutsun sen kylään ja puhun paskaa.

Vierailija
48/50 |
09.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sulla olisi ollut tasan samat mahdollisuudet kouluttautua kuin tämän ketjun juristeilla ja lääkäreilläkin. Mutta mitä sinä teit siinä vaiheessa, kun me istuimme nenä kirjassa ja pänttäsimme? Itse en ole tämän ketjun juristeja tai lääkäreitä, vaan muulla asiantuntija-alalla. Saan olla suht rauhassa vapaa-aikanani ja läheisiä sukulaisia autan aina ilmaiseksi ja mielelläni. Mies puolestaan on ICT-puolella johtajana ja hän on saanut olla rauhassa sen jälkeen, kun sanoi, että on sitten viimeksi itse asentanut Windows 95:n... (mikä pitää paikkaansakin). Ei tulisi mieleenkään rasittaa kaveripiirin lääkäreitä tai juristeja. Jos tarvitsen lääkäriä, menen työterveyshuoltoon. Jos lapsi tarvitsee lääkäriä, vien sen Lastenklinikalle, terveyskeskukseen tai Pikkujättiin. Jos haluan tavata lääkärikaveriani, leivon kakun ja kutsun sen kylään ja puhun paskaa.

Miks noin vihamielinen? Ei mulla ole mitään halua lääkäriksi, kerroin vaan että ihailen tuota perhettä. Vaikuttavat unelma perheeltä joilla on läheiset välit sukulaisiin.

Miks mun pitäsi omaa valintaa täällä ruveta puolustelemaan? Eihän keltään muultakaan ole kysytty mitä teit silloin ja silloin? Multako saa kysyä koska olen "vaan" kaupan kassa.

No, voin kertoa sen verran että mulla on ammatti, mutta tällä hetkellä ei niitä töitä tee. Olen mä opiskellut, tosin en lääkäriksi tai juristiksi.

Vierailija
49/50 |
09.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä matkustelin liftillä ympäri Suomea, kun sä istuit nenines kirjastossa. Ja nyt elätän itseni valokuvaajana :) Ja aikaa jää ottaa muutama kuva silloin tällöin myös kavereitten lapsista ;)

Vierailija
50/50 |
09.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

hyvä ohje kaikille olisi se, että

- Älä pyydä sukulaisen tai tuttavan ammattiapua ilmaiseksi tai pikkukorvauksella, ellei sitä sinulle vapaaehtoisesti tarjota tai ehdoteta.

- Jos pyydät apua, ole valmis maksamaan asiallinen korvaus menetetystä ajasta, vaivasta ja vastuusta tai tarjoudu korvaamaan palvelus omalla ammattitaidollasi tai erityisosaamisellasi.

- Muista, että alan ammattilainenkaan ei välttämättä ole jokapaikan höylä; esim. yritysjuristi ei halua ottaa kantaa rikosoikeudellisiin juttuihin ja neurologi tai gynekologi ei halua eikä osaa ottaa kantaa tenavasi ihottuman hoitoon. Älä loukkaannu, jos joku ei halua antaa sinulle väärää tai vanhentunutta tietoa; vastuu voi olla aika raskas, jos jotain meneekin pieleen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi seitsemän kuusi