Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi tutulta lääkäriltä tai juristilta odotetaan ilmaisia palveluita?

Vierailija
07.04.2012 |

Mieheni teki juridisesti paperin tuttavaperheelle heidän pyydettyään. Aika meni ään perinnönjakosysteemiin kymmenisen tuntia. Kiitokseksi sai kädenpuristuksen. mieheni oli kuvitellut, että saisi edes viinipullon tai kukkia tmv., mutta ei mitään.

Seisoin sanattomana vieressä.

Minulle soitettiin eilen kymmeneltä illalla ja kysyttiin voisivatko hieman etäiset tuttujen tulla näyttämään sairasta lastaan. Ohjasin heidät päivystykseen tai Jorviin.

Ihmiset ovat todella röyhkeitä. En ikinä kehtaisi pyytää kampaajalta tai puutarhurilta kymmentä tuntia ilmaistyötä.

Ehkä ihmiset ajattelevat, että tällainen ei-ruumiillinen työ on niin kevyttä, että kaikki tekevät sitä ilokseen ilmaiseksi.

Kommentit (50)

Vierailija
1/50 |
08.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen rakennusalalla, ja aina pitäisi olla jonkun makkarit tai ikkunanpielet maalaamassa, ilmaiseksi tietysti. Pikkuhommiahan ne katsos heidän mielestään ovat, eivät vain itse viitsi niitä tehdä :) Onneksi hinnasta voi alkaa puhua ja etukäteen, yleensä sutivat itse seinänsä.

Vierailija
2/50 |
09.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyydetäänkö lääkäreiltäkin? en ole itse koskaan pyytänyt.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/50 |
09.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

lääkäriä ystävinä. Ja ne on sanonu itse, että soita tai laita tekstaria jos tulee jotain ongelmia. Ovat muutamia puhelinreseptejä kirjottaneet.

Olen raskaana ja kärsin todella kamalasta närästyksestä, niin sanoi tämä toinen, että miks ihmeessä et ole hänelle soittanu. Turha kärsiä, kun apua on tarjolla.

Vierailija
4/50 |
09.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

pyytää ja antaa puolin ja toisin. Kun toinen auttaa, jäädään velkaa vastapalvelus. Näin ennen toimittiin.

Musta on käsittämätöntä, ettei tuttu lääkäri voi esim. kirjoittaa reseptiä lapsen Panadoliin (jotta saataisiin se halvemmalla) tai uusia perusvoidereseptiä (atooppinen iho).

Mä en ymmärrä, miksi ollaan niin niuhoja omasta ammattitaidosta (vääränlainen ylpeys?). Itse olen ainakin auttanut muita, jos asia on kuulunut osaamiseni piiriin. Isommankin palvleuksen (useamman tunnin homman) voi tehdä lähipiiriin kuuluvalle, jos itse saa vastapalveluksen (huom ei tarvitse saada heti). Parhaassa tilanteessa on ihminen, jolle muut ovat paljon palveluksia velkaa.

Kun kaikki pitää itse ostaa ulkopuoliselta, rahaa menee ja paljon. Siihen ehkä pystyy, jos on hyväpalkkaisessa työssä, mutta entä sitten jos jotakin yllättävää ilmaantuu. Rikkaimpia (monesti niin taloudellisesti kuin henkisestikin) ovat ne yhteisöt, joissa kaikki saavat hyödyntää kaikkien osaamista, ja kaikki auttavat kaikkia.

Vierailija
5/50 |
09.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

multa ei takuulla tulla pyytelemaan neuvoja (olen talousalan asiantuntija), on suorastaan naurettavaa seurata kuinka yleensa ihmiset hapeilevat paljastaa raha-asioitaan. Tyopaikalle tulevat asiakkaat uskaltavat juuri ja juuri antaa tietoa kun on kysymyksessa ventovieras, heille tuntematon henkilo jota ei muuten tapaa. Mutta auta armias mita pokkurointia ja salailua nakee omassa tuttavapiirissa (sukulaiset tekevat tietysti itsensa taysin naurunalaiseksi).

Vierailija
6/50 |
09.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

pyytää ja antaa puolin ja toisin. Kun toinen auttaa, jäädään velkaa vastapalvelus. Näin ennen toimittiin.

Musta on käsittämätöntä, ettei tuttu lääkäri voi esim. kirjoittaa reseptiä lapsen Panadoliin (jotta saataisiin se halvemmalla) tai uusia perusvoidereseptiä (atooppinen iho).

Mä en ymmärrä, miksi ollaan niin niuhoja omasta ammattitaidosta (vääränlainen ylpeys?). Itse olen ainakin auttanut muita, jos asia on kuulunut osaamiseni piiriin. Isommankin palvleuksen (useamman tunnin homman) voi tehdä lähipiiriin kuuluvalle, jos itse saa vastapalveluksen (huom ei tarvitse saada heti). Parhaassa tilanteessa on ihminen, jolle muut ovat paljon palveluksia velkaa.

Kun kaikki pitää itse ostaa ulkopuoliselta, rahaa menee ja paljon. Siihen ehkä pystyy, jos on hyväpalkkaisessa työssä, mutta entä sitten jos jotakin yllättävää ilmaantuu. Rikkaimpia (monesti niin taloudellisesti kuin henkisestikin) ovat ne yhteisöt, joissa kaikki saavat hyödyntää kaikkien osaamista, ja kaikki auttavat kaikkia.

Tosi hieno juttu jos teidän piireissä asiat toimivat noin. Saadaan ja annetaan.

Usein nämä talkoojutut menevät käytännössä oikeassa elämässä niin, että ne rikkaat kehtaavat pyytää ja heille annetaan pyytämättäkin. Nuoria, opiskelijoita, naisia, köyhempiä käytetäänhyväksi. Ilmaiskuskeina, lastenhoitajina, ym.

esim aloittajan mies joka teki 10 tuntia ilmaistöitä toiselle, tuskin tulee saamaan mitääntuolta henkilöltä.

Vierailija
7/50 |
09.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse ovat tarjonneet apua ja olleet jopa vihaisia kun en ole pyytänyt vaan kärsinyt itsekseni tai jonottanut lapsen kanssa päivystyksessä 6 tuntia.

Oikeassa elämässä en tiedä yhtään lakimiestä tai näitä rikkaita tietokoneasiantuntijoita, joita riistettäisiin ja pyydettäisiin jatkuvasti avuksi.

lääkäriä ystävinä. Ja ne on sanonu itse, että soita tai laita tekstaria jos tulee jotain ongelmia. Ovat muutamia puhelinreseptejä kirjottaneet.

Olen raskaana ja kärsin todella kamalasta närästyksestä, niin sanoi tämä toinen, että miks ihmeessä et ole hänelle soittanu. Turha kärsiä, kun apua on tarjolla.

Vierailija
8/50 |
09.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

vähän ohi, mutta jos osaat sukkia neuloa, niin porukka on jonossa odottamassa, että hekin saisi sukat - ei se sukkien tekokaan ole ilmaista touhua, mutta annas olla kun pyydät korvausta langasta+työstä.

Vierailija
9/50 |
09.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

muusikoilla? Ette usko, miten paljon pyydetään soittamaan ilmaiseksi, kun sinähän TYKKÄÄT ESIINTYÄ. Heh, vaan... Oon kuitenkin valmistunut Sibelius-Akatemiasta ihan oikeaksi ammattilaiseksi. Tämä ongelma on kaikilla tuntemillani muusikoilla. Eivätkö ihmiset vieläkään ymmärrä, että se on AMMATTI, ei harrastelua, että huvikseen ilmaiseksi soitellaan.

Vierailija
10/50 |
09.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

tukiopetusta ystävän lapselle, mies on asentanut tietokoneasioita ilmaiseksi, ja konsultoinut työnhakuasioissa ilmaiseksi, kun on sen alan ammattitaitoa, ihan jotain tuntematontakin tutun tuttua.

Minä luulen, että lääkäreiltä pelätään kysyä enemmän kuin meiltä muilta, koska lääkärit tekevät enemmän numeroa siitä kysymisestä.

Mutta itse en pyydä apua minkään alan ammattilaiselta ilmaiseksi. Mutta tiedän, että kotsanopet joutuvat leipomaan joka paikkaan, muusikot tosiaan esiintymään jne.

Vierailija
11/50 |
09.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

niitä sukkiaan kaikille ja sitten sanovat, että jos niistä langat maksaisit.

Ei kehtaa kieltäytyä jatkuvasti.

vähän ohi, mutta jos osaat sukkia neuloa, niin porukka on jonossa odottamassa, että hekin saisi sukat - ei se sukkien tekokaan ole ilmaista touhua, mutta annas olla kun pyydät korvausta langasta+työstä.

Vierailija
12/50 |
09.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

lääkärin palvelusten tinkaaminen on kinkkistä, koska kaikesta hoitoon liittyvästä pitäisi tehdä kirjaus sairaskertomukseen, myös lääkemääräyksistä. Kotona tämä ei onnistu. Kohta valtaosa lääkemääräyksistä tehdään e-reseptillä, ei myöskään helposti kotoa toteutettavissa. Kotona ei myöskään ole välttämättä tarvittavia välineitä (korvalamppua, stetareita) eikä varsinkaan saa mitään labraa. Eli puoskaroinniksi menee homma.

Sen merkinnän voi tehdä ihan vihkoon kotona. Reseptin voi edelleen kirjoittaa vaikka paperilapulla tai soittaa reseptin apteekkiin. Kaipa kaikilla lääkäreillä on kotona stetarit, meitä on kaksi lääkäriä ja neljät stetarit tällä hetkellä talossa. Niistä parit on ilmaiseksi opintojen alussa saadut ja toinen pari on itse ostettuja. Käytän työssä sairaalan stetareita. Itse lastenlääkärinä hoidan kavereiden lapsia, suostunhan minä heitä vahtimaankin ilmaiseksi, joskus vien elokuviinkin :). Koska kotini ei ole sairaala, välillä tulee käskettyä päivystykseen. Enemmän minua häiritsee aikuiset jotka tietävät minun olevan pediatri ja tulevat kyselemään omista vaivoistaan. En minä tiedä minkälaiset laitteet sydänkeskuksessa on rytmihäiriöiden hoitoon saatika pitäisikö täle kyselijän sellaiseen hoitoon hakeutua. Ne on aikuiskardiologin hommia.

Vierailija
13/50 |
09.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

varmaan merkinnät vihkoon, etkö teekin... Tuskin teet, arvaisin. Pediatrin ei varmaan olekaan ongelmallista hoitaa lähipiirin lapsia mutta meillä ei-pediatreilla onkin se hankalampi tilanne, kun ei halua hoitaa lapsia, kun omasta lastentautikoulutuksesta on jo yli kymmenen vuotta ja etenkin, kun oma erikoisala on jotain ihan muuta kuin korvatulehduksia tai virusflunssia (radiologia). Sukulaisia ja tuttavia on lisäksi hankala hoitaa niinkuin pitäisi; kun toiset tulee vastavarsin esim. hakemaan antibioottia keuhkoputkentulehdukseen tai "kun tämä tauti mulla menee aina poskionteloihin" (ja oikeasti ei lääkettä pitäisi edes kirjoittaa...). Joko hoidat väärin tai riskeeraat sukulaissuhteet ja saat vittumaisen nipon maineen (been there, done that...) Onneksi nykyään voi jo sanoa, etten osaa mitään muuta kuin katsoa röntgenkuvia ja tehdä uä-tutkimuksia, kaikessa muussa kannattaa hakeutua päivystykseen tai varata aika omalle lääkärille.

Vierailija
14/50 |
09.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun suvussa on lääkäri pitäähän sitä hyödyksi käyttää ja ilmaiseksi tottakai. Sitten alkaa kierre ja kumminkaimatkin pitää hoitaa. Ei edes kiitosta saa ja kaikki on muka itsestään selvää. Jos apua pyytää toistepäin, niin tottakai se maksaa, kun lääkärin työ on niin helppoa.

Yks tuttu pyysi luennoimaan ja ilmaiseksi tottakai. Aikaa tuohon meni 10h ja kun vastapalvelus oli joulupukkina, niin tottakai se maksoi... 50e. En ikinä kehtaisi läheiseltä tuollaisia rahoja pyydellä.

Rajoja ollaan nyt tehty, koska omakin elämä on olemassa ja välit sen vuoksi kiristyneet suvussa. Mutta eipä se haittaa. Ilmettelen vaan, missä on nykyihmisten kohteliaisuus ja fiksuus.

Vierailija
15/50 |
09.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyysin erästä, vielä hyvin tuntematonta, taiteilijaa tekemään lahjaksi taulun (hän siis itse kysyi että mitäs mieheni on toivonut) ja hän sitten veloitti minulta siitä 300€. Taulu oli Mona Lisan kokoa, tyyliltään aika simppeli eikä edes kehystetty.

Mä tilasin ystävältäni ex libriksen, ja se oli 200 e.

Hinta sovitaan etukäteen ennen työn tilaamista.

Vierailija
16/50 |
09.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos neuvot väärin, joudut todennäköisemmin maksamaan vahingonkorvauksia kuin jos tavallisena ihmisenä olisit antanut samat väärät neuvot.

Kun neuvot annetaan firman nimissä, on sulla turvanasi kattava vastuuvakuutus. Tällaista ei rivijuristilla yleensä ole, ellei hän ole elinkeinonharjoittaja.

Tilanne on siis pahin mahdollinen:

-sulla on asiantuntijakoulutus

-annat neuvot asiantuntijavastuulla

-vastuuvakuutus ei yllä yksityisneuvoihin

-et saa edes rahaa neuvoistasi

t. rivijuristi, joka on alusta lähtien kieltäytynyt antamasta neuvoja. Silti yksi todella röyhkeä (mieheni) sukulainen soittelee jatkuvasti, johon on pakko sanoa jotain, ettei välit mene siihen sukuun. Mies on tosin luvannut (yhtä tyhjän kanssa tosin) tulevansa jotenkin asiaan väliin, jos vastuun perään aletaan kysellä.

Vierailija
17/50 |
07.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

sama ongelma koskee kampaajia, ompelijoita, kosmetologeja...

Vierailija
18/50 |
07.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

heti hinnaston selväksi, jos joku haluaa multa isompaa palvelusta. Tosin mukaville ihmisille voin tehdä pieniä juttuja ihan ilmaiseksikin. Olen kääntäjä.

Vierailija
19/50 |
07.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kylläpä tuttavilta pyydetään lastenhoitoapua riippuen ammatista. Ja vähänkään rakentamistaitoiset on kovaa kamaa joka talkoissa. YM. Eikö tuo ole yhteisöllisyyttä.. Itse kyllä vien aina vähintään sen viinipullon palkaksi jos jotain pyydän, se täytyy puolestasi kyllä sanoa.

Vierailija
20/50 |
07.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaan kylläpä mun rakennusalan mieheltänikin kysellään apua rakennuspuuhiin, "kun se on niin kätevä käsistään".

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kolme yksi